Hop til indhold

krise hjææælp sos


Gæst anja mosevangen
 Share

Recommended Posts

Gæst anja mosevangen

Mangler et rigtig godt råd, helst hurtigt!!!!

 

vores dalmatiner hvalp, 13 uger, har bare været super med det med renlighed, hun har gået til døren og tisset osv ude. der har bare slet ikke været noget lige fra start af.

heller ikke når hun skal være alene hjemme de der 5-6 timer der er intet at tørre op.

om natten sover hun også gerne 8 timer uden at skal tisse osv. intet problem....

 

men men men nu har hun altså udset sig det her sted i den lille læsestue, hvor hun hellere vil tisse og skide.

døren kan være åben udtil eller vi kan have gået en lang tur i skoven eller i haven, men når hun så kommer ind ja så render hun ind i læsestuen og gør det der.

det er faktisk ved at være rimelig træls at rende og tørre op efter hende derinde!!!

vi bliver ikke sure på hende når hun gør det, lukker hende i et andet rum eller ud og så gør vi det rigtig godt rent hver gang, så der ikke lugter af toilet der. men alligevel så er det altså blevet hendes fortrukne sted.

hun kan også have gået ude sammen med os og tisset, men alligevel er det som om hun lige gemmer ligt :? og så læsser det af indendøre.

vi er ellers gode til at få hende ud når hun har leget spist sovet osv. samt masser af gange udover det og døren har også stået åben de sidste par dage så hun bare selv kan rende ud, det har ikke været et problem for hende og os selvfølgelig, før nu. altså de sidste tre dage.

hvad sker der lige og endnu vigtigere hvad gør vi inden det bliver en rigtig vane for hende.

 

???????????????????????????????

 

hjælp sos krise!!!!!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hej hun har overhovedet ikke reageret på fyrværkeriet. jo lige der kl. 12 var hun en anelse bange men lagde sig under bordet. tror slet ikke det har noget med det at gøre for vi bor ude på landet og der har ikke rigtig været noget der er blevet skudt af andet end kl. 12 nytårs aften. hun er ikke spor bange for at komme ud heller, hun nyder det på samme måde og leger i haven osv.

vi har også i dagene optil nytår leget med hende i haven og gjort fyrværkeri til noget sjovt. brugt en hundeproppistol og knaldperler :D . og det er bare gået fint.

 

vi har ingen døre i underetagen, hvor læsestuen ligger, det er nærmest sådan en slags gennemgangsstue ind til den store stue hvor vi opholder os mest.

når hun er alene har vi sat et gitter op så hun kun er i køkken og baggang, det går fint på den måde, så det er når vi er hjemme at hun lister sig til det.

eller hvis vi går ude og hygger os når vi så kommer ind ja så er der gevinst på gulvet derinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hov glemte en del....

 

vi har gjort rent i noget gulvtrærens til at starte med men nu bruger vi cillic bang eller klorin for at få lugten rigtig væk. men det er vores trægulve desværre ikke så glade for så det skulle helst være noget kortvarigt noget :(

vi kan bare ikke forstå det for det har bare gået så fint i tre uger, intet at tørre op. tror måske der var en enkelt gang hvor jeg var for langsom til at få regnjakke og gummistøvler på :lol: , men det var den anden dag vi havde hende ellers ikke noget siden. altså før de sidste dage... :? :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, tisser hun oftere end hun plejer?

 

Det er nemlig vigtig altid at være ops på blærebetændelse ved de små hvalpe her om vinteren, de fryser alt for nemt deres små maver nrå de er ude:)

 

Det er meget vigtig at gøre rent med noget der ikke indeholder amoniak, da dette i en hundenæse lugter som urin. feks rodalon.

 

men gør grundigt rent og bryd vanen ved at have lågen lukket til rummet, hvis i ikke er der sammen med hende. Ha evt også noget til at spærre inde fra stuen hvis i er der sammen med hende. Hvis i kan få et par succes dage i rap, hvor hun ikke tisser inde, er i på rette vej, så kan i slekke lidt på opmærksomheden på hende:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

ok vi må have lågen sat op derovre. så må vi se de næste par dage. synes ikke hun tisser oftere, tror bare deet er en ide hun har fået.

 

andre der har et godt bud må gerne komme på banen.

 

vil jo helst at hun skal kunne gå over det hele også uden vi er i nakken af hende hele tiden. hun er nemlig rigtig dygtig til at gå for sig selv og sove eller hvile. det bliver jo lidt ødelagt når hun kun vil kunne være i dert rum vi er i eller med os i hælene.

 

men det må jo blive sådan de næste dage hvis ikke der er andre ideer????

 

men mange tak for dit hurtige svar, det er bare så rart når man får noget respons på sine problemer.

for vi var da ved ar rive hårene ud på vores hoveder her til aften :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også sige at du skal vaske i rodalon. Det er effektivt!

 

Altså jeg lærte jo Lua at tisse på avisen da hun var hvalp. Altså roste hende ikke for det, men når hun havde uheld var på avisen. Det er selvfølgelig langt fra optimalt og havde vi ikke boet på 5 sal havde jeg nok gjort alt for at undgå at anvende den metode :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ville også sige at du skal vaske i rodalon. Det er effektivt!

 

Altså jeg lærte jo Lua at tisse på avisen da hun var hvalp. Altså roste hende ikke for det, men når hun havde uheld var på avisen. Det er selvfølgelig langt fra optimalt og havde vi ikke boet på 5 sal havde jeg nok gjort alt for at undgå at anvende den metode :wink:

 

Ja, det er meget bedre end de nævnte midler, de forurener bare meget, men er ikke ret effektive :)

 

Man skal huske med rodalon at man ikke må bruge en spamd og klud der har været brugt med andre midler, så der skal nyt til, til gengæld fjerner det skidtet :)

 

I skal bare sørge for at hun ikke kan komme derover mere, og så måske gå ind, ttage tøj af, og tag det så på igen og gå ud igen, lav noget sjov med hende til hun har renset sig :)

 

Hold øje med at det ikke er blærebetændelse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

kommer lige med et forslag, det er ikke sikkert det er så pædagoisk korrekt men det virkede i vores tilfælde.

 

Vores dalmatinerhvalp begyndte også en overgang at tisse et bestemt sted på køkkengulvet, en gang satte han sig ovenikøbet ned og tissede mens vi var ved at tørre op efter hans første tår.

 

Så prøvede vi at sprede hans mad ud over gulvet der hvor han havde tisset sådan lidt ud fra teotien om at de ikke tisser der hvor de spiser og det virkede :D

 

Nu skal det siges at han kun har tisset inde omkring 8 gange i alt så det har ikke været et stort problem hos os.

 

pøj pøj men projektet

 

Rigtig fin pletøgle du har :)

Link til indlæg
Del på andre sites

kommer lige med et forslag, det er ikke sikkert det er så pædagoisk korrekt men det virkede i vores tilfælde.

 

Vores dalmatinerhvalp begyndte også en overgang at tisse et bestemt sted på køkkengulvet, en gang satte han sig ovenikøbet ned og tissede mens vi var ved at tørre op efter hans første tår.

 

Så prøvede vi at sprede hans mad ud over gulvet der hvor han havde tisset sådan lidt ud fra teotien om at de ikke tisser der hvor de spiser og det virkede :D

 

Nu skal det siges at han kun har tisset inde omkring 8 gange i alt så det har ikke været et stort problem hos os.

 

pøj pøj men projektet

 

Rigtig fin pletøgle du har :)

 

Hihi, det skulle ikke undre mig om det virker.. :lol:

Det er da et forsøg værd.

Og det er jo ikke altid til at se, hvad der rører sig i hovedet på en hvalp.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hej

 

jeg er ret sikker på det ikke er blærebetændelse, for hun skider også lige netop der.

vi kan ikke lukke helt af til det rum da det er en gennemgangsstue mellem køkken og stor stue. så vil hun komme til at være alene i køkkenet og det synes jeg er synd.

det der rodalon er det godt for trægulve????

vi har nemlig fået lidt sjove farver på gulvene efter de andre midler :( .

 

vil ikke prøve det med avisen, for hun har bevist at hun kan være renlig og hun sætter sig også stadig til døren og tisser ude bare ligesom om hun lige skal markere sig indendøre også.

 

kun et uheld på gulvet i dag, men vi har så også været over hende hele tiden.

hun har været hjemme i 6 timer i dag og der har hun holdt sig flot intet på gulvet.

så det er lige som kun når vi er hjemme hun gør det.

 

synes hun får masser af opmærksomhed så tvivler på det kan være derfor.

men ja det er jo ikke nemt at vide hvad hun tænker.

 

Man siger at dalmatinere er utrolig snu, så ved ikke helt om det kan have noget med racen at gøre.

hm... tror det ikke, men vi er jo førstegangsejere så vi er lidt på bar bund lige nu!!!!

 

tAK FOR KOMBLIMENTEN!!! LINDA HVID! dejligt der er en anden herinde med dalmatiner, vidste slet ikke der var andre :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hej igen.....

 

Syntes den ide med foderet lød rigtig fin. men nej, prøvede at tage hendes godnatfoder og smed det ud i søg der på gulvet hvor hun plejer at besørge, men nej nej hun tissede bare på sit foder.

det skal lige siges at vi havde været ude i en tyve min. inden. hvor hun tissede kort en gang.

 

:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

ja hun er faktisk noget strid lige med det her....

 

hvilke hunde der er sultne efter deres måltid sætter sig og tisser på sin mad i ren protest!!!!!!

 

hm......

 

skøre hund!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men jeg tror altså alligevel, det har noget med utryghed at gøre. Af en eller anden grund foretrækker hun at tisse/pølse derhjemme i stedet for når I går tur.

Årsagen kan være fyrværkeri eller andre lyde på turene eller biler eller andre hunde. Måske bare en tissetår fra en hund hun ikke kender...

 

I hvert fald er det nok en ide med faste og rolige rutiner omkring lufteturene. Prøv i en periode at gå den samme tur hver gang. Og slut altid med at gå en tur rundt i hendes egen have. SÅ har hun mulighed for at gøre sig ren under rolige og velkendte forhold. Og hvis I har børn med på turene -eller i haven- så få lige dem til at være lidt rolige også, indtil alt kører på skinner igen.

 

Hun gør det altså IKKE forat drille jer... :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
ja hun er faktisk noget strid lige med det her....

 

hvilke hunde der er sultne efter deres måltid sætter sig og tisser på sin mad i ren protest!!!!!!

 

hm......

 

skøre hund!!!!

 

Hun er ikke strid og hun protestere ikke :)

 

Jeg tror hun er lidt utryg, hvor meget går i?

 

Og hvorhen?

 

Hvordan opfører hun sig på turene?

 

Hvis i har have, så lav noget der med hende, ikke noget ophidset, du skal selv være rolig, positiv og behersket :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm træls at det med foderet ikke virkede. Vi oplever også at dalmatineren er rigtig snu og udspekuleret.

 

Bl.a kan vores 30 kg store hvalp på 8 måneder snige sig op i sengen om morgenen uden at vi vågner af det, det syntes jeg er rigtig godt gået. At han så slet ikke må ligge i sengen det er så en anden side af sagen :?

 

Jeg ved ikke rigtig hvad råd jeg så skal give dig, vi er også 1. gangs hundeejere så vi har ikke så meget erfaring endnu, men man lærer noget nyt hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hej igen.

 

hun bliver luftet ude på vores grund, vi bor i nedlagt landbrug med to tønder land, så der er masser af plads og ikke andre hunde der kommer og strinter eller markerer her.

 

det går bedre med hende, men vi er så tilgengæld også over hende konstant.

der er ikke noget når vi ikke er hjemme det er lige så snart hun kan snige sig til det!

 

når vi går ude, så er det ofte lang tid af gangen, min. 30 min. og så er der en masse småture ud i haven, hvor hun nogle gange bare tisser og så ind igen.

hun løber selv herude, ikke noget med snor. så hun bestemmer selv hvor hun vil tisse. lort tager vi op da vi ikke vil risikere at træde i den!!!

 

når vi går i haven er det faktisk kun en af os der går ud med hunden, så Clara ikke hidser hende op.

vi prøver at få hende til at gå roligt rundt med det er ikke nemt med en hvalp der elsker at løbe vildt rundt i haven :lol:

 

er da lidt ked af hvis hun er utryg her, hvad kan vi gøre ved det?????

 

vores vaps skal jo have det som blommen i et ægget lige som os andre.

 

Vi går også ture indimellem, hun skal jo opleve noget andet end bare disse to tønder land. og der tisser hun også.

ved ikke om det er relevant!!!

 

tror nok jeg fik svaret på det hele nu. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
hej igen.

 

hun bliver luftet ude på vores grund, vi bor i nedlagt landbrug med to tønder land, så der er masser af plads og ikke andre hunde der kommer og strinter eller markerer her.

 

det går bedre med hende, men vi er så tilgengæld også over hende konstant.

der er ikke noget når vi ikke er hjemme det er lige så snart hun kan snige sig til det!

 

når vi går ude, så er det ofte lang tid af gangen, min. 30 min. og så er der en masse småture ud i haven, hvor hun nogle gange bare tisser og så ind igen.

hun løber selv herude, ikke noget med snor. så hun bestemmer selv hvor hun vil tisse. lort tager vi op da vi ikke vil risikere at træde i den!!!

 

når vi går i haven er det faktisk kun en af os der går ud med hunden, så Clara ikke hidser hende op.

vi prøver at få hende til at gå roligt rundt med det er ikke nemt med en hvalp der elsker at løbe vildt rundt i haven :lol:

 

er da lidt ked af hvis hun er utryg her, hvad kan vi gøre ved det?????

 

vores vaps skal jo have det som blommen i et ægget lige som os andre.

 

Vi går også ture indimellem, hun skal jo opleve noget andet end bare disse to tønder land. og der tisser hun også.

ved ikke om det er relevant!!!

 

tror nok jeg fik svaret på det hele nu. :D

 

En hvalp har ikke brug for motion, men for at opleve og undersøge verden i eget tempo, dvs at hvis hvalpen sætter sig på numsen og kigger på noget, så lader man den blive færdig med det :)

 

Hvorfor må hun ikke løbe rundt?

 

Når hun løber rundt, så vil hun sikkert pludseligt sætte sig spontant :)

 

Måske kunne i flytte hendes lort hen et sted hvor de kan ligge uden i træder i dem?

Dette kan fortælle hende at her må hun gerne skide :)

 

Det er vigtigt at hun kommer ud og opleve andre ting, men som skrevet i eget tempo, og hun kan ikke gå langt, hvalpe skal ikke gå længe, men leg og spontan løben rundt i havben hvor hun styrer det selv er godt :)

 

Jeg tror da ikke hun er meget utryg, jeg tror at i hver især skal finde ud af hvordan det nu er i skal leve sammen :)

 

Men husk bare at hun ikke gør noget med en bagtanke, hun er uskyldig som et lille barn, ja og det bliver hunde så ved med egentlig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hun må meget gerne løbe rundt og lege, det er jo rigtig sjovt at hun gør det!!!

 

men en skrev at vi ikke måtte hidse hende op når hun var ude og det var derfor jeg skrev at det ikke er nemt når man har en rigtig glad hvalp der elsker at løbe rundt.

 

hun kommer med ud at opleve en masse, og i hendes tempo. når vi går ture og hun vil se nærmere på noget så får hun lov lige så længe hun vil.

så der tror jeg vi gør det helt rigtige, hun er ude at gå små ture i trafik skov og på gågade osv. det er hun også vild med.

 

hun tisser også når vi er ude!!!!! samt skider!!!

 

vi gør alt i langsom tempo, for hun var lidt nervøs i starten vi havde hende.

så vi presser hende ikke til noget.

 

det er ikke så meget hun skider indenfor det er hun rigtig god til udenfor men det er tis hun gør herinde. og ikke hver gang kun nogle gange om dagen og det er ganske lidt af gangen. men træls alligevel.

 

ved godt hun ikke gør det med vilje....... sådan er det jo med babyer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...