Hop til indhold

Gå pænt


Gæst Christel
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

De råd vil jeg i hvert fald bruge på mine egne lømler :lol: Det lyder jo ganske fornuftigt, og det andet virker heller ikke for mig. De trækker bare videre, og så må jeg pænt gå med. De er alt for stærke. Så jeg håber jeg kan "styre" dem lidt med godbidder. Og med de madglade vovser jeg har, bliver det nok ikke et problem :lol:

 

Du må lige være obs på, at hundene skal lære at gå pænt hver for sig, det er du jo nok :)

Det er jeg - det er ganske enkelt umuligt at træne det, når de går sammen. Så finder den ene lige noget spændene, og så er vi gået :lol:

 

Men skal man så give den godbidder resten af dens liv, for at den skal blive hos ejeren? Tænker jeg lidt på.. For hunden vil vel ikke synes det er særlig attraktivt at gå pænt, hvis den ikke får godbidder?

Kan du følge mig?

 

Ja ja, jeg er med :)

 

Godbidderne er som incitament, din måde at få hunden til at vælge at undlade at trække, hvorpå den belønnes.

Efterhånden bliver godbidderne færre og færre, trap kun langsomt ud, og uden et mønster, og andre belønninger kan overtage f.eks. at din hund får lov at snuse til en meget interessant plet, ved at gå pænt. Får lov at smutte i vandet, lege med anden hund, leg med dig, småøvelser som du belønner for osv.

 

Godbidderne er altså kun i indlæringsfasen, men det er fint at vedblive at belønne ind imellem. Ikke nødvendigvis hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig ikke om dem. Jeg mener at man får det bedste resultat, ved at motivere sin hund med possitiv træning. Det skal gerne være sjov for hunden at lære og når hunden ikke fatter hvad det er vi vil have den til efter gentagende forsøg, så er det os der ikke er tydelig nok i de signaler vi giver hunden.

Gør dig klar hvilken metode du vil anvende for at lære din hund at gå pænt i snor, hvilke midler vil du bruge og hvordan ser målet ud.

 

Kærlighed, kontakt og konsekvens. Det er tre gode redskaber i alt omgang med sin hund. Jeg øver mig stadig i at blive mere konsekvent.

 

Konsekvent er jo bare at gøre det samme hver gang, men det er jo osse svært :lol:

 

Jeg er enig er ikke vild med de instrumenter, men hvis det handler om at komme ud at gå eller ikke, så er haltiselen det bedste bud på en hjælp, men det skal bruges til træning, og man kan rose og belønne kontakten :)

 

Helt enig i betydningen af ordet konsekvent.

Og hurra jeg har fundet ud af at QUOTE :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mange hundeejere har bil.

Mange hundeejere har have.

Mange hundeejere bor på landet.

Mange hundeejere bor i byer.

Mange hundeejere har to -eller flere hunde på én gang.

Mange hundeejere har kun én hund.

Mange hundeejere har store hunde.

Mange hundeejere har små hunde.

osv.

 

Jeg vil gerne ud over generaliseringer som "start ALDRIG træningen osv..."

 

For hver eneste familie er forskellig. Og hver eneste situation er forskellig.

 

Det bedste vi kan gøre på en side som denne er at fortælle om vores EGNE erfaringer.

Så kan trådopretteren selv vælge, hvad der passer bedst til lige netop HENDES/HANS situation.

 

Ninjamor, hvis en ung hund trænger til at komme ud og tisse, så ER der sjældent tid til at "krudte den af" først indendørs.

 

Det har du ret i og derfor synes jeg det er en god ide at skifet udstyr på hunden afhængig af om den må trække eller ej. Det er ikke det optimale, men kan bruges som nødløsning.

 

Man tager så freomover sele på hunden når man går tur og haver snoren deri når den må trække og sætter nsoren over i halsbåndet når den ikke må trække.

 

Da sheila skulle lære at gå pænt var det lige på og hårdt med en ung 1 årig hund der altd havde trukket i snoren.

 

jeg bestemte mig simpelthen for at fra i morgen duer det ikke at trække. Og ja de første 100 meter hen til der hvor hun kunne gå løs, de var lange! Det gik bedre på vej tilbage:) Hun var meget bedre til at gå pænt efter 3 dage!

 

Selvfølgelig!! Det var dog en glimrende ide! Den vil jeg huske til min næste hund. :D

Enhver hund med bare nogenlunde intelligens vil hurtigt kunne lære, at der er forskel på, om man går i sele eller i halsbånd.

Hvis man så 100% konsekvent træner nul-træk når hunden har halsbånd på, så VIL problemet blive løst ret hurtigt. Selvfølgelig afhængig af den tid man selv kan bruge på problemet.

 

Hvordan man skal træne nul-træk, det er der jo kommet adskillige glimrende forslag til.

 

 

Og hvis man skal have lufteturene til at hænge sammen med barnevogn og hente, bringe barn og indkøb, så er det en realistisk mulighed at vælge træningstider uafhængigt af luftetider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

De råd vil jeg i hvert fald bruge på mine egne lømler :lol: Det lyder jo ganske fornuftigt, og det andet virker heller ikke for mig. De trækker bare videre, og så må jeg pænt gå med. De er alt for stærke. Så jeg håber jeg kan "styre" dem lidt med godbidder. Og med de madglade vovser jeg har, bliver det nok ikke et problem :lol:

 

Du må lige være obs på, at hundene skal lære at gå pænt hver for sig, det er du jo nok :)

Det er jeg - det er ganske enkelt umuligt at træne det, når de går sammen. Så finder den ene lige noget spændene, og så er vi gået :lol:

 

Men skal man så give den godbidder resten af dens liv, for at den skal blive hos ejeren? Tænker jeg lidt på.. For hunden vil vel ikke synes det er særlig attraktivt at gå pænt, hvis den ikke får godbidder?

Kan du følge mig?

 

Ja ja, jeg er med :)

 

Godbidderne er som incitament, din måde at få hunden til at vælge at undlade at trække, hvorpå den belønnes.

Efterhånden bliver godbidderne færre og færre, trap kun langsomt ud, og uden et mønster, og andre belønninger kan overtage f.eks. at din hund får lov at snuse til en meget interessant plet, ved at gå pænt. Får lov at smutte i vandet, lege med anden hund, leg med dig, småøvelser som du belønner for osv.

 

Godbidderne er altså kun i indlæringsfasen, men det er fint at vedblive at belønne ind imellem. Ikke nødvendigvis hver dag.

 

Ahh, smart :)

Så når jeg kommer til at skulle træne gå pænt et mere interessant sted, så kan det hjælpe at give dem en godbid og belønne dem ved at slipe dem fri?

 

Kan det også hjælpe, at belønne dem for at tage kontakt til mig, når de går løse? Jeg ved godt det altid er godt at gøre det, men kan det ikke have en effekt når vi træner "gå pænt."

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ahh, smart :)

Så når jeg kommer til at skulle træne gå pænt et mere interessant sted, så kan det hjælpe at give dem en godbid og belønne dem ved at slipe dem fri?

 

Jae, smart :)

 

Det som er deres højeste lyst er den bedste belønning. Blot skal man lige have i baghovedet, at hvis høj lyst = pibende og urolig hund som så slippes, så vil piberiet og uroen blive belønnet også.

Godbidder er især gode fordi de holder hundens opkørthed lidt nede.

 

Kan det også hjælpe, at belønne dem for at tage kontakt til mig, når de går løse? Jeg ved godt det altid er godt at gøre det, men kan det ikke have en effekt når vi træner "gå pænt."

 

Absolut! Kontakten (den følelsesmæssige/mentale) er forudsætningen for at hunden overhovedet gider følges, Gider den ikke følges, er gå pænt en by i Rusland.

Så jo, beløn endelig for uopfordret kontakt på turene både løs og med hunden i line.

 

Hvis ellers fotoet kommer med viser det Stjerne med kontakt2190_Billede_Stjerne_011_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Ahh, smart :)

Så når jeg kommer til at skulle træne gå pænt et mere interessant sted, så kan det hjælpe at give dem en godbid og belønne dem ved at slipe dem fri?

 

Jae, smart :)

 

Det som er deres højeste lyst er den bedste belønning. Blot skal man lige have i baghovedet, at hvis høj lyst = pibende og urolig hund som så slippes, så vil piberiet og uroen blive belønnet også.

Godbidder er især gode fordi de holder hundens opkørthed lidt nede.

 

Kan det også hjælpe, at belønne dem for at tage kontakt til mig, når de går løse? Jeg ved godt det altid er godt at gøre det, men kan det ikke have en effekt når vi træner "gå pænt."

 

Absolut! Kontakten (den følelsesmæssige/mentale) er forudsætningen for at hunden overhovedet gider følges, Gider den ikke følges, er gå pænt en by i Rusland.

Så jo, beløn endelig for uopfordret kontakt på turene både løs og med hunden i line.

 

Hvis ellers fotoet kommer med viser det Stjerne med kontakt2190_Billede_Stjerne_011_1.jpg

 

Så hvis King (som er værst til at pibe) går i gang, kan jeg aflede ham med en øvelse og en godbid? Så situationen inden han slippes, er positiv.

 

Jamen, så vil jeg bare blive ved med at belønne dem for det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis ellers fotoet kommer med viser det Stjerne med kontakt2190_Billede_Stjerne_011_1.jpg

 

Øj, hvor Stjerne ligner Silke..

 

2196_20050430_silke2a_1.jpg

 

Ja, jeg regnede også med du bemærkede det :)

Men hun var en golden/flatblanding.

Her er hun igen:2190_Billede_Stjerne_014_2.jpg

 

2190_Stjerne_klatrer_i_trer_1.jpg

 

 

 

Min datter havde som teenager en golden, Topsy, af svenske jagtlinier og hun lignede også Silke og Stjerne utroligt meget

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
....Mon de er i familie med salig "Mr. Postman" (Mike)? Han fik en masse røde hvalpe... :D

 

Silke er ren golden ikke? for stjerne er en blanding med flatcoated så vidt jeg husker og King er også en blanding ikke?

 

Nå, Irene kom lige selv på banen:)

 

Du husker sandelig godt! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

....Mon de er i familie med salig "Mr. Postman" (Mike)? Han fik en masse røde hvalpe... :D

 

Silke er ren golden ikke? for stjerne er en blanding med flatcoated så vidt jeg husker og King er også en blanding ikke?

 

Nå, Irene kom lige selv på banen:)

 

Du husker sandelig godt! :)

 

tja, visse ting sidder rigtig godt fast, som regel det der har ens interesse.. host host :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

....Mon de er i familie med salig "Mr. Postman" (Mike)? Han fik en masse røde hvalpe... :D

 

Silke er ren golden ikke? for stjerne er en blanding med flatcoated så vidt jeg husker og King er også en blanding ikke?

 

Nå, Irene kom lige selv på banen:)

 

Jo, Silke er i hvert fald en DKK stambogsført golden. Men altså en 3. præmiehund i eksteriør på grund af farve, manglende pels, størrelse, rits i panden og et par småfejl mere..

Hun har en lille sort plet i den ene tinding. Da jeg købte hende, fik jeg at vide, at det var et levn fra engang i fjerne tider hvor man tilførte racen nyt blod ved at krydse med flatcoats...

JEG mener selvfølgelig, at den sorte plet bare er "prikken over i-et" :lol: .

 

Men hun har altid været lige så aktiv og livlig som en flatcoat.

Begge hendes forældre var jagthunde. Og bedsteforældre...

 

Hvor gamle er Stjerne og King? Silke er jo snart 6 år, og nogle af hendes halvsøskende kunne jo godt have fået hvalpe indenfor de sidste 5 år.. Ja også før, for hende far havde fået hvalpe før.

(Kikkede lige på Hundeweb: Han har fået ialt 63 hvalpe siden 2000)

Men når Stjerne og King er blandinger, så har I nok ikke så meget styr på stamtræet så I ved hvem bedsteforældrene er...

 

Dejlige er de røde hunde i hvert fald...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Jeg er ved at lære Hannibal at gå pænt, ikke sådan at han skal gå ved siden af mig, han må gerne løbe linen ud, men jeg vil ikke have at han trækker. Der hvor vi gik til hundtræning anbefalede de kvælerhalsbånd og "tabutræning", altså med let hurtigt ryk i snoren. Det gjorde jeg ganske kort, det hjalp ikke et hak og jeg bryder mig bestemt ikke om kvæleren.

 

Så har jeg prøvet med at stoppe, med at gå den anden vej og hvad jeg ellers har kunnet læse mig til - stadig uden resultat, selvom jeg er konsekvent, bruger de samme ord og roser/giver godbidder på det rigtige tidspunkt (tror jeg i hvert fald ;)).

 

Hvordan har I trænet jeres hunde til det? Og kan man træne dem til det med flexlinen eller skal jeg bruge træningslinen til det?

 

Fortsat god søndag :)

Hejsa. Selv har jeg haft god erfaring med en sele. Det hjalp på min hund, men det er faktisk først nu hvor han er 2 år, at jeg synes han går pænt. Du skal nok bare være tålmodig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...