Hop til indhold

giv hals


Petrine
 Share

Recommended Posts

Gæst Carina G
Kan min lille Prinsesse blive sådan en helte-hund? Hvor træner man det henne?

 

De nærmeste byer i forhold til KBH er Roskilde og Frederikssund...

- Det bedste er nok at tage kontakt til byen og høre hvilke krav de har for optagelse af nye hunde ud over Beredskabsstyrelsens officielle optagelsesprøve...

 

Det er dog vigtigt at man har gjort sig klart, at redningshundetræningen er meget mere end blot "heltehundetræning" og træning efter titler - det er noget helt andet end at træne i en almindelig hundeklub...

 

Som fører skal man tage en redningsuddannelse uden hund og man skal være parat til også at blive indsat i virkelig eftersøgninger der f.eks. ikke altid er helt ufarlige. Jeg har f.eks. været indsat med den ældste af mine hunde da der var orkan over nordjylland i 2005, hvor vi var ude at afsøge nogle huse, hvor halvdelen af tagene var blæst ned (og der stod nogle og holdt vagt om resten af tagene ville styrte ned mens vi søgte - hvor vi så skulle komme ud ASAP ... også selvom hunden ikke var med !!!). Jeg har også været sendt ud at søge efter en person som vi var ret sikre på at hvis vi fandt ham, så var han død og havde været det i over en uges tid om sommeren...

 

Så det er træning der kan bruges i virkelig situationer, hvilket man skal være klar over når man søger optagelse :roll:.

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

De nærmeste byer i forhold til KBH er Roskilde og Frederikssund...

- Det bedste er nok at tage kontakt til byen og høre hvilke krav de har for optagelse af nye hunde ud over Beredskabsstyrelsens officielle optagelsesprøve...

 

Det er dog vigtigt at man har gjort sig klart, at redningshundetræningen er meget mere end blot "heltehundetræning" og træning efter titler - det er noget helt andet end at træne i en almindelig hundeklub...

 

Som fører skal man tage en redningsuddannelse uden hund og man skal være parat til også at blive indsat i virkelig eftersøgninger der f.eks. ikke altid er helt ufarlige. Jeg har f.eks. været indsat med den ældste af mine hunde da der var orkan over nordjylland i 2005, hvor vi var ude at afsøge nogle huse, hvor halvdelen af tagene var blæst ned (og der stod nogle og holdt vagt om resten af tagene ville styrte ned mens vi søgte - hvor vi så skulle komme ud ASAP ... også selvom hunden ikke var med !!!). Jeg har også været sendt ud at søge efter en person som vi var ret sikre på at hvis vi fandt ham, så var han død og havde været det i over en uges tid om sommeren...

 

Så det er træning der kan bruges i virkelig situationer, hvilket man skal være klar over når man søger optagelse :roll:.

 

/Carina

 

Uha, ikke noget for mig, om jeg så havde 10 hunde med mig! :skraek:

 

Men tak for den fine beskrivelse, hvor er det fedt, at du (og din dygtige hund :mrgreen:) kan hjælpe i sådanne situationer! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, man siger feks "stille" og propper en godbid i hovedet på dyret, så tier de ret hurtigt når de hører "stille":mrgreen:

 

Doh :stupid: hvor simpelt.. man skal vel bare huske, at få hånden med ud igen.. :hmm: :lol:

 

Tak for svaret, jeg holder Jer da igang med alle mine spørgsmål! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret, jeg holder Jer da igang med alle mine spørgsmål! :mrgreen:

 

 

 

Jamen altså, nu arejder jeg jo med en del gamle mennesker, og dem der har holdt sig i gang, fysisk ogpsykisk har det bedst, dem der har holdt sig igang psykisk, kan virkelig tage røven på en :mrgreen::blink:

 

Så hold du bare folk igang :blink::blink::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som fører skal man tage en redningsuddannelse uden hund

 

hvor vi så skulle komme ud ASAP ... også selvom hunden ikke var med

 

 

Puha, tak for at du lige fik mig ned på jorden, Petrine kunne sagtens blive redningshund, men jeg kunne aldrig opfylde kravene, efterlade min lille prinsesse i ruinerne, uf nej.

 

Men det må nu alligevel være dejligt at kunne gøre noget, sådan i den virkelige verden!

 

Har kun en gang været udsat for en 'hund i funktion' - i lufthavnen, 'se skat, hvor er den sød den cocker spaniel, se den hopper på vores kuffert, den vil med hjem', 10 sekunder efter stod vi i lukket lokale med toldere som gennemrodede vores kuffert for narko :oops: men den havde altså taget fejl, vi havde ikke noget med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår slutter den alder? Petrine er stadig sådan :oops:

 

Bassen er holdt op med de der rundture i hans visdom for 13-13 måneder siden, meeeeen nu kan det jo være at han enten er ældre end Petrine eller at der bare er mere go i Petrine end en dvask Berner-dreng på 19 mdr, der helst vil ligge ude i haven og fantasere om skønne vovse-damer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Hold da op ! Regner man en chi på 8 mdr for snart voksen ?!? Bassen tror jeg ikke vi skal forvente voksenadfærd fra før han er 2-2½ år...og det varer lææææææææænge endnu :mrgreen:

 

Ej måske ikke helt.. :P men mener den er fuldvoksen ved en 12 måneders alder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, som Carina fortæller, så følger der meget mere med end at træne hund, når man tegner kontrakt med beredskabsstyrelsen for at blive redningshundeteam. Vi gennemgår også selv en funktionsuddannelse, så vi bliver rustede til at samarbejde med og forstå de andre redningsfolk, som brandmændene f.eks.

 

Men det er også meget mere end det, for der bliver også - heldigvis - en stærk holdånd og godt samarbejde på holdet, og dine holdkammerater bliver et vigtigt led i din hunds træning, når de er figuranter. Og vi bliver selv oplært til at være figuranter for andres meget forskellige hunde. Jeg har lært mere igennem de ca. 2 år, Lykke og jeg har trænet på denne måde, end de 15 år forinden, hvor jeg har trænet diverse lydighed.

 

Metoderne har heldigvis også ændret sig markant :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen altså, nu arejder jeg jo med en del gamle mennesker, og dem der har holdt sig i gang, fysisk ogpsykisk har det bedst, dem der har holdt sig igang psykisk, kan virkelig tage røven på en :mrgreen::blink:

 

Så hold du bare folk igang :blink::blink::blink:

 

hehe.. :lol: sådan! :5up: Må nok lige arbejde på den fysiske del, den er knapt så "motioneret" :mrgreen:

Men det sørger LuckyLuna jo heldigvis for... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...