Hop til indhold

Kan en hund have ADHD??


Gæst CilleSofie
 Share

Recommended Posts

Gæst CilleSofie
Kig i pelsen efter loppe-bæ, små sorte dimser, hvis du er heldig kan du også få øje på en loppe, lille sort dims der bevæger sig ;-)

 

´Tak :) Det må jeg prøve. Håber jeg ikke han har! Men ved ellers ikke hvorfor han skulle klø og bide sig sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen i hvalpeverdenen :mrgreen: Jeg kan udmærket huske det og hold da OP hvor kan man blive frustreret engang imellem, men det går altså over (som regel bliver det væsentligt bedre når de har skiftet tænder, den dårlige nyhed er bare at der er et godt stykke tid til endnu :lol:)

 

Mht. det med at gå fra ham og lukke døren bag sig: Det synes jeg er en rigtig dårlig idé!!! Det er fint nok at gå og vise ham, at når han ter sig sådan, så stopper det sjove, men hvis du lukker døren efter dig og samtidig skal til at træne "alene-hjemme" så synes jeg at de to ting konflikter :cry: Når han bider er "alene hjemme" en straf og under træning skal "alene-hjemme" være positivt... Det holder ikke rigtigt vel?

 

Jeg synes at Splinten kommer med en rigtig god løsning, kravlegården :5up:

Alternativt så ros for at han opfører sig roligt og ifør dig et panser til han har skiftet tænder :mrgreen: (ej helt så galt er det heller ikke, men du har fået mange gode råd allerede, så der er jo ingen grund til at gentage dem :blink:) Jeg ville bare lige komme med mit pip i forhold til at lukke døren bag dig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for nogle rigtig gode indlæg!

 

Hvad er en KONG for noget? Synes rigtig mange af Jer snakker om den. :)

 

Jeg har fundet ud af at han mest får sine flip når vi har været ude og gå. Ved ikke om han her overtræt der, han har jo for det meste lige sover når vi er ude og gå. Det har hjulpet en smule med de råd i er kommet med, men altså ikke meget. For selvom jeg ignorere ham fuldstændig flipper han da bare videre alene, og går i selvsving over et eller andet.

Jeg har prøvet at skrige når han bider, og det er en kæmpe succes. Men han bliver så forskrækket at han begynder at pive. (Hvilket jeg synes han gør utrolig meget!!)

Jeg har prøvet at lukke ham inde i et rum og gøre præcis som beskrevet, men det hjælper overhovedet ikke, han bliver nærmest kørt mere op af det.

Jeg bliver altså nervøs for at han ikke har det helt godt. For han opfører sig altså virkelig underligt.. Han klør sig også utroligt meget! Hvordan ved man om han har lopper?? - Nu skal vi heldigvis til dyrlægen på onsdag, så kan hun også hjælpe mig med noget af alt mit hypokonderi. :P

 

 

En Kong er sådan en gummi-dims, du kan komme fyld i, som hvalpen så kan bruge tid på at få ud igen ;o) Du kan også bruge et tomt marvben.

 

Hvis han flipper efter tur, har han brug for hjælp til at komme ned igen - dvs. han har oplevet for meget og er kommet for meget op at køre.

 

Hvalpe klør sig - dels fordi pelsen vokser og dels som overspringshandling. Overspringshandlinger forekommer, når hvalpen kommer i konflikt og ikke ved, hvad den skal - så vælger den en kendt handling, som den så nærmest "tvangsudfører".

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Tak for nogle rigtig gode indlæg!

 

Hvad er en KONG for noget? Synes rigtig mange af Jer snakker om den. :)

 

Jeg har fundet ud af at han mest får sine flip når vi har været ude og gå. Ved ikke om han her overtræt der, han har jo for det meste lige sover når vi er ude og gå. Det har hjulpet en smule med de råd i er kommet med, men altså ikke meget.

Det lyder til at han netop får for meget. hvor lang tid går I?

Hvis hunden sætter sig under turen eller stopper op og nærmest stener, så skal den have lov til dette, da den i disse øjeblikke står og suger oplevelserne til sig, hvis ikke de får lov til dette, kan det hurtigt blive for meget for hvalpen, fordi de lige pludselig ikke kan rumme alt det nye.

 

Jeg ved ikke om han gør det eller hvordan I reagerer, hvis han gør, men jeg ved bare at det er en typisk fejl mange gør. Jeg har skam også selv lavet fejlen med min første hund. Man kan have en tendens til at prøve at lokke hvalpen med sig, men det bedste man kan gøre er, at lade den sidde/stå og bare suge til sig. Derfor kan man mange gange komme ud for at man ikke kommer ret langt i starten.

 

Da jeg fik min golden retriever, tror jeg at vores første ture var på max 30meter. En kedelig tur for mig, men en meget oplevelsesrig tur for min lille hvalp. :-D

 

For selvom jeg ignorere ham fuldstændig flipper han da bare videre alene, og går i selvsving over et eller andet.

Jeg har prøvet at skrige når han bider, og det er en kæmpe succes. Men han bliver så forskrækket at han begynder at pive. (Hvilket jeg synes han gør utrolig meget!!)

Du skal ikke skrige, du skal pive, altså et hurtigt piv. Hvalpen kan sagtens hører dig, han har en meget bedre hørelse end dig, selvom det måske ikke virker sådan. :blink:

 

Jeg ville også blive nervøs, hvis der stod et kæmpe menneske og skreg, så man kan ikke bebrejde ham, at han farer sammen.

Det skal ikke være en straf, at man piver blot en information om, at man ikke bryder sig om det her.

 

Jeg har prøvet at lukke ham inde i et rum og gøre præcis som beskrevet, men det hjælper overhovedet ikke, han bliver nærmest kørt mere op af det.
Jeg ville ikke lukke ham inde i et rum, for det kan give problemer når I skal træne alene hjemme, som Nollike også skriver.

Man kan bruge metoden, NÅR hvalpen har lært at være alene, og godt ved at man kommer tilbage igen.

 

Du kan dog stadig godt lukke ham væk, uden at han er helt aflukket fra jer andre.

Man ka bruge hvalpekravlegården som skrevet, men man kan også vælge den billige løsning, som blot et en stol eller lignende, der ligger i en døråbning. Her er hunden afskærmet, men kan stadig se jer.

Jeg bliver altså nervøs for at han ikke har det helt godt. For han opfører sig altså virkelig underligt.. Han klør sig også utroligt meget! Hvordan ved man om han har lopper?? - Nu skal vi heldigvis til dyrlægen på onsdag, så kan hun også hjælpe mig med noget af alt mit hypokonderi. :P

Her vil jeg sige det samme som 'Splinten, mor og mig' men det kan også have noget med foderet at gøre.
Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan dog stadig godt lukke ham væk, uden at han er helt aflukket fra jer andre.

Man ka bruge hvalpekravlegården som skrevet, men man kan også vælge den billige løsning, som blot et en stol eller lignende, der ligger i en døråbning. Her er hunden afskærmet, men kan stadig se jer.

Her vil jeg sige det samme som 'Splinten, mor og mig' men det kan også have noget med foderet at gøre.

 

Eller sådan en baby-låge eller hvad de nu hedder, til at sætte i en døråbning. På den måde kan han ikke komme hen til dig, men stadig se at du er der :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Det lyder til at han netop får for meget. hvor lang tid går I?

Hvis hunden sætter sig under turen eller stopper op og nærmest stener, så skal den have lov til dette, da den i disse øjeblikke står og suger oplevelserne til sig, hvis ikke de får lov til dette, kan det hurtigt blive for meget for hvalpen, fordi de lige pludselig ikke kan rumme alt det nye.

 

Jeg ved ikke om han gør det eller hvordan I reagerer, hvis han gør, men jeg ved bare at det er en typisk fejl mange gør. Jeg har skam også selv lavet fejlen med min første hund. Man kan have en tendens til at prøve at lokke hvalpen med sig, men det bedste man kan gøre er, at lade den sidde/stå og bare suge til sig. Derfor kan man mange gange komme ud for at man ikke kommer ret langt i starten.

 

Da jeg fik min golden retriever, tror jeg at vores første ture var på max 30meter. En kedelig tur for mig, men en meget oplevelsesrig tur for min lille hvalp. :-D

 

Du skal ikke skrige, du skal pive, altså et hurtigt piv. Hvalpen kan sagtens hører dig, han har en meget bedre hørelse end dig, selvom det måske ikke virker sådan. :blink:

 

Jeg ville også blive nervøs, hvis der stod et kæmpe menneske og skreg, så man kan ikke bebrejde ham, at han farer sammen.

Det skal ikke være en straf, at man piver blot en information om, at man ikke bryder sig om det her.

 

Jeg ville ikke lukke ham inde i et rum, for det kan give problemer når I skal træne alene hjemme, som Nollike også skriver.

Man kan bruge metoden, NÅR hvalpen har lært at være alene, og godt ved at man kommer tilbage igen.

 

Du kan dog stadig godt lukke ham væk, uden at han er helt aflukket fra jer andre.

Man ka bruge hvalpekravlegården som skrevet, men man kan også vælge den billige løsning, som blot et en stol eller lignende, der ligger i en døråbning. Her er hunden afskærmet, men kan stadig se jer.

Her vil jeg sige det samme som 'Splinten, mor og mig' men det kan også have noget med foderet at gøre.

 

Tusinde tak for det gode svar.

 

Det er heller ikke fordi jeg decideret skriger når han bider, det er bare et piv. Og det virker faktisk også nu. Han har vidst forstået pointen. Han får jo også en masse ros når han så f.eks. bider i noget han godt må bide i, eller stopper igen. Så han er vidst begyndt at fatte hvad der kan svare sig. :)

Vi går ikke særligt langt, kun lige en gang rundt om blokken, nok en 50 m, maksimum. Det er fordi vi lige skal over til noget græs. Har det skidt med kun at lufte ham på asfalt nemlig. Men i dag havde han gået en noget længere tur med min bror, og det var vidst faktisk gået ret godt, på trods af lidt piveri. Så han er vidst forhåbentlig også ved at vende sig til alle de farlige lyde.

Mht. lige at give ham lov til at sidde lidt når han sætter sig, når vi er ude, er jeg MEGET glad for at du siger det. Vi har lige gået en tur, og da satte han sig ned, og jeg kaldte ham selvfølgelig over til mig med det samme. Men nu ved jeg da hvad jeg skal til en anden gang. Mange tak! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
En Kong er sådan en gummi-dims, du kan komme fyld i, som hvalpen så kan bruge tid på at få ud igen ;o) Du kan også bruge et tomt marvben.

 

Hvis han flipper efter tur, har han brug for hjælp til at komme ned igen - dvs. han har oplevet for meget og er kommet for meget op at køre.

 

Hvalpe klør sig - dels fordi pelsen vokser og dels som overspringshandling. Overspringshandlinger forekommer, når hvalpen kommer i konflikt og ikke ved, hvad den skal - så vælger den en kendt handling, som den så nærmest "tvangsudfører".

 

-Trine

 

Okay, super. Hvor kan jeg købe sådan en henne?

 

Men hvordan kan jeg hjælpe ham med at komme ned igen? Jeg prøvet at holde ham og ae ham samt snakke stille og roligt, men så vrider han sig helt sindsygt og bider for at komme løs.

 

Hvis han klør sig som en "tvangshandling" hvad skal jeg så gøre ved det? Han klør sig en del, men ikke sådan helt vildt overdrevet meget. Og det er ikke kun når han er oppe og køre. Så jge håber da det er fordi at han er igang med at skifte pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Velkommen i hvalpeverdenen :mrgreen: Jeg kan udmærket huske det og hold da OP hvor kan man blive frustreret engang imellem, men det går altså over (som regel bliver det væsentligt bedre når de har skiftet tænder, den dårlige nyhed er bare at der er et godt stykke tid til endnu :lol:)

 

Mht. det med at gå fra ham og lukke døren bag sig: Det synes jeg er en rigtig dårlig idé!!! Det er fint nok at gå og vise ham, at når han ter sig sådan, så stopper det sjove, men hvis du lukker døren efter dig og samtidig skal til at træne "alene-hjemme" så synes jeg at de to ting konflikter :cry: Når han bider er "alene hjemme" en straf og under træning skal "alene-hjemme" være positivt... Det holder ikke rigtigt vel?

 

Jeg synes at Splinten kommer med en rigtig god løsning, kravlegården :5up:

Alternativt så ros for at han opfører sig roligt og ifør dig et panser til han har skiftet tænder :mrgreen: (ej helt så galt er det heller ikke, men du har fået mange gode råd allerede, så der er jo ingen grund til at gentage dem :blink:) Jeg ville bare lige komme med mit pip i forhold til at lukke døren bag dig...

 

Det er først ved 3-4 måneders alderen at de begynder at tabe tænder, ikke? Ååh der er længe til! Haha

 

Nej, har også lidt droppet det der med at lukke ham inde. Bryder mig ikke om det. Så er det bedre hvis jeg arbejder videre med at ignorere ham, eller gå fra ham.

Problemet er bare at jeg altså ikke rigtig har plads til en hundegård i min lejlighed. :???: Så bliver nødt til at finde på en anden løsning..

Måske en børne-låge ting som du også snakkede om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, super. Hvor kan jeg købe sådan en henne?

 

Men hvordan kan jeg hjælpe ham med at komme ned igen? Jeg prøvet at holde ham og ae ham samt snakke stille og roligt, men så vrider han sig helt sindsygt og bider for at komme løs.

 

Hvis han klør sig som en "tvangshandling" hvad skal jeg så gøre ved det? Han klør sig en del, men ikke sådan helt vildt overdrevet meget. Og det er ikke kun når han er oppe og køre. Så jge håber da det er fordi at han er igang med at skifte pels.

 

Kong'er kan stort set købes i alle dyreforretninger - eller på nettet.

 

Jeg er ikke tilhænger af at fastholde hvalpen for at lære den at slappe af - i øvrigt kan de færreste mennesker finde ud af det, sådan rigtig helhjertet! Jeg ville hellere give ham et lille søg eller et ben, han kan tygge i. Her er kong'en også god :5up: Hvis du ikke har plads til kravlegård, så kør i Harald Nyborg og køb et af deres store bure (de koster kun 349,- og er også temmeligt "pindede" men fine til hjemmebrug). Det kan du så bare slå sammen, når du ikke bruger det. Det bruger du på samme måde som foreslået ved kravlegården.

 

Jeg har selv en hvalp på 12 uger lige nu. Hun klør sig også MEGET! Vi var ved dyrlægen og blive vaccineret i fredags - her nævnte vi det og hun sagde også, at det var helt normalt, men at Vilya havde lidt tør og irriteret hud.... spørgsmålet er så, hvad der kom først :mrgreen: Jeg giver hende hørfrøolie i hendes foder, da det giver gode fedtsyrer til huden.... og så væbner jeg mig med tålmodighed. Og ja, det er helt vildt, så meget de kan klø sig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, super. Hvor kan jeg købe sådan en henne?

 

Men hvordan kan jeg hjælpe ham med at komme ned igen? Jeg prøvet at holde ham og ae ham samt snakke stille og roligt, men så vrider han sig helt sindsygt og bider for at komme løs.

 

Hvis han klør sig som en "tvangshandling" hvad skal jeg så gøre ved det? Han klør sig en del, men ikke sådan helt vildt overdrevet meget. Og det er ikke kun når han er oppe og køre. Så jge håber da det er fordi at han er igang med at skifte pels.

 

Hvis han vil nusses ind imellem kan du prøve at nusse ham på brystet (lige under halsen) når du ellers normalt nusser ham, og så når du holder ham kan du prøve at nusse ham det samme sted, når han har lært at forbinde det med ro og afslapning, men jeg syntes ikke du skal gøre det hvis ikke du kan holde ham rolig... altså ikke hvis han vrider sig og slet ikke kan lide det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...