Hop til indhold

"Undervægtig" schæferhan


Gæst Khaki
 Share

Recommended Posts

Gæst Khaki

Jeg har et "mindre" spiseproblem med min kære schæferhan på 2 til oktober. Han spiser MEGET lidt og til tider slet ingenting. Nu ved jeg godt, at hunde har perioder hvor de ikk spiser ret meget eller slet ikk, men dette har stået på siden han var omkring 5-6 måneder.

Han er slet ikk på de kilo han ska være, og flok spørger tit om han ikk får noget at spise, hvilket er lidt pinligt for det gør han jo.

Jeg har prøvet at fjerne maden efter 15-20 min og endda prøvet ikk at fodre ham hver anden dag, men interassen ser ikk ud til at ændre sig.

Han får ikk andet mad end hans tørfoder blandet med lidt tun eller dåsemad med hjerte og lever. Dog får han da lidt lækkert engang i mellem, men det sjældent.

Hans energiniveau er som det ska være, han er aktiv, glad, social og nysgerrig. Kræsen er han heller ikke - det er hunde vist ikk - for han ka egentlig godt lide fodret, men der ryger bar ikk ret meget ned. Dog er græs utrolig lækkert - altså mere end når de bar ska ha renst maven.

Nogen der har prøvet det samme? :confused:

 

ps. er opmærksom på at han ikk er fuldvoksen endnu

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg har et "mindre" spiseproblem med min kære schæferhan på 2 til oktober. Han spiser MEGET lidt og til tider slet ingenting. Nu ved jeg godt, at hunde har perioder hvor de ikk spiser ret meget eller slet ikk, men dette har stået på siden han var omkring 5-6 måneder.

Han er slet ikk på de kilo han ska være, og flok spørger tit om han ikk får noget at spise, hvilket er lidt pinligt for det gør han jo.

Jeg har prøvet at fjerne maden efter 15-20 min og endda prøvet ikk at fodre ham hver anden dag, men interassen ser ikk ud til at ændre sig.

Han får ikk andet mad end hans tørfoder blandet med lidt tun eller dåsemad med hjerte og lever. Dog får han da lidt lækkert engang i mellem, men det sjældent.

Hans energiniveau er som det ska være, han er aktiv, glad, social og nysgerrig. Kræsen er han heller ikke - det er hunde vist ikk - for han ka egentlig godt lide fodret, men der ryger bar ikk ret meget ned. Dog er græs utrolig lækkert - altså mere end når de bar ska ha renst maven.

Nogen der har prøvet det samme? :confused:

 

ps. er opmærksom på at han ikk er fuldvoksen endnu

 

nogen hunde regulere selv og er ikke så madglade

 

den bedste måde og lærer ham og spise er at fjerne maden igen ingen hunde sulter sig for nogen går der et par dage andre en uge eller mere inden de spiser

 

der er også en mulighed og skifte foder

 

hjemmelavet eller råt

 

eller noget helt andet tørfoder

 

jo kræsne hunde findes eftersom deres instinkter og avl ikke vedligeholdes

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender det godt, de sidste 2-3 måneder har min hund heler ikke spist så meget som inden, jeg har også prøvet at putte forskellige ting i hans foder uden det har hjulpet synderligt, jeg har også skiftet foder flere gange, nu får han noget som han har spist før med stor glæde, men det har ikke fået ham til at spise mere af den grund, det eneste tidspunkt han spiser som før, er når vi besøger svigermor og hendes hund gerne vil "hjælpe" ham med at spise op, så spiser han det hele.

Han er nu 11 måneder, men han er lige så aktiv som altid, så der er ikke noget at mærke på ham, for man bliver da bekymret når pludselig maden ikke bliver spist, troede faktisk først det var pga. varmen han ikke spiste så meget mere, men nu har det jo ikke været så varmt længe.

Så hvis han fortsætter, så må han op og undersøges hos dyrlægen, selv om han virker frisk nok.

 

men hvis der er nogle der har en god ide til hvad man kan gøre så er jeg lutter ører.

Link til indlæg
Del på andre sites

JA TAK, Bella er utrolig kræsen, vi har prøvet rigtig mange mærker, uden held, hun er nu 17md, har nu prøvet på nettet forskellige steder at få prøveposer, :5up:da jeg syntes der stod hundemad her hjemme for en masse penge som hun ikke ville spise, har nu fundet ud af Bella helst vil spise dåsemad, men jeg vil gerne også fodre med tørfoder og var heldig da vi prøvede Eagle Pack, det går nogenlunde nu men der er stadig dage hvor hun ikke gider spise, men hvis jeg så blander tørfoder med dåsemad eller leverposteg og kommer det inden i en Kong eller et rå kraftben, så bliver det spændene og så kan det godt forsvinde,:rolleyes: har i prøvet at "smide" maden som søg på græsplænen, det kan også indimellem være et hit her,:vinken: held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet en periode over flere uger med både Bondo og Jacki, hvor de som unghunde ikke ville spise, og hvor de begge tabte sig - begge havde tarminfektion :???: Da tarminfektionen var væk, kom den normale appetit igen :-D

 

Hverken Bondo eller Jacki har dog nogensinde været de store spisere, og har spist mindre end den daglige anbefalede ration, dog har begge fået ikke så beskedne mængder råt, tyggeting og træningsgodbidder :genert::engel:

 

Er der ikke tale om tarminfektion, kunne I måske skifte over til noget høj energi foder, da det er muligt, at der simpelhen ikke er næring nok i det nuværende foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

nogen hunde regulere selv og er ikke så madglade

 

den bedste måde og lærer ham og spise er at fjerne maden igen ingen hunde sulter sig for nogen går der et par dage andre en uge eller mere inden de spiser

 

der er også en mulighed og skifte foder

 

hjemmelavet eller råt

 

eller noget helt andet tørfoder

 

jo kræsne hunde findes eftersom deres instinkter og avl ikke vedligeholdes

 

Ja, vi er igang med at fjerne maden igen, men denne gang er vi lidt hårdere.

 

Ang. foder så tror jeg det er 8. gang vi har skiftet foder, ikk kun på grund af at han ikk vil spise, men fordi han er allergisk overfor et eller andet, og det er der ikk i dette foder vi kører på nu.

 

okai, har altid fået andet fortalt

 

Tak for rådet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at finde et andet foder? Min veninde havde samme problem med sin schæfer. Hun skiftede til et andet fodermærke og det hjalp..

 

ja det har jeg oZ prøvet, omkring 8 gange, men pga allergi overfor et eller andet, som ingen ka finde ud af wa er, så har dette foder været det eneste han ka tåle, og han vil gern spise foderet, men han spiser bar alt for lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er tegnene på tarminfektion? for Canto er som han hele tiden har været, han spiser bare ikke lige så meget....

Han "gider" ikke pt. søge efter sin mad på græsset, men vil gerne have godbidder når vi træner.

 

Umiddelbart ser vi ingen tegn på tarminfektion. Han er som han altid har været, fuld af energi, vild efter at lære, legesyg og glad.

Godbidder vil han også gern ha, intet problem der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet en periode over flere uger med både Bondo og Jacki, hvor de som unghunde ikke ville spise, og hvor de begge tabte sig - begge havde tarminfektion :???: Da tarminfektionen var væk, kom den normale appetit igen :-D

 

Hverken Bondo eller Jacki har dog nogensinde været de store spisere, og har spist mindre end den daglige anbefalede ration, dog har begge fået ikke så beskedne mængder råt, tyggeting og træningsgodbidder :genert::engel:

 

Er der ikke tale om tarminfektion, kunne I måske skifte over til noget høj energi foder, da det er muligt, at der simpelhen ikke er næring nok i det nuværende foder.

 

Hmm, nu er i flere der har nævnt det tarminfektion, så det ku da være man sku få det tjekket. :-D

 

Ang. foder så har vi et foder nu, som der meget gern sku være fyldt med næring, vitaminer, mineraler og alt det der nu ska være i et foder.

Men jeg tror lig jeg vil få ham tjekket ang. det tarminfektion:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine har også afprøvet alle slags foder, og været voldsomt slank, hun skiftede til barf og idag er hun på stram vægtkontrol, for hun har godt nok fået appetit ;-)

 

Håber du finder en løsning.

 

Ja, folk nævner tarminfektion så må lig prøve og få det tjekket, har stortset været alt det andet igennem.

 

Mange tak ska du ha, håber oz snart der kommer en :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er tegnene på tarminfektion? for Canto er som han hele tiden har været, han spiser bare ikke lige så meget....

Han "gider" ikke pt. søge efter sin mad på græsset, men vil gerne have godbidder når vi træner.

 

Umiddelbart ser vi ingen tegn på tarminfektion. Han er som han altid har været, fuld af energi, vild efter at lære, legesyg og glad.

Godbidder vil han også gern ha, intet problem der.

 

De par gange jeg har haft tarminfektion inde på livet, har der ikke rigtig været nogle tegn, bare en fornemmelse af at "noget" ikke er rigtigt :???: baseret på manglende appetit og lejlighedsvis tynd/blød mave, der kunne fikses med en behandling med zoolac :neutral: Energi, legelyst, træningsiver, godbidder, alt som normalt.

 

Begge gange er diagnosen hurtigt blevet stillet, bl.a. ved at dr. dyr har tjekket for ømhed i lysken, og ligeledes hurtigt behandlet.

Link til indlæg
Del på andre sites

De par gange jeg har haft tarminfektion inde på livet, har der ikke rigtig været nogle tegn, bare en fornemmelse af at "noget" ikke er rigtigt :???: baseret på manglende appetit og lejlighedsvis tynd/blød mave, der kunne fikses med en behandling med zoolac :neutral: Energi, legelyst, træningsiver, godbidder, alt som normalt.

 

Begge gange er diagnosen hurtigt blevet stillet, bl.a. ved at dr. dyr har tjekket for ømhed i lysken, og ligeledes hurtigt behandlet.

 

Okai, så ku det være jeg sku få det tjekket.

Det lyder meget som det vi er i gennem nu. Puuh jeg håber der er nogen der ka gi et svar snart.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Sys lig jeg ville gi en lille opdatering på vores lille undervægts problem.

 

Nu er han blevet undersøgt i maven og tænderne har fået en omgang - intet galt - vi har skiftet foder IGEN, og han vil stadig ikk spise "normalt" :megaked:Det SÅ anstrengende!

 

Men ellers er han heldigvis som han altid har været - den dejligste hund man ka få! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Evt skal du prøve at lave noget hjemmelavet mad og blande i hans foder... Jeg plejer at lave følgende blanding til kong osv:

 

Ingredienser:

- Ris

- Quinoa eller bulgur

- Kyllingefillet

- Gulerødder

- Ærter

- En ds hakkede tomater.

 

Kog ris og quinoa i min dobelt så meget vand som der står på pakken og også i dobbelt tid. Kog gulerødder og ærter sammen i lige så lang tid. Kog kyllingfillet til de er nok.

Blend eller mos gulerødder og ærter. Skær kylling i mindre stykker. Bland det hele sammen med det semiudkogte ris og quinoa. Hæld de hakkede tomater i (evt kan du tømme dåsen i en si først så noget af væsken render fra). Bland det hele godt.

 

Når du så skal give ham mad, så giv ham noget af dette også, og hæld lidt vand på så det blandes lidt. Jeg har ikke mødt nogle hunde endnu som ikke synes det smagte godt :)

 

Og du kan jo snildt skifte grønsagerne ud. Jeg har altid gulerødder i, men skifter så ærter ud med hvad jeg ellers lige har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at lave maden selv.

 

Det gør jeg, og mine schæferhunde er vilde med deres mad:-D

 

 

Okay :-D, en vi har bar den holdning, at det vi spiser er vores, og han har hans - jeg vil ikk lave mad til ham når det er noget indbildningsnoget han har gang, men altså pt. kører det faktisk rigtig godt med at få ham til at spise, så håber der er kommet gang i det nu :-D:-D Men tak ellers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Evt skal du prøve at lave noget hjemmelavet mad og blande i hans foder... Jeg plejer at lave følgende blanding til kong osv:

 

Ingredienser:

- Ris

- Quinoa eller bulgur

- Kyllingefillet

- Gulerødder

- Ærter

- En ds hakkede tomater.

 

Kog ris og quinoa i min dobelt så meget vand som der står på pakken og også i dobbelt tid. Kog gulerødder og ærter sammen i lige så lang tid. Kog kyllingfillet til de er nok.

Blend eller mos gulerødder og ærter. Skær kylling i mindre stykker. Bland det hele sammen med det semiudkogte ris og quinoa. Hæld de hakkede tomater i (evt kan du tømme dåsen i en si først så noget af væsken render fra). Bland det hele godt.

 

Når du så skal give ham mad, så giv ham noget af dette også, og hæld lidt vand på så det blandes lidt. Jeg har ikke mødt nogle hunde endnu som ikke synes det smagte godt :)

 

Og du kan jo snildt skifte grønsagerne ud. Jeg har altid gulerødder i, men skifter så ærter ud med hvad jeg ellers lige har.

 

Ja, men nu er vi så heldige at vi har fået en allergi hund :( så han må ikk få noget der indeholder korn, plus noget andet vi endnu ikk ved wa er, og så er vi af den holdning, at han har hans mad og vi vores, så vi vil ikk

lave mad til ham af vores :-D han får noget blandet i engang imellem, men så er det mest råt kød eller noget vand med smag :-D

Men tak ellers

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay :-D, en vi har bar den holdning, at det vi spiser er vores, og han har hans - jeg vil ikk lave mad til ham når det er noget indbildningsnoget han har gang, men altså pt. kører det faktisk rigtig godt med at få ham til at spise, så håber der er kommet gang i det nu :-D:-D Men tak ellers.

 

Den holdning har vi sandelig også her. Det er ikke vores mad, hundene får. Vi spiser heller ikke deres:mrgreen:

 

Men det er da godt, han spiser:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den holdning har vi sandelig også her. Det er ikke vores mad, hundene får. Vi spiser heller ikke deres:mrgreen:

 

Men det er da godt, han spiser:-D

 

Wa sir du så i gir jeres? Er det bar noget i blander i så? Haha, nej det har du ret i :mrgreen: Det ville nok se underligt ud hvis vi gjorde det.

 

Ja det dejligt, meeen det nu stadig ikk nok efter min mening ;)

Men det kommer nok :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Så kom der en løsning på problemet!

 

Det er var simpelthen en STOR indbildning min kære hund har fået sig - LANGT om længe er det lykkedes os at få ham til at spise hans eget mad - FANTASTISK følelse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...