Hop til indhold

danmarks hyggeligste forum??


jes
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman
Det synes jeg godt nok er synd og skam, hvis det er sandt :(

Og jeg må indrømme at jeg synes der langes lidt for meget ud efter de af os, der har det handicap at have gået for meget i skole :???:

Vi har f.eks. en ordblind på forum, som mig bekendt ikke én eneste gang har fået på puklen for at stave som en spansk ko i modvind (og selvfølgelig heller ikke skal have det!), men bruger man et fremmedord eller en indskudt sætning, så er fanden løs :lol:

Der skal vel være plads til alle, eller? :confused:

 

Selvfølgelig er der plads til alle.

Jeg er selv en af dem der bruger indskudte sætninger og til tider fremmedord som en i helvede og det kan forvirre mere end at oplyse.

 

Men selv du er faktisk en af dem der til tider tromler andre med dine indlæg. De er lange og tunge at læse. Næsten på linje med TBO, som jeg dog konsekvent springer over. :blink:

 

Og fremmeord er afstands-forøgende at benytte i store mængder. Lidt ligesom de afstands-forøgende signaler hos hunde. Man holder andre på en sikker afstand, eller sig selv i sikkerhed om man vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 233
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Priceman
Okay... a093.gif --Jeg bliver bare helt rundforvirret når indlæg kommer og går...

 

---Uuups... man skal osse passe på ikke at bruge for mange fremmedord?

Altså...

Er der ikke noget med at "-hver fugl osv..." Det må da gælde alle.. Uanset ordforråd...

 

--Men jeg synes jeg er opmærksom på at ikke alle har samme ordforråd når jeg svarer nogen.

Jeg synes bare ikke, at man skal ændre sit sprog generelt til "forenklet"..... For der RYGER altså nuancer..

Hvis nogen ikke forstår, så kan man jo forenkle i anden omgang..

 

Vi er enige om at nuancerne kan ryge en tur. Men til gængæld kan man undgå at fremmedord bliver hevet frem alt imens ens argumenter bliver tyndere og tyndere

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der plads til alle.

Jeg er selv en af dem der bruger indskudte sætninger og til tider fremmedord som en i helvede og det kan forvirre mere end at oplyse.

 

Men selv du er faktisk en af dem der til tider tromler andre med dine indlæg. De er lange og tunge at læse. Næsten på linje med TBO, som jeg dog konsekvent springer over. :blink:

 

Og fremmeord er afstands-forøgende at benytte i store mængder. Lidt ligesom de afstands-forøgende signaler hos hunde. Man holder andre på en sikker afstand, eller sig selv i sikkerhed om man vil.

 

øøøh, undskyld jeg blander mig i dit indlæg til Umulia...

 

Nu synes jeg jo af gode grunde IKKE at fremmedord er afstands-forøgende, hvis de bruges i en debat med nogen der forventes at forstå dem. Men noget, som jeg vitterligt oplever som vildt afstandsskabende, det er, når et indlæg er propfyldt med stave- slå- grammatik- og tegnsætningsfejl.

Jeg forsøger at ignorere fejlene og bruger nogle gange ret meget tid på at "oversætte" teksten... Nogle gange bruger jeg så meget energi på oversættelsen, så selve intentionen med indlægget forsvinder...

 

Og jeg kan ikke lade være med at sige til mig selv: Hvis JEG, der regner mig for ret godt sproglig begavet, -og uddannet-- ikke kan lade være med at lade mig påvirke så meningen ryger, hvor tit sker det så ikke, at folk bare forbigår sådan et indlæg i stilhed? Eller misforstår og harmes/fornærmes/såres?

Hvordan kan det være, at vi nærmest skal være flove, hvis vi bruger ord, som nogle af medlemmerne ikke forstår, --men vi må endelig ikke rette andres stave/slåfejl, fordi de har jo ret til at være ordblinde?

Nogle gange ER der altså bare tale om sjusk.

Og selv ordblindhed kan man arbejde med, så stavningen bliver bedre. Hvis man mener at det er vigtigt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Hvordan kan det være, at vi nærmest skal være flove, hvis vi bruger ord, som nogle af medlemmerne ikke forstår, --men vi må endelig ikke rette andres stave/slåfejl, fordi de har jo ret til at være ordblinde?

Nogle gange ER der altså bare tale om sjusk.

Og selv ordblindhed kan man arbejde med, så stavningen bliver bedre. Hvis man mener at det er vigtigt nok.

 

Der er vist ingen der skal være flove over de ord de bruger - man skal blot også huske på ikke at blive "fornærmet/irreteret" hvis man ikke bliver forstået rigtigt.

 

Der er såmænd mange ordblinde der rigtig gerne vil lære at skrive og læse ordentligt - men det er en sygdom, de kan altså ikke gøre for det.

Der findes også folk der er "ordblinde" ikke den rigtige, men en anden form og de kan lærer at læse og skrive med en vis succes, men det koster dem blod, sved og tårer.

 

- Tanten der ikke bliver fornærmet over hvis folk føler behov for at lave den manglende tegnsætning for mig, eller fjerne/tilføje -r i enden af ordet efter behag ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
...men vi må endelig ikke rette andres stave/slåfejl, fordi de har jo ret til at være ordblinde?

Nogle gange ER der altså bare tale om sjusk.

Og selv ordblindhed kan man arbejde med, så stavningen bliver bedre. Hvis man mener at det er vigtigt nok.

Ved du hvad, jeg føler mig rigtig godt og grundigt nedgjort af denne kommentar.

 

Jeg er ordblind og har kæmpet som en løve for at klare mig gennem folkeskolen, hf og uni. Jeg kan læse, har altid været rimelig god til det selv jeg ofte læser hvad jeg tror der står istedet for hvad der står. Stave er for mig dog stadig svært, mange ord er noget jeg må huske hvordan staves og grammatik er en by i Rusland.

 

Så jeg føler du siger til mig at mine stavefejl skyldes at jeg ikke har anset det vigtigt nok at kunne udtrykke mig skriftligt eller at jeg simpelthen har været for doven :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
øøøh, undskyld jeg blander mig i dit indlæg til Umulia...

 

Nu synes jeg jo af gode grunde IKKE at fremmedord er afstands-forøgende, hvis de bruges i en debat med nogen der forventes at forstå dem. Men noget, som jeg vitterligt oplever som vildt afstandsskabende, det er, når et indlæg er propfyldt med stave- slå- grammatik- og tegnsætningsfejl.

Jeg forsøger at ignorere fejlene og bruger nogle gange ret meget tid på at "oversætte" teksten... Nogle gange bruger jeg så meget energi på oversættelsen, så selve intentionen med indlægget forsvinder...

 

Og jeg kan ikke lade være med at sige til mig selv: Hvis JEG, der regner mig for ret godt sproglig begavet, -og uddannet-- ikke kan lade være med at lade mig påvirke så meningen ryger, hvor tit sker det så ikke, at folk bare forbigår sådan et indlæg i stilhed? Eller misforstår og harmes/fornærmes/såres?

Hvordan kan det være, at vi nærmest skal være flove, hvis vi bruger ord, som nogle af medlemmerne ikke forstår, --men vi må endelig ikke rette andres stave/slåfejl, fordi de har jo ret til at være ordblinde?

Nogle gange ER der altså bare tale om sjusk.

Og selv ordblindhed kan man arbejde med, så stavningen bliver bedre. Hvis man mener at det er vigtigt nok.

 

Wauww, TAK for kaffe siger jeg bare :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det er Danmarks hyggeligste forum :5up:

 

Jeg har mødt rigtig mange hyggelige mennesker herinde fra :mrgreen: Og tænk jeg er endda blevet inviteret til te i England :lol:

 

Der er faktisk mange jeg endnu har tilgode at møde og har man et "åbent sind" behøver der altså ikke gå diskussion i det, når man mødes. Dem jeg har mødt herindefra har grundlæggende samme interesse som mig, nemlig HUNDE :mrgreen:

Om dem jeg har mødt er til Jan Fennel, Irene Jarnved eller Anders Hallgren ved jeg ikke, men igen grundlæggende er det hundemennesker jeg nyder at omgås.

 

Ps. så syntes jeg forøvrigt det er prisværdigt, at dem med stavebesvær tør bevæge sig rundt på nettet, for selvom man lider af ordblindhed er man jo ikke dum :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det er Danmarks hyggeligste forum :5up:

 

Jeg har mødt rigtig mange hyggelige mennesker herinde fra :mrgreen: Og tænk jeg er endda blevet inviteret til te i England :lol:

 

Der er faktisk mange jeg endnu har tilgode at møde og har man et "åbent sind" behøver der altså ikke gå diskussion i det, når man mødes. Dem jeg har mødt herindefra har grundlæggende samme interesse som mig, nemlig HUNDE :mrgreen:

Om dem jeg har mødt er til Jan Fennel, Irene Jarnved eller Anders Hallgren ved jeg ikke, men igen grundlæggende er det hundemennesker jeg nyder at omgås.

 

Ps. så syntes jeg forøvrigt det er prisværdigt, at dem med stavebesvær tør bevæge sig rundt på nettet, for selvom man lider af ordblindhed er man jo ikke dum :blink:

Synes faktisk også det er Danmarks hyggeligste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

......Og jeg vil selv meget nødig komme i en situation, hvor jeg skulle vælge mellem loyalitet overfor et menneske og loyalitet overfor hvad jeg tror på..........

Man må da altid håbe at folk vælger at være loyale overfor hvad de selv tror på. At være loyal overfor et andet menneske, betyder da ikke at man ikke kan have delte meninger?

 

 

Jeg synes ofte at have oplevet at nogle/vi kan skændes så det fløjter for derefter at falde tilbage til starttonen.

Sådan oplever jeg det også :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad, jeg føler mig rigtig godt og grundigt nedgjort af denne kommentar.

 

Jeg er ordblind og har kæmpet som en løve for at klare mig gennem folkeskolen, hf og uni. Jeg kan læse, har altid været rimelig god til det selv jeg ofte læser hvad jeg tror der står istedet for hvad der står. Stave er for mig dog stadig svært, mange ord er noget jeg må huske hvordan staves og grammatik er en by i Rusland.

 

Så jeg føler du siger til mig at mine stavefejl skyldes at jeg ikke har anset det vigtigt nok at kunne udtrykke mig skriftligt eller at jeg simpelthen har været for doven :confused:

 

:shock:Nøjjjjjjj....

DU beviser jo netop hvad jeg skriver:

At selv om man er ordblind, så KAN man forbedre sin stavning .....hvis man synes det er vigtigt nok.

 

At DU så vælger at forbedre din stavning til noget nær det perfekte, DET er jo helt DIT valg! Men FLOT!!! er det da! :klap:

 

Jeg gider ikke lede i dine tidligere indlæg for at se om jeg kan finde stavefejl......... Jeg tror ikke jeg kan. Jeg tror at du NETOP på grund af dit handicap sætter en ære i at stave bedre end andre, når du kommunikerer skriftligt.

 

At du føler dig personlig nedgjort af mine kommentarer, det er jeg ked af.

Jeg tror, at jeg vil tilskrive det dit handicap. Du skriver, at du nogle gange læser hvad du TROR der står;-).......

 

Jeg har den største respekt for folk, der kæmper for at overvinde deres handicaps, --uanset hvilke:5up:.

 

...Men der er altså masser af mennesker, der staver helt uforståeligt dårligt. Og selv om man i svaret staver ordene korrekt -uden at kritisere-, så vedbliver de mennesker at stave på deres egen svært forståelige måde.

--Ved at stave korrekt i svaret kan man nogle gange gøre et svar forståeligt for andre læsere.

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock:Nøjjjjjjj....

DU beviser jo netop hvad jeg skriver:

At selv om man er ordblind, så KAN man forbedre sin stavning .....hvis man synes det er vigtigt nok.

 

At DU så vælger at forbedre din stavning til noget nær det perfekte, DET er jo helt DIT valg! Men FLOT!!! er det da! :klap:

 

Jeg gider ikke lede i dine tidligere indlæg for at se om jeg kan finde stavefejl......... Jeg tror ikke jeg kan. Jeg tror at du NETOP på grund af dit handicap sætter en ære i at stave bedre end andre, når du kommunikerer skriftligt.

 

At du føler dig personlig nedgjort af mine kommentarer, det er jeg ked af.

Jeg tror, at jeg vil tilskrive det dit handicap. Du skriver, at du nogle gange læser hvad du TROR der står;-).......

 

Jeg har den største respekt for folk, der kæmper for at overvinde deres handicaps, --uanset hvilke:5up:.

 

...Men der er altså masser af mennesker, der staver helt uforståeligt dårligt. Og selv om man i svaret staver ordene korrekt -uden at kritisere-, så vedbliver de mennesker at stave på deres egen svært forståelige måde.

--Ved at stave korrekt i svaret kan man nogle gange gøre et svar forståeligt for andre læsere.

 

Som læser kan man også bare gøre sig lidt umage med at læse indlæg, hvor der ikke staves til ug med kryds og slange. Man kan som regel godt få noget ganske forståeligt ud af det med lidt god vilje og tålmodighed. Der findes ting, der går begge veje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som læser kan man også bare gøre sig lidt umage med at læse indlæg, hvor der ikke staves til ug med kryds og slange. Man kan som regel godt få noget ganske forståeligt ud af det med lidt god vilje og tålmodighed. Der findes ting, der går begge veje.

Jeg har meget sjældent svært ved at forstå indlæg der er dårligt stavet. Jeg har sværere ved at kapere meeeeeeeget lange indlæg (fordi jeg ikke gider koncentrere mig så meget om noget der egentlig bare er til hygge), og indlæg helt uden kommaer og punktummer springer jeg let og elegant henover, men dem findes der nu vist heller ikke ret mange af på dette forum.

Jeg skal da ikke blande mig i, eller g¢re mig til dommer over hvorfor folk staver ukorrekt, og jeg synes faktisk det er utroligt d¢mmende at sige at fordi en har lært det, så burde alle andre også :???: (ikke m¢ntet på dig, Zaz).

 

Med venlig hilsen een der aldrig har lært kommareglerne, og ikke kunne være mere ligeglad!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jes jeg forstår dig simpelthen ikke :confused: Du opponerer mod at der bliver talt mod navngivne træningsmetoder SAMTIDIG med at det ikke genrerer dig en døjt at nægte at anerkende en undersøgelse foretaget af en dyrlæge-, kiropraktor- og Ph.d. i akupunktur og kiropraktik på videnskabelig baggrund-uddannet fordi du "ikke kender og kan anbefale hende" :confused::confused::confused: Og her taler vi om at undersøgelsen skulle anerkendes for at få lov til at løbe agility...

Det må da falde ind under kategorien "moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt" :genert:

 

(Jeg er klar over at dette IGEN er hevet med ind udefra, men det forvirrer min hjerne, så... :genert:)

 

Ud over det, så vil jeg undlade at kommentere på dit startindlæg, for jeg vil ikke lade mig provokere igen :blink:

 

Mht. trådens overskrift: JA, jeg synes afgjort at dette er Danmarks hyggeligste forum :5up: I hvert fald indtil forleden ;-) og det forventer jeg at det bliver igen :-D

 

Og så hopper jeg (i hvert fald for nuværende, man skal jo aldrig sige aldrig) ud af denne tråd igen, så kan du få fred til at dyrke din offerrolle :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Ja med at mixe JF og f.eks. AH.

Ok. Det var det jeg troede du mente.

 

Som skrevet så har jeg læst JF og blev ikke imponeret. Jeg har læst AH og kan egentligt godt lide manden men finder ikke alt han skriver som værende den entydige sandhed.

 

Jeg har læst og ikke mindst set CM og finder at hans metoder i særlige tilfælde kan bruges, men til generel træning er de intet værd.

 

Jeg har været på kursus og har læst Marianne Bløndal og jeg har været til foregrag og læst Irene Lijlequist ( hov det var jo dig) og finder at der er dele fra MB og fra det du skriver/siger som jeg kan relatere til.

 

Jeg har læst på nettet og gået til hunde træning hos Lise i Sorø, og hod dch i Gundsø da jeg boede der og har der igennem dannet mig min egne holdning og mening omkring "at have hund".

 

Jeg syntes det går fint med at mikse fra flere forskellige. Mine hunde ser da ud til at have det fint hvis det er det man skal dømme det på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
øøøh, undskyld jeg blander mig i dit indlæg til Umulia...

 

Det er skam helt i orden det er jo en åben debat.

 

Nu synes jeg jo af gode grunde IKKE at fremmedord er afstands-forøgende, hvis de bruges i en debat med nogen der forventes at forstå dem.

 

Så er det bare at man ved at fravælge de mere sociale tråde netop mangler at vide om dem man komunikerer med rent faktisk forstår det man gerne vil fortælle dem. Ellers er det jo ligesom at snakke kancelisprog med en murer-arbejdsmand. Rimeligt ligegyldigt.

Husk på at det er afsender af et budskab der har ansvaret for at det bliver forstået.

 

 

Men noget, som jeg vitterligt oplever som vildt afstandsskabende, det er, når et indlæg er propfyldt med stave- slå- grammatik- og tegnsætningsfejl.

Jeg forsøger at ignorere fejlene og bruger nogle gange ret meget tid på at "oversætte" teksten... Nogle gange bruger jeg så meget energi på oversættelsen, så selve intentionen med indlægget forsvinder...

 

Helt ærlig har du prøvet at sige "pyt" Det handler om tolerance.

 

Og jeg kan ikke lade være med at sige til mig selv: Hvis JEG, der regner mig for ret godt sproglig begavet, -og uddannet-- ikke kan lade være med at lade mig påvirke så meningen ryger, hvor tit sker det så ikke, at folk bare forbigår sådan et indlæg i stilhed? Eller misforstår og harmes/fornærmes/såres?

 

At andre staver ad helvedes til er altså ikke en personlig fornærmelse overfor dig. Og hvad nogen mener om andres stavning er vel i bund og grund ikke dit problem. vel. Det må du altså komme dig over.

 

 

Hvordan kan det være, at vi nærmest skal være flove, hvis vi bruger ord, som nogle af medlemmerne ikke forstår, --men vi må endelig ikke rette andres stave/slåfejl, fordi de har jo ret til at være ordblinde?

Nogle gange ER der altså bare tale om sjusk.

Og selv ordblindhed kan man arbejde med, så stavningen bliver bedre. Hvis man mener at det er vigtigt nok.

 

Du skal ikke være flov over de ord du bruger. Men du skal bare være forberedt på at dit budskab kan forsvinde i ord og vendinger som du vælger at bruge. Samt at focus bliver fjernet fra emnet til fordel for retorikken.

 

Der er ingen der siger du eller andre skal ændre jer. Jeg syntes bare man skal tænke over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men noget, som jeg vitterligt oplever som vildt afstandsskabende, det er, når et indlæg er propfyldt med stave- slå- grammatik- og tegnsætningsfejl.

Jeg forsøger at ignorere fejlene og bruger nogle gange ret meget tid på at "oversætte" teksten... Nogle gange bruger jeg så meget energi på oversættelsen, så selve intentionen med indlægget forsvinder...

 

Og jeg kan ikke lade være med at sige til mig selv: Hvis JEG, der regner mig for ret godt sproglig begavet, -og uddannet-- ikke kan lade være med at lade mig påvirke så meningen ryger, hvor tit sker det så ikke, at folk bare forbigår sådan et indlæg i stilhed? Eller misforstår og harmes/fornærmes/såres?

Hvordan kan det være, at vi nærmest skal være flove, hvis vi bruger ord, som nogle af medlemmerne ikke forstår, --men vi må endelig ikke rette andres stave/slåfejl, fordi de har jo ret til at være ordblinde?

Nogle gange ER der altså bare tale om sjusk.

Og selv ordblindhed kan man arbejde med, så stavningen bliver bedre. Hvis man mener at det er vigtigt nok.

 

Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige til det her, men noget føler jeg at jeg er nød til at sige, for nøj hvor du da pisser mig af lige nu!

 

Sådan noget syntes jeg helt ærligt ikke at man kan tillade sig at sige i et offentligt forum :evil:

Jeg er selv lidt af en spade til stavning, tegnsætning og grammatik, jeg er aldrig blevet betegnet som ordblind og jeg har aldrig haft problemer med at læse, jeg er bare ikke god til at stave eller i det hele taget at formulere mig :(

 

Min stavning blevet bedre med tiden, blandt andet i kraft af computerens stavekontrol der ubamhjertigt bliver ved med at pege de samme fejl ud for mig hver gang jeg laver dem og når det er sket tilstrækkelig mange gange, lære jeg som regel den rigtige måde at stave et givent ord på, MEN ordblinde læser altså ikke på samme måde som andre, de ser ikke bogstaverne på samme måde og kan derfor ikke nødvendigvis bruge samme metode til at forbedere deres stavning.

 

Jeg kan virkelig ikke se problemet, hvis du har så svært ved at forstå hvad andre skriver bare fordi at de ikke staver perfekt, så er DU måske alligevel ikke så skrap til det boglige som du selv tror :shock:

 

Jeg syntes virkelig at det er at nedgøre andre det du har gang i her, men skal jeg springe så samme vogn, kan jeg da fortælle at jeg ofte har været temmelig irreteret over dine --- som du sætter alle steder i stortset alle indlæg du skriver og så vidt mig bekendt er det squ ikke bogligt korrekt at sætte -- 17 forskellige steder i en tekst :roll:

 

Og nå ja, så laver jeg da også ofte slåfejl, især når jeg er ophidset, så forvent gerne masser af slåfejl i dette indlæg!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ok. Det var det jeg troede du mente.

 

Som skrevet så har jeg læst JF og blev ikke imponeret. Jeg har læst AH og kan egentligt godt lide manden men finder ikke alt han skriver som værende den entydige sandhed.

 

Jeg har læst og ikke mindst set CM og finder at hans metoder i særlige tilfælde kan bruges, men til generel træning er de intet værd.

 

Jeg har været på kursus og har læst Marianne Bløndal og jeg har været til foregrag og læst Irene Lijlequist ( hov det var jo dig) og finder at der er dele fra MB og fra det du skriver/siger som jeg kan relatere til.

 

Jeg har læst på nettet og gået til hunde træning hos Lise i Sorø, og hod dch i Gundsø da jeg boede der og har der igennem dannet mig min egne holdning og mening omkring "at have hund".

 

Jeg syntes det går fint med at mikse fra flere forskellige. Mine hunde ser da ud til at have det fint hvis det er det man skal dømme det på.

 

OK.

 

Jeg tænker hvordan JF's regler omkring ignorering, først ind og ud af døre, hierakitænkning og de andre hæmmende regler hun slår på tromme for (som var dem der blev nævnt i den anden tråd) kan gå i spænd med AH's langt mere frie regler?

 

Det er det der undrer mig fordi det er to vidt forskelige syn på hunde som dårligt kan være længere fra hinanden.

 

Så når Jes, som jo var den der gav anledning til min undren, giver udtryk for at tage noget fra mange og samtidig anbefaler ovennævnte JF metoder samt AH, så bliver jeg rundforvirret inde i mit hoved og kan slet ikke se for mig, hvordan det kan harmonere med hinanden.

 

Jeg tror heller ikke nogen har den fulde sandhed, men holdningen til hunde bør vel være den samme hver dag?

Altså om min holdning er at jeg efterrationaliserer min egen indsats hvis der opstår problemer, vurderer situationen og efterfølgende tilrettelægger opdragelsen/træningen efter dette med hensyntagen til hundeadfærd og behov - eller om jeg isolerer/ignorerer min hund flere timer fordi den ikke kommer når jeg kalder? Sidstnævnte er en JF regel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Oprindeligt skrevet af Birgitta viewpost.gif

Men noget, som jeg vitterligt oplever som vildt afstandsskabende, det er, når et indlæg er propfyldt med stave- slå- grammatik- og tegnsætningsfejl.

Det synes jeg er meget dømmende. "vildt afstandsskabende"

Jeg arbejder med ordblinde hver eneste dag, og hvis du viste hvormeget de gjorde for at tilfredstille samfundet! Stave, gramma fejl kan jeg nu ikke se de store problemer i....

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrivestile er individuelle og afspejler både personlighed og selvfølgeligt også skoling, men det er læsestile jo også.

Den enkelte kan ikke gøre for, at vedkommende føler visse typer indlæg er sværrere at læse end andre - der er ikke tale om nedladenhed, men simple menneskelige forskelligheder!

 

Personligt pløjer jeg mig gerne igennem et alen-langt indlæg fyldt med fremmedord, hvis bare det er skrevet i et ordentligt sprog og tegnsætningen er indenfor rimlighedens grænser. Overdrevne stavefejl, totalt fravær af punktsætning, overdrevet brug af tegn og ikke mindst mangel på afsnit gør at jeg springer over indlæg.

Det er altså ikke grundet mangel på respekt for andre mennesker, ej heller udfra et synspunkt om, at man ikke har noget fornuftigt at sige hvis man ikke kan stave til det, men fordi det føles ubehageligt anstrengende for mig at læse. Jeg mister simpelthen motivationen, bliver irriteret og ukoncentreret, misser pointen fordi jeg oplever det altoverskyggende!

 

Jeg tror ikke Britta mener det så hårdt som det kommer ud :-) og måske vi bare skulle respektere at folk har forskellige kriterier for letlæselighed, trække på skulderen og sige "Nå ja"!

Fx. springer jeg ofte Brittas indlæg over, fordi den tegnsætning hun ofte bruger "- -" og "..........." irriterer mit øje. Det er jo ikke noget personligt, men temmeligt menneskeligt at fravælge noget der føles ubehageligt!

 

Jeg ved godt at jeg ikke kan begrænse mig, og jeg taber sikkert "publikum" på den konto, men det er jo hvad man må leve med! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og fremmeord er afstands-forøgende at benytte i store mængder. Lidt ligesom de afstands-forøgende signaler hos hunde. Man holder andre på en sikker afstand, eller sig selv i sikkerhed om man vil.

 

Det var ellers noget af en påstand :shock: Du mener vel at fremmedord virker afstands-forøgende på dig?

 

Jeg føler mig ikke ramt, da det ikke er min personlige opfattelse at jeg skriver tungt, men jeg kan alligevel ikke undgå at blive lidt :confused:!

Der findes altså mennesker for hvem det er naturligt at bruge et mere avanceret sprog end talesproget, et sprog indeholdende "fremmedord". Disse mennesker gør ikke dette for at skabe afstand, men fordi det falder dem naturligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Skrivestile er individuelle og afspejler både personlighed og selvfølgeligt også skoling, men det er læsestile jo også.

Den enkelte kan ikke gøre for, at vedkommende føler visse typer indlæg er sværrere at læse end andre - der er ikke tale om nedladenhed, men simple menneskelige forskelligheder!

 

Personligt pløjer jeg mig gerne igennem et alen-langt indlæg fyldt med fremmedord, hvis bare det er skrevet i et ordentligt sprog og tegnsætningen er indenfor rimlighedens grænser. Overdrevne stavefejl, totalt fravær af punktsætning, overdrevet brug af tegn og ikke mindst mangel på afsnit gør at jeg springer over indlæg.

Det er altså ikke grundet mangel på respekt for andre mennesker, ej heller udfra et synspunkt om, at man ikke har noget fornuftigt at sige hvis man ikke kan stave til det, men fordi det føles ubehageligt anstrengende for mig at læse. Jeg mister simpelthen motivationen, bliver irriteret og ukoncentreret, misser pointen fordi jeg oplever det altoverskyggende!

 

Jeg tror ikke Britta mener det så hårdt som det kommer ud :-) og måske vi bare skulle respektere at folk har forskellige kriterier for letlæselighed, trække på skulderen og sige "Nå ja"!

Fx. springer jeg ofte Brittas indlæg over, fordi den tegnsætning hun ofte bruger "- -" og "..........." irriterer mit øje. Det er jo ikke noget personligt, men temmeligt menneskeligt at fravælge noget der føles ubehageligt!

 

Jeg ved godt at jeg ikke kan begrænse mig, og jeg taber sikkert "publikum" på den konto, men det er jo hvad man må leve med! :mrgreen:

 

 

Pssstt: Britta hedder Birgitta :-D

 

Jeg tager gladeligt diverse manglende eller overdrevent brug af tegn og smileyes med, stavefejl og lange fremmedord.

Men et indlæg uden nye afsnit fra start tii slut er så tungt at læse at det bliver bliver sprunget over af mig.

 

Sådan er vi så forskellige

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...