Hop til indhold

Kan hunden huske, når den har gjort noget galt?Langt indlæg.


Gæst Nalle24
 Share

Recommended Posts

Gæst Nalle24

Kan hunden huske, når den har gjort noget galt ?

Det kan for eksempel dreje sig om hunde, der ødelægger, når de er alene hjemme, eller hunde med et problem omkring renlighed.

 

Kan hunden huske, når den har gjort noget galt ?

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg oplever ofte, at hundeejerne mener, at deres hund kan huske, at den har gjort noget, den ikke måtte.

 

Det kan for eksempel dreje sig om hunde, der ødelægger, når de er alene hjemme, eller hunde med et problem omkring renlighed.

 

Begrundelsen er ofte, at hunden underkaster sig ved mødet med dem, eller at den ikke kommer hen til dem på vanlig måde, når den har ødelagt noget. Eller at hunden "skammer sig", når ejerne tager den ødelagte genstand og viser hunden den, mens de skælder ud.

 

Men hunden er ikke klar over, at det er den, der har forårsaget ulykken.

 

Den kan ikke huske det, og skammer sig ikke!

 

Hunde er højerestående sociale dyr og meget intelligente. Men vi kan og må ikke sammenligne deres intelligens med vores.

 

Vi mennesker har en tendens til at overføre vores begrebsverden til dyrene. Vi taler om, at hunden er jaloux, at den skammer sig, føler skyld, er ond eller provokerende. Men vi glemmer, at vi taler om menneskeskabte begreber, som hunden ingen forudsætninger har for at kunne føle.

 

Hunden er født med en overlevelsesdrift, instinkter, og en parathed til at lære ganske specielle adfærdsformer og reaktioner.

 

Man kan sige, at hunden overvejende lærer gennem erfaring.

 

Dens forståelsesverden skabes af de reaktioner, dens adfærd udløser. Hvis en bestemt handling udløser et positivt resultat for hunden, er der større sandsynlighed for, at den næste gang vil gentage samme handling, hvis den står i en lignende situation. Hvor imod den ikke vil gøre det samme igen, såfremt udfaldet er negativt for hunden.

 

I naturen drejer det sig om overlevelse; ulven/hunden er simpelthen nød til at lære af sine handlinger her og nu. Det koster for mange ressourcer for eksempel at falde ned af den samme klippe fem gange.

 

Hukommelses- og indlæringsprocesser er med andre ord tæt forbundne og kan næppe adskilles.

 

For at en hund skal kunne sammenkoble en bestemt adfærd med en henholdsvis positiv som negativ reaktion, er det tvingende nødvendigt at omgivelsernes reaktion falder prompte.

 

Det vil sige, det sker samtidig med hundens adfærd eller kommer indenfor ganske få sekunder efter. Går der længere tid vil hunden være i gang med en anden adfærd, og det vil så være denne, vi forstærker.

 

Vi kan med vores sprog, såvel det talte som det skrevne, bevæge os frem og tilbage i datiden, nutiden og fremtiden. Det kan hunden ikke. Den er bundet til her og nu situationen og årsag-virkning relationen.

 

Det er den viden, vi blandt andet drager nytte af, når vi skal lære vores hunde noget.

 

Denne begrænsning betyder så også, at hunden ikke kan forbinde vores reaktion på det ødelagte gulvtæppe eller klatten på gulvet med en handling, den selv har udført tidligere.

 

I det øjeblik vores reaktion fremkommer, er hunden mentalt et helt andet sted, og afstraffelsen sammenkobles med det, der aktuelt sker i øjeblikket. Nemlig at dens ejer kommer hjem. Hunden danner en association, der siger, at når ejeren kommer ind af døren, får den skæld ud. Ergo kryber den. Måske endda også i de tilfælde, hvor den ikke har ødelagt noget.

 

Mange påstår, at hunden udmærket er klar over, at det er den, der har ødelagt skoene, fordi den underkaster sig, når ejeren viser den skoene, mens han skælder ud.

 

Jeg plejer at bede vedkommende prøve noget andet næste gang, situationen opstår. For eksempel at tage en hat, en grydeske, en pung, eller ligegyldigt hvad, blot det er en neutral genstand, som hunden ikke har haft fat i. Og så vise hunden den, mens den får skæld ud.

 

Hvad sker så? Hunden vil udvise fuldstændig samme underkastelse, som den gjorde med genstanden, den havde ødelagt. Fordi det er vores kropssprog og vrede, hunden reagerer på. Når floklederen er vred, underkaster underhunden sig, ganske som i naturen!

 

Nogle hunde lærer, at når der ligger ødelagte genstande på for eksempel stue gulvet i det øjeblik, ejeren kommer hjem, så er den gal.

 

De kobler med andre ord genstanden med ejerens hjemkomst og har lært, at det betyder ubehag.

 

Man kunne postulere, at dette støtter påstanden om, at hunden godt kan huske, at det er den, der har fortaget ugerningen. Det interessante er imidlertid, at hunde reagerer også på ødelæggelser eller klatter, som andre hunde har lavet.

 

Hunde lærer altså ikke, at de ikke må være destruktive ved at se den ødelagte genstand. De forbinder ikke det ødelagte med egen adfærd, men kan derimod risikere at blive bange for ejeren eller genstanden, fordi der lagres et erindringsbillede i hukommelsen, som er dannet på grundlag af associationer mellem tingen/ejeren og genstanden.

 

Hunden har en glimrende hukommelse. Den kan blot ikke forbinde to hændelser, der er adskilt i tid: Altså ejerens reaktion på noget, der er sket for et stykke tid siden. Derimod vil den ved gentagelser lære, hvorvidt en adfærd resulterer i noget positivt eller negativt.

 

Indlæringen kan også foregå ved, at hundens handling udløser en meget stærk påvirkning. Det er for eksempel det, der sker når hunden oplever noget, der gør den meget bange. Næste gang den befinder sig i en lignende situation, vil den huske og reagere med angst. Eller modsat, hunden er fænomenal til at huske, hvem der har kiks i lommen!

 

Jamen, hvad gør man så - noget må man vel gøre, når hunden har gjort noget galt? Skal vreden ud, må man bruge fantasien. Det kan være, at køkkengulvet trænger til at blive skrubbet! Kun opnår man intet ved at straffe hunden.

 

Ignorér foreteelsen, tag symptomet alvorligt og arbejd videre med årsagen til, at hunden har reageret uhensigtsmæssigt.

 

Det er ikke så svært at få hunde til at krybe, det er straks vanskeligere at få dem til at holde op igen

 

God fornøjelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nalle24

Har lige været læst en masse godt på denne hjemmeside:Problemhunden.dk.

Han skriver også en masse gode ting :D

Jeg er blevet helt vågnen af alt den læsning(for meget kaffe måske også*griner*)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ja, hun er god hende der :D

 

Har du læst nogle bøger?

 

Hvis det der tænder dig vil jeg varmt anbefale dig:

 

Anders Hallgren, Alfasyndromet og Forstår du din hund?

 

Lone Greva, Familiehunden

 

Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning

 

Turid Rugaas, På talefod med hunden

 

Irene Jarnved, 3 bøger

 

Her er noget at gå igang med :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ... de kan vel ikke sådan huske..... Og de føler vel ikke sådan skyld...

Og alligevel:

 

Silke har indimellem den underlige vane, at hun nogle gange sutter/slikker på sin halespids. Dyrlægen HAR undersøgt den og der ER ikke noget galt.

Når jeg ser at hun gør det, så siger jeg til hende, at det skal hun ikke gøre ("det er ikke nogen god idé") , og så holder hun op med det samme.

 

Men når jeg går i bad om morgenen, så er hun jo alene. Og når jeg kommer ud fra badeværelset, så kan jeg altid se på hende på lang afstand om hun har suttet på halen. Hun lyser langt væk af "skyld"..

 

Og det er altså IKKE noget, jeg går og tænker på hver dag. Hun gør det ikke ret tit.

 

Jeg ville aldrig opdage det, --hvis ikke lige det var på grund af hendes udtryk..

 

Hendes halespids er våd, ja.. Men jeg ville altså slet ikke undersøge hendes halespids hvis ikke lige hun kom hen til mig med det udtryk i ansigtet.

 

---Jeg tror, at nogle hunde kan godt huske, at de har gjort noget galt hvis de ved det er galt mens de gør det.

F.eks. hvis en voksen renlig hund en dag er nødt til at skide på gulvet fordi den bare ikke kan holde sig længere, så vil den føle noget, der ligner skyld. Og så vil den kunne genkende følelsen når ejeren kommer hjem og himler over lorten på gulvtæppet.. --Faktisk er man næsten nødt til at trøste den voksne hund fordi den er helt klar over at det den har gjort er forfærdeligt.

--Jeg havde en hund med sukkersyge, som var så åbentlyst ulykkelig eller skamfuld når vi kom hjem og hun havde tisset på gulvet....

 

Men unge hunde, der slet ikke har lært hverken rigtig eller forkert, og som kun forstår få ord, -de fatter selvfølgelig ikke en brik hvis man begynder at skælde ud over noget de har gjort mens man har været hjemmefra.

 

Jeg tror bare, at vi skal passe på med ikke at generalisere. Hunde er forskellige. Allesammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...