Hop til indhold

Fodring / valg af foder til en berner senne hvalp


Gæst ztq
 Share

Recommended Posts

Gæst tinalaika
Okay det er da utrolig kede af at hører. jeg håber i finder en ny hvalp så. hvis man har gået og glædet sig til at få hun og så man mister den igen så kort tid efter må det godt nok være hårdt.

 

du må endelig skrive om i er på udkig efter en ny eller om i har opgivet :cry:

 

håber på det første:blink: vi er utrolig glade for Zikki i hvert fald. hun har været med i haven i dag;) og hjulpet med at Grave/flytte granit skarver. hehe :5up:

 

i går var hun med ude ved svigermor og svigerfar som har en Engelsk Setter. hun bød vældig op til lej men han ville ik leje endnu hehe tror han havde lidt svært ved at tackle sådan en lille størrelse.

 

;-)

Hej jo vi vil gerne have en anden hvalp og jo Birgitte har skrevet tilbage at hun er noget frembrusende men vi var jo blevet så glade for hende men vores søn var bange for hende og så går det ikke. Han prøvede at lege med hende men nej hun ville kun bide. Og jo jeg prøvede ar vende mig væk og ignorere hende når hun bed mig men det hjalp slet ikke, tværtimod blev hun ved og knurrede mere. Og jeg gav hende noget legetøj men det hjalp heller ikke.Om morgenen når vi stod op var hun klar til at bide os i benene Jeg er glad for at høre det går godt med jeres hvalp.....Mvh Tina

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

hej vi har måttet levere Laika tilbage, hun var for dominerende, bed os i benene og ja snappede efter os, og knurrede....vi var ellers så glade for hende.Det er rigtig træls..

 

Dette er helt normal hvalpeadfærd, det har intet at gøre med dominans fra sådan en baby ....

 

Okay det er da utrolig kede af at hører. jeg håber i finder en ny hvalp så. hvis man har gået og glædet sig til at få hun og så man mister den igen så kort tid efter må det godt nok være hårdt.

 

du må endelig skrive om i er på udkig efter en ny eller om i har opgivet :cry:

 

håber på det første:blink:

 

;-)

 

Der må jeg erklære mig uenig, hvis de skal have hund igen, ville jeg købe en ældre mere fornuftig hund. Hvalpe bider, og hapser efter ting der bevæger sig... de knurrer i leg og springer op... de er babyer, og alt skal læres fra 0...

 

jo men vi troede ikke en hvalp var sådan. Når vi gik forbi hende sprang hun op og knurrede og bed os i benene uden varsel. Hun knurrede hvis hun blev irettesat og snappede efter os. Min søn på 9 år var bange for hende, når han viste sig knnurrede hun af ham og bed sig fast i hans tøj- Satte han sig for at lege gad hun ikke legetøjet kun bide ham. Og jeg prøvede tit at lege med hende men nej hun ville bare bide. Og vi havde købt noget godt dyrt legetøj til hende og vi forstår ikke hun var sådan . Har nogen herinde råd eller kommentarer til hvad vi måske har gjort forkert vil vi gerne høre.Men skal jeg have en bernersennen skal den være ægte næste gang. Mvh Tina
Link til indlæg
Del på andre sites

jo men vi troede ikke en hvalp var sådan. Når vi gik forbi hende sprang hun op og knurrede og bed os i benene uden varsel. Hun knurrede hvis hun blev irettesat og snappede efter os. Min søn på 9 år var bange for hende, når han viste sig knnurrede hun af ham og bed sig fast i hans tøj- Satte han sig for at lege gad hun ikke legetøjet kun bide ham. Og jeg prøvede tit at lege med hende men nej hun ville bare bide. Og vi havde købt noget godt dyrt legetøj til hende og vi forstår ikke hun var sådan . Har nogen herinde råd eller kommentarer til hvad vi måske har gjort forkert vil vi gerne høre.Men skal jeg have en bernersennen skal den være ægte næste gang. Mvh Tina

 

Din hvalp var skam også ægte.... ægte hvalp, ægte blanding med udseende efter en sød, rolig og bamseblød berner sennen.... og så liiiige med lidt belgier-aktivitetsniveau.... Sådan er det, når man køber blandinger - man er nødt til at kunne leve med alle de racer, der er blandet ind i hvalpen, for man ved ikke, hvad man får.

 

Godt at I leverede hende tilbage så hurtigt :5up: Og gå så lige i tænkeboks inden i prøver igen! Selv om i vælger en Berner Sennen med stamtavle und alles, så skal den også prøve det der med at knurre og bide af....

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jo men vi troede ikke en hvalp var sådan. Når vi gik forbi hende sprang hun op og knurrede og bed os i benene uden varsel. Hun knurrede hvis hun blev irettesat og snappede efter os. Min søn på 9 år var bange for hende, når han viste sig knnurrede hun af ham og bed sig fast i hans tøj- Satte han sig for at lege gad hun ikke legetøjet kun bide ham. Og jeg prøvede tit at lege med hende men nej hun ville bare bide. Og vi havde købt noget godt dyrt legetøj til hende og vi forstår ikke hun var sådan . Har nogen herinde råd eller kommentarer til hvad vi måske har gjort forkert vil vi gerne høre.Men skal jeg have en bernersennen skal den være ægte næste gang. Mvh Tina

 

Hmm.. det lyder somom I havde Jer en usikker lille dame, der ikke havde lært, at børn ikke er hvalpe eller legetøj. Det lyder som en usikker adfærd, der ender i frustration og ballade. Det kræver en stor indsats at aflede, og dertil en endnu større indsats i at skabe tillid.

Det er også vigtigt, at sørge for at din søn ikke har behov for at udvise frygt. Det kan gøre ondt at blive nappet af en hvalp, men det er vigtigt at han forstår at den ikke er farlig og ikke er ude på at skade ham bevidst. Husk at din måske ubevidste reaktion bliver tolket af din søn.

Du skal aflede vovse inden den gør noget ved ham, og være der med det samme med nej hvis den giver anledning til at bide ham. Han skal også lære hvalpens sprog at kende, så han fx ikke løber forbi den eller kommer forfra og krammer.

Pinning er et godt redskab til en hvalp der tror den "bestemmer". Det er ikke et ondt indgreb, men naturligt i ulve/hunde-familien. Det skal gøres rigtigt, og det er vigtigt at udvise afdæmpede signaler så snart den overgiver sig. Hvis den bliver mere fræk efter irettesættelser, er det vigtigt at være konsekvent i sin lederrolle (husk at råb og andre "hårde" metoder ofte kun fører til mere usikkerhed) og huske på at det går over.

 

Læs en masse bøger om adfærd (især med henblik på barn/hund adfærd) - start fx med Lone Grevas "Hvalpen" eller "Familiehunden" og gå evt. på et "vi skal have hund kursus".

Hvis i vælger at få en hvalp, så sørg for at opdrætter kender hvalpenes temperament og Jeres familie - så kan de vælge den mest egnede hvalp til Jer. Gå på et hvalpemotivationskursus med hvalpen hos en adfærdsbehandler, hvor i har mulighed for løbende at få hjælp i opvæksten. Det er en kæmpe støtte/trøst, når det går lidt vildt for sig i hjemmet!

 

Jeg har set en hvalpeejer være næsten på fortvivlelsens rand, grundet bid i anklerne ved irettesættelse under hvalpetiden, men nu er unghund og ejer et harmonisk par der har stor glæde af hinanden. Løsningen var ønsket om at få det til at fungere og hjælp fra professionelle/folk der ved hvad det drejer sig om.

 

Jeg kan godt forstå det var hårdt for dig og din søn, at have de magt-kampe, men jeg er overbevist om at sådan opførsel kan stoppes - måske ikke lige på 3 dage, men det er jo også en "baby" der skal lære med tiden. Måske var det ikke den rigtige hund for Jer, men derfor er det også vigtigt at sætte sig godt ind i racen (begge racer i dette tilfælde).

Hvis i vil prøve igen, skal i sørge for at hvalpen er stue-opdrættet, og meget gerne at der er børn på din søns alder i familien.

 

Hvad angår legetøj, så er en tom plastik-flaske med guf i ofte mere interessant end det man køber i dyre domme. En spand hvorunder der er gemt noget rigtig lækkert, osv.

 

Jeg har sikkert glemt en hel masse, men det er der nok andre der kan hjælpe med at skrive :5up:

 

Held og lykke fremover, håber i finder en løsning der er god for alle parter (også vovse). Og som det er blevet forslået, så overvej evt. en harmonisk ældre hund, der er vandt til at omgås børn. Men husk at denne også kan blive usikker, og også skal lære tillid osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke i skal købe en hund igen.

Prøv med akvarie fisk istedet.

Det kan godt være jeg har misforstået noget, men det lyder ikke som om at hunde er noget i skal beskæftige jer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det burde slet, slet ikke være nødvendigt at irettesætte en så ung hvalp og da slet ikke pinne den!

 

Vilya har boet her godt en uge nu - og ja, hun kan da godt finde på at bide i noget, hun ikke må bide i, som f.eks. ledninger.... her afleder jeg hende da bare stille og roligt med et andet stykke legetøj. Hun bider ikke mig og hun bider ikke Simon, sålænge jeg er der til at styre deres interaktion! Og nej, Simon er ikke noget barn, men min kæreste, der ligesom utroligt mange andre voksne mennesker synes at hvalpe da skal nusses og krammes og løftes på.... gør man det - ja så bliver hun overgearet og begynder at bide. Derfor bliver min hvalp kun nusset, når hun selv kommer hen og gerne vil nusses - f.eks. lige inden sovetid - så ligger vi lige på sofaen sammen lidt. Så snart hun bliver urolig kommer hun ned igen - INDEN hun begynder at bide! Og helt ærligt - hun har ikke bidt mig endnu! Og det gjorde Splint heller ikke.... Jeg kan huske, at Kimmi har bidt mig lige over hælen én gang - det gjorde så ondt, at jeg helt umiddelbart skreg og hun stoppede med det samme :mrgreen:

 

Jeg bruger så også et stort bur til hende - her sover hun, og når jeg synes hun begynder at blive for overgearet kommer hun derind og slapper af lidt. Det er en kæmpe hjælp i hvalpetiden - især fordi man slipper for at blive frustreret over ellevild, overtræt hvalp, der nægter at slappe af. Desuden hjælper det også hvalpen til at finde ro. Og nej - det er ikke en burhvalp, jeg har - jeg vil bare meget gerne undgå konflikter med så ung en hund - irettesættelser overfor en hund hører i min verden kun til, når jeg er 100 % sikker på, at hunden KAN det jeg beder den om i den givne situation og den så alligevel vælger at lade være med at udføre handlingen. Og med en irettesættelse menes ikke noget fysisk, men en hurtig, verbal tilkendegivelse af, at det her vil jeg ikke acceptere.

 

Irettesættelser af en så ung hvalp - især fysiske som pinning (hvilket de færreste mennesker i øvrigt kan finde ud af at udføre korrekt) skaber kun tillidsbrud - hvilket viser sig ved utryghed og knurren. Det er ikke den type forhold, jeg ønsker at have med mine hunde! Og nej... jeg er ikke særlig blød og jeg finder mig ikke i alt fra mine hunde - de er ikke særligt velopdragne, nej - men de ting, der betyder noget for mig, dem kan de og dem SKAL de rette sig efter. Resten er bare fordi de ikke har lært det.... og det kan de jo ikke gøre for :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zantos, vores hvalp på 5 månder.

Vi hentede den som 12 ugers hvalp, iløbet af de første 2 dage havde den lært hvor dens plads var.

Når den ligger der er der ikke nogen der forstyrer den.

Sådan har vi gjort med alle vores hunde.

Det er jo nok fordi at jeg opdrager dem efter den gammeldagsmåde.

Jeg lærer dem, sit, dæk og på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Zantos, vores hvalp på 5 månder.

Vi hentede den som 12 ugers hvalp, iløbet af de første 2 dage havde den lært hvor dens plads var.

Når den ligger der er der ikke nogen der forstyrer den.

Sådan har vi gjort med alle vores hunde.

Det er jo nok fordi at jeg opdrager dem efter den gammeldagsmåde.

Jeg lærer dem, sit, dæk og på plads.

 

At give hvalpen et fristed og lære den sit, dæk og plads er vel ikke nødvendigvis gammeldags??? Jeg gør det samme, men føler mig ikke særlig gammeldags - godt nok er jeg fyldt 30, men alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jo men vi troede ikke en hvalp var sådan. Når vi gik forbi hende sprang hun op og knurrede og bed os i benene uden varsel. Hun knurrede hvis hun blev irettesat og snappede efter os. Min søn på 9 år var bange for hende, når han viste sig knnurrede hun af ham og bed sig fast i hans tøj- Satte han sig for at lege gad hun ikke legetøjet kun bide ham. Og jeg prøvede tit at lege med hende men nej hun ville bare bide. Og vi havde købt noget godt dyrt legetøj til hende og vi forstår ikke hun var sådan . Har nogen herinde råd eller kommentarer til hvad vi måske har gjort forkert vil vi gerne høre.Men skal jeg have en bernersennen skal den være ægte næste gang. Mvh Tina

 

Kan så lige sige, at en berner sennenhvalp også bider - rigtig meget endda! Så det at du vælger en berner med stamtavle og hele mulesjejsen hjælper ikke på den del. Jeg har netop været overfaldet af et kuld bernerhvalpe i torsdags og at få dem til ikke at bide - ja, det var en by i Rusland. Selvfølgelig er det lettere, når der kun er en hvalp, men den bider jo stadig :-) Og som opdrætteren sagde - jo, jeg skulle nok komme til at blive rigtig livstræt et par gange i løbet af hvalpetiden :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Zantos, vores hvalp på 5 månder.

Vi hentede den som 12 ugers hvalp, iløbet af de første 2 dage havde den lært hvor dens plads var.

Når den ligger der er der ikke nogen der forstyrer den.

Sådan har vi gjort med alle vores hunde.

Det er jo nok fordi at jeg opdrager dem efter den gammeldagsmåde.

Jeg lærer dem, sit, dæk og på plads.

 

Gammeldags defineres ikke på hvad man lærer hvalpen - men på hvordan man lærer den dem :blink:

 

Jeg tror nok at i hvert fald 90% af hundene herinde (eller af brugernes hunde) kan alle de ting du nævner og har et fristed :blink:

Redigeret af bernerazuro
Dum formulering...
Link til indlæg
Del på andre sites

Irettesættelser af en så ung hvalp - især fysiske som pinning (hvilket de færreste mennesker i øvrigt kan finde ud af at udføre korrekt) skaber kun tillidsbrud - hvilket viser sig ved utryghed og knurren. Det er ikke den type forhold, jeg ønsker at have med mine hunde!

 

Jeg synes da selv at Mio og mig har super god tillid - hvilket jeg også bliver bekræftet i til træning og andre steder. :5up:

 

Og jeg har altså pinnet Mio en gang eller to da han var mindre! :skraek:

 

Og nej, det er da ikke spor sjovt, men det er altså væsentligt mindre tillidsbrud end vold og råb, som jeg under ingen omstændigheder går ind for. (Det er vel som at holde fast i et barn og kigge det i øjnene, fremfor at råbe ad det og give det en endefuld, der efter min mening ikke resulterer i noget godt overhovedet!)

 

Og når man smasker/gaber (giver guffer) lige efter, så er det altså hurtigt glemt, og Mio har stoppet det han havde gang i (som var ud over en normalt acceptabel grænse, og efter adskillige forsøg på afledning eller lign.)!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
jo men vi troede ikke en hvalp var sådan. Når vi gik forbi hende sprang hun op og knurrede og bed os i benene uden varsel. Hun knurrede hvis hun blev irettesat og snappede efter os. Min søn på 9 år var bange for hende, når han viste sig knnurrede hun af ham og bed sig fast i hans tøj- Satte han sig for at lege gad hun ikke legetøjet kun bide ham. Og jeg prøvede tit at lege med hende men nej hun ville bare bide. Og vi havde købt noget godt dyrt legetøj til hende og vi forstår ikke hun var sådan . Har nogen herinde råd eller kommentarer til hvad vi måske har gjort forkert vil vi gerne høre.Men skal jeg have en bernersennen skal den være ægte næste gang. Mvh Tina

 

Det er præcis det jeg mener med at mange er helt på bar bund når de køber en hvalp. I troede ikke at hvalpe var sådan, men sådan er hvalpeadfærd og det ændrer sig ikke synderligt selvom i får en hvalp med mindre frembrusende sind.

 

Jeg har en Grand Danois hvalp, som også bider, knurrer og giver potedask :mrgreen: Og det kan altså virke ret voldsomt fordi han som nu 12 uger vejer 20 kg og har et kæmpe gab! Det hjælper heller ikke altid og aflede. Nogle gange så vil han bare lege med MIG - så plejer jeg og tage ham ind til mig og gnubbe hans bryst og hans bløde hud mellem bagbenene. Når han slapper nok af, giver jeg måske hans tyggeben eller noget aktivitetslegetøj. Det virker hver gang.

 

Og så handler det jo ikke om om man har købt billigt eller dyrt legetøj. Det er fuldstændigt irrelevant for hunden. Det handler om måden man vælger og læse sin hund og måden man herefter håndterer den.

 

Og det er ud fra jeres handlinger/viden, at jeg ikke synes i er klar til en hund.

 

Hvis i virkelig vil have hvalp, så tag og læs en masse først og tag erfaring fra mennesker som har haft med hvalpe/hunde at gøre i lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej det er da bare super, vores vil ikke rigtig spise og er begyndt at knurre og snappe efter os når hun får nej eller bliver irettesat. Og løber efter os og bider i vores tøj. Vi forstår ikke hvorfor. Hun har legetøj nok og bliver leget og kælet med. Og hun er begyndt at tisse inde og det er træls, håber at få nogle gode råd...,vh tina

 

hej vi har måttet levere Laika tilbage, hun var for dominerende, bed os i benene og ja snappede efter os, og knurrede....vi var ellers så glade for hende.Det er rigtig træls..

 

Jeg stemmer i med de andre som mener at hvis I skal have hund, så kig efter en voksen!! Hvalpe bider, tisser og det der er værre indendørs og synes selvfølgelig at ting der bevæger sig er sjovere at lege med end dyrt legetøj der ligger stille på gulvet ;-) Det er en hård periode at have hvalp, personligt lignede jeg en nålepude på hænderne, der var flere par bukser og bluser der måtte lade livet pga. hvalpetænder og jeg var glad for mit lakerede trægulv som var nemt at gøre rent. Og sidst, men bestemt ikke mindst, så var jeg glad for at jeg ikke havde små børn i huset, som jeg skulle forsøge at skåne for hvalpetænderne!!!

Så kig efter en voksen hund, I lyder ikke som om I er klar til at have hvalp og den nye vil med 98% garanti opføre sig som den I lige har afleveret tilbage. Hvalpe er ikke dominerende, men har en god appetit på livet og at bide i ting (og mennesker :shock:) er altså deres måde at lege og undersøge verden på.

Hvis I kigger efter en voksen, har I også bedre mulighed for at vurdere hundens aktivitetsniveau, for jeg tror som Splinten at I har glemt at undersøge belgiernes aktivitetsniveau og det er altså højt ;-)

På positivsiden vil jeg dog lige nævne, at det er godt at I afleverede hvalpen tilbage så hurtigt, så den har gode muligheder for at komme ud et nyt sted.

Pøj pøj med projektet, jeg håber dog at I giver jer tid til at få læst nogle bøger m.m. inden I får hund igen og måske lige venter lidt til sønnike er blevet lidt større?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hej.. der er da godt gang i debatten her op siden ;)

 

jeg er lige startet på arbejde igen efter min sidste eksamen i mandags så har haft lidt travlt.

 

det går ganske fint.. som hvalpe gør, så kan hun tisse inden nå hun er alene hjemme, hun kan være fuldstændig ustyrlig og over træt og bide når hun syntes det hele er kedelig eller at hun ikke må noget.

Men !!! hun er også lige så sød som hvalpe er :)

hun har fået lært at sit og halse og at hun skal have tøret poter når vi kommer ind og at når vi går i seng så går vi i seng og så er der ingen der skal leje ellern noget. (de er jo utrolig kloge sådan nogle berner hunde) hehe

 

både min kæreste og jeg har haft hund hjemme og har oplevet en hvalp før så vi ved / vidste godt hvad der ventede / venter. og selv om jeg syntes jeg har godt syr på hunde opdragelse så læser og låner jeg da også bør.

det er aldrig for sent at blive klogere. og sletter ik på andre levende væsener.

 

men alt i alt går det rigtig godt. hun har i dag prøvet at være alene hjemme en hel arbejds dag. (min kærestes storebror var oppe midt på dagen og lufte hende) men ellers har der ik være spor. hun er bare super glad når man kommer hjem. og når man kører så ligger huns sig pænt...

 

men det kan jo være i morgen at hun keder sig lidt mere og finder på nogle kunstner at lave. men det må man jo tage med :blink: sådan er det jo..

 

jeg har lige et spørgsmål til erfarende storehunde ejere. Zikki sover pt under vores seng (hun mener vist selv det er hendes lille trygge hule) men er det er problem at hun sover i soveværelset ? hvor når, hvis, skal hun prøve at lukkes udenfor døren og sove anedn steds? både min kæreste og jeg har intet i mod at have en hun liggende på gulvet i soveværelset...

men vil gerne høre folks meninger her om?

 

ps. hun er også ved at være god til at gå i snor. men det er bedst at gå nå vi begge 2 er med ude at gå så hun har styre på "tropperne", så der ikke sider nogle hjemme som hun ikke kan holde øje med. (de er jo opdrettet til at drive kvæg og holde styr på flokken) ved ikke om det er de gener man allerede kan mærke kommer op i hende :5up:

 

men eller går det rigtig godt. tak, ;-) hun spiser og er sød og dejlig. (min bedste ven, som jeg kalder hende når vi nusser og krammer)

 

der skal nok snart komme nye billeder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

endelig endelig lade hende blive i soveværelset! Karla sover i sengen ;-) men det er uden tvivl alt for varmt for sådan en stor pelset basse som jeres...

 

Hvis hunden sover væk fra flokken, skal du regne disse timer med i dit "alene-hjemme" regnskab, da det er timer alene - også selvom hun sover... Og så er det godt nok mange af døgnets timer hun pludselig er alene...

 

Hunde er flokdyr, de er lavet til at sove sammen med deres næremste...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Dejligt at høre det går godt med vapper :-D

 

Jeg vil bestemt ikke mene der er noget problem i at hun ligger under sengen.

 

Og jeg synes også hun skal have lov at sove i samme værelse som jer :-D, det er jo rarest for hende at være sammen med flokken.

 

Vores Grand Danois ligger nu ikke under sengen, måske det er Belgierinstinktet, der gør hun synes om at ligge under jer (for ligesom at hole styr på hvor i er) Men mange hvalpe synes jo også at huler er skønne :-D

 

Jeg fik ikke helt fat i det sidste du spurgte om?? Måske du lige kan omfomulere?? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hej.. der er da godt gang i debatten her op siden ;)

 

jeg er lige startet på arbejde igen efter min sidste eksamen i mandags så har haft lidt travlt.

 

det går ganske fint.. som hvalpe gør, så kan hun tisse inden nå hun er alene hjemme, hun kan være fuldstændig ustyrlig og over træt og bide når hun syntes det hele er kedelig eller at hun ikke må noget.

Men !!! hun er også lige så sød som hvalpe er :)

hun har fået lært at sit og halse og at hun skal have tøret poter når vi kommer ind og at når vi går i seng så går vi i seng og så er der ingen der skal leje ellern noget. (de er jo utrolig kloge sådan nogle berner hunde) hehe

 

både min kæreste og jeg har haft hund hjemme og har oplevet en hvalp før så vi ved / vidste godt hvad der ventede / venter. og selv om jeg syntes jeg har godt syr på hunde opdragelse så læser og låner jeg da også bør.

det er aldrig for sent at blive klogere. og sletter ik på andre levende væsener.

 

men alt i alt går det rigtig godt. hun har i dag prøvet at være alene hjemme en hel arbejds dag. (min kærestes storebror var oppe midt på dagen og lufte hende) men ellers har der ik være spor. hun er bare super glad når man kommer hjem. og når man kører så ligger huns sig pænt...

 

men det kan jo være i morgen at hun keder sig lidt mere og finder på nogle kunstner at lave. men det må man jo tage med :blink: sådan er det jo..

 

jeg har lige et spørgsmål til erfarende storehunde ejere. Zikki sover pt under vores seng (hun mener vist selv det er hendes lille trygge hule) men er det er problem at hun sover i soveværelset ? hvor når, hvis, skal hun prøve at lukkes udenfor døren og sove anedn steds? både min kæreste og jeg har intet i mod at have en hun liggende på gulvet i soveværelset...

men vil gerne høre folks meninger her om?

 

ps. hun er også ved at være god til at gå i snor. men det er bedst at gå nå vi begge 2 er med ude at gå så hun har styre på "tropperne", så der ikke sider nogle hjemme som hun ikke kan holde øje med. (de er jo opdrettet til at drive kvæg og holde styr på flokken) ved ikke om det er de gener man allerede kan mærke kommer op i hende :5up:

 

men eller går det rigtig godt. tak, ;-) hun spiser og er sød og dejlig. (min bedste ven, som jeg kalder hende når vi nusser og krammer)

 

der skal nok snart komme nye billeder ;-)

 

Godt at høre, at det går godt! :-)

 

Ang. soveværelset, så gør, som I gør nu - eneste forbedring jeg kan se, er at hun kommer op i sengen :mrgreen: Men ok, det er jo en smagssag, hun bliver trods alt et stort drog :blink:

 

Smide hende ud af soveværelset ser jeg overhovedet ingen grund i - udover egoistiske grunde fra menneskets side, fordi vi gerne vil slippe for snorken og prutter ;-) Og det synes jeg ikke er gyldigt, når man tænker på hundens flokmentalitet, at den skal smides ud af værelset og sove for sig selv :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tinalaika
Hej hej.. der er da godt gang i debatten her op siden ;)

 

jeg er lige startet på arbejde igen efter min sidste eksamen i mandags så har haft lidt travlt.

 

det går ganske fint.. som hvalpe gør, så kan hun tisse inden nå hun er alene hjemme, hun kan være fuldstændig ustyrlig og over træt og bide når hun syntes det hele er kedelig eller at hun ikke må noget.

Men !!! hun er også lige så sød som hvalpe er :)

hun har fået lært at sit og halse og at hun skal have tøret poter når vi kommer ind og at når vi går i seng så går vi i seng og så er der ingen der skal leje ellern noget. (de er jo utrolig kloge sådan nogle berner hunde) hehe

 

både min kæreste og jeg har haft hund hjemme og har oplevet en hvalp før så vi ved / vidste godt hvad der ventede / venter. og selv om jeg syntes jeg har godt syr på hunde opdragelse så læser og låner jeg da også bør.

det er aldrig for sent at blive klogere. og sletter ik på andre levende væsener.

 

men alt i alt går det rigtig godt. hun har i dag prøvet at være alene hjemme en hel arbejds dag. (min kærestes storebror var oppe midt på dagen og lufte hende) men ellers har der ik være spor. hun er bare super glad når man kommer hjem. og når man kører så ligger huns sig pænt...

 

men det kan jo være i morgen at hun keder sig lidt mere og finder på nogle kunstner at lave. men det må man jo tage med :blink: sådan er det jo..

 

jeg har lige et spørgsmål til erfarende storehunde ejere. Zikki sover pt under vores seng (hun mener vist selv det er hendes lille trygge hule) men er det er problem at hun sover i soveværelset ? hvor når, hvis, skal hun prøve at lukkes udenfor døren og sove anedn steds? både min kæreste og jeg har intet i mod at have en hun liggende på gulvet i soveværelset...

men vil gerne høre folks meninger her om?

 

ps. hun er også ved at være god til at gå i snor. men det er bedst at gå nå vi begge 2 er med ude at gå så hun har styre på "tropperne", så der ikke sider nogle hjemme som hun ikke kan holde øje med. (de er jo opdrettet til at drive kvæg og holde styr på flokken) ved ikke om det er de gener man allerede kan mærke kommer op i hende :5up:

 

men eller går det rigtig godt. tak, ;-) hun spiser og er sød og dejlig. (min bedste ven, som jeg kalder hende når vi nusser og krammer)

 

der skal nok snart komme nye billeder ;-)

Det er godt at høre..:5up: Laika er også sat til salg igen på gul og gratis....det gør lidt ondt, for hun er en skøn hund. Men pga vores søn gik det ikke. Og vi gjorde nok også noget forkert....måske...Mvh Tina
Link til indlæg
Del på andre sites

Orijen er ikke godt for hvalpe og slet ikke af store racer, da der er alt for meget protein i, hvilket gør, at den vokser "forkert" :( Der er også temmelig meget fosfor og calcium i, i forhold til anbefalet.

 

Ville lige poste denne tekst fra Orijens Hjemmeside, da der er så mange der nævner det med for meget protein.

 

Ved godt man nok ikke kan stole 100% på producentens undersøgelser, men er der hold i det her, eller hvad synes I? :hmm:

 

Fra www.orijen.ca / www.championpetfoods.com

 

Research into the growth of Great Danes (Nap RC, The Netherlands,) has shown that the protein level of a diet has no significant influence on skeletal development. High protein intake does not result in increased risk for OCD or HD, and there is no effect on the development in the longitudinal growth of the bone." Additionally, while protein does not cause orthopedic problems, other nutrients can.

 

It is not excess protein that causes joint problems, but over feeding dogs can contribute to arthritis and orthopedic problems. Please note that most orthopedic and joint problems are inherited, but puppies and dogs that are over weight have a greater chance of an increase in pain and discomfort, and the potential of developing orthopedic problems as younger animals and arthritis later on in their life.

 

And while some nutritionists recommend feeding more fiber than meat and protein for weight gain, this can also have consequences, as it can block absorption.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...