Hop til indhold

Anti-gø halsbånd ?


Gæst topsytop
 Share

Recommended Posts

Det jeg er træt af, er alle de påstande om de skadelige virkninger fra folk som aldrig har set det anvendt. F.eks. den der med at så vil hunden bare udvikle en anden måde at afreagere på, som kommer fra folk som aldrig har set det anvendt i virkeligheden. At hunden udvikler alverdens traumer etc.

 

Det kunne jo osse være man blev lidt klogere af at se tingene i virkeligheden. :vuf:

 

 

Måske det er gået min næse forbi, men syntes ikke diskussionen går så meget på det skadelige i det. Så vidt jeg husker, taler vi modstandere om symptombehandling og at man kan lære hunden anden adfærd end ved at gøre brug af straf.

 

Uanset hvordan du ser på det - om halsbåndet er skadeligt eller ej - er der tale om at man straffer hunden for en adfærd. For at virke skal det jo give hunden ubehag, ellers vil hunden ikke have grund til at skulle stoppe med at gø. Hvis halsbåndets effekt var ligegyldigt for hunden, ville det jo ikke virke.

 

Så jeg stadig det er unødigt at skulle se det i brug. De fleste af os ved udmærket hvad målet med halsbåndet er; at straffe hunden for uønsket adfærd. Og der er heldigvis mange, der ønsker at kommunikere med vores hunde ved at sige "det her er god opførsel, det må du gerne gøre" og lade den fungere indenfor rammer den forstår; lade tilbud komme efter forbud så hunden forstår hvad man må og hvad man ikke må.

 

Jeg gider i hvert fald ikke fortælle min hund "du må ikke, du må ikke, du må ikke, du må ikke" konstant for at få ændret tingenes tilstand. Eller endog være så doven, at jeg lader et apparat overtage indlæringen hos hunden, for jeg kan sidde mageligt i min sofa, og lade hunden passe sig selv i sin have, og lade det være hundens daglige aktivitet (gøen i haven er ofte hvad der får folk til at se efter anti-gø halsbånd).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 169
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst topsytop
Måske det er gået min næse forbi, men syntes ikke diskussionen går så meget på det skadelige i det. Så vidt jeg husker, taler vi modstandere om symptombehandling og at man kan lære hunden anden adfærd end ved at gøre brug af straf.

 

Uanset hvordan du ser på det - om halsbåndet er skadeligt eller ej - er der tale om at man straffer hunden for en adfærd. For at virke skal det jo give hunden ubehag, ellers vil hunden ikke have grund til at skulle stoppe med at gø. Hvis halsbåndets effekt var ligegyldigt for hunden, ville det jo ikke virke.

 

Så jeg stadig det er unødigt at skulle se det i brug. De fleste af os ved udmærket hvad målet med halsbåndet er; at straffe hunden for uønsket adfærd. Og der er heldigvis mange, der ønsker at kommunikere med vores hunde ved at sige "det her er god opførsel, det må du gerne gøre" og lade den fungere indenfor rammer den forstår; lade tilbud komme efter forbud så hunden forstår hvad man må og hvad man ikke må.

 

Jeg gider i hvert fald ikke fortælle min hund "du må ikke, du må ikke, du må ikke, du må ikke" konstant for at få ændret tingenes tilstand. Eller endog være så doven, at jeg lader et apparat overtage indlæringen hos hunden, for jeg kan sidde mageligt i min sofa, og lade hunden passe sig selv i sin have, og lade det være hundens daglige aktivitet (gøen i haven er ofte hvad der får folk til at se efter anti-gø halsbånd).

 

Fint for mig at du har det sådan. Nu er der jo så en del fordomme i dit indlæg, om at folk der anvender halsbåndet er dovne hundeejere der ikke laver anden aktivitet med deres hunde, og ikke gider kommunikere eller træne med deres hund.:hmm:

Men igen, denne debat er som mange debatter herinde (og derfor jeg næste aldrig skriver herinde, men nu havde jeg jo lige haft påskeferie, så jeg havde lige glemt hvordan HF er, sorry det skal ikke ske igen);-)

 

Alting er meget sort/hvidt, og HF'erne (den hårde klike) skyder aldrig genvej, samler altid op efter deres hund, har altid fuld kontrol over den når den er løs osv.osv......................det kan man så vælge at tro på, eller lade være............

 

Jeg synes bare der er lidt for meget den der holdning: Hvis du ikke kan/vil gøre alting 200% korrekt (dvs. som den hårde klike, bliver enige om det skal) så burde du ikke have hund. Og det synes jeg er en kedelig holdning! Der er mange mennesker derude, i den virkelige uperfekte verden, som har hund f. eks. "for børnenes skyld" og det betyder at mange børn vokser op med gode oplevelser med hunde, som de ellers ikke ville have fået.

Folk har nu engang hund på forskellige måder, og jeg synes at intolerancen trives alt for godt her på HF. Det synes jeg denne og mange andre debatter er tydeligt udtryk for. Mange debatter er mere udtryk for debattørernes behov for at få ret (eller få nye kunder i butikken), end ønsket om at hjælpe dem der forvilder sig herind og beder om råd. Så kan man sidde der og pudser glorien, og klappe hinanden på ryggen (ja, undskyld men sådan ser jeg det altså) Det ses også tydeligt på hvor få svar, og kvaliteten af de svar, nye får herinde.

 

Nå, sådan er den slags fora jo bare (det er ikke kun HF, her er det bare ekstra slemt), jeg må bare se at få det lært :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint for mig at du har det sådan. Nu er der jo så en del fordomme i dit indlæg, om at folk der anvender halsbåndet er dovne hundeejere der ikke laver anden aktivitet med deres hunde, og ikke gider kommunikere eller træne med deres hund.:hmm:

Men igen, denne debat er som mange debatter herinde (og derfor jeg næste aldrig skriver herinde, men nu havde jeg jo lige haft påskeferie, så jeg havde lige glemt hvordan HF er, sorry det skal ikke ske igen);-)

 

Alting er meget sort/hvidt, og HF'erne (den hårde klike) skyder aldrig genvej, samler altid op efter deres hund, har altid fuld kontrol over den når den er løs osv.osv......................det kan man så vælge at tro på, eller lade være............

 

Jeg synes bare der er lidt for meget den der holdning: Hvis du ikke kan/vil gøre alting 200% korrekt (dvs. som den hårde klike, bliver enige om det skal) så burde du ikke have hund. Og det synes jeg er en kedelig holdning! Der er mange mennesker derude, i den virkelige uperfekte verden, som har hund f. eks. "for børnenes skyld" og det betyder at mange børn vokser op med gode oplevelser med hunde, som de ellers ikke ville have fået.

Folk har nu engang hund på forskellige måder, og jeg synes at intolerancen trives alt for godt her på HF. Det synes jeg denne og mange andre debatter er tydeligt udtryk for. Mange debatter er mere udtryk for debattørernes behov for at få ret (eller få nye kunder i butikken), end ønsket om at hjælpe dem der forvilder sig herind og beder om råd. Så kan man sidde der og pudser glorien, og klappe hinanden på ryggen (ja, undskyld men sådan ser jeg det altså) Det ses også tydeligt på hvor få svar, og kvaliteten af de svar, nye får herinde.

 

Nå, sådan er den slags fora jo bare (det er ikke kun HF, her er det bare ekstra slemt), jeg må bare se at få det lært :vuf:

 

Hvis du føler det sådan, kan jeg slet ikke forstå at du kommer herinde, men nej,... vi sidder da ikke og beslutter hvad der er gangbart og hvad der ikke er. :shock: Du støder da bare på en holdning der generelt ikke er helt som din og det er vel ikke medlemmerne af HF`s fejl, skyld,... kald det hvad du vil.

 

Jeg synes HF er et af de eneste steder hvor holdningen er nogenlunde "up to date" og det synes jeg personligt er befriende. At du har det anderledes kan måske hænge sammen med at dine synspunkter passer bedre til andre steder.

 

Men undskyld, hvor mange råd har du givet, som vi andre så kan sidde og bedømme niveauet af?. ..... (Ikke at jeg synes det burde være agendaen på et hundeforum). :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Men igen, denne debat er som mange debatter herinde (og derfor jeg næste aldrig skriver herinde, men nu havde jeg jo lige haft påskeferie, så jeg havde lige glemt hvordan HF er, sorry det skal ikke ske igen);-)

 

Helt slemme kan vi næppe være siden du sådan kan glemme det og "komme til" at skrive noget :-D

 

Alting er meget sort/hvidt, og HF'erne (den hårde klike) skyder aldrig genvej, samler altid op efter deres hund, har altid fuld kontrol over den når den er løs osv.osv......................det kan man så vælge at tro på, eller lade være............

 

Nu kender jeg ikke denne hårde klike, så det kan jeg ikke tale med om, men jeg synes HF er fuld af debattører som fortæller, at de netop ikke har fuld kontrol over deres hunde. Så måske er det et andet forum du hentyder til?

Eller også læser vi bare ikke de samme tråde...

 

Jeg synes bare der er lidt for meget den der holdning: Hvis du ikke kan/vil gøre alting 200% korrekt (dvs. som den hårde klike, bliver enige om det skal) så burde du ikke have hund. Og det synes jeg er en kedelig holdning!

 

Hvem består denne såkaldte hårde klike af ?

 

Der er mange mennesker derude, i den virkelige uperfekte verden, som har hund f. eks. "for børnenes skyld" og det betyder at mange børn vokser op med gode oplevelser med hunde, som de ellers ikke ville have fået.

Folk har nu engang hund på forskellige måder, og jeg synes at intolerancen trives alt for godt her på HF. Det synes jeg denne og mange andre debatter er tydeligt udtryk for. Mange debatter er mere udtryk for debattørernes behov for at få ret (eller få nye kunder i butikken), end ønsket om at hjælpe dem der forvilder sig herind og beder om råd.

 

Wauvv hvor er du egentlig flabet!

 

Så kan man sidde der og pudser glorien, og klappe hinanden på ryggen (ja, undskyld men sådan ser jeg det altså) Det ses også tydeligt på hvor få svar, og kvaliteten af de svar, nye får herinde.

 

Jeg kan kun sekundere Ascha og spørge til hvilke højniveau svar du selv hjælper nye medlemmer med udover symptombehandling som f.eks. det omtalte, forbudte, halsbånd?

Det er fint nok at hakke på andre, men måske skulle du feje for egen dør først

 

Nå, sådan er den slags fora jo bare (det er ikke kun HF, her er det bare ekstra slemt), jeg må bare se at få det lært
:vuf:

 

Eller lære at rumme det.

Tolerance du ved ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg synes bare der er lidt for meget den der holdning: Hvis du ikke kan/vil gøre alting 200% korrekt (dvs. som den hårde klike, bliver enige om det skal) så burde du ikke have hund. Og det synes jeg er en kedelig holdning! Der er mange mennesker derude, i den virkelige uperfekte verden, som har hund f. eks. "for børnenes skyld" og det betyder at mange børn vokser op med gode oplevelser med hunde, som de ellers ikke ville have fået.

Super fint, at man har hund for sine børns skyld. Jeg er selv vokset op med hunde, og jeg ville ikke have undværet det. Men det kan bare ikke stå alene - man kan ikke anskaffe sig en hund uden at prøve at forstå dens behov og forsøge at tilbyde den et tilfredsstillende liv. Hunde er også levende væsner, og de har ligeså meget krav på et godt liv som alle andre levende væsner.

 

Folk har nu engang hund på forskellige måder, og jeg synes at intolerancen trives alt for godt her på HF. Det synes jeg denne og mange andre debatter er tydeligt udtryk for. Mange debatter er mere udtryk for debattørernes behov for at få ret (eller få nye kunder i butikken), end ønsket om at hjælpe dem der forvilder sig herind og beder om råd. Så kan man sidde der og pudser glorien, og klappe hinanden på ryggen (ja, undskyld men sådan ser jeg det altså) Det ses også tydeligt på hvor få svar, og kvaliteten af de svar, nye får herinde.

 

Nå, sådan er den slags fora jo bare (det er ikke kun HF, her er det bare ekstra slemt), jeg må bare se at få det lært :vuf:

Du er da imponerende dygtig, når du sådan kan regne samtlige brugeres hensigter ud - hvor har du lært det henne?

 

Synes ærlig talt det er lidt noget fis. Har du overvejet at folk svarer på trådene, fordi de ønsker at hjælpe andre hundeejere og deres hunde? Og at de faktisk bruger tid (nogle gange lang tid) på at formulere et svar, fordi de holder af hunde og gerne vil tilbyde folk nogle alternative metoder fremfor den gammeldags kæft-trit og retning metode?

 

Fred være med hvis man synes det er langt ude og ikke vil arbejde/træne med sin hund på den måde - men så er man måske bare kommet det forkerte sted hen! Og det skulle undre mig meget, hvis der ikke fandtes debatsider, hvor brugerne bruger den gammeldags måde. Og så kan man jo smutte derhen, hvis her er så forfærdeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var barn overtog vi en temmelig gøende gravhundemix.

Min far var supergod til hunde, da han også havde haft schæferer i politihundetræning.

Så vore ny hund fik noget lydighed ind og ved afdækning opgav han at gø vedvarende- det er for krævende.

Jeg har også gø-hunde idag, men de kan da adlyde et NEJ:Og iøvrigt er hundetyper forskellige med hensyn til at larme, men larm foregår, når de er for højt gearede, så hunden skal drosles ned i ophidselse ,og ikke straffes for at være stresset!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det virker jo ikke på stress at gøre dem nervøse eller forvirrede.

Dette er en hel almindelig iagttagelse for folk , der har, eller har haft masser af hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange af alle jer som herinde udtaler jer mod et anti-gø halsbånd har rent faktisk set et i anvendelse ?

 

Har I set hvordan det virker ?

 

Nej vel ?

 

Ja jeg har set det.

 

Både irl. og anvendt af diverse hundeadfærdsdimser i diverse programmer.

 

 

Jeg har ligeledes set anvendelsen af stødhalsbånd og lignende apparater.

 

 

Og oprigtigt talt finder jeg et fjernbetjent stødshalsbånd mere acceptabelt end en automatsik virkende dims der blæser, eller forstøver luft/vand/duft etc etc. i hovedet af hunden.

 

 

Alle disse apparater har én fællesnævner: en ejer der ikke evner, eller ikek vil lære at træne en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg er træt af, er alle de påstande om de skadelige virkninger fra folk som aldrig har set det anvendt. F.eks. den der med at så vil hunden bare udvikle en anden måde at afreagere på, som kommer fra folk som aldrig har set det anvendt i virkeligheden. At hunden udvikler alverdens traumer etc.

 

Det kunne jo osse være man blev lidt klogere af at se tingene i virkeligheden.

 

Jeg kan ikke undgå at synes det er en pinlig affære, at du spørger efter viden, som du siden erklærer for ubrugelig. Jeg beskæftiger mig ikke med gloriepudseri, kundeerhvervelse eller rygklapperi i klike-regi, og jeg vil ikke pakke min mening ind i candyfloss, for at gøre den mere spiselig overfor en meddebattør, jeg er uenig med.

Jeg vil da gerne blive klogere, så tag dog og ryst de esser ud af ærmet og argumenter for dit synspunkt i stedet for at himle op om dine egne påskeferieforglemmelser og andres selvglorificeringer.

 

De på HF der giver udtryk for at negativ forstærkning og straf er uhensigtsmæssigt, griber jo ikke i den tomme luft efter disse argumenter. De er, af forskning, veldokumenterede og samme viden findes i light udgave i moderne hundebøger og de er ret tilgængelige for enhver ;-)

 

Ved at lære hvordan man skaber positive alternativer til uønsket adfærd, har man viden der kan overføres til alle andre situationer. Når du bruger et anti-gø halsbånd, lærer du intet om adfærd og der er intet i situationen, du eller hunden kan overføre til andre situationer.

 

Herudover differentierer anti-gø halsbånd ikke blandt motivationelle aspekter ved adfærden, fordi det er automatisk. Hunden straffes for enhver type vokalisering, så længe halsbåndet er på.

 

Følgende er et anti-gø halsbånd i aktion. Det er symptombehandling, der ikke reducerer aversionen mod at være i buret, som er én af årsagerne til hvalpens ”gøen”. Til gengæld er det vældig forstærkende for ejeren, som gerne deler triumfen på Youtube:damn:: http://www.youtube.com/watch?v=yvsRDwQXzo8&feature=related

 

En reklame for anti-gø halsbånd. ”Allerede” på dag 2 er hunden stille. Vi ser dog ikke, hvordan hunden reagerer på at blive lukket ind i buret efter dag 1. Passivitet er ikke nødvendigvis et udtryk for velbehag, men kan være apati, fordi hunden har oplevet komplet kontroltab. Og jo - kontroltab kan føre til traumatiseringer – også hos dyr, men det kan du google dig til.

http://www.youtube.com/watch?v=RHqVrEzBi3E&feature=related

 

 

Her ses det hvordan der arbejdes med motivationen for en adfærd. Bemærk hundens kropssprog sammenlignet med de to hunde i de øvrige videoer. Hunden her oplever kontrol over situationen og det bliver aldrig ubehageligt, fordi der anvendes positiv forstærkning.

 

 

Hvilken metode finder du selv mest sympatisk?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har set det.

 

Både irl. og anvendt af diverse hundeadfærdsdimser i diverse programmer.

 

 

Jeg har ligeledes set anvendelsen af stødhalsbånd og lignende apparater.

 

 

Og oprigtigt talt finder jeg et fjernbetjent stødshalsbånd mere acceptabelt end en automatsik virkende dims der blæser, eller forstøver luft/vand/duft etc etc. i hovedet af hunden.

 

 

Alle disse apparater har én fællesnævner: en ejer der ikke evner, eller ikek vil lære at træne en hund.

Hvad gør et stødhalsbånd mere acceptabelt i dine øjne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst rikke2290

nej en hund er ikke et barn overhovedet ikke... en hund er et dyr og dyre har lyde.. gø er hundes måde at snakke på.. men det kan jo blive for meget men jeg må sige træning kan gøre meget men hund siger jo gø også er det..

Link til indlæg
Del på andre sites

nej en hund er ikke et barn overhovedet ikke... en hund er et dyr og dyre har lyde.. gø er hundes måde at snakke på.. men det kan jo blive for meget men jeg må sige træning kan gøre meget men hund siger jo gø også er det..

og et barn har ikke lyde?

 

Jo man kan sagtens sammenligne børn og hunde, men kan så ikke se hvor du ser sammenligningen i denne tråd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig ramt når du stiller dit spørgsmål. Og jeg er også enig med dig i, at der er langt mellem de informative indlæg. Og måske for mange hurtige bemærkninger, der kan virke fordømmende.

 

Jeg er dog glad for at du er blevet i tråden. I sidste ende, synes jeg der er god information at hente og jeg håber, at du kan finde en vej til at hjælpe din hund.

 

Jeg synes, at jeg oplever en del hunde der gør fra deres haver. En ved jeg, gør det fordi den er meget nervøst anlagt. Ejeren råber af den hver gang og sender den indenfor. Men det samme sker hver dag, flere gange om dagen. Andre gør det af andre grunde.

 

Måske du kan finde ud af hvad grunden til det er for din hund? Læg mærke til dens generelle adfærd. Er den nervøs på gåture eller overfor andre hunde? Har den nemt ved at finde hvile eller er den rastløs? osv.

 

Du kan eventuelt skrive en ny tråd med nogle detaljer om din hund og hvordan den er i hverdagen og spørge til mulige træningsforslag til afhjælpning af gøen i haven. Det bliver nok ikke et anti-gø halsbånd der bliver foreslået, som du sikker allerede kan gætte dig til ;) Men du kan eventuelt få, ikke kun nogle ideer til at hjælpe din hund, men måske også en bedre forståelse for hvorfor den gør det. Det har jeg i hvert fald selv oplevet, når jeg har spurgt til problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 years later...
Gæst Diana Johansen

HELT ærligt blev der ikk spurgt om jeres meninger om brug af halsbånden men erfaringer omkring det virker eller ikk gør.. Vi har en hund vi har overtaget fra nogen andre som gør HELT vanvittigt så der er nok nogen der ikk har opdraget ham som lille og sådan er det.. Intet virker Og er TBH ligeglad med hvad folk sys omkring brug af det og jeg sprjter noget i hovedet på min hund eller et hals bånd gør hva forskællen.. Vil os gerne vide om de virker ret ligeglad med hvad folk sys om brug af det i kender ikk situation eller grund til det nødvendigt når folk spørg efter det herinde..

 

MVH Diana--

Link til indlæg
Del på andre sites

HELT ærligt blev der ikk spurgt om jeres meninger om brug af halsbånden men erfaringer omkring det virker eller ikk gør.. Vi har en hund vi har overtaget fra nogen andre som gør HELT vanvittigt så der er nok nogen der ikk har opdraget ham som lille og sådan er det.. Intet virker Og er TBH ligeglad med hvad folk sys omkring brug af det og jeg sprjter noget i hovedet på min hund eller et hals bånd gør hva forskællen.. Vil os gerne vide om de virker ret ligeglad med hvad folk sys om brug af det i kender ikk situation eller grund til det nødvendigt når folk spørg efter det herinde..

 

MVH Diana--

Jamen, er der nogen grund til at tage sådan på vej confused.gif Folk skriver som de gør, fordi de har en mening om, at et anti-gø halsbånd ikke er godt - ligesom du har en mening om at anti-gå halsbånd er det eneste, der virker. Det er altså tilladt. Hvis du er overbevist om, at det vil virke og ikke vil høre folks holdninger om det, så står det dig da frit for ikke at læse dem. Der er vel ingen, der tvinger dig. Det ligner i hvert fald ikke noget at komme ind på den måde og himle op om at vi ikke må sige vores mening nut.gif Velkommen til, siger jeg bare :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

HELT ærligt blev der ikk spurgt om jeres meninger om brug af halsbånden men erfaringer omkring det virker eller ikk gør.. Vi har en hund vi har overtaget fra nogen andre som gør HELT vanvittigt så der er nok nogen der ikk har opdraget ham som lille og sådan er det.. Intet virker Og er TBH ligeglad med hvad folk sys omkring brug af det og jeg sprjter noget i hovedet på min hund eller et hals bånd gør hva forskællen.. Vil os gerne vide om de virker ret ligeglad med hvad folk sys om brug af det i kender ikk situation eller grund til det nødvendigt når folk spørg efter det herinde..

 

MVH Diana--

 

Hahahahahaaaaa:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...