Hop til indhold

Træning med klikker eller ?


Gæst Aida04
 Share

Recommended Posts

Gæst Aida04

Jeg er førstegangsejer og derfor taknemmelig for alle gode råd og tips jeg kan finde, og det gælder også træningen.

Min bonusfar er tidligere træner og har haft en hund i Eliteklassen i lydighed, og jeg har jo set hvordan han har gjort mange ting. Nu har jeg så også læst en del om klikkertræning, og nu går mit spørgsmål på, om man skal være konsekvent og KUN bruge klikkeren hvis det er det man vælger, eller om det er muligt at bruge en kombination af klikker og 'stemmestyring' ?

Hvordan er det med klikker - må det bruges ved lydighedskonkurrencer og udstilling eller er det et no-go ?

 

På forhånd tak for jeres viden og erfaringer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må være ærlig og sige, at jeg ikke aner om man må bruge klikkeren til konkurrencer. Men da øvelserne forhåbentlig sidder 100% i skabet når du deltager i konkurrencer burde den heller ikke være nødvendig ... eller, det er selvfølgelig op til den enkelte, men jeg bruger som oftest kun klikkeren til indlærings-situationer

 

Og så ved jeg ikke om jeg forstår dit spørgsmål korrekt derudover. Altså jeg roser også med stemmen, selvom jeg klikker, hvis det er det du tænker på?

 

Eller er det signalet fx. sit? Det skal ikke på før hunden har helt fattet hvad øvelsen går ud på... som sagt, jeg svarer bare ud i det blå, for har vist ikke forstået spørgsmålet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

En klikker bør (efter min mening) kun bruges til indlæring, som Amocca skriver, så jeg vil heller ikke mene, at det burde være en nødvendighed, at man bruger det til lydighedskonkurrencer og udstilling. Jeg tror heller ikke man må, men der må jeg altså være dig svar skyldig, for jeg har aldrig været til konkurrencer og udstilling. Det kommer nok også an på, hvilken klasse man er i, men igen, jeg må være dig svar skyldig på det område.

 

Med hensyn til om du kun må bruge klikker, hvis du vælger det, er svaret nej.

 

Hvordan du vælger at bruge klikkeren er helt op til dig, og jeg har hørt flere forskellige måder at bruge den på.

Jeg selv bruger den KUN til indlæring. Når min hund, kan en øvelse, går jeg væk fra klikkeren.

At jeg bruger klikker betyder ikke, at jeg bruger klikkeren hver eneste gang, men træningen bliver som oftest mere koncentreret i de øjeblikke jeg bruger klikkeren.

 

Det bedste man kan gøre, hvis man skal i gang med klikkertræning er at tage på klikkerkursus eller læse nogle gode klikkerbøger, for at få en så optimal udnytte af klikkeren som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens kombinere, så du bruger klikker til nogle øvelser, men ikke til andre, hvis det er det du mener :-)

 

Du må ikke bruge klikker -eller have bold, taske, legetøj eller lign. med i ringen ved prøver. Men så vidt jeg husker må du godt ved udstilling...

 

Men som Amocca siger, så skulle øvelserne jo også gerne sidde nogenlunde fast inden man begynder at gå til prøve og så er klikkeren jo ikke nødvendig :blink: Klikkeren er til indlæring og finpudsning, når først en øvelse sidder godt fast, hunden har forstået den og der er kommet kommando på, bruger man som regel ikke klikkeren mere til den øvelse, men nøjes i stedet med ros med stemme og belønning. Hvis øvelsen skulle begynde at halte lidt, eller trænger til ekstra finpudsning, kan man så tage klikkeren frem igen for en tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...