Hop til indhold

Er der håb...?


Gæst katoghund
 Share

Recommended Posts

Gæst katoghund

Hej

 

Vi er 2 kattemennesker som nok har købt den forkerte hund... en dansk-svensk gårdhund...:oops:

 

Når man fx ringer til nogle hundepensionater, svarer de næsten alle detsamme... Eller sagt på en anden måde, man får fornemmelsen af, at de ikke kan opdrages eller mangler en del af hjernen.:shock:

 

Vi vil undgå, at den skal aflives så nu beder vi om jeres hjælp..:confused:

 

Vi har lykkedes med at stoppe hunden fra at jagte kattene og næsten fra at spise deres mad… Derudover er han ganske godt opdraget i øvrigt og skal springe en klasse over i hundeskolen.:-D

 

Men vores STORE problem er, at hunden næsten hver gang den er alene ødelægger ting, til trods for at den har alt legetøj. :mad:

 

Vores hjem er åbent, det vil sige vi har ikke nogle døre indendors og kan afgrænse dens område. Vi har prøvet afgrænse med plader, men dem springer den over.:megaked:

Det skal siges (skrives), at vi fra den var helt lille har vænnet den til at være alene – først i minutter, og derefter gradvist i længere tid.

 

Men uanset hvor kort tid den er alene, så går den i gang med at rasere stort set i samme øjeblik, som døren bliver lukket.:megaked::megaked:

 

Den har i øvrigt fri adgang til at være ude også når den er alene hjemme.

 

Er der håb eller skal vi bare finde "boltpistolen" frem?:confused:

Mvh og brug for hjælp, nu!:blink:

 

Katte- :mrgreen: og - stadigvæk - hundevenner....:lol:

 

PS. "boltpistol"er naturligvis kun ment som en joke...:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som om I er gået for hurtigt frem i alene hjemme-træningen :neutral: Selvom I nærmest var helt dernede hvor man kan være tidsmæssigt. Nogle hunde er "ekstremtilfælde" ift. alene-hjemmetræning, dvs. de ikke engang kan tåle at døren blev lukket. Sådan én har jeg, han piver med det samme nærmest, så indtil videre åbner jeg døren, går ud, lukker den og åbner den med det samme igen, indtil han er helt kold over for det - det er han næsten nu :klap2: Nu sidder han i det mindste bare og glor åndssvagt på mig :genert: Dog peb han lige en enkelt gang, hvor jeg lukkede døren, men der havde jeg også pludselig sko og taske med, så det var lige lidt anderledes.

 

Andre er så heldige, at hunden kan være alene hjemme nærmest fra dag ét.

 

Når du skriver at hunden raserer hjemmet allerede når I lukker døren nærmest, så er det derfra I skal tage den. Gå ind og ud af døren 1000 gange på en dag, hvor I kun lige når at give slip på dørhåndtaget. Muligvis er I så uheldige, at I skal arbejde allerede fra I tager overtøjet på, se på jeres hund, hvordan reagerer den, virker den stresset osv. og tag den derfra :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen til :-D

 

Dansk/svensk gårdhund er en meget følsom hund, der registrerer forskelle i "stemningen" i huset med det samme og yderligere er ekstremt følsom overfor stressfaktorer.

 

Sådanne stressfaktorer kan f.eks. være at hunden har mulighed for selv at gå ud og ind af huset.

Husk på at det er en vagthund og som sådan vil, SKAL den reagere på alt hvad den registrerer af lyde udefra. Disse skal undersøges grundigt.

 

Derfor ville jeg straks begrænse muligheden for at kunne gå ud og ind som det behager ham - også når I er hjemme, idet det kan holde hunden på alarmstadiet konstant.

 

Når han er så dygtig i skolen, e det også mulgt at lære ham at han ikke skal (kan) springe over forhindringerne der skal holde ham inde.

En netdør i havedøren kan også være glimrende.

 

Hvis I serverer dagligt bold/frisbee/pindeleg for ham (eller lignende) vilde aktiviteter er dette medvirkende til at holde stresshormonproduktionen kunstigt oppe og dermed vil han overreagere på alle indtryk han får.

 

En daglig aktivering bør indeholde en hel del næsearbejde, f.eks. at han skal søge sit foder i græs eller småsten, så han bliver mentalt udfordret og tilfreds.

 

Der er nogle fælder omkring separationstræningen og nogle af disse kan du læse om på min hjemmeside www.hundeliv.dk

Der findes også et træningsprogram i stikord, som du kan gå frem efter, hvis du har lyst til det.

 

Men det basale er hvordan han bliver aktiveret i hverdagen og hvordan han oplevet det at blive forladt :-D

 

Du nævner intet om hundens alder?

Link til indlæg
Del på andre sites

At en dansk/svensk ikke kan lære er da det særeste jeg har hørt længe :confused: de er utroligt lærenemme, hvis de ikke bliver tilbudt at lære noget, så finder de selv på noget - som de så lærer sig selv ;-)

 

Min er en dansk/svensk blanding. Hun tager sin arv som alarm og vagthund meget alvorligt og da hun var yngre kunne hun ikke overskue at have hele huset for sig selv. Hun blev derfor spærret inde i køkkenet med børnegitre for, så hun kunne se resten af huset, men ikke komme derud...

 

Det hjalp helt vildt! på vores alene hjemme træning, hun holdt op med at stresse rundt og lagde sig ned og sov... :5up:

 

Jeg tror du skal have kigget på 1) jeres hunds alene hjemme træning og 2) hundens dagligdag... for den stimuleret sin lille hjerne nok? eller er det kun kroppen der får motion? for er det det sidstnævnte skal i nook til at igang med hjernearbejdet :-D det er jo en klog lille hund i har

Link til indlæg
Del på andre sites

I har allerede fået nogle gode råd, og der har jeg intet at tilføje. Jeg vil bare lige påpege at hvis det ikke lykkes Jer at gøre hverdagen tålelig for både hund, katte og mennesker, så er der altså andre muligheder end aflivning.

Der er intet galt med Jeres hund, så måske kunne I finde nogle andre, der gerne ville have ham/hende(?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som en anden oså har skrevet, har jeg netop hørt det modsatte af en D/S ikke skulle være til at opdrage.

 

Jeg har en veninde der har en D/S og jeg har aldrig mødt en hund så velopdragen og dygtig som den er. Den lystre nærmest på en blink med øjet.

 

Så jeg havde faktisk fornemmelsen af at D/S'ere skulle være nogle af de hunde der skulle kunne trænes til at være de mest lydige der findes.

 

Håber i får løst problemet med nogen af de råd der er givet herinde, og JA der er håb for alle, nogen skal bare øve sig lidt mere end andre:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

vil lige vise dig et billed af vores dsg

kiw1.jpg

 

de elsker hinanden, vi bruger et stort hundebur der er dækket af til 3 af siderne, når vi ikke er hjemme, der er så vand mad og et godt gnaveben samt hans ybglings legetøj i, vi har købt et grandanoarhunde bur, så han har god plads,

 

han bliver meget langsomt vænnet til huset når han er alene hjemme, så han hele tiden føler sig tryg

 

han elsker katte nu, det gjorde han ikke til at starte med, men de er langsomt blevet int til hinanden og nu går der bare super godt

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I prøvet at tage noget af legetøjet væk?

 

Luna havde også en masse legetøj liggende, men det kunne hun slet ikke kapere, så jeg fik det råd at tage det væk, når hun var alene.. Og så fik hun nogle fyldte frosne kong'er. Dem brugte hun så en lille halv times tid på at tømme, og derefter lagde hun sig og sov..

 

Men altså man kan også give dem for meget legetøj:-)

 

Og plads... Har I ikke mulighed for at spærre en døråbning af, så den ikke kan kravle over? Luna kunne heller ikke, som unghund, magte at have hele lejligheden, så der kom børnegitter op i døråbningen mellem gang og stue, så hun kun havde en gang og badeværelset..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst alle svar, og er ikke ekspert - men jeg har forstået problemet med at splitte af kan hænge sammen med manglende stimuli/aktivering og derfor hjælper det ikke at have en masse legetøj kun, men gode gå ture, aktivering osv. er en nødvendighed for at arbejde på det problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...