Hop til indhold

rottweiler han søges til avl


Gæst majbrit nielsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 101
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Oprindeligt skrevet af Zaz-zaz viewpost.gif

Ej altså...NU løber det sur i min hjerne (igen ha ha ha) Hvis man kloner en han og en hun og parrer klonerne vil deres afkom være stærkere end, hvis man parrede de forældre-dyr man klonede ?!?

Nej - det e noget vrøvl (så vidt min hjerne husker)

 

Nej. Det er ikke noget vrøvl. SOm jeg skrev før, så er klonerne der får det afkom, genetisk set ældre end de dyr de er kloner af.

Alderdommen svækker som man jo ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Det er ikke noget vrøvl. SOm jeg skrev før, så er klonerne der får det afkom, genetisk set ældre end de dyr de er kloner af.

Alderdommen svækker som man jo ved.

 

En klon og en klon der får et afkom er da ikke bedre en hvis de to forældredyr (dem der er klonet) får et afkom på naturlig måde :confused:

 

Nu tror jeg du kører lidt rundt.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, men hvad er så noget ikke-vrøvl...forklaret så min usle hjerne griber det ?!?

 

Det vil jeg gerne forsøge, men den tegning der skulle understøtte alt det bla bla jeg har skrevet i indlæg 45 mangler :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så prøver jeg igen :mrgreen:

 

Som jeg husker det så vil man opnå bedre, sundere og stærkere dyr (hvalpe) i forhold til det materiale man starter med (labben og Goldnen). Men der er som med alt andet biologi/gentik ingen garanti.

 

Som reglen når en defekt skal komme til udtryk (give sygdom hos hunden) skal dyret have det i dobbelt dosis. Altså det defekte gen både fra moderen og det defekte gen fra faderen.

 

Hvis nu vi siger at både Labben og Goldnen er raske, de har ingen HD, men de er bærer af det (de har det defekte gen i sig, men ikke i dobbelt dosis, så det bliver holdt væk af det gode gen de har), så vil fordelingen af deres hvalpes HD-status se således ud:

 

Store A er det raske gen

Lille a er det syge HD-gen

 

Indsæt selv billedet her :oops: Det vil kun være i bunden (jeg har endnu meget at lære) :mrgreen:

 

25% af hvalpene har AA de er Superhunde som aldrig vil kunne producere hvalpe med HD - i det første kuld de får, uanset hvordan de anden hunds gener for HD er.

 

50% af hvalpene er raske med bærer det syge HD-gen (Aa hvalpene). Hvis de laver hvalpe er der ingen garanti for hvordan hvalpene bliver (med mindre de parres med en Superhund man med sikkerhed ved har AA).

 

25% af hvalpene vil ikke kunne gå (groft overdrevet) idet de har aa, de er syge af HD. Disse hvalpe vil hvis de parre sig altid give et defekt gen vidre - så må man håbe disse hvalpe også er rendt sammen med en Superhund der har AA ellers vil de producere syge hvalpe.

 

Hjalp det? Jeg regner med jeg nok skal få at vide hvis jeg lyver :blink:

 

Dette er blot et eksempel for at forsøge at gøre dette emne mere forståeligt. Om det er sådan for HD skal jeg ikke kunne sige.

 

inden for andre dyregrupper har man selekteret (ryddet op i dyrene) ved at parre søskende eller afkom med forældre og på den måde få styr på generne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du siger giver mening :5up:....men om du lyver..tjaaa :cool:

 

PS - flot billede!!

 

Jaaaa - Er det ikke et fint billed :blink: Der er nogle der kan trylle (jeg sidder stadig her med mit Worddokument og prøver :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du siger giver mening :5up:....men om du lyver..tjaaa :cool:

 

PS - flot billede!!

 

Jojo, rent genetisk er det sandt nok (har haft om det i biologi i år) - men ligesom Tanten aner jeg heller ikke hvordan HD præcis nedarves. Mener at have hørt at det er recessivt, men samtidig er det jo desværre afhængig af så mange andre ting også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo, rent genetisk er det sandt nok (har haft om det i biologi i år) - men ligesom Tanten aner jeg heller ikke hvordan HD præcis nedarves. Mener at have hørt at det er recessivt, men samtidig er det jo desværre afhængig af så mange andre ting også.

 

Det ville være så dejligt nemt hvis den der faktor der hedder miljø kunne holde sig væk :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville være så dejligt nemt hvis den der faktor der hedder miljø kunne holde sig væk :blink:

 

Uha, ja, så, så slap man stortset fra alle bekymringer for HD :-D Hvis man altså huskede at tjekke linierne selvfølgelig :blink:

 

Men jeg vil altså også have en anden faktor fjernet - foder! Det ville være så nemt, hvis man ikke skulle være bange for for meget/for lidt calcium :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Det er ikke noget vrøvl. SOm jeg skrev før, så er klonerne der får det afkom, genetisk set ældre end de dyr de er kloner af.

Alderdommen svækker som man jo ved.

 

Og så mener du, at når de er ældre så er de stærkere :confused: Eller hva'???

 

Den kan jeg overhovedet ikke få til at hænge sammen :confused: Er du flink at forklarer hvorfor 2 kloner skulle få stærekere afkom end de individer de er kloner af??

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så mener du, at når de er ældre så er de stærkere :confused: Eller hva'???

 

Den kan jeg overhovedet ikke få til at hænge sammen :confused: Er du flink at forklarer hvorfor 2 kloner skulle få stærekere afkom end de individer de er kloner af??

 

Ja, det hjalp squtte heller ikke på min forståelse :mrgreen:

 

At ældre hunde giver sundere afkom lyder meget mystiske i mine øren... :confused:

 

Du må bære over med os DKWiechert (staveplade)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det hjalp squtte heller ikke på min forståelse :mrgreen:

 

At ældre hunde giver sundere afkom lyder meget mystiske i mine øren... :confused:

 

Du må bære over med os DKWiechert (staveplade)

 

Samt hvis de er kloner, så kan man da lige så godt bruge "orginalerne" :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hvor diskussionen går hurtigt her :-)

 

Jeg har travlt så i får lige et meget hurtigt indlæg.

 

Tante: HD nedarves ikke i et etgensystem, som det du har tegnet (på den iøvrigt flotte tegning :-D), men istedet er der mange gener (+miljøpåvirkning) der har betydning for udviklingen af HD. Man kender ikke den præcise nedarvning, men man kan fx sammenligne det med nedarvningen af højde hos mennesker: En person bliver ikke en højde der ligger mellem mors og fars højde. Forældrenes højde spiller ind, men hvor god mad barnet får, om barnet bliver ramt af sygdomme mm spiller ind på barnets voksen-højde.

 

Der er forresten eksempler på at et "defekt" gen kan gøre skade i enkelt dosis. Tror dog de fleste af disse gener er dødelige at have i dobbelt dosis, fx en form for dværgvækst hos mennesker, haleløshed hos manxkatten (ved ikke om det er det samme for de haleløse hunderacer der findes?).

 

DKWiechert: Man kalder også første afkom fra forskellige linier for F1 generationen inden for dyr (ihvertfald hos bananfluer)

 

Du skriver der ikke er forskel mellem plante og dyreavl, det er jeg ikke enig i. Der er én meget stor forskel og det er at de fleste planter er i stand til at selvbestøve. Det vil sige at parre sig med sig selv og det er noget de færeste dyr er i stand til.

 

Man kan vel sige at selvbestøvning er den ultimative form for indavl, og resultatet efter flere generationers selvbestøvning er nogle individer med stor grad af homozygoti (= to ens kopier af mange af deres gener)

 

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med kloner, men tror du mener sådan nogle selvbestøvede linier???

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hvor diskussionen går hurtigt her :-)

 

Jeg har travlt så i får lige et meget hurtigt indlæg.

 

Tante: HD nedarves ikke i et etgensystem, som det du har tegnet (på den iøvrigt flotte tegning :-D), men istedet er der mange gener (+miljøpåvirkning) der har betydning for udviklingen af HD. Man kender ikke den præcise nedarvning, men man kan fx sammenligne det med nedarvningen af højde hos mennesker: En person bliver ikke en højde der ligger mellem mors og fars højde. Forældrenes højde spiller ind, men hvor god mad barnet får, om barnet bliver ramt af sygdomme mm spiller ind på barnets voksen-højde.

 

Uha - det har jeg heller ikke påstået at HD gør. Jeg brugte det som et eksempel på en kort intro til genetikkens forunderlige verden og valgte netop HD idet jeg tror det er noget alle herinde kan forholde sig til (det var et forsøg på at være pædagoisk). Desuden skrev jeg også at dette var et eksempel :blink:

 

Vi andre har skam også i tidligere indlæg været igennem de kære miljøpåvirkninger :mrgreen:

 

Der er forresten eksempler på at et "defekt" gen kan gøre skade i enkelt dosis. Tror dog de fleste af disse gener er dødelige at have i dobbelt dosis, fx en form for dværgvækst hos mennesker, haleløshed hos manxkatten (ved ikke om det er det samme for de haleløse hunderacer der findes?).

 

Der er mange "defekte" (sygdomsbørende gener) der er dominante - altså kommer tiludtryk selv om det ikke er i dobbelt dosis.

 

DKWiechert: Man kalder også første afkom fra forskellige linier for F1 generationen inden for dyr (ihvertfald hos bananfluer)

 

Du skriver der ikke er forskel mellem plante og dyreavl, det er jeg ikke enig i. Der er én meget stor forskel og det er at de fleste planter er i stand til at selvbestøve. Det vil sige at parre sig med sig selv og det er noget de færeste dyr er i stand til.

 

Man kan vel sige at selvbestøvning er den ultimative form for indavl, og resultatet efter flere generationers selvbestøvning er nogle individer med stor grad af homozygoti (= to ens kopier af mange af deres gener)

 

:5up:

Samt feks. jordbær der laver udløbere (kloner sig selv)

 

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med kloner, men tror du mener sådan nogle selvbestøvede linier???
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...