Hop til indhold

Ejerskifte - optimal måde?


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Jeg kender nogen der skal af med deres hund til en ny familie. Den nye familie er nu fundet så sent som i dag. Der er nu også et par reservemuligheder, hvis det første sted slår fejl.

Jeg har sagt nej tak, da jeg synes Toffi svinger for meget i hormon-humør til at vi skal have en nr. 2 hund, her og nu i hvert fald. Men han er en dejlig hund.

 

Hvordan gør man ejerskiftet mest lempeligt, hvad vil være den optimale måde at gøre det på?

 

Gammel og ny ejer bor ikke langt fra hinanden, nabobyer. Begge har bil.

 

Hunden der skal skifte hjem er en han-chihuahua på 3 år. I det nye hjem er to hunhunde, den ene en steriliseret chihuahua-tæve på vist 4 år, og en gammel gravhund.

 

Hunden der skal skifte hjem har mødt hun-chi´en til træning 4-5 gange i sommers. De to havde ingen problemer med at være sammen, heller ikke i frikvartererne.

 

Konen i det nye hjem er hjemmegående. Hvis menneskene skal ud en sjælden gang, er det aldrig mere end 4 timer, ellers er der hundepasser på.

 

Hanchi´en har ikke alenehjemmeproblemer, og har i øvrigt heller ikke andre problemer. Han er ikke særlig vant til at komme ud og gå tur, mens hundene i det nye hjem bliver gået ture med i naturen ca. 8 km dagligt(!)

 

Jeg forestiller mig noget med at han lærer stedet at kende over et par besøg, og så bliver efterladt der et par timer et par gange. Før den endelige overdragelse. Men det er desværre begrænset hvor meget tid og overskud der er i den nuværende familie til overdragelsen.

Og så tænkler jeg at der bør være en aftale om en prøvetid.

Men hvad siger I andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ja, måske kan de tage på besøg med ham, og gå tur sammen (først) og derefter tage hjem til den nye familie på besøg :)

Næste weekend kunne han måske bliver der, og måske komme hjem igen, og så komme tilbage for alvor ?

 

Der er en masse information jeg synes skal følge hunden, hvad han kan lide, ille lide, madvaner ovs, og så skal hans kondition bygges langsomt op, for der er langt fra 0-8 km for de små ben :shock:

 

Men det lyder da optimalt med en hjemmegående og to tæver, det bliver da godt for ham :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tror også det bliver en god udskiftning, med en hun chi som ikke kommer i løbetid og gør ham forvirret - og en gammel fornuftig hund..

Det kunne være meget værre!

 

Men mht. flytningen har jeg ingen nforslag hehe.. men da jeg skulle til Mexico med familien skulle Bitten jo passes - min veninde og hendes familie meldte sig meget frivilligt til at tage sig af hende, og det tog kun to besøg før Bitten var så hjemmevant at hun gik rundt helt alene..

 

Hendes korte ophold der endte faktisk med at min venindes kæreste, som IKKE kunne lide hunde, bad hende om at holde døren åben om natten - ellers kunne Bitten jo ikke komme ind til dem.. Han endte endda med at sove i ske med Bitten den ene nat! Men det var lige et sidespring..!

 

Men ellers synes jeg det er en god ting at lade dem hente hunden, det har altid virket bedst for os på den måde.. Det kan jeg da egentlig også godt forestille mig, det er nemmere at forlade end at blive forladt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som et godt sted de har fundet til ham:)

 

jeg tror det bedste ville være at de lige fulgtes ad på et par korte gåture, gerne hvor de havde mulighed for at løbe løs på et tidspunkt. Går det fint, så følges man hjem til den nye familie efter en gåtur, drikker en kop kaffe og ser om hundene hygger sig. Den nye famile kan jo så spørge ind til hvordan han er ovs.

 

Og så vil jeg egentlig forslå at ny ejer henter hunden sammen med sine egne hunde hos gamle jer og går en tur med det samme, inden de kører hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt at I skriver det med at de nye ejere skal hente ham. Det er åbenbart ret vigtigt for hans reaktion?

Jeg kan godt forestille mig at han måske ellers vil komme til at stå ved deres havelåge for at se hvornår den rigtige mor kommer tilbage, hvis han ser hende forsvinde der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender nogen der skal af med deres hund til en ny familie. Den nye familie er nu fundet så sent som i dag. Der er nu også et par reservemuligheder, hvis det første sted slår fejl.

Jeg har sagt nej tak, da jeg synes Toffi svinger for meget i hormon-humør til at vi skal have en nr. 2 hund, her og nu i hvert fald. Men han er en dejlig hund.

 

Hvordan gør man ejerskiftet mest lempeligt, hvad vil være den optimale måde at gøre det på?

 

Gammel og ny ejer bor ikke langt fra hinanden, nabobyer. Begge har bil.

 

Hunden der skal skifte hjem er en han-chihuahua på 3 år. I det nye hjem er to hunhunde, den ene en steriliseret chihuahua-tæve på vist 4 år, og en gammel gravhund.

 

Hunden der skal skifte hjem har mødt hun-chi´en til træning 4-5 gange i sommers. De to havde ingen problemer med at være sammen, heller ikke i frikvartererne.

 

Konen i det nye hjem er hjemmegående. Hvis menneskene skal ud en sjælden gang, er det aldrig mere end 4 timer, ellers er der hundepasser på.

 

Hanchi´en har ikke alenehjemmeproblemer, og har i øvrigt heller ikke andre problemer. Han er ikke særlig vant til at komme ud og gå tur, mens hundene i det nye hjem bliver gået ture med i naturen ca. 8 km dagligt(!)

 

Jeg forestiller mig noget med at han lærer stedet at kende over et par besøg, og så bliver efterladt der et par timer et par gange. Før den endelige overdragelse. Men det er desværre begrænset hvor meget tid og overskud der er i den nuværende familie til overdragelsen.

Og så tænkler jeg at der bør være en aftale om en prøvetid.

Men hvad siger I andre?

 

Den gamle gravhund?

---Umiddelbart lyder det ikke som om der vil være nogen problemer med hverken familien eller den steriliserede tæve, som han allerede HAR mødt.

Den eneste, der muligvis kunne volde problemer er gravhunden. Og det kan jo være alvorligt nok for en chi.

 

Hvis ellers de to også har det fint sammen, så synes jeg ikke man skal trække pinen ud, men simpelthen forsøge en overdragelse. Hvis den nye hund nogenlunde klarer at blive "passet" i første omgang, så synes jeg bare det er synd at lade ham vandre frem og tilbage mellem familierne. Hvordan skal han dog vide, om det er et midlertidigt ophold igen eller ej?

 

Hurtig overdragelse er da også at foretrække, fordi den gamle familie jo ikke rigtig har tid og overskud til fyren.

 

Så jeg kunne forestille mig ET besøg hos ny familie, startende på neutral grund med alle hundene. Derefter hjem og drikke kaffe sammen.

Og så siger alle pænt farvel og tager hver til sit.

Derefter henter den nye familie han-chi'en. F.eks. dagen efter, eller hvornår det passer bedst.

 

---Hvis det går helt galt, så må den gamle familie selvfølgelig tage hunden tilbage.

Men ellers er jeg ret imod at have en hund "på prøve". Hvis man har valgt at adoptere en hund, så forpligter man sig også til at forsøge at løse de problemer, der måtte komme.

--Bare tænk på hvor rædselsfuldt det er med de udsendelser i fjernsynet, hvor en hund gudhjælpemig kommer "på prøve" i TO nye hjem inden der træffes afgørelse. :x

 

Og jeg er slet ikke i tvivl om at han vil få det som blommen i et æg, med to søde tøser og en hjemmegående menneskemor... SÅ skal han nok få lært at sætte pris på lange traveture i skoven..

 

Hvis nogen af familierne har betænkeligheder efter det første besøg, så er det på DET tidspunkt, man kan skifte mening. Eller aftale flere fælles besøg inden overdragelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gav ejeren linket til denne tråd i forgårs.

Jeg modtog en sms i går aftes, at hunden blev afleveret hos det nye hjem allerede i går, tidligere ejer havde ikke overskud til andet :cry: .

Det havde været hårdt, men alle hundene var glade.

 

Hos den nye ejer har de af og til har passet venners hunde i ferier, så de 2 faste hunde i hjemmet er ikke uvante med at der ind imellem er en ny der også skal være plads til.

 

Jeg håber og tror at hunden vil få et fantastisk hjem derude. Det største "problem" for ham bliver forhåbentlig at han skal vænne sig til at gå mange og lange ture dagligt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gav ejeren linket til denne tråd i forgårs.

Jeg modtog en sms i går aftes, at hunden blev afleveret hos det nye hjem allerede i går, tidligere ejer havde ikke overskud til andet :cry: .

Det havde været hårdt, men alle hundene var glade.

 

Hos den nye ejer har de af og til har passet venners hunde i ferier, så de 2 faste hunde i hjemmet er ikke uvante med at der ind imellem er en ny der også skal være plads til.

 

Jeg håber og tror at hunden vil få et fantastisk hjem derude. Det største "problem" for ham bliver forhåbentlig at han skal vænne sig til at gå mange og lange ture dagligt :lol:

 

Det skal såmænd nok gå. Det vigtigste er at hundene er glade. Lykken er jo, når der står sådan en drømmefamilie klar til at tage over, når man ikke kan mere selv.....

Og netop fordi han nok er blevet lidt forsømt på det sidste, så vil han da være ovenud lykkelig i sit nye hjem.

Skovture med et par søde veninder?? Selvfølgelig kan han vænne sig til det! --Måske vil han ikke synes om at trave i høj sne, men det ER jo slet ikke sikkert, at vi får sne i år. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...