Hop til indhold

Hvalp vægtøgning?


Gæst Jette
 Share

Recommended Posts

Gæst Jette

Hej

 

Er der nogen tommelfingerregler for hvor meget en hvalp skal tage på? Eller er det "bare" nok at han trives og virker sund og rask?

 

Da vi fik Eddie var han 8½ uge gammel og vejede 4,8 kg. Nu er han små 11½ uge og vejer 6,7 kg, så han tager fint på, men er det nok eller for meget?

 

Han er af racen Nova Scotia Duck Tolling Retriever og skal som voksen gerne ende med en vægt på små 25 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Er der nogen tommelfingerregler for hvor meget en hvalp skal tage på? Eller er det "bare" nok at han trives og virker sund og rask?

 

Da vi fik Eddie var han 8½ uge gammel og vejede 4,8 kg. Nu er han små 11½ uge og vejer 6,7 kg, så han tager fint på, men er det nok eller for meget?

 

Han er af racen Nova Scotia Duck Tolling Retriever og skal som voksen gerne ende med en vægt på små 25 kg.

 

Om det er for lidt eller for meget kan du kun finde ud af ved at se og mærke på ham:)

 

Du må gerne kunne mærke ribben, men ikke hoftehjørne og tydelige rygvirvler. Og han skal heller ikke have fedt depoter nogen steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er for lidt eller for meget kan du kun finde ud af ved at se og mærke på ham:)

 

Du må gerne kunne mærke ribben, men ikke hoftehjørne og tydelige rygvirvler. Og han skal heller ikke have fedt depoter nogen steder.

 

Så er han vist som han skal være :mrgreen: om ikke andet skal han til dyrlæge og have 2. vaccination inden så længe så bliver han jo tjekket igennem der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg har aldrig brugt nogen vægtenhed til Nura - ej heller givet hende afmål mad. Jeg har bare fodret efter hendes stand. Forstået på den måde at man skal kunne mærke ribben, men ikke se dem - og at hofteben og rygsøjle helst skal være indkapslet i muskler.

 

Dog ved jeg at mange større hunde bliver meget ranglede når det er "teenagere" - kan bl.a. huske at mine forældres schæfere var næsten umulige at holde vægt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg har en lab.blanding (lab.,golden, schæfer og border)og da vi var til vores første dyrlægebesøg sagde han at en lab tæve skulle veje: antal uger x 0,8 (altså : hvis hunden feks.er 15 uger x 0,8 = 12 kg.) Han sagde også at mange typisk ville give hunden mere mad hvis den var for tynd - hvilke vil resultere i at den bliver for langbenet.

 

Den regel prøver jeg så at følge, selvom hun er blevet meget langbenet og tynd. Det ligger måske i hendes natur at se sådan ud??Dyrlægen sagde at det var schæferen i hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik et vægtskema fra dyrlægen, tror det hørte til det canin foder vi prøvede i en uge, der kan vi følge en vægtkurve for mellemstørrelse hunde.

 

Man skal selvfølgelig stadig følge med, som de andre skriver med ribbenene, men kan godt lide at sidde og sætte krydser hver uge :mrgreen:

 

Dyrlægen sagde til os (vores kommer nok også til at veje omkring 25 kilo) at Buddha gerne skulle tage langsomt på, kroppen skal have lov til at gro langsomt når han bliver så stor.. eller, ikke i forhold til en grand dane, men alligevel :cool:

 

Buddha tager omkring 1 kilo på om ugen, startede med at veje omkring 5 kilo da vi fik ham som 8 uger, og nu er han 14 uger på søndag og vejer snart 10 kilo.

 

Så omkring 5 kilo på 6 uger, har han taget på. Cirka - vores vægt er ikke så god. Men det er dyrlægens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik et vægtskema fra dyrlægen, tror det hørte til det canin foder vi prøvede i en uge, der kan vi følge en vægtkurve for mellemstørrelse hunde.

 

Man skal selvfølgelig stadig følge med, som de andre skriver med ribbenene, men kan godt lide at sidde og sætte krydser hver uge :mrgreen:

 

Dyrlægen sagde til os (vores kommer nok også til at veje omkring 25 kilo) at Buddha gerne skulle tage langsomt på, kroppen skal have lov til at gro langsomt når han bliver så stor.. eller, ikke i forhold til en grand dane, men alligevel :cool:

 

Buddha tager omkring 1 kilo på om ugen, startede med at veje omkring 5 kilo da vi fik ham som 8 uger, og nu er han 14 uger på søndag og vejer snart 10 kilo.

 

Så omkring 5 kilo på 6 uger, har han taget på. Cirka - vores vægt er ikke så god. Men det er dyrlægens.

 

Vi får også vejret Eddie nede ved dyrlægen, så kan de også plotte hans vægt ind og tjekke at det hele går som det skal :-D

Tror vores hvalpe vægt mæssigt startede og ender det samme sted. Dog er det ikke alle uger at han tager 1 kilo på. Vores dyrlæge siger 1 kilo for en labrador hvalp, så Eddie skulle gerne tage lidt mindre på end det. Nu må vi se i næste uge engang, tror han har taget et ryk her den sidste uge. Han er i hvert fald ved at være meget tung at bære :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Så er han vist som han skal være :mrgreen: om ikke andet skal han til dyrlæge og have 2. vaccination inden så længe så bliver han jo tjekket igennem der.

 

Jeg synes altid at dyrelægerne vil have hundene fedet op... De gange hvor vi har været til dyrelæge så synes dr. dyr godt at hun kan tage et kilo på... men nej Freya er HELT tilpas.. med hendes små 52cm så må hun ikke veje mere end HØJST 19kg.

 

Hmmm... jeg ved da ikke om tabellen for en samojed kunne bruges??? Der kommer nogle af hannerne også op... andre længere op endnu.

 

Men ja som de andre skriver så skal du kunne mærke ribben, og jeg mener altså også at man skulle kunne mærke rygsøjlen, dog ikke for ALT tydeligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...