Hop til indhold

Alene hjemme og baby i huset


Gæst Christel
 Share

Recommended Posts

Gæst Christel

Hejsa,

 

Vi har en dejlig dansk/svensk gårdhund, Hannibal, på 10 måneder, som desværre ikke kan lide at være alene hjemme. Vores nabo har tidligere fortalt os at han hyler og gøer når vi går og af og til i løbet af dagen. Han har også ødelagt nogle ting og et par støvler - tydeligt tegn på at han ikke kan lide at være alene og keder sig mens han er det. Det har dog ikke været hver gang at han har ødelagt noget.

 

For en måned siden blev familien forøget med et lille nyt menneske og Hannibal rykkede jo så en plads ned i hierarkiet, som det jo nu engang er. Han har været en del jealous, det er der jo ikke noget at sige til, og han er begyndt at ødelægge ting hver gang vi har været væk fra ham.

 

Jeg er helt klar over at vi ikke har givet ham den opmærksomhed, træning og gåture som han er vant til, og at den øgede destruktivitet nok er tegn på det, og det har jeg det naturligvis elendigt med.

 

Jeg har virkelig brug for nogle gode råd i den forbindelse, hvordan undgår vi at han ødelægger ting når vi ikke er hjemme, og hvordan træner man ham i at være alene?

 

Vi har i flere omgange forsøgt metoden alle bøger mv anbefaler med at gå fra hunden flere gange om dagen i længere og længere tidsrum, men det har ikke rigtig virket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hejsa,

 

Vi har en dejlig dansk/svensk gårdhund, Hannibal, på 10 måneder, som desværre ikke kan lide at være alene hjemme. Vores nabo har tidligere fortalt os at han hyler og gøer når vi går og af og til i løbet af dagen. Han har også ødelagt nogle ting og et par støvler - tydeligt tegn på at han ikke kan lide at være alene og keder sig mens han er det. Det har dog ikke været hver gang at han har ødelagt noget.

 

For en måned siden blev familien forøget med et lille nyt menneske og Hannibal rykkede jo så en plads ned i hierarkiet, som det jo nu engang er. Han har været en del jealous, det er der jo ikke noget at sige til, og han er begyndt at ødelægge ting hver gang vi har været væk fra ham.

 

Jeg er helt klar over at vi ikke har givet ham den opmærksomhed, træning og gåture som han er vant til, og at den øgede destruktivitet nok er tegn på det, og det har jeg det naturligvis elendigt med.

 

Jeg har virkelig brug for nogle gode råd i den forbindelse, hvordan undgår vi at han ødelægger ting når vi ikke er hjemme, og hvordan træner man ham i at være alene?

 

Vi har i flere omgange forsøgt metoden alle bøger mv anbefaler med at gå fra hunden flere gange om dagen i længere og længere tidsrum, men det har ikke rigtig virket.

 

Kan du fortælle lidt om hvad i laver med ham i løbet af en dag, hvad får han af aktivering og motion ?

 

Og hvordan i har trænet?

 

Der er en anden tråd ligenu om alenehjemmetræning :)

 

Han rykker ikke ned af rangstien, det er noget gammeldags sludder :wink:

 

Men han oplever nok nogle tab, og han lyder til at være utryg i forbindelse med at skulle være alene :)

 

Det er vigtigt at huske ham og beskæftige sig med ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil give Anne-marie ret. Der er ikke noget med at hundene rykker ned i hirakiet. Det skal gerne være en ligelig fordeling så ingen føler sig hverken nederst eller øverst. F.eks når man går spor med sin hund, er det jo den der er anføren. Jeg kan ikke lugte hvilken retning vi skal i :wink: Så der må jeg jo så have tillid til at min hund viser mig vejen.

 

Jeg tror ikke hunde kan føle jalousi som sådan. Hvad mener du med han bliver jaloux? Hvad er det han gør?

 

Det er svært at give alenehjemme råd uden at vide mere. Sådan som hvordan i har lært ham at være alene? Hvad i laver med ham inden han er alene? Hvordan ser jeres typiske dage ud osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa,

 

Vi har en dejlig dansk/svensk gårdhund, Hannibal, på 10 måneder, som desværre ikke kan lide at være alene hjemme. Vores nabo har tidligere fortalt os at han hyler og gøer når vi går og af og til i løbet af dagen. Han har også ødelagt nogle ting og et par støvler - tydeligt tegn på at han ikke kan lide at være alene og keder sig mens han er det. Det har dog ikke været hver gang at han har ødelagt noget.

 

For en måned siden blev familien forøget med et lille nyt menneske og Hannibal rykkede jo så en plads ned i hierarkiet, som det jo nu engang er. Han har været en del jealous, det er der jo ikke noget at sige til, og han er begyndt at ødelægge ting hver gang vi har været væk fra ham.

 

Jeg er helt klar over at vi ikke har givet ham den opmærksomhed, træning og gåture som han er vant til, og at den øgede destruktivitet nok er tegn på det, og det har jeg det naturligvis elendigt med.

 

Jeg har virkelig brug for nogle gode råd i den forbindelse, hvordan undgår vi at han ødelægger ting når vi ikke er hjemme, og hvordan træner man ham i at være alene?

 

Vi har i flere omgange forsøgt metoden alle bøger mv anbefaler med at gå fra hunden flere gange om dagen i længere og længere tidsrum, men det har ikke rigtig virket.

 

Jamen det er da glimrende med den lille nye baby. Tillykke!

Og så er der nogen, der har barselsorlov, så der er nogen hjemme om dagen. Det er da fint. Hvis ellers babyen ikke er alt for krævende, så er det et godt tidspunkt at få hund på. Jeg fik selv min første hund ½ år før jeg fik mit første barn.

 

Hvis ikke I skubber ham væk fra den lille ny, så kan jeg ikke se, hvorfor han skulle være jaloux? Hvordan viser han sin jalousi?

Han skal helst have lov til at nusse den lille og "hjælpe til" med hvad han kan.. Fuldstændig som hvis han var en lille dreng, der var blevet storebror.

 

Min Trille fik lov til at ligge i arm i sofaen og nusse min datter mens jeg ammede hende, -altså min datter :lol: . Trille blev helt blød i blikket over al den babyduft... Jeg er sikkerpå, at min datter var verdens mest velkyssede baby.

Nogle mennesker vil ikke have, at deres hund slikker deres baby fordi de er bange for bakterier, men bakterierne er såmænd allevegne, og de hører ligesom til familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel

Vi har før gået 2-3 ture med ham om dagen, en kort (evt. 2) på et kvarters tid og en god lang en på en halv til en hel time - nu bliver det typisk til 2 korte og en lang ca. hver 2.-3. dag.

 

Ellers har vores hverdag lignet de fleste familiers med ud af døren tidligt om morgenen, hjemme om eftermiddagen - hunden med ned og hente i børnehaven, madlavning, spisning, gåtur med hunden (hele familien) og derefter aftenhygge i sofaen. Jeg har gået til hundetræning med ham om søndagen, men det blev jeg nødt til at droppe sidst i graviditeten, da jeg blev alt for besværet, og jeg kan ikke overskue at genoptage det lige nu. Ellers har vi trænet sit, dæk, på plads etc. ca. 5-10 minutter hver dag; det har vi ikke rigtig fået gjort her efter den lille er kommet. Og det har også været småt med legeture i den sidste tid :oops:

 

Jeg kan se at vi har grebet det med baby/hund galt an. Vi har forsøgt at få ham til at lade være med at slikke hende, i hvert fald i ansigtet (han er jo stadig bare en stor hvalp og ynder at indtage diverse underlige sager når vi er ude at gå, herunder andre hundes afføring :shock: ) - og generelt forsøgt at holde ham lidt væk fordi han er meget glad og ivrig, og vi er bange for at han skal få trådt på hende...

 

Min mand begynder at arbejde igen på mandag, så der vil automatisk komme lidt mere struktur på dagen, og det vil være lettere for mig at planlægge dagen med aflevering af den store, gåture med hunden mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Har i have?

 

Får han spredt sin mad så han kan søge den?

 

Får han noget aktivering?

 

Fx konger, se gerne de her tråde :)

 

Jeg tror du skal træne alenehjemme meget forsigtigt, prøv at se Peros mors tråd :)

Og http://www.hundeliv.dk

 

 

http://www.hunde-forum.dk/nina-ottosson-aktivitetslegetj-vt550.html

http://www.hunde-forum.dk/aktiverings-redskaber-og-legetj-o-vt545.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel
Har i have?

 

Får han spredt sin mad så han kan søge den?

 

Får han noget aktivering?

 

Fx konger, se gerne de her tråde :)

 

Jeg tror du skal træne alenehjemme meget forsigtigt, prøv at se Peros mors tråd :)

Og http://www.hundeliv.dk

 

 

/quote]

 

Vi har en lille forhave og en lille baghave, begge er han i flere gange om dagen, hvor han snuser, leger, kigger, besørger og graver 8) Vi har ikke prøvet at lade ham søge sin mad - skal man gøre noget specielt eller bare vise ham maden og så sprede den i græsset?

 

Jeg har prøvet med at give ham en kong med leverpostej i, han er vældig glad og hopper op efter den når vi går ind i stuen; så hopper han op i sofaen, får kongen og så går jeg. Han kigger ud af vinduet, men går så igang med kongen igen. Ifølge naboen virkede det ikke på hylen/gøen. Vi har haft givet ham en tumling med godbidder i når vi er hjemme, men er ikke meget for at give ham den når han skal være alene, fordi han gøer af den, og bliver ved selv når den er tom :roll:

 

Jeg kom til at tænke på at da han blev passet hos mine svigerforældre for nyligt, var han alene hjemme i nogle timer en af dagene - han havde ikke ødelagt noget (selv ikke den papkasse de ellers havde givet ham). I deres hus kan han ikke se vejen, det kan han i vores lejlighed - tror I det kunne være noget af problemet? Altså at han kan se "gutterne" når de er ude at gå tur, se postbudet mv.

 

Han har adgang til stue/køkken når han er alene hjemme, mens der er lukket til vores søns værelse og til soveværelset. Alternativt kunne vi lukke ham inde i soveværelset, der kan han ikke se ud af vinduet i gulvhøjde. Var det evt. en idé?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Har i have?

 

Får han spredt sin mad så han kan søge den?

 

Får han noget aktivering?

 

Fx konger, se gerne de her tråde :)

 

Jeg tror du skal træne alenehjemme meget forsigtigt, prøv at se Peros mors tråd :)

Og http://www.hundeliv.dk

 

 

 

Vi har en lille forhave og en lille baghave, begge er han i flere gange om dagen, hvor han snuser, leger, kigger, besørger og graver 8) Vi har ikke prøvet at lade ham søge sin mad - skal man gøre noget specielt eller bare vise ham maden og så sprede den i græsset?

 

Jeg har prøvet med at give ham en kong med leverpostej i, han er vældig glad og hopper op efter den når vi går ind i stuen; så hopper han op i sofaen, får kongen og så går jeg. Han kigger ud af vinduet, men går så igang med kongen igen. Ifølge naboen virkede det ikke på hylen/gøen. Vi har haft givet ham en tumling med godbidder i når vi er hjemme, men er ikke meget for at give ham den når han skal være alene, fordi han gøer af den, og bliver ved selv når den er tom :roll:

 

Jeg kom til at tænke på at da han blev passet hos mine svigerforældre for nyligt, var han alene hjemme i nogle timer en af dagene - han havde ikke ødelagt noget (selv ikke den papkasse de ellers havde givet ham). I deres hus kan han ikke se vejen, det kan han i vores lejlighed - tror I det kunne være noget af problemet? Altså at han kan se "gutterne" når de er ude at gå tur, se postbudet mv.

 

Han har adgang til stue/køkken når han er alene hjemme, mens der er lukket til vores søns værelse og til soveværelset. Alternativt kunne vi lukke ham inde i soveværelset, der kan han ikke se ud af vinduet i gulvhøjde. Var det evt. en idé?

 

Du skal sprede foderet på græsset, prøv med et lille stykke til at starte med, sig søg, og ros ham når han begynder st søge :)

 

Lad ham selv, og bliv hos ham, så du ser hvad han gør :)

 

Græsset må gerne være lidt langt, og grus er også velegent, det må gerne være sådan at det er nsæen han bruger og ikke bare øjnene :)

 

Hvor meget har i gået med ham inden han er alene?

Aktivering inden i går?

 

Hvis du ser i den anden tråd, kan du læse dig til meget, og på linket jeg gav :)

 

Det anbefales at hunden har hele huset, måske kan i prøve at dække det af vinduet han kan se ud af?

 

Det er svært at sige hvad det handler om for ham, men det er oplagt at det er noget han ikke er glad for, og det skal ligesom vendes :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Branditten

Min datter og svigersøn har to dejlige terrier, som også fylder meget i deres liv, de elsker de 2 hunde og det gør "bedsterne" også. Vi har tit luftet dem eller passet dem hvis de unge skulle noget.

Der er så også kommet en baby og han er bestemt også blevet snuset til og slikket, med måde, men helt sikkert hundene elsker også den lille ny baby nu, han er 3 mrd. og de passer på ham.

I starten virkede westien lidt fornærmet og gik og skulede lidt, men han er også ældst. Så han fik lov til at lægge i sofaen og "være med" og der var jo nogle gange muligt at lægge på babyens dyne, lækkert, han elsker dyner, men moderen mente nu ikke det var nødvendigt.

Så det kan sagtens lykkes.

Når vi kommer på besøg, bliver vi jo modtaget med gøen og logren og der går da lige 5 min inden vi kan komme til at hilse på den øvrige familie, det er som det altid har været, og det har vi det også godt med.

Det er nu lækkert med sådan en lille guldklumpe i familien :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel
Har i have?

 

Får han spredt sin mad så han kan søge den?

 

Får han noget aktivering?

 

Fx konger, se gerne de her tråde :)

 

Jeg tror du skal træne alenehjemme meget forsigtigt, prøv at se Peros mors tråd :)

Og http://www.hundeliv.dk

 

 

 

Vi har en lille forhave og en lille baghave, begge er han i flere gange om dagen, hvor han snuser, leger, kigger, besørger og graver 8) Vi har ikke prøvet at lade ham søge sin mad - skal man gøre noget specielt eller bare vise ham maden og så sprede den i græsset?

 

Jeg har prøvet med at give ham en kong med leverpostej i, han er vældig glad og hopper op efter den når vi går ind i stuen; så hopper han op i sofaen, får kongen og så går jeg. Han kigger ud af vinduet, men går så igang med kongen igen. Ifølge naboen virkede det ikke på hylen/gøen. Vi har haft givet ham en tumling med godbidder i når vi er hjemme, men er ikke meget for at give ham den når han skal være alene, fordi han gøer af den, og bliver ved selv når den er tom :roll:

 

Jeg kom til at tænke på at da han blev passet hos mine svigerforældre for nyligt, var han alene hjemme i nogle timer en af dagene - han havde ikke ødelagt noget (selv ikke den papkasse de ellers havde givet ham). I deres hus kan han ikke se vejen, det kan han i vores lejlighed - tror I det kunne være noget af problemet? Altså at han kan se "gutterne" når de er ude at gå tur, se postbudet mv.

 

Han har adgang til stue/køkken når han er alene hjemme, mens der er lukket til vores søns værelse og til soveværelset. Alternativt kunne vi lukke ham inde i soveværelset, der kan han ikke se ud af vinduet i gulvhøjde. Var det evt. en idé?

 

Du skal sprede foderet på græsset, prøv med et lille stykke til at starte med, sig søg, og ros ham når han begynder st søge :)

 

Lad ham selv, og bliv hos ham, så du ser hvad han gør :)

 

Græsset må gerne være lidt langt, og grus er også velegent, det må gerne være sådan at det er nsæen han bruger og ikke bare øjnene :)

 

Hvor meget har i gået med ham inden han er alene?

Aktivering inden i går?

 

Hvis du ser i den anden tråd, kan du læse dig til meget, og på linket jeg gav :)

 

Det anbefales at hunden har hele huset, måske kan i prøve at dække det af vinduet han kan se ud af?

 

Det er svært at sige hvad det handler om for ham, men det er oplagt at det er noget han ikke er glad for, og det skal ligesom vendes :)

 

På normale morgener, altså når jeg begynder at arbejde igen, vil der ikke være tid til leg/aktivering, men min mand går med ham ca. 15 minutter et par timer før de sidste forlader huset.

 

Mit eget bud er at vi i hvert fald skal aktivere/træne/lege mere med ham, det må bare passes ind så det kommer med i dagens øvrige "pligter" :)

 

Jeg kigger fluks på dine links :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel
Min datter og svigersøn har to dejlige terrier, som også fylder meget i deres liv, de elsker de 2 hunde og det gør "bedsterne" også. Vi har tit luftet dem eller passet dem hvis de unge skulle noget.

Der er så også kommet en baby og han er bestemt også blevet snuset til og slikket, med måde, men helt sikkert hundene elsker også den lille ny baby nu, han er 3 mrd. og de passer på ham.

I starten virkede westien lidt fornærmet og gik og skulede lidt, men han er også ældst. Så han fik lov til at lægge i sofaen og "være med" og der var jo nogle gange muligt at lægge på babyens dyne, lækkert, han elsker dyner, men moderen mente nu ikke det var nødvendigt.

Så det kan sagtens lykkes.

Når vi kommer på besøg, bliver vi jo modtaget med gøen og logren og der går da lige 5 min inden vi kan komme til at hilse på den øvrige familie, det er som det altid har været, og det har vi det også godt med.

Det er nu lækkert med sådan en lille guldklumpe i familien :D

 

Det er dejligt at høre :) Jeg lod Hannibal lægge sig tæt op ad den lille her til aften, uden at sidde mellem dem - han virkede lidt usikker, men lagde sig så ned og sov :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Har i have?

 

Får han spredt sin mad så han kan søge den?

 

Får han noget aktivering?

 

Fx konger, se gerne de her tråde :)

 

Jeg tror du skal træne alenehjemme meget forsigtigt, prøv at se Peros mors tråd :)

Og http://www.hundeliv.dk

 

 

 

Vi har en lille forhave og en lille baghave, begge er han i flere gange om dagen, hvor han snuser, leger, kigger, besørger og graver 8) Vi har ikke prøvet at lade ham søge sin mad - skal man gøre noget specielt eller bare vise ham maden og så sprede den i græsset?

 

Jeg har prøvet med at give ham en kong med leverpostej i, han er vældig glad og hopper op efter den når vi går ind i stuen; så hopper han op i sofaen, får kongen og så går jeg. Han kigger ud af vinduet, men går så igang med kongen igen. Ifølge naboen virkede det ikke på hylen/gøen. Vi har haft givet ham en tumling med godbidder i når vi er hjemme, men er ikke meget for at give ham den når han skal være alene, fordi han gøer af den, og bliver ved selv når den er tom :roll:

 

Jeg kom til at tænke på at da han blev passet hos mine svigerforældre for nyligt, var han alene hjemme i nogle timer en af dagene - han havde ikke ødelagt noget (selv ikke den papkasse de ellers havde givet ham). I deres hus kan han ikke se vejen, det kan han i vores lejlighed - tror I det kunne være noget af problemet? Altså at han kan se "gutterne" når de er ude at gå tur, se postbudet mv.

 

Han har adgang til stue/køkken når han er alene hjemme, mens der er lukket til vores søns værelse og til soveværelset. Alternativt kunne vi lukke ham inde i soveværelset, der kan han ikke se ud af vinduet i gulvhøjde. Var det evt. en idé?

 

Du skal sprede foderet på græsset, prøv med et lille stykke til at starte med, sig søg, og ros ham når han begynder st søge :)

 

Lad ham selv, og bliv hos ham, så du ser hvad han gør :)

 

Græsset må gerne være lidt langt, og grus er også velegent, det må gerne være sådan at det er nsæen han bruger og ikke bare øjnene :)

 

Hvor meget har i gået med ham inden han er alene?

Aktivering inden i går?

 

Hvis du ser i den anden tråd, kan du læse dig til meget, og på linket jeg gav :)

 

Det anbefales at hunden har hele huset, måske kan i prøve at dække det af vinduet han kan se ud af?

 

Det er svært at sige hvad det handler om for ham, men det er oplagt at det er noget han ikke er glad for, og det skal ligesom vendes :)

 

På normale morgener, altså når jeg begynder at arbejde igen, vil der ikke være tid til leg/aktivering, men min mand går med ham ca. 15 minutter et par timer før de sidste forlader huset.

 

Mit eget bud er at vi i hvert fald skal aktivere/træne/lege mere med ham, det må bare passes ind så det kommer med i dagens øvrige "pligter" :)

 

Jeg kigger fluks på dine links :)

 

Ja, det er ikke nok, i skal ha mere tid til ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Min datter og svigersøn har to dejlige terrier, som også fylder meget i deres liv, de elsker de 2 hunde og det gør "bedsterne" også. Vi har tit luftet dem eller passet dem hvis de unge skulle noget.

Der er så også kommet en baby og han er bestemt også blevet snuset til og slikket, med måde, men helt sikkert hundene elsker også den lille ny baby nu, han er 3 mrd. og de passer på ham.

I starten virkede westien lidt fornærmet og gik og skulede lidt, men han er også ældst. Så han fik lov til at lægge i sofaen og "være med" og der var jo nogle gange muligt at lægge på babyens dyne, lækkert, han elsker dyner, men moderen mente nu ikke det var nødvendigt.

Så det kan sagtens lykkes.

Når vi kommer på besøg, bliver vi jo modtaget med gøen og logren og der går da lige 5 min inden vi kan komme til at hilse på den øvrige familie, det er som det altid har været, og det har vi det også godt med.

Det er nu lækkert med sådan en lille guldklumpe i familien :D

 

Det er dejligt at høre :) Jeg lod Hannibal lægge sig tæt op ad den lille her til aften, uden at sidde mellem dem - han virkede lidt usikker, men lagde sig så ned og sov :)

 

Dejligt a044.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Christel.

Jeg er ikke enig i, at en hund helst skal have hele huset når den er alene. Det skulle da lige være, hvis man bruger den til vagthund.

Det er tit uhensigtsmæssigt at lade hvalpe rende over det hele, for man kan næsten ikke forudse, hvad de kan finde på af skarnsstreger undervejs. Nogle kan være fatale...

 

Silke startede med at være i soveværelset når hun var alene hjemme. Selv om jeg havde klistret og hæftet alle ledninger fast og fjernet alle farlige ting fra hendes højde i hele huset, så kunne jeg jo ALLIGEVEL ikke være sikker på, om jeg havde overset noget. Soveværelset er mere overskueligt.

Da hun blev ældre, fik hun lov til at være i køkken, stue og soveværelse. Men entreen og bad er lukket for hende. Så hun risikerer ikke at få dumpet post ned i nakken, hvis hun lægger sig til at sove ved hoveddøren mens hun venter på mig.

 

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle skade at hunden er afskåret fra noget af boligen... Den er jo i forvejen afskåret fra haven.

 

Hvis du har på fornemmelsen at Hannibal bliver urolig af at have frit udsyn til havegangen, så synes jeg bestemt, at I skulle prøve at lade ham være i soveværelset i stedet... Hvor sover han om natten?

I starten skal det jo bare være kort tid, som så gøres længere og længere for hver gang. --Måske kan det ligefrem tage "savnet" at han kan ligge og putte i jeres senge mens I er væk..

 

Det er dejligt, at Hannibal er kommet lidt tættere på jeres lille baby. Det er særlig vigtigt fordi I egentlig slet ikke har al den tid til ham som han kræver. Så jo mere han kan være med til barnepleje, jo mindre bliver han forsømt.. :wink:

Og han kan vel stadig være med til at hente eller aflevere den store i børnehaven hver dag, ikke? Det er jo ÉN helt sikker og god tur hver dag.

 

Med to små børn er det nok vigtigt, at du får puttet Hannibal ind i de daglige rutiner. Ellers ender det bare med evindelig dårlig samvittighed. Og det er hverken han eller du tjent med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Birgitte, det er såmænd bare noget jeg har fra en dygtig og erfaren adfærdsrådgiver jeg kender :)

 

Det er hendes erfaring at de fleste hunde der har problemer med at være alene har gavn af at kunne være i alle de vigtige leverum når den er alene :)

 

Det er de rum hvor den har det daglige liv med sin familie, og det gør tryg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der SKAL være tid til aktivering og længere tur end 15 minutter inden han forlades. Det er ikke nok. Jeg ved godt det er træls at stå op kl lort og skulle ud og stå i kulden mens hunden søger osv. Men det er jo en del af gamet :wink: De sidste 2 dage og de næste 4 dage møder jeg kl 5 om morgenen. Jeg står op kl 3 får at kunne nå at gå en 1/2 time med min hund og lege og aktivere hende inden jeg kl 4.40 tager afsted. Men så tager jeg også afsted med god samvittighed 8)

 

Jeg synes det ville være fint hvis han kunne have adgang til i hvert fald soveværelset. Er det her han sover om natten?? For så er det især praktisk at han kan vælge at være der.

 

Du kan finde gode forslag til aktivering (også nem og hurtigt) her på debatten og anne-maries links henviser til nogle brugbare tråde. Ellers kan du oprette en tråd og spørge til råds :)

 

Min hund har også haft alenehjemme problemer i form af hylen. Det er hårdt! Og det er en sej kamp at træne det op igen. Men man er stolt at sig selv når det endelig lykkedes. Vi havde dengang problemet opstod kun givet hende lov at være i stuerne når hun var alene. Nu har hun hele huset, og hun opholder sig aldrig i stuen, men i soveværelset.

Vi fik løst problemet med hjælp fra en dygtig adfærdsbehandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitte, det er såmænd bare noget jeg har fra en dygtig og erfaren adfærdsrådgiver jeg kender :)

 

Det er hendes erfaring at de fleste hunde der har problemer med at være alene har gavn af at kunne være i alle de vigtige leverum når den er alene :)

 

Det er de rum hvor den har det daglige liv med sin familie, og det gør tryg :)

 

Jeg er enig! Selvsamme adfærdsbehandler hjalp os med alenehjemme problemerne. Hun foreslog adgang til hele huset (og en masse andet selvfølgelig) -og det hjalp!!! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder logisk at hunden føler sig mest tryg der hvor den opholder sig mest med resten af familien.

 

Og jeg har lært at det kan betyde klaustrofobi for en hund kun at have ét rum til rådighed.

 

Ikke desto mindre har Toffi ikke hele huset, pga katten, som også skal have egne rum når de er alene hjemme. Men hun har et rum hvor hun i forvejen opholder sig meget, nemlig en stor entré hvor hendes tasker står. + 2 andre rum, som hun vist ikke benytter når hun er alene. Og så har katten stuen og soveværelset. Og det går fint for dem begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder logisk at hunden føler sig mest tryg der hvor den opholder sig mest med resten af familien.

 

Og jeg har lært at det kan betyde klaustrofobi for en hund kun at have ét rum til rådighed.

 

Ikke desto mindre har Toffi ikke hele huset, pga katten, som også skal have egne rum når de er alene hjemme. Men hun har et rum hvor hun i forvejen opholder sig meget, nemlig en stor entré hvor hendes tasker står. + 2 andre rum, som hun vist ikke benytter når hun er alene. Og så har katten stuen og soveværelset. Og det går fint for dem begge.

 

Jeg tror heller ikke Lua ville påvirkes af hvis der var lukket til køkkenet f,eks. Det er meget forskelligt om vores badeværelsesdør er lukket f.eks. Jeg tror nemlig også og at det handler om tryghed. Men så er det jo mærkeligt at Lua ikke føler sig tryg i stuerne f.eks... Men det tror jeg også hun gør :) Hun føler sig bare MEST tryg i soveværelset.

 

Når jeg tænker over det giver det også god mening :) Soveværelset hvor vi sover sammen hver nat, hvor vi også leger og opholder os engang imellem. Det er også det sted der meget meget sjældent inviteres fremmede med ind. Og da slet ikke hunde :wink: Men når man har gæster opholder de sig jo ikke i soveværelset. Så det er vel egentligt et slags helligt sted. Det sted hvor Lua heller ikke har noget imod at være med lukket dør mens vi har gæster. Der har hun fred :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ja, soveværelset er et godt sted :)

 

Mine er over det hele :)

 

Mika ligger på min seng, og Susi er deres kurv , som står mellem yderdøren og sengen, når de er alene :)

 

De sover trygt, selv hvis der kommer nogen reagere de ikke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også gerne give Toffi soveværelset oveni, hvis det ikke var fordi det er i soveværelses-terrassedøren kattelemmen sidder i :shock: Det kunne nok blive festligt :lol:

 

Ej, tilbage til alvoren. Hvis Toffi havde aleneproblemer, blev der åbnet flere døre op hid og did, det er helt sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ville også gerne give Toffi soveværelset oveni, hvis det ikke var fordi det er i soveværelses-terrassedøren kattelemmen sidder i :shock: Det kunne nok blive festligt :lol:

 

Ej, tilbage til alvoren. Hvis Toffi havde aleneproblemer, blev der åbnet flere døre op hid og did, det er helt sikkert.

 

:lol: det ku blive lystigt :)

 

Men Toffi har jo ikke problemer :)

 

Men nu har jeg efterhånden hørt/læst/erfaret det så mange gange i de sidste år, det hænger fast, hunde der har problemer har godt af at sove med familien, og de har godt af at være i leverummene når de skal være alene og man skal gå meget langsom frem, eller som i Peros tilfælde gå frem som nu i hans tråd :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel

Idag da vi kom hjem efter ca. 3 timer væk, havde Hannibal ikke ødelagt noget - end ikke den avis der var placeret strategisk korrekt til formålet (under sofabordet hvorfra han havde hugget en bog forleden...). Vi har købt Nina Ottosons Dog Spinny, som han var ret syg med og han fik sin aftensmad serveret i græsplænen :lol:

 

Min mand har ændret sin morgenrutine en lille smule så han kan gå ½ time før arbejde og ikke tidligere op alligevel (han står op kl. 3.45 hver morgen) - og jeg tror at bare det at vi er mere opmærksomme på det vil hjælpe til at vi får leget/aktiveret mere; jeg ved at vores søn på 5 vil elske at "hjælpe" ham med sin Dog Pyramid, under opsyn naturligvis (og dermed slå to fluer med et smæk: morgentv erstattes af hundeaktivering :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Idag da vi kom hjem efter ca. 3 timer væk, havde Hannibal ikke ødelagt noget - end ikke den avis der var placeret strategisk korrekt til formålet (under sofabordet hvorfra han havde hugget en bog forleden...). Vi har købt Nina Ottosons Dog Spinny, som han var ret syg med og han fik sin aftensmad serveret i græsplænen :lol:

 

Min mand har ændret sin morgenrutine en lille smule så han kan gå ½ time før arbejde og ikke tidligere op alligevel (han står op kl. 3.45 hver morgen) - og jeg tror at bare det at vi er mere opmærksomme på det vil hjælpe til at vi får leget/aktiveret mere; jeg ved at vores søn på 5 vil elske at "hjælpe" ham med sin Dog Pyramid, under opsyn naturligvis (og dermed slå to fluer med et smæk: morgentv erstattes af hundeaktivering :lol:)

 

Det lyder godt Christel, karma til dig, dejligt at give råd og de så bliver optaget på den måde :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...