Hop til indhold

Kyllingeben, spareribs... Hjælp


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Hjælp! Smilla skal være alene hjemme et par timer i morgen tidlig. Kan jeg give hende enten et spareribs ben eller kyllingeben? Butikkerne har lukkede, så kan ikke få fat i et marvben. Kyllingeben og spare ribs er det eneste vi har.

 

Hun har lige smagt lidt på spare ribs ben her til aften og er ret vild med dem, men kan de splintres og skade tarmene?? Jeg er ikke så bange for hun sluger dem (det er de for store til).

 

Salling åbner i morgen kl 7, så vil forsøge om de har noget bedre (marvben), men ellers kan hun så nøjes med noget af ovenstående? :?:

 

 

Jeg fandt det her på nettet:

 

Du skal blot vælge de rigtige.

Marvben fra okse og kalv er gode gnaveben. Ben fra kylling og poulard kan du også roligt bruge, da disse er ret bløde og ikke bliver spidse, når hunden bider dem i stykker, men du skal undgå ben fra vildt, suppehøns, og små knogler fra lam og gris, som hunden kan finde på at sluge hele, og som derfor kan lave ulykker undervejs gennem tarmkanalen.

 

Er kylling virkelig ikke skadeligt mht at splintres?? (Synes jeg har hørt nogen herinde fra bruger det i rå tilstand)

Link til indlæg
Del på andre sites

De "kloge" siger at så længe kyllingebenet ikke er tilberedt, sker der ikke noget.

 

Jeg ville så ikke tage chancen. Jeg ville holde mig til okseben!

 

Jamen det har vi ikke... :( Og nu hvor jeg kan se hvilken indvirkning ben har på hende. Hun kan ligge helt selv med dem og er ligeglade med vi ikke er lige omkring hende. Det ville være så godt, hvis hun kunne få en god alene-oplevelse i morgen..

 

Men hvis det er farligt tør jeg selvfølgelig ikke. :(

 

Jer der bruger kyllinge ben, hvilken del er bedst at give? Er bare ikke så vild med at give det rå - selv om hunde ikke kan få salmonella.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde får hjertens gerne kyllingeben - de får desuden okse, kalv, hest og gris.. Det må som sagt, bare ikke være tilberedt :-)

 

Lige nu ligger Dolph faktisk med et stk. ribben og guffer.. :-)

 

Hvad med rå spareribs? Er det bedre end tilberedt spare ribs og hvorfor?

 

 

 

Hvad vil du anbefale hvis jeg har kyllingelår og spareribs ben til rådighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de er forkogte er det et stort no-no, giv hende bare kyllingen istedet :-)

 

Tror du hun kan lide det? (Finder jeg selvfølgelig ud af). ;-)

 

Skal jeg tage en del af kødet af så? (Så hun ikke får ondt i maven?) Og så give hende kyllingelåret- kan hun så ikke gumle på det et stykke tid? Er der noget jeg skal være obs på? Nogle af benene hun ikke må få?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du hun kan lide det? (Finder jeg selvfølgelig ud af). ;-)

 

Skal jeg tage en del af kødet af så? (Så hun ikke får ondt i maven?) Og så give hende kyllingelåret- kan hun så ikke gumle på det et stykke tid? Er der noget jeg skal være obs på? Nogle af benene hun ikke må få?

 

Nogle hunde er ikke til råt, min tæve for eksempel - og det er jo fair nok.. Men det får du jo så at se ;-)

 

Giv du hende bare hele låret, du kan evt. snitte lidt ridser så det er nemmere at få gang i - men min erfaring er at det ryger lige ned..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle hunde er ikke til råt, min tæve for eksempel - og det er jo fair nok.. Men det får du jo så at se ;-)

 

Giv du hende bare hele låret, du kan evt. snitte lidt ridser så det er nemmere at få gang i - men min erfaring er at det ryger lige ned..

 

Tak skal du have. :-) Og det også selv om hun er hvalp (at hun skal have hele stykket)?

 

(Hvis jeg kan finde en okseknogle og tilberede den i morgen tidlig gør jeg det i stedet. For det kan hun sikkert godt lide. Men er ikke sikker på jeg kan skaffe det og så må vi bruge kyllingen i stedet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal du have. :-) Og det også selv om hun er hvalp (at hun skal have hele stykket)?

 

(Hvis jeg kan finde en okseknogle og tilberede den i morgen tidlig gør jeg det i stedet. For det kan hun sikkert godt lide. Men er ikke sikker på jeg kan skaffe det og så må vi bruge kyllingen i stedet).

 

Igen - okseknoglen skal ikke tilberedes! Måske du mener at hælde leverpostej i et marvben og fryse den? I så fald - så ok :-)

 

Altså - hun spiser jo det hun gider, som om du giver hende et lår eller hele kyllingen er eet fedt ;-)

Det kan dog være nemmere for hende at styre et underlår fx - det er lidt mere handy..

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla fik kyllingeunderlår i stor stil da hun var lille hvalp, hun kan bedst lide dem halv-frosne... der er et eller andet ved det der slatne hun ikke bryder sig om ved råt kød... men så længe det er halvfrossent ryger det gladeligt ned :mrgreen:

 

forkogte spareribs ville jeg ikke give... kun rå!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Igen - okseknoglen skal ikke tilberedes! Måske du mener at hælde leverpostej i et marvben og fryse den? I så fald - så ok :-)

 

Altså - hun spiser jo det hun gider, som om du giver hende et lår eller hele kyllingen er eet fedt ;-)

Det kan dog være nemmere for hende at styre et underlår fx - det er lidt mere handy..

 

Ok, troede godt man måtte tilberede det. Ja, har hørt de er gode at fylde med leverpostej, lige som en kong.

 

 

Karla fik kyllingeunderlår i stor stil da hun var lille hvalp, hun kan bedst lide dem halv-frosne... der er et eller andet ved det der slatne hun ikke bryder sig om ved råt kød... men så længe det er halvfrossent ryger det gladeligt ned :mrgreen:

 

forkogte spareribs ville jeg ikke give... kun rå!

 

Tusind tak, det er jeg glad for du skriver. Så skal jeg måske slet ikke være så ked af det, hvis vi ''kun'' ender ud med kylling. Har været i sommerhus i weekenden og har simpelthen ikke kunne opdrive en ordentlig slagterafdeling. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, troede godt man måtte tilberede det. Ja, har hørt de er gode at fylde med leverpostej, lige som en kong.

 

 

 

 

Tusind tak, det er jeg glad for du skriver. Så skal jeg måske slet ikke være så ked af det, hvis vi ''kun'' ender ud med kylling. Har været i sommerhus i weekenden og har simpelthen ikke kunne opdrive en ordentlig slagterafdeling. :-)

 

Man må ligepræcis IKKE tilberede nogen form for ben hvis hunden skal have det :-) Så nemt er det..

 

Folk som BARF'er (altså kun fodrer med råt) bruger også kylling i stor stil - så det skal vovsen også sagtens klare..

Hvis du er itvivl kan du jo give hende lidt nu - og se hvad hun siger til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

mine får ofte kyllingeben dette er udmærkede ben da de er bløde og nemme og tygge for de fleste hunde også de mindre hunde

 

jeg ville dog sjældent lade hunde være alene med ben som kunne sidde fast feks okseben dette kan være livstruende hvis det sker

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gik heldigvis glat. Fik fat i et okse suppeben (kan ikke huske hvad det hedder) i Salling. Dette samt et lille stykke kyllinge lårben (halvfrossent):blink: fik hun serveret.

 

Da jeg kom hjem havde hun spist kyllingen, men okseknoglen lå sadig på tallerkenen.

 

Jeg tror hun har haft en god oplevelse med det. Hvis uheldet er ude kan andre ting jo også sætte sig fast i halsen, sådan en hvalp gnaver jo i alt... Skulle jeg så fjerne alt legetøjet også..? Det synes jeg ville være synd. En kong har hun også, men som andre er inde på herinde er hendes tunge ikke lang nok til at bruge den..

 

Tak for de gode råd. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okseknoglen havde jeg forresten kogt lidt på forhånd... kyllingen var rå. Måske derfor hun foretrak den..:madtid:

 

Altså.. nu lyder jeg måske lidt mor-agtig.. Men jeg kan altså ikke forstå hvorfor du har kogt knoglen på forhånd, når alle i tråden har sagt at du ikke må koge dem - de må vitterligt ikke komme i ovn, gryde eller på pande, har de været varme må hunden under ingen omstændigheder få dem..

 

Siger det ligeså meget fordi det ville være så tragisk at komme hjem til en død hvalp, når det så nemt kan forhindres.. Som du selv siger kan det nemt gå galt på alle andre måder, lad os hellere forhindre det vi kan..

 

Godt at hun tog kyllingen - dog, måske hun selv har vidst hvad der var sikkert ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså.. nu lyder jeg måske lidt mor-agtig.. Men jeg kan altså ikke forstå hvorfor du har kogt knoglen på forhånd, når alle i tråden har sagt at du ikke må koge dem - de må vitterligt ikke komme i ovn, gryde eller på pande, har de været varme må hunden under ingen omstændigheder få dem..

 

Siger det ligeså meget fordi det ville være så tragisk at komme hjem til en død hvalp, når det så nemt kan forhindres.. Som du selv siger kan det nemt gå galt på alle andre måder, lad os hellere forhindre det vi kan..

 

Godt at hun tog kyllingen - dog, måske hun selv har vidst hvad der var sikkert ;-)

 

Jamen det er helt okay..;-)

Altså nu har jeg forstået det sådan, at okseben netop var det eneste, man kunne koge og give til hunden uden at de splintres. :confused: Så eftersom jeg fandt tanken om det helt rå en kende ulækkert (skal lige vænne mig til det ;), så valgte jeg at koge dem lidt...

Min dyrlæge har også tidligere sagt god for det, men ved ikke om holdningen til kogte okseben generelt er ved at vende eller??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er helt okay..;-)

Altså nu har jeg forstået det sådan, at okseben netop var det eneste, man kunne koge og give til hunden uden at de splintres. :confused: Så eftersom jeg fandt tanken om det helt rå en kende ulækkert (skal lige vænne mig til det ;), så valgte jeg at koge dem lidt...

Min dyrlæge har også tidligere sagt god for det, men ved ikke om holdningen til kogte okseben generelt er ved at vende eller??

Selve marvbenet kan ikke splintrer, hvis Cujo ikke kan burde 9 ud af 10 andre hunde hellere ikke :-)

Nogle dyreknogler splinter nemmere end andre hvis de er tilberedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla har kun fået oksekraftknogle een gang, den fik hun af min svigermor, som stolt proklamerede at hun havde kogt den ... "bare rolig"... jeg holdt godt øje med hende mens hun havde den... der var ingen problemer... men jeg er alligevel så hys at jeg smed den ud da svigerne gik :lol::lol: :oops:

 

I de "gode gamle dage" sagde man at okseben skulle koges... mener egentlig også at Lucky Lunas Sheila nægter at spise dem rå? så tror nu ikke, at der som sådan er noget uforsvarligt i at den har været hurtigt kogt ...

 

men kylling og gris må endelig ikke koges/steges/bages, det gør dem skøre og får dem til at splintre under tryk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...