Hop til indhold

Småting på gåturen..


guanomo
 Share

Recommended Posts

Vi har flere "småting" vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal løse, blandt kommer der folk bagfra ud fra et hus eller lign. smider han sig på jorden og venter på de vil hilse, at kalde på ham hjælper nix, at prøve at fortsætte med at gå resultere i at man trækker ham hen af jorden... det ser næppe "pænt" ud for andre at se på og man ligner næppe en ejer med "kontrol"

 

Så er han blevet slem til at når han snuser noget lidt væk fra ham rykker/løber/trækekr hen efter det, så selvom linien er løs går det så hurtigt at det giver et ryk i linien og vi ikek kan stå fast imens han kæmper for at komme helt hen, træls at skulle skælde ud og trække ham væk, specielt for kæresten.

Synes vi har prøvet længe at sige nej og kalde på ham, oftest kommer han når man kalder efter et nej, men det hele sker så hurtigt så man ikke når at reagere eller stå igen.

 

En skraldebil/person eller ligende i bevægelse foran os eller personer der bare står i forhaven kan få ha mtil at trække/ gå ivrigt for at håbe på at de vil snakke, gør han dette får han ikke lov at hilse, selvom de ligger an til det. Og hvis han går pænt imod nogle er det sjældent de vil hilse :hmm: folk der går forbi os er ikke interessante, mere, der kan vi godt aflede ham/ få ham til at blive i plads.

 

Vi er lidt i tvivl omkring hvordan vi skal gribe det an?

Måske kontakt øvelser, men herhjemme kan vi lave alle mulige til Ug og kryds og bolle, det er mere hvordan vi skal træne det ude?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dengang aslan var helt slem fik jeg at vide at jeg skulle lave kontakt øvelser ved døren, dernæst uden for døren, dernæst ude ved stien, lidt henne ad stien osv osv, så vi hele tiden blev bedre jo tættere vi kom på problemet.:mrgreen:

Det har da virkert okay tror jeg.

spørgsmålet er så hvilke man skal træne, sværhedsgraden osv.:mrgreen:

 

overvejer også om vi skal helt forfra med vende rundt eller ligefrem skal til at bruge figuranter på gåturerne :roll: suk...

 

De sidste dage har været slemme med han ikke hører, stop og sit ved vej skal pludselig gentages :roll: tror det er pga. nathalie er på ferie og gå med på turerne, og hun snakker altså som et vandfald :mrgreen: så vi kan ikke holde fokus på cujo på samme måde og alle de ja og nej hun får kan måske forvirrer ham :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

spørgsmålet er så hvilke man skal træne, sværhedsgraden osv.:mrgreen:

 

overvejer også om vi skal helt forfra med vende rundt eller ligefrem skal til at bruge figuranter på gåturerne :roll: suk...

 

De sidste dage har været slemme med han ikke hører, stop og sit ved vej skal pludselig gentages :roll:tror det er pga. nathalie er på ferie og gå med på turerne, og hun snakker altså som et vandfald :mrgreen: så vi kan ikke holde fokus på cujo på samme måde og alle de ja og nej hun får kan måske forvirrer ham :hmm:

 

Så bed hende om at klappe i...på en pæn måde...for husfredens skyld :mrgreen: Det er bare ikke hyggeligt at gå tur med en unghund. Det bliver det, hvis man lægger en portion arbejde i og til den tid kan hun snakke alt det hun går glip af nu :mrgreen: Og husk nu også at skiftes til at holde snoren, så han ikke får den ide, at det kun er far eller mor man skal høre efter. Man skal i det hele taget høre efter :shock::mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så bed hende om at klappe i...på en pæn måde...for husfredens skyld :mrgreen: Det er bare ikke hyggeligt at gå tur med en unghund. Det bliver det, hvis man lægger en portion arbejde i og til den tid kan hun snakke alt det hun går glip af nu :mrgreen: Og husk nu også at skiftes til at holde snoren, så han ikke får den ide, at det kun er far eller mor man skal høre efter. Man skal i det hele taget høre efter :shock::mrgreen:

han har nok selektiv hørelse, ligesom børnene :pift:

 

Han hører da også efter hvad alle siger, derhjemme :mrgreen: men hun får ikke snoren, får vist vi har besvær når han møder en anden dum hanhund eller en cykel med hund så ryger hun da helt rundt :shock:

Måske er det også et spørgsmål om konsekvens, vi synes bare det er blevet lidt værre på det sidste, specielt med at blive trukket halvt ind i en forhave :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

han har nok selektiv hørelse, ligesom børnene :pift:

 

Han hører da også efter hvad alle siger, derhjemme :mrgreen: men hun får ikke snoren, får vist vi har besvær når han møder en anden dum hanhund eller en cykel med hund så ryger hun da helt rundt :shock:

Måske er det også et spørgsmål om konsekvens, vi synes bare det er blevet lidt værre på det sidste, specielt med at blive trukket halvt ind i en forhave :roll:

 

Jeg tror I skal starte det forfra med at vende omkring, når han ikke arter sig. Ja, det er røv og nøgler mens de er unghunde - et skridt frem og to tilbage - men det skulle jo helst ende med, at I begge kan gå med ham. Pyha, det er drøjt. Jeg har Bassen hver morgen og gemalen hver aften og der bliver ikke sagt andet på turene end NEJ og DYYYYYGTIIIIG, så vi kender rumlen. Det er virkelig ikke inspirerende, men det kommer. Det kommer...både for jer og os. Vi satser på, at vejen frem er konsekvens. Alt er i dag som det var igår. Uden undtagelser og svinkeærinder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror I skal starte det forfra med at vende omkring, når han ikke arter sig. Ja, det er røv og nøgler mens de er unghunde - et skridt frem og to tilbage - men det skulle jo helst ende med, at I begge kan gå med ham. Pyha, det er drøjt. Jeg har Bassen hver morgen og gemalen hver aften og der bliver ikke sagt andet på turene end NEJ og DYYYYYGTIIIIG, så vi kender rumlen. Det er virkelig ikke inspirerende, men det kommer. Det kommer...både for jer og os. Vi satser på, at vejen frem er konsekvens. Alt er i dag som det var igår. Uden undtagelser og svinkeærinder :-D

vi har dygtig og ja til ors, ja bruges ALTID før en godbid, noget vi lærte til hundetræning, så var det nemmere at starte på klikekr hvis man vilel det.

 

Og dygtig er bare til ros undervejs, så ja+haps bruges når han er ekstra døøøgtig :mrgreen:

 

og rolig når han kom for langt frem, så plejde han at sætte farten ned, det er også glemt :roll:

 

nej og stop er selvfølgelig også brugt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så startede projekt "start forfra" :mrgreen:

 

og vi fik en mild dårlig start...havde planlagt lidt kontakt øvelse udenfor an huset, men, naboen kom ud i samme øjeblik med deres hvalp og gik modsat os, så cujo stirrede og var uden for rækekvidde, vi gik så samme vej og drejede rundt hvis det var, når de stoppede for at snuse, stoppe jeg også, afstanden var tilpastil at han ikke trak, voldsomt..

 

de drejede så af og vi gik videre, 3 min kom en af hans nemisis, en intakt staff som han absolut ikek er gode venner med, de kom cyklede :shock: værste seneria ever... så cujo sit, godbider i kæften, men på hug foran ham og rose, lige indtil han knurrede dybt, så neeej og så blev vi siddende kort indtil de var væk, de skulle samme vej som os, så de næste 10 min gik med at dreje rundt ..

 

for enden af vejen stopper der med at være huse, så udsigt til marker, fikseret snoren på en cykelbom og prøvede kontakt øvelse, fandt så ud af at vi er tilbage til kontakt ved navn :damn: men så må vi jo starte der, så det gentog vi 20 gange, 2 gange måtte jeg lige smaske med munden for at få hans opmærksomhed, hjemturen hjem på 20 min krævede så kun 2 omdrejningerne, så det pause på min med kontakt øvelser tog nok lige det værste af hans ivrighed :5up:

 

vi har besluttet at morgen og eftermiddags turen er samme rute, for at træne på samme strækning, mindske for mange nye dufte og nye omgivelser, og aftenturen en anden rute, men også så fast som muligt hver aften imens vi træner intens med ham :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så startede projekt "start forfra" :mrgreen:

 

og vi fik en mild dårlig start...havde planlagt lidt kontakt øvelse udenfor an huset, men, naboen kom ud i samme øjeblik med deres hvalp og gik modsat os, så cujo stirrede og var uden for rækekvidde, vi gik så samme vej og drejede rundt hvis det var, når de stoppede for at snuse, stoppe jeg også, afstanden var tilpastil at han ikke trak, voldsomt..

 

de drejede så af og vi gik videre, 3 min kom en af hans nemisis, en intakt staff som han absolut ikek er gode venner med, de kom cyklede :shock: værste seneria ever... så cujo sit, godbider i kæften, men på hug foran ham og rose, lige indtil han knurrede dybt, så neeej og så blev vi siddende kort indtil de var væk, de skulle samme vej som os, så de næste 10 min gik med at dreje rundt ..

 

for enden af vejen stopper der med at være huse, så udsigt til marker, fikseret snoren på en cykelbom og prøvede kontakt øvelse, fandt så ud af at vi er tilbage til kontakt ved navn :damn: men så må vi jo starte der, så det gentog vi 20 gange, 2 gange måtte jeg lige smaske med munden for at få hans opmærksomhed, hjemturen hjem på 20 min krævede så kun 2 omdrejningerne, så det pause på min med kontakt øvelser tog nok lige det værste af hans ivrighed :5up:

 

vi har besluttet at morgen og eftermiddags turen er samme rute, for at træne på samme strækning, mindske for mange nye dufte og nye omgivelser, og aftenturen en anden rute, men også så fast som muligt hver aften imens vi træner intens med ham :blink:

 

Altså hallo !!! Både at evne at beherske sig i rimeligt omfang, da han spottede hvalpen + at nøjes med at knurre af den der ikke så gode ven er ski´ da flot !!! :5up:

 

Og ja kontakt er en svær ting i den alder. Noj, der er mange ting, der er 1000 gange sjovere end at sidde og stirre på far eller mor. Vi bikser også med det og ha ha nogle gange, når klar synet rammer Bassen bliver han så stirre-lysten, at han bare bliver siddende og glor efter vi har rost og givet ham fri til at gå videre med at snuse. De er godt nok specielle i den alder.:mrgreen:

 

Men det går da godt med Cujo ! Det kan da godt være, at I bliver lidt rund-forvirrede af alt det venden om, men hjemturen gik da fint. To vendinger på 20 min er da vildt flot. Og så tror jeg faktisk, at det er en super god ide, det der med kun at gå på ukendt vej om aftenen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hallo !!! Både at evne at beherske sig i rimeligt omfang, da han spottede hvalpen + at nøjes med at knurre af den der ikke så gode ven er ski´ da flot !!! :5up:

 

Og ja kontakt er en svær ting i den alder. Noj, der er mange ting, der er 1000 gange sjovere end at sidde og stirre på far eller mor. Vi bikser også med det og ha ha nogle gange, når klar synet rammer Bassen bliver han så stirre-lysten, at han bare bliver siddende og glor efter vi har rost og givet ham fri til at gå videre med at snuse. De er godt nok specielle i den alder.:mrgreen:

 

Men det går da godt med Cujo ! Det kan da godt være, at I bliver lidt rund-forvirrede af alt det venden om, men hjemturen gik da fint. To vendinger på 20 min er da vildt flot. Og så tror jeg faktisk, at det er en super god ide, det der med kun at gå på ukendt vej om aftenen :5up:

Han knurre stort set kun, det er måden han trækker imod dem på det er træls :mrgreen: og lidt hårdt for armene og ryggen.

 

han kan sagtens gå pænt, hvis der altså ikke er nogle dyr eller mennesker han kan se, mødte samme hund på eftermiddags turen på cykle, men de var så hurtigt forbi at cujo ikke nåede at knurre, kun at hoppe frem i snoren, det var jeg jo ikke forberedt på.

 

Og hans smiden sig på stedet (selv hvis man er på vej over en vej) når han ser nogle komme bagfra, så ligger han bare og venter :roll:

DET er træls..

 

derfor de kontakt øvelser igen og igen, skal også finde trænings hold til efteråret, så vi kan øve kontakt ect. blandt andre hunde, kunne mærke det hjalp sidste efterår, men må på den igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tør næsten ikke opdatere denne tråd nu :hmm:

 

:damn: men det dumme kræ er pludselig blevet rasmusmodsat :evil: nu er han begyndt at trække konstant, eller vil sige gå hurtigt, hvis vi sætter farten op kan vi gå pænt, og ikke kun imod ting...og pludselig skal alt snuses til konstant, meget længe har han snust 40-50 % af tiden, men nu er han klæbet til jorden med snuden...

 

:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

her er der så ingen i nærheden, overhovedet :damn: det er selv på vej ud af indkørslen...

 

 

 

Måske han er så lækker han ikke selv kan stå for sig selv? :mrgreen:

 

 

Hvor gamel er det lige Cujo er? 2 år? Jeg tænker om det ikke er meget normalt at hjernen står af en gang imellem, det må du jo som mand kunne relatere til :blink:

Erj, spøg til side, men kunne det ikke være en kortere periode hvor hjernen er stået af?

Måske der er en kat der går rundt omkring jeres grund lige for tiden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske han er så lækker han ikke selv kan stå for sig selv? :mrgreen:

 

 

Hvor gamel er det lige Cujo er? 2 år? Jeg tænker om det ikke er meget normalt at hjernen står af en gang imellem, det må du jo som mand kunne relatere til :blink:

Erj, spøg til side, men kunne det ikke være en kortere periode hvor hjernen er stået af?

Måske der er en kat der går rundt omkring jeres grund lige for tiden?

det er lige hvor og hvornår, morgen turen, aften, middags turen, uanset hvilken vej vi går og hvor langt...

 

ja 2 til sep... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Jamen så er mit bedste bud at det sikkert går over om et par dage.

Måske han lige skal være sikker på at du virkelig mener at i skal gå pænt :mrgreen:

SÅ!!

 

En opdate jeg er glad for :mrgreen:

 

Weekenden efter helvedes ugen blev han sig selv igen (nok pga. stress efter ferien ect.)

 

nu går turerne faktisk bedre end før :shock::5up:

 

Hans plads efter snuseture til siden fungere super, han søger selv ind og er begyndt at søge øjenkontakt :shock: i stedet for lomme/godbidhånd :oops:

 

Vi fandt jo ud af at han søgte meget hånden og vi selvubevidst havde rost ham imens han gjorde det, så vi har trænet øjenkontakt imens vi har haft hånden i lommen, første gang han har været så "svær" at øve nyt med, det var jo en uvane der skulle trænes væk og ikke et nyt tricks :5up:

 

Han er bedre til at blive i plads og samtidig søge kontakt når hunde på den anden side af vejen er interessant, kun de helt gale hanhunde der hopper og gør kan få ham frem i selen, så det arbejde vi lidt videre på :-D(vi har dog også en godbid eller 5 i hånden så han ved godt hvad der venter)

 

På morgenturen blev alle lastbiler og gravemaskiner lige markeret på :oops: så kan de lære ikke at larme :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...