Hop til indhold

Vaccination - nye anbefalinger?


kennel-lowchen
 Share

Recommended Posts

Jeg har været oppe og få vaccineret mit W-kuld i dag.. Og stor var min forbavselse da dyrlægen sagde "Hvorfor vil du have dem vaccineret nu?".. øh ja altså de bliver jo hentet de næste par dage??? Hun fortalte så at der er kommet nye anbefalinger.. Vaccination ved 12 ugers alderen (kun den ene gang) og ny vaccination 1 år efter.. Undersøgelser viser at hvalpene er dækket af tævens vaccination indtil 16-18 ugers alderen. Så den ene vaccination er alt nok.

Har I hørt noget om det? Det er da interessant, især da mange dyrlæger sandsynligvis IKKE vil fortælle om det. Jeg har prøvet at ringe til nogle af dyrlægerne i området. Adspurgt om hvornår jeg skal få min hvalp vaccineret er svaret 2 gange ved 12 og 16 uger. n siger endda 3 gange ved 8-12-16 uger. Når jeg så siger jeg har hørt de nye anbefalinger siger en gang ved 16 uger. Svarer de ja, det har de også hørt men man plejer........

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke hørt at man er gået helt ned til kun at anbefale én hvalpe vaccination, men hvorvidt 8 ugers vaccinationen overhovdet har nogen effekt har jo længe været diskuteret. Jeg valgt så at give den da jeg selv havde hvalpe, når de skal afsted til sundhedstjek alligevel, mente jeg ligeså godt at de også kunne få vaccinationen, så var vi da på den sikre side og det er jo ikke selve sprøjten der rykker ret meget ved prisen når man nu er afsted alligevel :-)

 

Men om jeg gør det anderledes når jeg forhåbentlig skal have hvalpe igen på et tidspunkt, om tidligst 1½-2 år, det ved jeg så ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke hørt at man er gået helt ned til kun at anbefale én hvalpe vaccination, men hvorvidt 8 ugers vaccinationen overhovdet har nogen effekt har jo længe været diskuteret. Jeg valgt så at give den da jeg selv havde hvalpe, når de skal afsted til sundhedstjek alligevel, mente jeg ligeså godt at de også kunne få vaccinationen, så var vi da på den sikre side og det er jo ikke selve sprøjten der rykker ret meget ved prisen når man nu er afsted alligevel :-)

 

Men om jeg gør det anderledes når jeg forhåbentlig skal have hvalpe igen på et tidspunkt, om tidligst 1½-2 år, det ved jeg så ikke :-D

Det er heller ikke pengene jeg tænker på, men sundheden. Det hat jo længe været kendt (hvertfald med menneskebørn) at vaccination ikke er ufarlig. Og mennesker eller hunde må jo være det samme rent sundhedsmæssigt.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke pengene jeg tænker på, men sundheden. Det hat jo længe været kendt (hvertfald med menneskebørn) at vaccination ikke er ufarlig. Og mennesker eller hunde må jo være det samme rent sundhedsmæssigt.

 

Jamen jeg er såmænd slet ikke uenig, det var bestemt heller ikke et spørgsmål om penge fra min side, men jeg tænkte at så længe at det stadigvæk var ret normalt at man vaccinerede ved 8 uger kunne jeg ligeså godt gøre det når de nu skulle afsted alligevel. Men finder man 100% ud af at de ikke har nogen glæde af eller behov for 8 ugers vaccineen, så syntes jeg da heller ikke at der er nogen grund til at fylde den i deres lille krop :5up:

 

Men som sagt, så har det jo hidtil kun været spekulationer man har hørt på det område, derfor valgte jeg at give den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke hørt, at man nu kan "slippe afsted med" kun at vaccinere sin hvalp én gang - er én gang fuldt dækkende, ser jeg ingen grund til at stikke mere i de små pus en nødvendigt.

 

Jeg har tilgengæld for nyligt hørt, at hvalpe skal rabies vaccineres 2 gange, som 12 og 16 uger / alt. 8 og 12 uger :confused: Kan det være rigtigt, er det ikke nok med én gang som hvalp og så igen 1 år efter og derefter hvert 3. år, oder ............... :confused: :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke hørt, at man nu kan "slippe afsted med" kun at vaccinere sin hvalp én gang - er én gang fuldt dækkende, ser jeg ingen grund til at stikke mere i de små pus en nødvendigt.

 

Jeg har tilgengæld for nyligt hørt, at hvalpe skal rabies vaccineres 2 gange, som 12 og 16 uger / alt. 8 og 12 uger :confused: Kan det være rigtigt, er det ikke nok med én gang som hvalp og så igen 1 år efter og derefter hvert 3. år, oder ............... :confused: :confused:

Rabies kan/må man først vaccinere mod når hvalpen er 3 måneder.. Og nogen anbefaler 2 gange med en måneds mellemrum.

Rabies får jeg vaccineret mod en gang, normalt giver det en ok blodprøve hvis hunden skal med til sverige - norge-england etc.

Men almindelig vaccination vil jeg bestemt gå over til en gang ved 12 uger. Mine hvalpe bliver næsten altid rigtig dårlige efter vaccination.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Rabies kan/må man først vaccinere mod når hvalpen er 3 måneder.. Og nogen anbefaler 2 gange med en måneds mellemrum.

Rabies får jeg vaccineret mod en gang, normalt giver det en ok blodprøve hvis hunden skal med til sverige - norge-england etc.

Men almindelig vaccination vil jeg bestemt gå over til en gang ved 12 uger. Mine hvalpe bliver næsten altid rigtig dårlige efter vaccination.

 

 

Mht. til rabies ved jeg at mange laver to rabies vacciner lige efter hinanden, men kun den første bliver registeret i passet... så er det større chancer for at blodprøven er ok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Rabies kan/må man først vaccinere mod når hvalpen er 3 måneder.. Og nogen anbefaler 2 gange med en måneds mellemrum.

Rabies får jeg vaccineret mod en gang, normalt giver det en ok blodprøve hvis hunden skal med til sverige - norge-england etc.

Men almindelig vaccination vil jeg bestemt gå over til en gang ved 12 uger. Mine hvalpe bliver næsten altid rigtig dårlige efter vaccination.

 

Mht. til rabies ved jeg at mange laver to rabies vacciner lige efter hinanden, men kun den første bliver registeret i passet... så er det større chancer for at blodprøven er ok...

 

Kendte ikke til at 2 rabies :oops: måske fordi det ikke er så brugt at tage hunden med over vandet i de kredse jeg færdes andet en ved import/eksport af hvalpe :???:

 

Hørte om det var et (meget) ungt par der nu kommer i Kredsen, deres rotte blev vaccineret inkl. rabies som 8 uger, og skal så turen igennem igen ved 12 uger - men måske var dyrlægen ikke helt obs på, at hvalpen kun var 8 uger :neutral: Tror nu ikke at det er nogen dårlig idé, de købte hvalpen fra en mand der solgte fra bagagerummet af sin bil og som "meget gerne ville af med hvalpene :shock:", weeeeeeeeeeee :roll: :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Rabies kan/må man først vaccinere mod når hvalpen er 3 måneder.. Og nogen anbefaler 2 gange med en måneds mellemrum.

Rabies får jeg vaccineret mod en gang, normalt giver det en ok blodprøve hvis hunden skal med til sverige - norge-england etc.

Men almindelig vaccination vil jeg bestemt gå over til en gang ved 12 uger. Mine hvalpe bliver næsten altid rigtig dårlige efter vaccination.

 

Jeg mener nu der er lavet en hvalpe-rabies vaccine. netop med henblik på eksport/import.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209

Frigg og hendes kuld blev vaccineret ved 8 uger, og fik af dyrelægen afvide de skulle vaccineres igen som 16 uger.

 

Da ejerne af Nemo (som er Friggs kuldsøster) ringede ind for at forhøre sig til hvornår det var bedst at vaccinere den, da de skulle på ferie den uge, hvor den oprindelig skulle have den (16 uger) - Der sagde dyrelægen der, at den faktisk skulle have den nu (12 uger) og så ikke igen før 1 års alderen.

 

Så vi har også hørt forskellige meldinger. Frigg blev dog først vaccineres som 16 uger. Hun har heldigvis ikke været syg af vaccinationerne, hverken den første eller den sidste. Men hun kan dog (underligt nok) ikke lide det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min opdrætter vaccinerede heller ikke i 8 ugers alderen.

Min dyrlæge (Odsherreds Dyrehospital) anbefaler vacc. ved 12 uger og 16 uger.

Jeg har aldrig hørt at rabies skal gives 2 gange, vi skal sydpå til efteråret og påregner da kun 1 rabiesvacc.? Og den skal gives senest 3 uger før vi rejser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Min opdrætter vaccinerede heller ikke i 8 ugers alderen.

Min dyrlæge (Odsherreds Dyrehospital) anbefaler vacc. ved 12 uger og 16 uger.

Jeg har aldrig hørt at rabies skal gives 2 gange, vi skal sydpå til efteråret og påregner da kun 1 rabiesvacc.? Og den skal gives senest 3 uger før vi rejser.

 

Hvis du skal sydover, så er tre uger før helt fint at vaccinere mod rabies, men hvis du skal til sverige eller norge så skal man påregne MEGET længere tid.. efter rabies vacc. så skal der gå 120 dage. Der tager man så en blodprøve som man så kan få lov til at gå at vente på. Der kan godt gå en 7-14 dage alt afhængig af hvor travlt der er.

 

I blodprøven kan man så se om der er dannet nok antistoffer, og man kan uheldigvis godt resikere at der ikke er dannet nok anistoffer, og så skal man HELE møllen om igen... Derfor er der mange som bruger det at man vaccinerer 2 gange man kun registerer den første.. så er chancen for at der er dannet antistoffer højere.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skal sydover, så er tre uger før helt fint at vaccinere mod rabies, men hvis du skal til sverige eller norge så skal man påregne MEGET længere tid.. efter rabies vacc. så skal der gå 120 dage. Der tager man så en blodprøve som man så kan få lov til at gå at vente på. Der kan godt gå en 7-14 dage alt afhængig af hvor travlt der er.

 

I blodprøven kan man så se om der er dannet nok antistoffer, og man kan uheldigvis godt resikere at der ikke er dannet nok anistoffer, og så skal man HELE møllen om igen... Derfor er der mange som bruger det at man vaccinerer 2 gange man kun registerer den første.. så er chancen for at der er dannet antistoffer højere.:5up:

 

Nååå, på den måde.

Det bliver så ikke aktuelt for mig, jeg skal ikke til Sverige, Norge eller England med hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at ringe til nogle af dyrlægerne i området. Adspurgt om hvornår jeg skal få min hvalp vaccineret er svaret 2 gange ved 12 og 16 uger. n siger endda 3 gange ved 8-12-16 uger. Når jeg så siger jeg har hørt de nye anbefalinger siger en gang ved 16 uger. Svarer de ja, det har de også hørt men man plejer........

 

Jo tidligere man vaccinerer sin hvalp, des dårligere svarer den på vaccinen, pga antistoffer i blodet fra moderen. Antallet af disse antistoffer falder gradvist i hvalpen, hvorfor hvalpen gradvist bliver dårligere og dårligere beskyttet (hvis moderen er regelmæssigt vaccineret). Da hvalpen ikke svarer ligeså godt på vaccinationen når den er 8 uger som når den er 12 uger, anbefaler de fleste dyrlæger at vaccinere når hunden er 12 og 16 uger. Hvis man vil helgardere sig kan man vælge at vaccinere ved 8, 12 og 16 ugers alderen. En vaccination er dog ikke nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er "sjovt" så mange forskellige meninger man får, alt efter hvilken dyrlæge man spørger.

Min (før jeg flyttede til england) dyrlæge (Gitte Kongshammer, i Vejen) har altid vejledet til at vaccinere ved 12 og 16 uger...ikke som 8 ugers da hvalpen der i forvejen er beskyttet af sin moders antistoffer.

I min "hunde omgangskreds" har folk ligeledes brugt 12 + 16 ugers vaccinering.

 

Hvis det viser sig at en enkelt vaccine er nok så er det da fremragende især for de hvalpe som tager en vaccine rigtigt dårligt.

 

En af mine venners hunde fik det RIGTIGT dårligt og måtte tilbage og have dyrlægehjælp - og havde resten af sit liv en tot hvid pels der hvor vaccinen var indsprøjtet.

Heldigvis har mine egne hunde altid været ok, omend en smule trætte på dagen og dagen efter vaccinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...