Hop til indhold

Min hund knurrer og gør af mig!


Gæst CilleSofie
 Share

Recommended Posts

Gæst CilleSofie

Jeg har haft Jackson i nu lidt over en uge. De første par dage gik det rigtig godt med ham, han opførte sig fint og jeg var utrolig glad for at det hele gik så nemt!

...Men efter 2-3 dage begyndte det bare at gå ned af bakke.. Han opfører sig virkelig underligt nu. Jeg er førstegangs hundejer, så har derfor ikke særligt meget erfaring med hunde-opførsel, men jeg kan ikke finde nogle steder hvor der er fortalt hvorfor han opfører sig sådan..

 

Han er utrolig agrressiv, overfor alt og alle. Især børn! (Han har ikke haft dårlige oplevelser med børn!) Når vi er ude og gå knurrer og gør han af forbigående, cykler, fugle, katte og MIG! Når jeg prøver at irretesætte ham, knurre han af mig og snapper ud efter mig. Det er ydderst ubehageligt! Udover det, slipper han aldrig blikket når jeg kigger ham i øjnene, og hvis jeg fastholder blikket længe nok, begynder han at knurre og vise tænder.

 

Han bider utroligt meget, hvilket jeg ved at hvalpe gør. Men jeg synes det er ret ekstremt det her! Jeg har nærmest prøvet alle metoder for at få ham til at stoppe. Dyrlægen anbefalede mig at skulle pive når han bed, og det har jeg gjort. Men det gør ham endnu vildere..

 

Han gør mig nervøs, rigtig meget. Og hvis det fortsætter sådan her, bliver jeg muligvis nødt til at skulle aflevere ham tilbage til opdrætter, hvilket jeg ville være MEGET ked af! :cry:

 

HJÆLP!?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst milder batmusen

hvor gammel er hunden:confused::confused::confused::confused:for at kunne genskabe lidt hos hunden hvis det er pga dårlig behandling fra tidligere ejere

 

 

du kunne evt prøve at kontakte nogle af disse adfærdsbehandlere som har erfaring med aggresion eller nervøsitet

 

jeg tror dog efter erfaring at mange hunde hvis de er unghunde eller voksne er yderst svære og træne til at kunne blive mere stabile da nogle af demm via dårlig behandling fra tidligere erfaringer samt gener er ødelagt

 

håber dog ikke mit svar er altfor negativt bare lidt hvad jeg ville have gjort

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft Jackson i nu lidt over en uge. De første par dage gik det rigtig godt med ham, han opførte sig fint og jeg var utrolig glad for at det hele gik så nemt!

...Men efter 2-3 dage begyndte det bare at gå ned af bakke.. Han opfører sig virkelig underligt nu. Jeg er førstegangs hundejer, så har derfor ikke særligt meget erfaring med hunde-opførsel, men jeg kan ikke finde nogle steder hvor der er fortalt hvorfor han opfører sig sådan..

 

Han er utrolig agrressiv, overfor alt og alle. Især børn! (Han har ikke haft dårlige oplevelser med børn!) Når vi er ude og gå knurrer og gør han af forbigående, cykler, fugle, katte og MIG! Når jeg prøver at irretesætte ham, knurre han af mig og snapper ud efter mig. Det er ydderst ubehageligt! Udover det, slipper han aldrig blikket når jeg kigger ham i øjnene, og hvis jeg fastholder blikket længe nok, begynder han at knurre og vise tænder.

 

Han bider utroligt meget, hvilket jeg ved at hvalpe gør. Men jeg synes det er ret ekstremt det her! Jeg har nærmest prøvet alle metoder for at få ham til at stoppe. Dyrlægen anbefalede mig at skulle pive når han bed, og det har jeg gjort. Men det gør ham endnu vildere..

 

Han gør mig nervøs, rigtig meget. Og hvis det fortsætter sådan her, bliver jeg muligvis nødt til at skulle aflevere ham tilbage til opdrætter, hvilket jeg ville være MEGET ked af! :cry:

 

HJÆLP!?

 

Det bedste jeg kan sige til dig, er at få et erfarent menneske til at se på ham. Vi kan ikke se hvordan han ELLER dig opfører sig herinde fra, så det bliver meget svært at hjælpe over nettet, når ingen af de tidligere råd har hjulpet dig.

Måske du kan få hjælp af hende her, nu du bor på sjælland: http://www.hundeliv.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
hvor gammel er hunden:confused::confused::confused::confused:for at kunne genskabe lidt hos hunden hvis det er pga dårlig behandling fra tidligere ejere

 

 

du kunne evt prøve at kontakte nogle af disse adfærdsbehandlere som har erfaring med aggresion eller nervøsitet

 

jeg tror dog efter erfaring at mange hunde hvis de er unghunde eller voksne er yderst svære og træne til at kunne blive mere stabile da nogle af demm via dårlig behandling fra tidligere erfaringer samt gener er ødelagt

 

håber dog ikke mit svar er altfor negativt bare lidt hvad jeg ville have gjort

 

Han er kun 9 uger.

Jeg synes bare det virkede som om at han kom fra de bedste vilkår overhovedet, hvor jeg hentede ham fra. Vi har været nede og besøge, og opdætter var så sød, glad og hjælpsom. Hundende havde hele huset, samt en stor have. De er vokset op med 2 børn, som så ud til at være meget glade for dem.

Jeg forstår det ikke! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst NinaLab

Kan det have noget at gøre med at han føler sig presset / stresset og ikke får nok ro eller lov til at være i fred? :confused:

 

Lyder da som en rigtig dårlig situation du er havnet i. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det lyder for mig som usikkerhed, han synes verden er et stort og farligt sted og når du så skælder ham ud, gør du det faktisk blot hans angst værre - og endnu værre endnu, det lyder som om han også er blevet usikker på dig.

 

Giv ham ro til at opleve verden i hans tempo, accepter at han er nervøs for ting. Introducer nye ting i det tempo han kan klare - også selv om det betyder at han kun kan komme 10 skridt ud for gadedøren for at tisse.

- og meget meget vigtigt, skraf ham aldrig for at give udtryk for sin angst.

Du skriver at han er knurrer ad børn? Så skal du det næste stykke tid sørge for at holde god afstand til børn, så god afstand at han ikke begynder at knurre. På denne afstand prøver du at få kontakt til ham og giver ros i form af glad stemme og godbidder når han tager kontakt. Næste gang prøver I at gå et par skridt nærmere og roser mv. Bliver han nervøs igen, så må I går 2 skridt tilbage og starte forfra.

Når han er tryg ved at gå forbi børn uden at give dem større opmærksomhed, så kan du prøve at finde et barn som er meget roligt og fornuftigt. I starten roser du så får at han ser på barnet, så for at gå lidt nærmere osv. osv. indtil I er helt derhænde - også kan barnet begynde at give ham godbidder.

 

En sådan træning skal ske med alle de ting han er bange for - og ja det er et kæmpe arbejde, men du vil blive mere end belønnet resten af hans liv, hvis du vil lægge dette ekstra arbejde i ham nu - før det er for sent.

 

Grunden til at han ikke vidste angst de første dage, kan være den store omvæltning i forbindelsen med flytningen.

Hvalpe som oplever ting som er følelsesmæssigt for store "lukker ned", sætter det hele på stand-by.

Nu hvor han er begyndt at falde lidt mere til, vil han også have overskud til at reagere følelsmæssigt på ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Han er kun 9 uger.

Jeg synes bare det virkede som om at han kom fra de bedste vilkår overhovedet, hvor jeg hentede ham fra. Vi har været nede og besøge, og opdætter var så sød, glad og hjælpsom. Hundende havde hele huset, samt en stor have. De er vokset op med 2 børn, som så ud til at være meget glade for dem.

Jeg forstår det ikke! :cry:

 

 

nå ok så er han nok en af de mere usikre hunde må man konstatere

 

håber i finder af ud af hvordan og hvorledes

 

men i skal nok være forberedt på at skulle lægge mere arbejde i hvalpen mere end hvad de normalt kræver usikkerhed er svært og fjerne selv med masser af træning hvis det allerede er så tydeligt nu

 

men held og lykke med træningen :mrgreen::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart er mit bud, at han er usikker på en masse ting og reagerer på det med gøen og knurren. Når du så irettesætter ham, føler han sig endnu mere presset, og knurrer derfor også af dig. Forestil dig, at du ser nogle store rockertyper komme gående hen mod dig på en truende måde. Du råber så til dem "hold jer væk, mig skal I ikke prøve på noget med!" Den person, du følges med, begynder så at skælde dig ud for at prøve at holde rockerne på afstand. Håber du forstår billedet. :blink:

 

Det med intens øjenkontakt fra din side er jo også et meget truende signal på hundesprog, og jeg vil tro, at det er derfor, at han reagerer, som han gør. Det lyder som om, at I simpelthen ikke har nået at opbygge en ordentlig tillidsrelation, og det gør I jo i hvert fald heller ikke på denne måde. Derfor ville jeg også hurtigst muligt søge hjælp hos en adfærdsbehandler, så I ikke kommer alt for skævt fra start. Jo hurtigere I får hjælp, jo lettere vil det være at rette op på.

 

Som Luckyluna siger, er det svært at sige noge konkret, når vi kun hører beskrivelser af situationen og ikke kan se hverken dig eller Jackson. Derfor er ovenstående også bare bud.

 

Jeg vil ligesom Luckyluna henvise til http://www.hundeliv.dk (det er Irene fra http://www.hundetræningkbh.dk). Jeg er sikker på, at hun vil kunne hjælpe jer. :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie

Han får skam masser af ro til at være sig selv, og han sover jo virkelig meget. Men selv når han leger alene, går hans lege ud på at bide i alting og knurre lyde.

 

Da jeg var til dyrlægen med ham, var hun meget imponeret over hans selvtillid og sagde op til flere gange at han godt nok var en alphahan og var fuld af selvtillid. Derfor undrer det mig hvis hans opførsel skulle bunde i nervøsitet og usikkerhed.

 

Jeg irettesætter ham skam heller ikke uden grund, og hvis han er bange når vi er ude at gå, snakker jeg beroligende til ham og stopper op for at han kan iagtage det han gør af, og se at det er ok. Det virker nogle gange.. Irettesættelser kommer som regelt når han bider i mig, og er i form af et strengt "NEJ!" og øjenkontakt, og eventuel en kort ignorering hvis han fortsætter. Derefter belønner jeg ham og roser ham for den rigtige opførsel. Jeg føler virkelig selv at jeg gør alle de rigtige ting. Vi laver spor-søg (på lavt niveau), går stille og roligt frem, nusser, leger, sover, går ture osv. osv. Og alligevel virker det bare som om at der er noget galt. F.eks. får han nogle gange sådan nogle flip hvor han freser rundt i hele lejligheden, ekstremt hurtigt og hvor det er fuldstændig umuligt at komme i kontakt med ham, før han nærmest selv falder om. Hvis jeg f.eks. tager ham op når han gør sådan, så vrider han sig helt vildt og vil bare bide. Jeg har også prøvet at stille mig ud i køkkenet og kalde på ham, og når han så kommer give ham en godbid, altså for at aflede ham. Men ligeså snart han har fået godbidden freser han afsted igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige nævne, at dyrlæger ofte ikke har specielt meget forstand på hundeadfærd, selvom de selv tror, at de har. :blink: At din dyrlæge kalder din 9 uger gamle hvalp for en alpha, får mig til at tro, at vedkommende ikke ligefrem er adfærdsekspert. :-)

 

Igen - jeg vil opfordre dig til at søge hjælp hos en adfærdsbehandler. Vi kan sidde og komme med en masse bud, men i bund og grund ved vi ikke, hvad det handler om for Jackson. Hvis du føler, at du gør det rigtige, men at der stadig er problemer, har du brug for en udefra til at hjælpe. Det koster selvfølgelig nogle penge, men i det lange løb (15 år, hvis Jackson bliver så gammel) vil pengene være godt givet ud. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får skam masser af ro til at være sig selv, og han sover jo virkelig meget. Men selv når han leger alene, går hans lege ud på at bide i alting og knurre lyde.

 

Da jeg var til dyrlægen med ham, var hun meget imponeret over hans selvtillid og sagde op til flere gange at han godt nok var en alphahan og var fuld af selvtillid. Derfor undrer det mig hvis hans opførsel skulle bunde i nervøsitet og usikkerhed.

 

Jeg irettesætter ham skam heller ikke uden grund, og hvis han er bange når vi er ude at gå, snakker jeg beroligende til ham og stopper op for at han kan iagtage det han gør af, og se at det er ok. Det virker nogle gange.. Irettesættelser kommer som regelt når han bider i mig, og er i form af et strengt "NEJ!" og øjenkontakt, og eventuel en kort ignorering hvis han fortsætter. Derefter belønner jeg ham og roser ham for den rigtige opførsel. Jeg føler virkelig selv at jeg gør alle de rigtige ting. Vi laver spor-søg (på lavt niveau), går stille og roligt frem, nusser, leger, sover, går ture osv. osv. Og alligevel virker det bare som om at der er noget galt. F.eks. får han nogle gange sådan nogle flip hvor han freser rundt i hele lejligheden, ekstremt hurtigt og hvor det er fuldstændig umuligt at komme i kontakt med ham, før han nærmest selv falder om. Hvis jeg f.eks. tager ham op når han gør sådan, så vrider han sig helt vildt og vil bare bide. Jeg har også prøvet at stille mig ud i køkkenet og kalde på ham, og når han så kommer give ham en godbid, altså for at aflede ham. Men ligeså snart han har fået godbidden freser han afsted igen..

 

Det markerede er en rigtig god afledningsmanøvre, men jeg ville nok lige tilføje lidt mere, når han kommer så ros ham mundtligt, og så bed ham om at udføre en øvelse han kan (evt. sit), og så roser du igen og giver en godbid. På denne måde får du bragt ham i ro i lidt længere tid, og der er større chance for at denne ro når at brede sig i ham.

 

Og dyrlæger der udtaler sig om Alpha og beta hunde ville jeg nok ikke lytte til hvad angår adfærd... Som Sonja nævner, så ved dyrlæger rigtig meget om det fysiske, men når de begynder at udtale sig om det psykiske, så ved de desværre sjældent hvad det taler om :cry:

 

Edt: Pas på med at bruge øjenkontakt som straf, for der kommer en dag hvor du gerne vil til at træne øjenkontakt, og det kan være rigtig svært hvis du indtil nu har brugt det som straf...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ikke tager fejl, så er din hvalp en D/S Gårdhund/Foxterrier/Praszky Krysarik blanding?

Hvis det er tilfældet, så opfører han sig helt normalt - altså normalt for de racer, der er i ham. De er alle kendt for at være meget knurrende og gøende - typisk Terrier adfærd.

 

Det burde du have undersøgt før du sagde ja tak til sådan en hvalp, men du kan nå det endnu. Prøv at læse lidt op på de racer, og deres adfærd.

 

Din hvalp trænger ikke til en adfærdsbehandler - han trænger til en ejer der forstår ham.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Din hvalp trænger ikke til en adfærdsbehandler - han trænger til en ejer der forstår ham.

 

Men en adfærdsbehandler kan hjælpe hende til at forstå ham. :blink: Det kan være rigtig godt at have en kyndig person til at hjælpe en med den rigtige måde at gribe sin hund an på, og det giver ofte noget helt andet end at læse om racen i en bog. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en adfærdsbehandler kan hjælpe hende til at forstå ham. :blink: Det kan være rigtig godt at have en kyndig person til at hjælpe en med den rigtige måde at gribe sin hund an på, og det giver ofte noget helt andet end at læse om racen i en bog. :-)

 

Det har du selvfølgelig ret i :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en adfærdsbehandler kan hjælpe hende til at forstå ham. :blink: Det kan være rigtig godt at have en kyndig person til at hjælpe en med den rigtige måde at gribe sin hund an på, og det giver ofte noget helt andet end at læse om racen i en bog. :-)

 

Ja eller en erfaren hundeejer eller hundetræner, men det er meget svært lige at henvise til en sådan, som man ved ikke laver noget dumt ved ham. Ikke at de ikke findes, for det gør de skam:lol:

 

Boede trådstarter nu i århus, så kiggede jeg gerne lidt på hvalpedyret, helt gratis:blink: Hvad man ikke gør for at få lov at kramme hvalp jo:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Hvis jeg ikke tager fejl, så er din hvalp en D/S Gårdhund/Foxterrier/Praszky Krysarik blanding?

Hvis det er tilfældet, så opfører han sig helt normalt - altså normalt for de racer, der er i ham. De er alle kendt for at være meget knurrende og gøende - typisk Terrier adfærd.

 

Det burde du have undersøgt før du sagde ja tak til sådan en hvalp, men du kan nå det endnu. Prøv at læse lidt op på de racer, og deres adfærd.

 

Din hvalp trænger ikke til en adfærdsbehandler - han trænger til en ejer der forstår ham.

 

Hold da helt op! Der er nogen der er ude med riven her.. Jeg skrev faktisk den her tråd fordi jeg prøver at forstå ham, men ellers tak for din fordom, den kan jeg bruge til.. hm.. lad mig se.. ABSOLUT INGENTING!

 

Og til din information, kære, så har jeg skam læst min lektie. Jeg føler dog at han opfører sig langt udover hvad jeg har læst og forhørt mig om. Men tak for din lille omgang øregas. Hvis jeg har brug for din hjælp en anden gang, skriver jeg det i overskriften ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad? Jeg tror, at han bliver usikker over DIN usikkerhed..

HAN er en selvsikker lille hund, der ikke vil finde sig i at blive taget og håndteret imod sin vilje. Det har jeg set hos andre små hanhunde.

Og når han oplever nye underlige ting i verden, så kaster han sig ud i at klare det SELV, hvor det var mere hensigtsmæssigt, hvis I to klarede det sammen.

Han er jo en meget lille hund, og hvis han ikke har tillid til din beskyttelse så forsøger han at klare verden på egen hånd.

 

Husk på at han ER kun en meget lille baby. Og han har brug for DIG og at DU ved hvordan man klarer alting.

 

Når I er ude og gå og han gøer af noget, så er det fint, at du ikke skælder ham ud. Men måske skal du heller ikke berolige ham. Det er bedre at takke ham fordi han gjorde dig opmærksom på, at noget så underligt ud. Når han så har gjort dig opmærksom, så går du hen og undersøger det underlige, og inviterer derefter ham til at undersøge tingen også.

Så vil du dels blive en fandens karl i hans øjne, og du vil dels lære ham, at der ikke er noget at være bange for når han er sammen med dig.

--Beroligelse kan virke ligesom trøst: Hunden tror, at der ER grund til at være bange.

 

---Du skal aldrig! skælde ud på eller kommandere med en 9 ugers hvalp. Den kan ikke forstå det. Og du risikerer kun at den farer rundt som en flue i en flaske fordi den ikke fatter, hvad du siger.

Hvis din hvalp gør noget, han ikke må, så find noget andet han kan lave sammen med dig i stedet for.

 

---OG se så at komme i gang med at læse nogle bøger om hvalpe.

Hvis biblioteket ikke kan levere dem, så må du dælme købe dem. Din hvalp venter jo ikke. Det er NU han har brug for, at du ved alt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Ved du hvad? Jeg tror, at han bliver usikker over DIN usikkerhed..

HAN er en selvsikker lille hund, der ikke vil finde sig i at blive taget og håndteret imod sin vilje. Det har jeg set hos andre små hanhunde.

Og når han oplever nye underlige ting i verden, så kaster han sig ud i at klare det SELV, hvor det var mere hensigtsmæssigt, hvis I to klarede det sammen.

Han er jo en meget lille hund, og hvis han ikke har tillid til din beskyttelse så forsøger han at klare verden på egen hånd.

 

Husk på at han ER kun en meget lille baby. Og han har brug for DIG og at DU ved hvordan man klarer alting.

 

Når I er ude og gå og han gøer af noget, så er det fint, at du ikke skælder ham ud. Men måske skal du heller ikke berolige ham. Det er bedre at takke ham fordi han gjorde dig opmærksom på, at noget så underligt ud. Når han så har gjort dig opmærksom, så går du hen og undersøger det underlige, og inviterer derefter ham til at undersøge tingen også.

Så vil du dels blive en fandens karl i hans øjne, og du vil dels lære ham, at der ikke er noget at være bange for når han er sammen med dig.

--Beroligelse kan virke ligesom trøst: Hunden tror, at der ER grund til at være bange.

 

---Du skal aldrig! skælde ud på eller kommandere med en 9 ugers hvalp. Den kan ikke forstå det. Og du risikerer kun at den farer rundt som en flue i en flaske fordi den ikke fatter, hvad du siger.

Hvis din hvalp gør noget, han ikke må, så find noget andet han kan lave sammen med dig i stedet for.

 

---OG se så at komme i gang med at læse nogle bøger om hvalpe.

Hvis biblioteket ikke kan levere dem, så må du dælme købe dem. Din hvalp venter jo ikke. Det er NU han har brug for, at du ved alt!

 

Tak! Det lyder virkelig logisk. Jeg føler dog ikke at jeg er vildt usikker. Jeg bliver usikker i situationer hvor jeg virkelig føler at jeg ikke kan styre ham, såsom når han knurre af mig. - Men igen, den knurren er jo nok en reaktion på noget jeg har gjort forkert inden. (Såsom at kigge ham intens i øjnene, hvilket jeg faktisk havde fået afvide at man skulle gøre engang imellem mens han er hvalp, så han forstår at jeg er "leder".)

Jeg har 2 bøger, som jeg har læst. Udover det, har jeg læst rigtig meget på nettet, snakket med min dyrlæge og læst utalige indlæg herinde, så i virkeligheden tror jeg at jeg har sådan de basale værdier på plads, i forhold til at opdrage ham ordentligt. Der hvor det går galt, er i praksis, da jeg som sagt er førstegangs hundeejer, og derfor på nogle punkter kan blive usikker på hans reaktioner og væremåder.

Jeg går ud fra, at jeg som det hele skrider frem, også vil blive mere sikker på mig selv, i fordhold til at jeg får mere erfaring med ham. I dag har vi f.eks. haft en rigtig god dag, fordi jeg også har taget det hele lidt roligere, tror jeg. Han kan nok godt mærke at jeg vil ham det bedste, håber jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

(Såsom at kigge ham intens i øjnene, hvilket jeg faktisk havde fået afvide at man skulle gøre engang imellem mens han er hvalp, så han forstår at jeg er "leder".)

 

Den slags råd skal du passe på med at lytte til. :-) Mange har desværre en lidt forkert opfattelse af, hvad en leder er, og hvordan man viser hunden, at man er leder.

 

Hvordan man er den "rigtige" typer leder, kan man læse mere om i bøger af Lone Greva, Irene Jarnved, Christina Bruun og Anders Hallgren. :-)

 

Faktisk ville jeg gøre en del ud af at træne øjenkontakt som noget positivt. Altså at rose og give godbid, så snart han bare skæver op mod dit ansigt. Efterhånden udvider I det til, at han skal kigge dig i øjnene, og med tiden kigge dig i øjnene i længere tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! Det lyder virkelig logisk. Jeg føler dog ikke at jeg er vildt usikker. Jeg bliver usikker i situationer hvor jeg virkelig føler at jeg ikke kan styre ham, såsom når han knurre af mig. - Men igen, den knurren er jo nok en reaktion på noget jeg har gjort forkert inden. (Såsom at kigge ham intens i øjnene, hvilket jeg faktisk havde fået afvide at man skulle gøre engang imellem mens han er hvalp, så han forstår at jeg er "leder".)

Jeg har 2 bøger, som jeg har læst. Udover det, har jeg læst rigtig meget på nettet, snakket med min dyrlæge og læst utalige indlæg herinde, så i virkeligheden tror jeg at jeg har sådan de basale værdier på plads, i forhold til at opdrage ham ordentligt. Der hvor det går galt, er i praksis, da jeg som sagt er førstegangs hundeejer, og derfor på nogle punkter kan blive usikker på hans reaktioner og væremåder.

Jeg går ud fra, at jeg som det hele skrider frem, også vil blive mere sikker på mig selv, i fordhold til at jeg får mere erfaring med ham. I dag har vi f.eks. haft en rigtig god dag, fordi jeg også har taget det hele lidt roligere, tror jeg. Han kan nok godt mærke at jeg vil ham det bedste, håber jeg!

 

Jeg tror også, at du vil nå længere med ham, hvis DU tager initiativ til hvad I skal lave.

Hvis han SELV får lov til at bestemme lige i øjeblikket, så farer han jo rundt eller han gøer af alt og alle.

 

I stedet skal DU beslutte, hvad I skal lave. Og der er allemulige lydighedsting rigtig gode. Du kan bare kun lave lydighedsøvelser med godbidder og ros. ALDRIG med negative ord og irettesættelser. "Nej" skal ikke være et "skældud-ord", men et ord, der beskriver én af to muligheder, nemlig "ja" og "nej". For eksempel når du lægger en godbid på gulvet og stopper ham når han forsøger at tage den. Så siger du samtidig "nej" til ham. Når han så sidder pænt stille og roligt, så kan du sige "ja" eller "værsko" og slippe ham så han kan tage godbidden.

Efterhånden lærer han at vente med at tage godbidden til han får lov. Helt uden at du behøver at holde ham.

 

--Når du beslutter hvad I skal lave sammen, så er kunsten både at tage hensyn til, hvad DU synes han skal lære, -og at tage hensyn til, hvad han kan klare/ har behov for at opleve.

Han skal helst opleve "alt" i løbet af de næste uger. Det er op til DIG at vurdere, hvor meget lige netop HAN kan klare at opleve..... Men det han ikke tør i løbet af de første par måneder, du har ham, det vil han aldrig blive rigtig tryg ved. Så du har ikke alverden af tid..

 

---Du skal IKKE regne med, at han kan underholde sig selv på en stille og rolig måde endnu. DU skal være alle hans søskende og hans mor, som han jo plejede at lege med for bare en uge siden...

Du kan ikke lege vildt og rive og bide sammen med ham som hans søskende ville have gjort. Så du må tilbyde ham noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...