Hop til indhold

Sove alene træning


a9
 Share

Recommended Posts

Jeg søger lidt hjælp og vejledning :)

 

Den sidste måned har jeg sovet på sofaen nede i stuen, i starten for at være ved Bondo, mens han kom sig over hans HD/AD fotografering, derefter var der juleferie, og det var bare hyggeligt at sove i samme rum :oops: - og da ferien var slut ville jeg ikke bare gå tilbage til brutal hverdag, med mange alene hjemme timer plus sove i forskellige rum. Men nu er jeg begyndt at længtes efter at sove i min egen seng :shock: som jeg har et dybt og inderligt forhold til :wink:

 

Mit dilemma er, at jeg synes, at der er kommet meget mere ro på Bondo den sidste måned, at der er opstået en tættere forbindelse/fortrolighed mellem os, og som rosinen i pølseenden har der ikke været "destruktive" alene hjemme problemer :D og alt dette vil jeg så nødig ødelægge ved at sove i min egen seng.

 

Min plan er at lægge ud med at sove i stuen hos Bondo på arbejdsdage, og i min egen seng natten før en fridag, og så efter en uge sove en nat mere i egen seng, denne nat kunne måske være natten til onsdag, hvor vi har været til træning om tirsdagen.

 

Han kan desværre ikke komme med op og sove i soveværelset sammen med mig, han må gerne, men kan ikke komme opad trappen, den stiger ca. 2 meter på under en meter :shock: den er med andre ord temmelig stejl :wink:

 

Giver dette mening :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Det giver mening :) Jeg tænker på, om du ikke kunne flytte soveværelse, så du sov nedenunder, så han kunne sove hos dig?

 

Ellers ved jeg ikke, om det er en forder at sove sammen med ham med jævne mellemrum. Der er nok fordele og ulemper ved begge dele, og det er nok kun dig, der kan vurdere, hvad der er bedst for bondo. Tror det er meget individuelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desværre ikke flytte soveværelset nedenunder :? Underetage består af bette forgang, bette baggang, mikro badeværelse, lille køkken, pæn stor stue. Overetage: repos, soveværelset og et gæsteværelse.

 

Jeps, der er fordele og ulemper ved alt. Fordelene kan jeg leve med :lol: men ulemperne out sourcer jeg gerne :wink: Jeg er bare så bange for at sabotere en ellers god udvikling, kylling jeg er :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor stor din hund er. Er der mulighed for at bære ham op af trapperne?.

 

Desværre ikke :(

 

Bette Bondo er en schæfer på knap 34 kg

 

Ej helt ærligt :roll: Det kunne du da godt gøres16.gif

 

Du må få instaleret en lift eller et hejse instrumentb103.gifb103.gif

 

Det er altså ærgeligt at du ikke kan flytte soveværelset... :? Du må investere i en sovesofa :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Jeg kan desværre ikke flytte soveværelset nedenunder :? Underetage består af bette forgang, bette baggang, mikro badeværelse, lille køkken, pæn stor stue. Overetage: repos, soveværelset og et gæsteværelse.

 

Jeps, der er fordele og ulemper ved alt. Fordelene kan jeg leve med :lol: men ulemperne out sourcer jeg gerne :wink: Jeg er bare så bange for at sabotere en ellers god udvikling, kylling jeg er :roll:

 

Jeg kan udmærket forstå dig, det er super ærgeligt at smide et godt fremskridt på gulvet, fordi man skal sove :roll::lol:

 

Men hvis du sørger for at bruge en masse tid på hunden i løbet af dagen, kan I jo stadig bevare det gode samarbejde. Tænker ikke kun trættende aktiviteter, men også en hyggestund i sofaen og lign. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at det er en ung hund, du har...

HAN har ikke bedt om at bo i et hus med trapper.

 

Jeg ville nok udskyde problemet... Og sove i stuen.

Sengen må vente, til du fornemmer, at han/I ikke har brug for at sove sammen mere......

Kunne du ikke tænke dig at flytte?? Seriøst?

 

Hvis du er til store hunde, så er det ikke optimalt med trapper... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tunge newfoundlandshund dengang kunne som unghund pludselig ikke gå op ad trapperne mere pga smerter.

Han begyndte i stedet at lægge sig nedenfor trapperne, og vi lod døren til soveværelset stå på vid gab. Jeg gætter på at han nok kunne høre sine menneskers vejrtrækning.

I hvert fald var der ikke noget at gøre, syntes vi, og han peb ikke eller noget. Men han ville nok have valgt at være tættere på os hvis han kunne. Og jeg ville godt have haft ham i sengen.

 

I dag havde jeg nok købt en sammenklappelig gæsteseng og sat i stuen:lol:

 

Hvor meget er han ellers alene om dagen? For alenetiden om natten skal jo lægges til den om dagen :cry:

Men skal det være, så vil jweg anbefale døre helt åbne mellem Bondo og soveværelset, og så en kurv lige nedenfor trapperne, så han ved at han vågner når I går ned ad trappen.

 

Toffen kan også finde på at lægge sig strategisk til at sove i en døråbning til det rum jeg befinder mig i, hvis jeg er alene hjemme med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at det er en ung hund, du har...

HAN har ikke bedt om at bo i et hus med trapper.

 

Jeg ville nok udskyde problemet... Og sove i stuen.

Sengen må vente, til du fornemmer, at han/I ikke har brug for at sove sammen mere......

Kunne du ikke tænke dig at flytte?? Seriøst?

 

Hvis du er til store hunde, så er det ikke optimalt med trapper... :(

 

Bondo er 17 mdr. :D men vi kæmper med nogle usikkerheds problemer :( som dog er blevet meget meget mindre, men ikke desto mindre vil jeg have en adfærdskonsulent til at "kigge" på ham ....... og mig :wink:

 

Jeg vil være meget ked af at skulle flytte, huset købte jeg for 5½ år siden, med det for øje at jeg skulle have hund :D og med Lucki også schæfer var der aldrig problemer med, men han var også verdens mest selvsikre og velafbalanceret hund a044.gif Økonomisk er jeg strakt så langt jeg kan, jeg bor 25 km fra Århus, hvor huspriserne eller huslejerne IKKE er faldet det mindste, og arbejder i Århus C, så kan heller ikke flytte længere væk.

 

Det kan se udtil at sofaen og jeg kommer til at tilbringe mere kvalitets tid sammen :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan se udtil at sofaen og jeg kommer til at tilbringe mere kvalitets tid sammen :wink:

 

Øu, ja... Du må indrette dig, så sengen ikke trækker alt for meget i dig...

Og det KAN da være, at han efterhånden vil synes, at ideen med at sove lige nedenfor trappen med åbne døre er helt fin... --Bare han ikke prøver på at rende op, når han ikke kan tåle det..

Det er synd for jer..... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tunge newfoundlandshund dengang kunne som unghund pludselig ikke gå op ad trapperne mere pga smerter.

Han begyndte i stedet at lægge sig nedenfor trapperne, og vi lod døren til soveværelset stå på vid gab. Jeg gætter på at han nok kunne høre sine menneskers vejrtrækning.

I hvert fald var der ikke noget at gøre, syntes vi, og han peb ikke eller noget. Men han ville nok have valgt at være tættere på os hvis han kunne. Og jeg ville godt have haft ham i sengen.

 

I dag havde jeg nok købt en sammenklappelig gæsteseng og sat i stuen:lol:

 

Hvor meget er han ellers alene om dagen? For alenetiden om natten skal jo lægges til den om dagen :cry:

Men skal det være, så vil jweg anbefale døre helt åbne mellem Bondo og soveværelset, og så en kurv lige nedenfor trapperne, så han ved at han vågner når I går ned ad trappen.

 

Toffen kan også finde på at lægge sig strategisk til at sove i en døråbning til det rum jeg befinder mig i, hvis jeg er alene hjemme med hende.

 

Han er alt alt for længe alene hjemme i løbet af dagen :cry: derfor er jeg også obs på, at tilbringe stort set ALT fritid sammen med ham, hvilket IKKE er nogen straf .... for mig :wink:

 

Da/når jeg sov i soveværelset, var døren aldrig lukket, og Bondo sov 9 ud af 10 nætter lige nedenfor trappen på hans medslæbte tæppe, den ene nat ud af 10 sov han efter eget valg i stuen - han har aldrig pevet når jeg har sovet ovenpå :) ej heller som hvalp

 

Nu jeg har fået sikkerhed for, at Bondos hofter er i orden, er det planen at

lære ham at gå på trappen, men til videre frister det ham slet ikke, og han acceptere fint at jeg er ovenpå

 

Min bekymring går mest på, at alene hjemme problemerne skal genopstå

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Har du økonomi til at indkøbe en rigtig god sovesofa til stuen? Så er problemet løst.

 

Det lyder som om, Bondo virkelig har behov for nærheden og det ville være synd/dumt at tage fra ham.

 

Bortset fra det, så vil hans selvtillid have godt af at blive øget så han KUNNE være uden dig en nat eller to, så begge dele sove sammen/sove alene kan faktisk styrke ham. Trænet på den rette måde forstås :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ja, god sovesofa, Ikea fx, er billigere end at sælge huset :)

 

Jeg tror også at han har brug for den tryghed det giver ham at sove sammen, specielt set i forhold til hans usikkerhed, aleneproblem og usikkerhed, så må det være vidunderlig med mere mor-tid :oops:

 

Men har du prøvet at få huset vurderet ivørigt, det kan du få foretaget gratis :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ikke ligefrem ligger og holder ham i poten om natten, så var det måske en ide at rede op til HAM nedenfor trappen, og til dig selv lige ovenfor trappen. Du skriver, at der er en repos. Du kunne evt. bare hive din madras derud på gulvet om aftenen..

 

Hvis du er meget opsat på at lære ham at gå op og ned af trappen, så tror jeg at du -og han- skal melde jer til noget agility eller lignende, hvor man træner den slags øvelser.. Eller sådan et schæferhold, hvor de træner sådan noget med balance og plankeværker osv.. Det ville samtidig styrke hans selvtillid en masse at lave sådan nogle ting sammen med dig..

Når hans hofter er i orden (tillykke med det, forresten.. :D ) så skulle han nok kunne lære at klare trappen, selv om den ER meget stejl..

 

Sig mig, går du til træning med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :) undskyld jeg ikke har svaret før, jeg har desværre ligget mere eller mindre underdrejet med hovedpine og kvalme :( - når pinen har været til at holde, har jeg prioriteret min hund over jer :oops: :wink:

 

Ninjamor: Jeg skulle nok kunne få råd til en sovesofa, men min almindelige sofa er faktisk ok at sove på, når man lige har vænnet sig til den, og jeg har lang erfaring med at sove på den :wink: men min "rigtige" seng er nu bedre :shock:

 

Anne Marie: Jeg havde faktisk en valuar ude for at vurdere huset i fredags, med henblik på at forhandle mig til nogle bedre renter. Jeg har nu ikke fået nogen indikation og slet ikke nogen færdig vurdering endnu. Som om huset skulle være steget i værdi siden jeg købte det, hjælper det ikke meget for det er alle andre huse i nærheden også.

 

Birgitta: Ja, vi træner i schæferhundeklubben 2 gange om ugen, men ikke på hold og ikke rigtig lydighed. Vi træner primært sjov og spas med bold i blandet en lille smule lydighed. Desuden træner vi spor, så ofte vi kan komme afsted med det, vis Bondo en sporpind og se en meget meget meget glad hund :lol: Al træning og indlæring af tricks er baseret på sjov og spas, og på at det skal styrke hans selvtillid og udvikle vores indbyrdes forhold.

 

Birgitta: Nej, vi holder ikke pote i løbet af natten :wink: Bondo må gerne sove i fodenden af sofaen med mig, men gør det aldrig. Oftest sover han indenfor en radius på ca. 3 meter af mig, men han lægger sig også ofte længere væk og et par gange endda i et andet rum. Jeg lægger på ingen måde begrænsninger på, hvor han vil være - vil han være tæt op ad mig fint, vil han være i et andet rum, er det også fint, det er helt op til ham.

 

En lille up date i øvrigt:

 

Jeg har de sidste 2 nætter sovet oppe i soveværelset uden nogen form for reaktion fra Bondo. Han har ikke med lyd eller "destruktive" handlinger gjort gældende, at han ikke var tilfreds med det arragement. Ej heller har der været nogen ændring i hans adfærd i løbet af dagen.

 

I nat og de næste nætter planlægger jeg at sove i stuen på sofaen. Planen er, at han skal have lige adgang til mig, om jeg er på arbejde eller har fri - også selv om jeg sover. Næste uge vil jeg så sove i soveværelset 3 nætter i rap, og se hvordan det går, er der ingen reaktion, kan jeg ugen efter udvide til 4 nætter og så fremdeles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...