Hop til indhold

Valeriane-dråber - dosis?


Gæst PPP-Pero
 Share

Recommended Posts

Gæst PPP-Pero

Er der nogen der ved hvordan Valeriane-dråber skal doseres til en hvalp på knap 3 kg??

 

Vi har indtil nu brugt Sounds Scary-lydcd'en hver dag og han reagerer slet ikke på lydene - heller ikke når det er på fuld styrke!

 

Men igår aftes da vi var ude at gå tur begyndte 4 tossedumme drenge at fyre fyrværkeri af lige da vi var gået forbi og Pero blev SÅ forskrækket og ville løbe væk. Han er i forvejen ikke så tryg i mørke som i lys og når der så lige pludselig kom et kæmpe hyl og et kæmpe brag lige bag ham blev det FARLIGT

 

Så nu har vi købt valeriane i dråbeform (aptekeren var meeeeget imod det og spurgte om vi havde talt med dyrlægen om det - hun ville slet ikke give baldrian eller Go'nat i pilleform. Hun mente faktisk slet ikke det skulle bruges på hunde???)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Er der nogen der ved hvordan Valeriane-dråber skal doseres til en hvalp på knap 3 kg??

 

Vi har indtil nu brugt Sounds Scary-lydcd'en hver dag og han reagerer slet ikke på lydene - heller ikke når det er på fuld styrke!

 

Men igår aftes da vi var ude at gå tur begyndte 4 tossedumme drenge at fyre fyrværkeri af lige da vi var gået forbi og Pero blev SÅ forskrækket og ville løbe væk. Han er i forvejen ikke så tryg i mørke som i lys og når der så lige pludselig kom et kæmpe hyl og et kæmpe brag lige bag ham blev det FARLIGT

 

Så nu har vi købt valeriane i dråbeform (aptekeren var meeeeget imod det og spurgte om vi havde talt med dyrlægen om det - hun ville slet ikke give baldrian eller Go'nat i pilleform. Hun mente faktisk slet ikke det skulle bruges på hunde???)...

 

Sikke noget pjat :D

 

Nå, har skrevet i en anden debat :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar! :)

 

Og ja, jeg blev også lidt irriteret på apotekeren! Hun så så mistroisk på mig da jeg sagde at jeg havde snakket med både dyrlæge og hundetræner om det og det var meget almindeligt at bruge på hunde nytårsaften. Og så skulle hun jo lige forklare mig hvordan jeg skulle håndtere nytårskrudt - "I skal jo bare gå en tur om aftenen når der er fyrværkeri og lade som ingenting. Så skal han nok lære at det ikke er farligt" :roll:

Nogle gange er det jo ikke nok med blid stemme og godbidder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det anede mig... De er slet ikke så dumme, vores 4-benede venner. Jeg har aldrig rigtig troet på den der cd med "farlige" lyde på.. Jeg kan ikke forestille mig, at Silke kunne narres til at tro, at der ikke var forskel på lyd-cd'en og de "rigtige" lyde udenfor...

 

Jeg bruger radioen/fjernsynet til at sløre udendørs-lydene. Jeg har altid ladet radioen spille svagt, når jeg går fra Silke. For så lægger hun ikke så meget mærke til, om der er nogen, der råber eller larmer udenfor.

 

Og nytårsaften skruer jeg ekstra op for lyden på fjernsynet. Når vi liiiige har vænnet os til DEN larm, så hører vi ikke mere rabalderet udenfor.

e118.gifg150.gife118.gif

 

Valeriane..........................

Beklager.. Jeg har aldrig hørt om at man skulle kunne give det til hunde. Personligt ville jeg ikke give det til Silke uden først at snakke med min dyrlæge.

 

Ramses, som jeg havde før, fik "bachs rescue medicine" hver dag fra midten af november. Det er en homøopatisk blomstermedicin, som man slet ikke KAN forestille sig, at der er noget skadeligt i. Og ALLIGEVEL kontaktede jeg dyrlægen først. Som ikke troede på projektet, men hun sagde at det ikke kunne skade.

 

Der er himmelvid forskel på hvad mennesker og hvad hunde kan tåle. Og ofte opdager man kun ved tilfældigheder, at nogle ting kan være direkte skadelige for hunde selv om mennesker guffer med største velbehag.

Se bare eksemplet med rosinerne: Hvis ikke der var en hund, der havde ædt en hel pakke rosiner -og var død af det, så havde man aldrig spekuleret over, at hunde kan blive forgiftede af rosiner. a093.gif

---Kodeordet er "KAN blive".. Selv om nogle hunde KAN tåle Valeriane, så er det ikke ensbetydende med, at ALLE hunde kan tåle det. Og især hvalpe skal man da passe på........ Alt hvad der har en virkning kan osse have en bivirkning..

Beklager... Jeg holder med apotekeren..

Link til indlæg
Del på andre sites

Valeriane..........................

Beklager.. Jeg har aldrig hørt om at man skulle kunne give det til hunde. Personligt ville jeg ikke give det til Silke uden først at snakke med min dyrlæge.

Hvad så i den situation hvor en dyrlæge er totalt imod alt som ikke er kemikalier?

Nå, men baldrian findes faktisk i en variant til hunde, så...

Baldriantabletter/dråber er urter ikke andet.

 

---Kodeordet er "KAN blive".. Selv om nogle hunde KAN tåle Valeriane, så er det ikke ensbetydende med, at ALLE hunde kan tåle det. Og især hvalpe skal man da passe på........ Alt hvad der har en virkning kan osse have en bivirkning..

 

Præcis som bachs rescue remedy kan have en uønsket bivirkning kan baldrian have det.

Eller den vaccination din hund får helt rutinemæssigt.

 

Bachs er iøvrigt ikke homøopatiske midler, eller plejede ikke at være det, men blomsterdråber, hvor blomsten har trukket i vand for derefter at blive "fortyndet" med alkohol, som hunden også kan være overfølsom overfor.

Bach var den person, som startede producering af blomsterremedier og der var intet homøpati over det.

 

Der er en risiko ved stort set alt. Vore hunde kan også være overfølsomme overfor ganske banale ting/foder uden vi ved det, før der kommer en respons på det.

 

Beklager... Jeg holder med apotekeren..

 

Fint nok :)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Præcis som bachs rescue remedy kan have en uønsket bivirkning kan baldrian have det.

Eller den vaccination din hund får helt rutinemæssigt.

 

Bachs er iøvrigt ikke homøopatiske midler, eller plejede ikke at være det, men blomsterdråber, hvor blomsten har trukket i vand for derefter at blive "fortyndet" med alkohol, som hunden også kan være overfølsom overfor.

Bach var den person, som startede producering af blomsterremedier og der var intet homøpati over det.

 

Der er en risiko ved stort set alt. Vore hunde kan også være overfølsomme overfor ganske banale ting/foder uden vi ved det, før der kommer en respons på det.

 

Beklager... Jeg holder med apotekeren..

 

Fint nok :)

 

Ja, du har ret. Bachs rescue medicine er ikke et homøopatisk præparat men en tinktur.. Dr. Edward Bach var jo homøopat, -defor gik jeg ud fra at produktet var homøopatisk. Min fejl.

 

i040.gif Og JA! ALT kan have bivirkninger. Ved nogle ting er risikoen for bivirkninger større end ved andre ting. Derfor synes jeg, det er vigtigt at sætte sin lid til sin dyrlæge som man kender og som kender éns hund.

 

Hvis dyrlægen er imod "alt som ikke er kemikalier", -og hundeejeren er uenig, så må man da skifte dyrlæge. Det er jo vigtigt, at man har tillid til sin dyrlæge.

Når det er lille unge Pero, vi taler om, så er det da så meget vigtigere at de finder en god dyrlæge, som de er trygge ved. OG så følger den pågældende dyrlæges råd og anvisninger. Det er jo Peros velfærd de næste mange år, der er tale om.

 

Jeg er personligt meget imod medicinsk behandling af børn og hunde uden først at have konsulteret (dyr)lægen.

 

Og jeg synes altså ikke, at Nettet bugner af erfaringer med Valeriane eller baldrian til hunde....... 012.gif012.gif012.gif012.gif

 

Dyrenes Beskyttelse skriver om nytårsaften:

 

Angstdæmpende medicin

Nogle hunde er så angste, at det kan være nødvendigt at give hunden angstdæmpende medicin under træningen. Det skal være af en type, som ikke hæmmer hundens indlæringsevne. Men giv ALDRIG din hund beroligende, angstdæmpende eller anden medicin, uden at du på forhånd har aftalt det med din dyrlæge.

 

Naturmedicin

Der findes forskellige typer af naturmedicin, som kan tage toppen af hundens angst – f.eks. naturmedicin, som indeholder udtræk af baldrian. Selvom naturmedicinen ikke er receptpligtig, bør du kun anvende den i samråd med dyrlægen.

 

Fra:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/lyde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Apotekerdamen er et fjols, og ved tilsyneladende ikke meget om hunde, fx kan hendes råd om gåture om aftenen og måden at tackle hunden på være ret katastrofal, apoteket skulle næsten have sendt en mail, for hvis råd gives på så tyndt et grundlag, bør de undervises lidt mere.....

 

Nu ved jeg jo at Ninjamor er en dygtig og erfaren adfærdsrådgiver (som også behandler nytårsforskækkede hunde) og som bruger både blomsterremedier og baldrian i behandlingen, og jeg er helt enig med hende :)

 

Vedr Pero, kan i ikke nøjes med gården om aftenen?

 

Det er simpelthen den store fare ved at bo i byerne, man kan ikke styre omgivelserne og har ikke kontrol over hvad der sker.

 

Jeg har også oplevet lignende, og det er så forfærdeligt, og jeg bliver ærligt talt ret irriterede på de der siger at man bare skal være stærk og ikke lade sig berøre, det hjælper ikke i de tilfælde hvor hunden får et chok!!

 

Jeg er glad for at bo et sted hvor jeg kan gå direkte ud i den store natur :)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Præcis som bachs rescue remedy kan have en uønsket bivirkning kan baldrian have det.

Eller den vaccination din hund får helt rutinemæssigt.

 

Bachs er iøvrigt ikke homøopatiske midler, eller plejede ikke at være det, men blomsterdråber, hvor blomsten har trukket i vand for derefter at blive "fortyndet" med alkohol, som hunden også kan være overfølsom overfor.

Bach var den person, som startede producering af blomsterremedier og der var intet homøpati over det.

 

Der er en risiko ved stort set alt. Vore hunde kan også være overfølsomme overfor ganske banale ting/foder uden vi ved det, før der kommer en respons på det.

 

Beklager... Jeg holder med apotekeren..

 

Fint nok :)

 

Ja, du har ret. Bachs rescue medicine er ikke et homøopatisk præparat men en tinktur.. Dr. Edward Bach var jo homøopat, -defor gik jeg ud fra at produktet var homøopatisk. Min fejl.

 

i040.gif Og JA! ALT kan have bivirkninger. Ved nogle ting er risikoen for bivirkninger større end ved andre ting. Derfor synes jeg, det er vigtigt at sætte sin lid til sin dyrlæge som man kender og som kender éns hund.

 

Hvis dyrlægen er imod "alt som ikke er kemikalier", -og hundeejeren er uenig, så må man da skifte dyrlæge. Det er jo vigtigt, at man har tillid til sin dyrlæge.

Når det er lille unge Pero, vi taler om, så er det da så meget vigtigere at de finder en god dyrlæge, som de er trygge ved. OG så følger den pågældende dyrlæges råd og anvisninger. Det er jo Peros velfærd de næste mange år, der er tale om.

 

Jeg er personligt meget imod medicinsk behandling af børn og hunde uden først at have konsulteret (dyr)lægen.

 

Og jeg synes altså ikke, at Nettet bugner af erfaringer med Valeriane eller baldrian til hunde....... 012.gif012.gif012.gif012.gif

 

Dyrenes Beskyttelse skriver om nytårsaften:

 

Angstdæmpende medicin

Nogle hunde er så angste, at det kan være nødvendigt at give hunden angstdæmpende medicin under træningen. Det skal være af en type, som ikke hæmmer hundens indlæringsevne. Men giv ALDRIG din hund beroligende, angstdæmpende eller anden medicin, uden at du på forhånd har aftalt det med din dyrlæge.

 

Naturmedicin

Der findes forskellige typer af naturmedicin, som kan tage toppen af hundens angst – f.eks. naturmedicin, som indeholder udtræk af baldrian. Selvom naturmedicinen ikke er receptpligtig, bør du kun anvende den i samråd med dyrlægen.

 

Fra:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/lyde

 

 

Det "skal" dyrenes beskyttelse jo næsten skrive, så er de sikret i hoved og mås :)

 

Jeg må desværre indrømme, at jeg efterhånden ikke har den store tillid til dyrlæger.

Efter at have fået udskrevet to slags medicin til Trille samtidig, som jeg selv opdagede, ved at læse indlægssedlen, ikke måtte gives sammen og en anden gang da dyrlægen godkendte paracetamol som smertemiddel til Rasmus, kan min tillid ligge et meget lille sted.

Det var to forskellige dyrlæger.

En tredje dyrlæge bagatelliserede Rasmus' manglende refleks i poterne som værende pga. alder hvorefter kiropraktoren rettede det med en enkelt behandling.

Ja, jeg kunne blive ved, men vil stoppe her :)

Man skal bruge sin sunde fornuft og gøre det man tror er bedst for sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Præcis som bachs rescue remedy kan have en uønsket bivirkning kan baldrian have det.

Eller den vaccination din hund får helt rutinemæssigt.

 

Bachs er iøvrigt ikke homøopatiske midler, eller plejede ikke at være det, men blomsterdråber, hvor blomsten har trukket i vand for derefter at blive "fortyndet" med alkohol, som hunden også kan være overfølsom overfor.

Bach var den person, som startede producering af blomsterremedier og der var intet homøpati over det.

 

Der er en risiko ved stort set alt. Vore hunde kan også være overfølsomme overfor ganske banale ting/foder uden vi ved det, før der kommer en respons på det.

 

Beklager... Jeg holder med apotekeren..

 

Fint nok :)

 

Ja, du har ret. Bachs rescue medicine er ikke et homøopatisk præparat men en tinktur.. Dr. Edward Bach var jo homøopat, -defor gik jeg ud fra at produktet var homøopatisk. Min fejl.

 

i040.gif Og JA! ALT kan have bivirkninger. Ved nogle ting er risikoen for bivirkninger større end ved andre ting. Derfor synes jeg, det er vigtigt at sætte sin lid til sin dyrlæge som man kender og som kender éns hund.

 

Hvis dyrlægen er imod "alt som ikke er kemikalier", -og hundeejeren er uenig, så må man da skifte dyrlæge. Det er jo vigtigt, at man har tillid til sin dyrlæge.

Når det er lille unge Pero, vi taler om, så er det da så meget vigtigere at de finder en god dyrlæge, som de er trygge ved. OG så følger den pågældende dyrlæges råd og anvisninger. Det er jo Peros velfærd de næste mange år, der er tale om.

 

Jeg er personligt meget imod medicinsk behandling af børn og hunde uden først at have konsulteret (dyr)lægen.

 

Og jeg synes altså ikke, at Nettet bugner af erfaringer med Valeriane eller baldrian til hunde....... 012.gif012.gif012.gif012.gif

 

Dyrenes Beskyttelse skriver om nytårsaften:

 

Angstdæmpende medicin

Nogle hunde er så angste, at det kan være nødvendigt at give hunden angstdæmpende medicin under træningen. Det skal være af en type, som ikke hæmmer hundens indlæringsevne. Men giv ALDRIG din hund beroligende, angstdæmpende eller anden medicin, uden at du på forhånd har aftalt det med din dyrlæge.

 

Naturmedicin

Der findes forskellige typer af naturmedicin, som kan tage toppen af hundens angst – f.eks. naturmedicin, som indeholder udtræk af baldrian. Selvom naturmedicinen ikke er receptpligtig, bør du kun anvende den i samråd med dyrlægen.

 

Fra:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/lyde

 

 

Det "skal" dyrenes beskyttelse jo næsten skrive, så er de sikret i hoved og mås :)

 

Jeg må desværre indrømme, at jeg efterhånden ikke har den store tillid til dyrlæger.

Efter at have fået udskrevet to slags medicin til Trille samtidig, som jeg selv opdagede, ved at læse indlægssedlen, ikke måtte gives sammen og en anden gang da dyrlægen godkendte paracetamol som smertemiddel til Rasmus, kan min tillid ligge et meget lille sted.

Det var to forskellige dyrlæger.

En tredje dyrlæge bagatelliserede Rasmus' manglende refleks i poterne som værende pga. alder hvorefter kiropraktoren rettede det med en enkelt behandling.

Ja, jeg kunne blive ved, men vil stoppe her :)

Man skal bruge sin sunde fornuft og gøre det man tror er bedst for sin hund.

 

Selvfølgelig er det smart at man har styr på at man ikke giver kontraindiceret medicin. Og det burde en dyrlæge være den bedste til at vurdere. Men åbenbart ikke altid, jeg forarges af dyrlægerne i Ninjamors 2 eksempler.

 

Når det gælder naturmedicin som baldrian, vil dyrlægens vurdering/anbefaling afhænge fuldstændigt af hans "politiske" holdning, altså om han accepterer alternativ medicin/behandling eller ej.

 

Så vidt jeg ved er der ikke kontraindikationer til baldrian, eller hvad står der på baldrianæsken? Her i byen er indehaveren af helsekosten sygeplejerske, så jeg tror jeg ville sætte min lid til hende snarere end til en dyrlæge, som ikke har lært noget som helst om naturmedicin på landbhøjskolen.

Eller få mig en dyrlæge, der kan lidt af hvert, ligesom jeg har valgt mig en menneskelæge der ikke er lukket overfor det alternative.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det "skal" dyrenes beskyttelse jo næsten skrive, så er de sikret i hoved og mås :)

 

Jeg må desværre indrømme, at jeg efterhånden ikke har den store tillid til dyrlæger.

Efter at have fået udskrevet to slags medicin til Trille samtidig, som jeg selv opdagede, ved at læse indlægssedlen, ikke måtte gives sammen og en anden gang da dyrlægen godkendte paracetamol som smertemiddel til Rasmus, kan min tillid ligge et meget lille sted.

Det var to forskellige dyrlæger.

En tredje dyrlæge bagatelliserede Rasmus' manglende refleks i poterne som værende pga. alder hvorefter kiropraktoren rettede det med en enkelt behandling.

Ja, jeg kunne blive ved, men vil stoppe her :)

Man skal bruge sin sunde fornuft og gøre det man tror er bedst for sin hund.

 

Det kan jo desværre ske.. Også hos menneskelæger. Og hvis man har på fornemmelsen at det ikke bare er en enkelt smutter, så skifter man da læge... Det har jeg da gjort i den situation. Og det ville jeg også gøre, hvis det var min dyrlæge, jeg var utilfreds med.

Ligesom med tandlæger og med menneskelæger, så findes der altså i dag også dyrlæger, der bruger alternativ behandling i større eller mindre grad. Så der er ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at følge sin dyrlæges råd.

 

 

Et af problemerne ved at give beroligende medicin til sin hund er jo, at dosis ikke kun er afhængig af hundens størrelse, men også af temperament og påvirkelighed. Hvis man selv bikser med det, så risikerer man at give enten alt for lidt, eller at overdosere, fordi der ikke synes at være nogen virkning..

Ens egen dyrlæge skulle jo meget gerne kende hunden fra vaccinationer og helbredscheck. OG kende hundens øvrige historie.

--Med til sund fornuft hører altså også at acceptere hjælp fra kompetente folk på de områder hvor man ikke selv er ekspert. Men vi kan hver især vælge den ekspert vi foretrækker.

 

Så vidt jeg ved er der ikke kontraindikationer til baldrian, eller hvad står der på baldrianæsken? Her i byen er indehaveren af helsekosten sygeplejerske, så jeg tror jeg ville sætte min lid til hende snarere end til en dyrlæge, som ikke har lært noget som helst om naturmedicin på landbhøjskolen.

Eller få mig en dyrlæge, der kan lidt af hvert, ligesom jeg har valgt mig en menneskelæge der ikke er lukket overfor det alternative.

 

I menneskeverdenen er kontraindikation til baldrian bl.a. alkohol..

Og hvis man tager baldrian skal man (selvfølgelig) oplyse om det ved evt. indlæggelse..

Problemet er bare, at medicin jo nogle gange har helt andre bivirkninger på hunde end den har på mennesker. Så kontraindikationer fra indlægssedler kan ikke bruges til ret meget, hvis ikke det er medicin specielt beregnet til hunde.

 

Men jeg er helt enig med dig i, at man skal vælge sin dyrlæge med omhu.

 

Og jeg er efterhånden rigtig spændt på at høre, hvordan hundene klarer nytårsaften...

 

Man skal altså heller ikke undervurdere virkningen af DAP (Dog Appeasing Pheromone). Det er uskadeligt og beregnet på netop hunde. Men måske er der kun virkning nok hvis hunden endnu ikke er blevet alt for angst..

Måske var DET det rigtige for den bette Pero...

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote name="Birgitta

Man skal altså heller ikke undervurdere virkningen af DAP (Dog Appeasing Pheromone). Det er uskadeligt og beregnet på netop hunde. Men måske er der kun virkning nok hvis hunden endnu ikke er blevet alt for angst..

Måske var DET det rigtige for den bette Pero...[/quote]

 

Jeg har afprøvet DAP i en anden situation, bilkørsel, og det hjalp ikke.

 

Jeg tror, man skal skelne meget mellem hvorvidt den aktuelle hund skal dæmpes eller løftes humørmæssigt.

Og de baner er vi ikke så vant til at tænke i :)

Vi tænker TYPISK udelukkende i urodæmpning.

 

På et tidspunkt vil det hunden har erfaret også spille ind og da kan vi ikke komme ret langt med hverken urter eller feromoner alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote name="Birgitta

Man skal altså heller ikke undervurdere virkningen af DAP (Dog Appeasing Pheromone). Det er uskadeligt og beregnet på netop hunde. Men måske er der kun virkning nok hvis hunden endnu ikke er blevet alt for angst..

Måske var DET det rigtige for den bette Pero...[/quote]

 

Jeg har afprøvet DAP i en anden situation, bilkørsel, og det hjalp ikke.

 

Jeg tror, man skal skelne meget mellem hvorvidt den aktuelle hund skal dæmpes eller løftes humørmæssigt.

Og de baner er vi ikke så vant til at tænke i :)

Vi tænker TYPISK udelukkende i urodæmpning.

 

På et tidspunkt vil det hunden har erfaret også spille ind og da kan vi ikke komme ret langt med hverken urter eller feromoner alene.

 

 

Det har du sikkert ret i...

Jeg kan altså slet ikke lide tanken om baldrian eller andet beroligende til SÅ lille en hvalp... Hvor gammel er han nu, 3 mdr??

Jeg synes bestemt, at det er noget man skal snakke igennem med dyrlægen først... :(

SÅ lille en hvalp har først og fremmest brug for omsorg nok til at han føler sig tryg..

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det har du sikkert ret i...

Jeg kan altså slet ikke lide tanken om baldrian eller andet beroligende til SÅ lille en hvalp... Hvor gammel er han nu, 3 mdr??

Jeg synes bestemt, at det er noget man skal snakke igennem med dyrlægen først... :(

SÅ lille en hvalp har først og fremmest brug for omsorg nok til at han føler sig tryg..

 

- Omsorg er det sidste han mangler... Men med fyrværkeri er det altså ikke altid nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det har du sikkert ret i...

Jeg kan altså slet ikke lide tanken om baldrian eller andet beroligende til SÅ lille en hvalp... Hvor gammel er han nu, 3 mdr??

Jeg synes bestemt, at det er noget man skal snakke igennem med dyrlægen først... :(

SÅ lille en hvalp har først og fremmest brug for omsorg nok til at han føler sig tryg..

 

- Omsorg er det sidste han mangler... Men med fyrværkeri er det altså ikke altid nok.

 

Nej, det er ikke altid nok med omsorg...

Men ligesom med et lille barn, så må man nok acceptere, at man ikke kan skærme det mod al ubehag.. Og en lille barn ville man nok ikke begynde at give beroligende medicin hvis det ikke kunne sove nytårsaften... I hvert fald snakker man da med lægen først...

 

Når han ER bange, den lille fyr, så må I bare være der -og vise ham at I ikke er bange. Allerbedst er det, hvis I kan opføre jer normalt............. Det kan være svært en nytårsaften.. Men det kan være eneste udvej hvis han hurtigst muligt skal over sin nytårsskræk...

Hvis han ikke har set jer fulde før, så er det ikke liige i aften han skal opleve det første gang.....

Hvis I kunne gennemføre jeres HELT hverdagsagtige rutiner resten af dagen. Måske bare skrue lidt ekstra op for radioen eller fjernsynet... Men samme spisetider, samme luftetider (næsten.. -selvfølgelig ikke, hvis I plejer at gå tur kl. 24) --Lad være med at synge, danse og råbe... -mere end I plejer til hverdag....... Kan I gøre det for ham? -Selv om det måske er noget kedeligt for jer en nytårsaften... Så gør I det bedste for ham så han vil være MINDST utryg.. a050.gif

 

Genkendelige rutiner er rigtig godt for folk og hunde, der er utrygge..

 

Og tænk også på, at JERES bekymring for HAM når der er fyrværkeri, det kan han tolke som om I osse er bange. Det er vigtigt, at i HELT ignorerer fyrværkeriet OG ham når det brager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det anede mig... De er slet ikke så dumme, vores 4-benede venner. Jeg har aldrig rigtig troet på den der cd med "farlige" lyde på.. Jeg kan ikke forestille mig, at Silke kunne narres til at tro, at der ikke var forskel på lyd-cd'en og de "rigtige" lyde udenfor...

quote]

 

Jeg tillader mig lige at hive et tidligere indlæg frem og kommentere

Fordi det nu kan være relevant at gå i "fyrvækeritræning" kort efter nytårsaften for de hunde so har haft negative reaktioner.

 

Det Birgitta skriver ovenfor er muligvis en helt almindelig tanke, så jeg griber lige fat i den :)

 

CD med lyde på er endog særdeles velegnet til at vænne hunde med lydangst til lyde.

Har man f.eks. en hund som reagerer på mindste lyd - eller fyrværkerilyd, spilles CD'en på så lav volumen, at hunden ikke reagerer.

Helst samtidig med musik eller lyde fra TV og samtidig med at man øver lidt tricks med hunden, så den dels er optaget af andet, dels kan lære at opfatte lydene som positive pga sammenkædning med træningen.

 

Successivt skrues op for volumen til hunden kan klare højeste volumen uden reakton - også når den er i ro. Succes betyder, at hunden ikke må reagere det mindste negativt på lydene Gør den det, er man gået for hurtigt frem og må nogle skridt bagud.

 

HEREFTER bliver det mere besværligt...

 

Hunden lærer nemlig hurtigt, at lydene på CD'en kommer i et fast mønster, og dermed ligner de ikke den rigtige vare.

 

Så: Overspil CD'en og afspil begge/flere CD'er med forskudt starttidspunkt, så hunden ikke genkender mønstret.

 

Afspil også fra andre rum

 

Afspil fra alle rum samtidig

 

Afspil på alle tidspunkter af døgnet og husk at de mørke timer typisk = mere fyrværkeri.

 

Afspil lydene udenfor vinduerne.

 

Begynd at anvende lyseffekter: Blitz, blinkende lamper og hvad I ellers kan finde på samtidig med lydene. + andre nytårslyde.

 

Når alt dette er blevet en del af hverdagen, begynder man at introducere den rigtige vare = fyrværkeri på laveste belastning = stor afstand lave lyde og i dagslys.

 

Gradvis bygger man op.

 

Det ER et stort arbejde hvis hunden er voldsomt angst, og her kan man støtte sig til dyrlægen, som kan udskrive f.eks. Clomicalm i træningsperioden.

Clomicalm må ikke stå alene, der SKAL følge træning med ellers er problemet det samme når mdicineringen er overstået.

 

Sideløbende øves selvtillidsfremmende aktiviteter og evt, fast reaktionsmønstre ifm. fyrværkeriet.

 

Husk Politimesterens tilladelse til at skyde fyrværkeri af.

 

Som det ses af ovenstående er det noget af et projekt at gå i gang med, men jeg kan kun anbefale at det gøres og helst i samråd med en adfærdsbehandler.

 

Ved at gennemgå sådan et program kommer hunden styrket ud af det, med øget selvtillid og mindre risiko for overbelastning af nervesystemet ifm. skydeperioden til nytår og Skt.

Hans aften hvor det også er blevet en tradition at buldre og brage.

 

Regn med nogle måneders målrettet træning og start gerne snart.

Tiden går hurtigt og "lige pludselig" er det nytår igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det anede mig... De er slet ikke så dumme, vores 4-benede venner. Jeg har aldrig rigtig troet på den der cd med "farlige" lyde på.. Jeg kan ikke forestille mig, at Silke kunne narres til at tro, at der ikke var forskel på lyd-cd'en og de "rigtige" lyde udenfor...

quote]

 

Jeg tillader mig lige at hive et tidligere indlæg frem og kommentere

Fordi det nu kan være relevant at gå i "fyrvækeritræning" kort efter nytårsaften for de hunde so har haft negative reaktioner.

 

Det Birgitta skriver ovenfor er muligvis en helt almindelig tanke, så jeg griber lige fat i den :)

 

CD med lyde på er endog særdeles velegnet til at vænne hunde med lydangst til lyde.

Har man f.eks. en hund som reagerer på mindste lyd - eller fyrværkerilyd, spilles CD'en på så lav volumen, at hunden ikke reagerer.

Helst samtidig med musik eller lyde fra TV og samtidig med at man øver lidt tricks med hunden, så den dels er optaget af andet, dels kan lære at opfatte lydene som positive pga sammenkædning med træningen.

 

Successivt skrues op for volumen til hunden kan klare højeste volumen uden reakton - også når den er i ro. Succes betyder, at hunden ikke må reagere det mindste negativt på lydene Gør den det, er man gået for hurtigt frem og må nogle skridt bagud.

 

HEREFTER bliver det mere besværligt...

 

Hunden lærer nemlig hurtigt, at lydene på CD'en kommer i et fast mønster, og dermed ligner de ikke den rigtige vare.

 

Så: Overspil CD'en og afspil begge/flere CD'er med forskudt starttidspunkt, så hunden ikke genkender mønstret.

 

Afspil også fra andre rum

 

Afspil fra alle rum samtidig

 

Afspil på alle tidspunkter af døgnet og husk at de mørke timer typisk = mere fyrværkeri.

 

Afspil lydene udenfor vinduerne.

 

Begynd at anvende lyseffekter: Blitz, blinkende lamper og hvad I ellers kan finde på samtidig med lydene. + andre nytårslyde.

 

Når alt dette er blevet en del af hverdagen, begynder man at introducere den rigtige vare = fyrværkeri på laveste belastning = stor afstand lave lyde og i dagslys.

 

Gradvis bygger man op.

 

Det ER et stort arbejde hvis hunden er voldsomt angst, og her kan man støtte sig til dyrlægen, som kan udskrive f.eks. Clomicalm i træningsperioden.

Clomicalm må ikke stå alene, der SKAL følge træning med ellers er problemet det samme når mdicineringen er overstået.

 

Sideløbende øves selvtillidsfremmende aktiviteter og evt, fast reaktionsmønstre ifm. fyrværkeriet.

 

Husk Politimesterens tilladelse til at skyde fyrværkeri af.

 

Som det ses af ovenstående er det noget af et projekt at gå i gang med, men jeg kan kun anbefale at det gøres og helst i samråd med en adfærdsbehandler.

 

Ved at gennemgå sådan et program kommer hunden styrket ud af det, med øget selvtillid og mindre risiko for overbelastning af nervesystemet ifm. skydeperioden til nytår og Skt.

Hans aften hvor det også er blevet en tradition at buldre og brage.

 

Regn med nogle måneders målrettet træning og start gerne snart.

Tiden går hurtigt og "lige pludselig" er det nytår igen!

 

Ja. DEN kan jeg godt lide! Det er nemlig ikke så enkelt, som man ellers hører, -at man bare skal spille på højere og højere lydstyrke, --SÅ bliver hunden helbredt for sin fyrværkeri-skræk..

 

Men det kan være næsten umuligt at bruge cd-en på den måde du foreslår, Ninjamor.

F.eks. bor VI i en lille toværelses cigardåse. Vi har altså kun den samme cd-afspiller til vores 45 kvm. Og om den står i stuen eller 5 m længere henne i soveværelset, det gør ikke den store forskel..

Og selv om jeg var villig til at stå op om natten og afspille lyde, så ville Silke da være lige så villig til at stå op og se på hvad jeg lavede... Det ville så ikke gøre den store forskel om det var nat eller dag.

 

---Samtidig er det jo sådan, at der her og mange andre steder er spredt fyrværkeri fra midten af november og i en periode omkring Sankt Hans. Plus ved festlige lejligheder på andre tider. Som du osse selv bemærker. Det kan vi ikke styre. Det vil gribe forstyrrende ind i lyd-træningen.

 

--Jeg prøver at regne ud, hvorfor mine hunde aldrig har været panikslagne over fyrværkeri.. Og jeg har aldrig ejet sådan en lyd-cd. Og vi bor i et RIGTIG meget udsat nabolag, i et lavt almennyttigt boligbyggeri i Københavns omegn. Med VIRKELIG meget fyrværkeri...

 

Og jeg tror, at det er fordi jeg bruger de naturligt forekommende støj-midler. Især i min hvalps første måneder hiver jeg den med til de kvarterfester eller sct.hansfester der måtte være. Vel og mærke på HVALPENS præmisser. Jeg gider egentlig ikke selv den slags. Vi kikker på og holder en vis afstand. Og hilser på tobenede og firbenede venner. Hele tiden med hvalpen i centrum.

 

Når så decemberskyderiet starter, så har min hund og jeg været sammen i så mange "underlige" situationer, -hvor den har observeret hvordan JEG reagerede på den givne situation.. Og jeg har selvfølgelig altid reageret med ro og en vis ligegyldighed. Og det har jeg så fortsat med i december måned. De første år har min hund fulgt mine reaktioner meget opmærksomt hver gang der har lydt et brag. Men med alderen har hunden ikke gidet reagere mere.

-Silke sov sig for første gang hele vejen gennem nytårs aften. Hendes sjette.

--Sidste år fulgte hun opmærksomt lysshowet fra terrassedøren mens jeg så fjernsyn. Og året før spjættede hun da noget og skævede til mig når der lød et ekstra højt knald.

 

Ramses fik lidt hjælp af Bachs rescuedråber ved hans 4. nytårsaften, fordi jeg ikke var sikker på, om han havde reageret for meget året før. Vi startede med dråberne i midten af november og fortsatte til en uge ind i januar. Der var ingen problemer. Han kikkede ud på lysshowet gennem terrassedøren og han holdt øje med mig, men han virkede ikke bange. Ved hans 5. -og sidste :cry: - nytårsaften behøvede han ingen medicin. Der var ingen problemer.

 

Jeg har været priviligeret, så jeg ikke har behøvet at gå fra min lille hvalp før den var tryg. Og fra min unge hund i dagene op til nytår hvis der har været meget fyrværkeri.

Jeg tror på, at hvalpen og den unge hund har brug for at se hvordan VI stiller os til de forskellige "farlige" ting, vi kommer ud for. De kanonslag hvalpen oplever helt alene, er rædselsfuldt skræmmende og sætter varige spor. --Men det er spor, der måske kan fjernes hvis den unge hvalp får mulighed for stille og roligt at opleve VORES reaktion i kontrollerede situationer.

Om man bruger cd eller knaldperler og senere bordbomber til at træne hvalpen med, der betyder mindre end hvordan ejeren opfører sig: Hvalpen har brug for at kunne lære af vores reaktion. HELT manglende reaktion fra os kunne se ud som om vi slet ikke kunne høre "faren" så det er ikke nødvendigvis det rigtige. Selv har jeg altid brugt lige at nævne braget: "det var et ordentlig brag, hva'" -og så har jeg fortsat med hvad jeg var i gang med. IKKE nogen særlig beroligelse eller trøst. Heller ikke nogen ros hvis hunden tager det roligt.

 

De stakkels hundeejere som har haft problemer nytårsaften skal nok hurtigst muligt lægge en plan for træningen. Det gælder nok om at komme i gang mens man husker hvor rædselsfuldt det er at stå med en panikslagen hund. Panikken kan sagtens sætte sig som varige alene-hjemme problemer ved gentagne høje knald når hunden er alene hjemme.

 

Jeg ønsker alle 2-og4benede, en god og rolig start på det nye år, så vi kan få lagt de ubehagelige oplevelser bag os.

Godt nytår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...