Hop til indhold

Kyllingeben, spareribs... Hjælp


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Jamen det er helt okay..;-)

Altså nu har jeg forstået det sådan, at okseben netop var det eneste, man kunne koge og give til hunden uden at de splintres. :confused: Så eftersom jeg fandt tanken om det helt rå en kende ulækkert (skal lige vænne mig til det ;), så valgte jeg at koge dem lidt...

Min dyrlæge har også tidligere sagt god for det, men ved ikke om holdningen til kogte okseben generelt er ved at vende eller??

 

Jeg tror okseben har sværere ved at splintre som kogt end andre knogler - men jeg HAR set en hund få kogt okseben til at splintre (trods mine advarsler)

Så bare giv dem det helt råt :-) Man vænner sig til det - og det lugter mindre end kogt kød, synes jeg..

Link til indlæg
Del på andre sites

Selve marvbenet kan ikke splintrer, hvis Cujo ikke kan burde 9 ud af 10 andre hunde hellere ikke :-)

Nogle dyreknogler splinter nemmere end andre hvis de er tilberedt.

 

Ok, det jeg gav hende var så et kraftben (okse).

Jeg tror heller ikke hendes bid er så hårdt endnu, omend de sylespidse små hvalpetænder kan gøre ondt nok.

 

Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde noget entydigt svar på det oksehalløj (kogt eller rå). Noge steder står der alle hunde må få kogt okse, andre steder anbefales det især til hvalpe (pga risiko for diaré) og andre steder må det kun være rå. Og til sidst er der forresten også lige nogen, der anbefaler man skal sænke dem et kort øjeblik i kogt vand for at dræbe eventuelle bakterier.

:shock:

 

Men synes det vil være interessant at se, om hun er mere interesseret i det rå for det her var da ikke en succes.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla har kun fået oksekraftknogle een gang, den fik hun af min svigermor, som stolt proklamerede at hun havde kogt den ... "bare rolig"... jeg holdt godt øje med hende mens hun havde den... der var ingen problemer... men jeg er alligevel så hys at jeg smed den ud da svigerne gik :lol::lol: :oops:

 

I de "gode gamle dage" sagde man at okseben skulle koges... mener egentlig også at Lucky Lunas Sheila nægter at spise dem rå? så tror nu ikke, at der som sådan er noget uforsvarligt i at den har været hurtigt kogt ...

 

men kylling og gris må endelig ikke koges/steges/bages, det gør dem skøre og får dem til at splintre under tryk...

 

 

Jeg tror okseben har sværere ved at splintre som kogt end andre knogler - men jeg HAR set en hund få kogt okseben til at splintre (trods mine advarsler)

Så bare giv dem det helt råt :-) Man vænner sig til det - og det lugter mindre end kogt kød, synes jeg..

 

Hun får dem rå næste gang. Så er jeg på den sikre side. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det jeg gav hende var så et kraftben (okse).

Jeg tror heller ikke hendes bid er så hårdt endnu, omend de sylespidse små hvalpetænder kan gøre ondt nok.

 

Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde noget entydigt svar på det oksehalløj (kogt eller rå). Noge steder står der alle hunde må få kogt okse, andre steder anbefales det især til hvalpe (pga risiko for diaré) og andre steder må det kun være rå. Og til sidst er der forresten også lige nogen, der anbefaler man skal sænke dem et kort øjeblik i kogt vand for at dræbe eventuelle bakterier.

:shock:

 

Men synes det vil være interessant at se, om hun er mere interesseret i det rå for det her var da ikke en succes.;-)

ja man kan godt lige skolde kødet/benet, det sker der intet ved og du dræber da overflade bakterierne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ben som jeg har kogt en smule (det er temmeligt råt alligevel/ det bløder ;-)). Det har Smilla gravet ned ude i haven. Hun har nærmest ikke gnavet i det. Men hver gang vi er ude skal hun lige over og puffe lidt ekstra jord over benet med snuden. :lun:

 

:?: Nå, men det jeg vil spørge om er, er det ikke ulækkert, når benet er så råt? Går det ikke i forrådnelse. :badr: Jeg har tænkt mig at gå over og fjerne det idag, når hun ikke ser det. (Det er lidt synd. Men hun får et nyt (råt kraftben) alligevel, når hun skal være alene hjemme et par timer om lidt).

 

:?: Jer der giver jeres hunde råt ben, hvornår fjerner I det igen? De får vel ikke lov at beholde det??

 

Er altså lidt grøn på det område. :oops: (Det tog noget tid at overbevise kæresten om, at det skal serveres råt).:-):5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det ben som jeg har kogt en smule (det er temmeligt råt alligevel/ det bløder ;-)). Det har Smilla gravet ned ude i haven. Hun har nærmest ikke gnavet i det. Men hver gang vi er ude skal hun lige over og puffe lidt ekstra jord over benet med snuden. :lun:

 

:?: Nå, men det jeg vil spørge om er, er det ikke ulækkert, når benet er så råt? Går det ikke i forrådnelse. :badr: Jeg har tænkt mig at gå over og fjerne det idag, når hun ikke ser det. (Det er lidt synd. Men hun får et nyt (råt kraftben) alligevel, når hun skal være alene hjemme et par timer om lidt).

 

:?: Jer der giver jeres hunde råt ben, hvornår fjerner I det igen? De får vel ikke lov at beholde det??

 

Er altså lidt grøn på det område. :oops: (Det tog noget tid at overbevise kæresten om, at det skal serveres råt).:-):5up:

 

Jeg plejer at fjerne benet efter et par dage... ellers går den hen og bliver RIGTIG ulækkert.. især hvis hunden ikke har spist marven... ad... larver og sådan.. skal nok lade være med at gå mere i detaljer...:badr::badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at fjerne benet efter et par dage... ellers går den hen og bliver RIGTIG ulækkert.. især hvis hunden ikke har spist marven... ad... larver og sådan.. skal nok lade være med at gå mere i detaljer...:badr::badr:

 

Fy for pokker, det var det jeg tænkte. :scared: Kan også være man får rotteproblemer med sådan noget liggende ude i haven. (Endnu mere :skraek: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Fy for pokker, det var det jeg tænkte. :scared: Kan også være man får rotteproblemer med sådan noget liggende ude i haven. (Endnu mere :skraek: )

 

Her sidste sommer fik vi faktisk vi nærmere et museproblem end et rotteproblem...

 

Freya havde fået et virkelig stort ben i fødselsdagsgave, vores nabo har en søn der har over 500 køer.. så Freya havde fået en HEL lårbensknogle.. efter alt var spist udenpå skar min far benet igennem så Freya kunne få marven inde i også... Nu er det jo bare sådan at Freya er en samojed og ja, hun giver hirtigt op når der skal kæmpes lidt for at få det sidste ud.. hun spiser liiige det som hun kan nå...hihi.. nå med det ben havde så fået lov til at ligge et par uger tror jeg.. og ja en aften var Freya så ude i haven, hvor der lød et ordentlig piv!.. det var så ikke benet hun lå og gnavede i, men 2 mus... (hun spiste dem ikke men dræbte dem bare).

 

Men ja fluer og deres æg kan også godt lide et gammelt ben...:badr::badr::badr::badr::badr::badr::badr:, det fandt jeg ud af, da jeg fandt et nedgravet ben...:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...