Hop til indhold

Spørgsmål om hanhundelisten


Amanda1996
 Share

Recommended Posts

Jeg "ved" ikke så meget om hanhundelisten, så jeg har nogle spørgsmål omkring den...

  • Hvorfor vil nogle have at deres hanhund skal have hvalpe med en tæve (ikke "ondt" ment, jeg ville da også synes det var sjovt)?
  • Når man "indsætter" sin hanhund i hanhundelisten, skal man så begrunde hvorfor man har gjort det og gerne vil det?
  • Hvordan foregår det hvis ens hanhund skal til parring? Skal han være væk fra en et par dage eller sådan noget?

Undskyld hvis jeg har skrevet spørgsmålene på en mærkelig eller lidt uforståelig måde.

Men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skulle have skrevet dem :blink:

 

Håber I vil "hjælpe" mig, tak på forhånd. Venlig hilsen Amanda1996 :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

1. det vil nok være svært at lade ens hanhund få hvalpe med en hanhund... derfor man normalt lader den parre en tæve :mrgreen:

 

2. nej.

 

3. Normalt vil tæven komme til hanhunden. Ikke omvendt.

 

 

Meeeen... jeg mener en hanhundeliste er første skridt til useriøst avlsarbejde. Dem der har hanhunde der er værd at lade indgå i avl, vil ikke opleve problemer med at få kontakt til gode tæver, og vil derfor ikke have behov for at figurere på en liste.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Hvorfor vil nogle have at deres hanhund skal have hvalpe med en tæve (ikke "ondt" ment, jeg ville da også synes det var sjovt)?

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor andre vil have hvalpe. Men for mit eget vedkommende ville det bestemt ikke være via hanhundelisten jeg ville finde en egnet tæve hvis jeg skulle avle (hvilket jeg ikke skal). Jeg mener at man skal bruge tid på at finde en passende tæve, og sikre sig at den mentalt og fysisk passer sammen med ens hanhund, og det tror jeg ikke gøres via en "hanhundeliste".

Hvis jeg skal have hvalpe en dag, så skal det være fordi at min hund er blevet avlsgodkendt, og at jeg derudover også syntes at han har noget godt at tilbyde i avlen. Hvis disse krav er opfyldt, så syntes jeg at det kunne være en fantastisk oplevelse at få hvalpe, og sørge for at disse kom godt i verden og fik den pleje og soialisering hos mig, så de havde den bedst mulige chance for at vokse op og blive sunde og ligevægtige voksne hunde.

  • Når man "indsætter" sin hanhund i hanhundelisten, skal man så begrunde hvorfor man har gjort det og gerne vil det?

Det skal man ikke, men da dette er et debatforum, så er der højst sandsynlig nogen der vil spørge hvorfor :blink:

  • Hvordan foregår det hvis ens hanhund skal til parring? Skal han være væk fra en et par dage eller sådan noget?

Dette ved jeg rent faktisk ikke, da jeg aldrig har fået parret nogen hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg "ved" ikke så meget om hanhundelisten, så jeg har nogle spørgsmål omkring den...

  • Hvorfor vil nogle have at deres hanhund skal have hvalpe med en tæve (ikke "ondt" ment, jeg ville da også synes det var sjovt)?
  • Når man "indsætter" sin hanhund i hanhundelisten, skal man så begrunde hvorfor man har gjort det og gerne vil det?
  • Hvordan foregår det hvis ens hanhund skal til parring? Skal han være væk fra en et par dage eller sådan noget?

Undskyld hvis jeg har skrevet spørgsmålene på en mærkelig eller lidt uforståelig måde.

Men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skulle have skrevet dem :blink:

 

Håber I vil "hjælpe" mig, tak på forhånd. Venlig hilsen Amanda1996 :vinken:

 

Jeg ved heller ik rigtigt noget om den.. Min opfattelse er, at det er en måde at finde en tæve / hanhund på, når man ønsker en parring.

 

Man lægger et tilbud op, fordi man synes ens hanhund egner sig til parring, måske fordi man gerne vil have en hvalp efter den. Så kan tæve-ejere kigge listen igennem, når de gerne vil finde en hund til parring.

 

Der er sikkert flere herinde, der vil sige, at den eneste hanhunde-liste der gælder, er den der findes på DKKs hjemmeside, men jeg synes nu det er fint med andre, hvis man har en rask hund der ikke lige er med DKK-tavle, og ellers ved hvad man gør.

 

Efter som man skal "sælge" hanhunden overfor tæve-ejeren, er det nok en god ide, at skrive hvorfor man gerne vil benytte den til parring. Andet ville ikke være seriøst i mine øjne.

 

Jeg ved ikke meget om parringer, men jeg ved, at jeg aldrig ville overlade min hund blindt til andre mennesker under en parring. Tror det er normalt, at man rejser til tæven med hanhunden. Jeg har læst, at der kan forekomme "tvangs-parringer", hvor den ene eller anden hund ikke viser interesse, og det synes jeg er synd, og ville jeg for alt i verden undgå!

 

Men det var bare mine, ikke-professionelle kvalificerede bud.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ik rigtigt noget om den.. Min opfattelse er, at det er en måde at finde en tæve / hanhund på, når man ønsker en parring.

 

Man lægger et tilbud op, fordi man synes ens hanhund egner sig til parring, måske fordi man gerne vil have en hvalp efter den. Så kan tæve-ejere kigge listen igennem, når de gerne vil finde en hund til parring.

 

Der er sikkert flere herinde, der vil sige, at den eneste hanhunde-liste der gælder, er den der findes på DKKs hjemmeside, men jeg synes nu det er fint med andre, hvis man har en rask hund der ikke lige er med DKK-tavle, og ellers ved hvad man gør.

 

Efter som man skal "sælge" hanhunden overfor tæve-ejeren, er det nok en god ide, at skrive hvorfor man gerne vil benytte den til parring. Andet ville ikke være seriøst i mine øjne.

 

Jeg ved ikke meget om parringer, men jeg ved, at jeg aldrig ville overlade min hund blindt til andre mennesker under en parring. Tror det er normalt, at man rejser til tæven med hanhunden. Jeg har læst, at der kan forekomme "tvangs-parringer", hvor den ene eller anden hund ikke viser interesse, og det synes jeg er synd, og ville jeg for alt i verden undgå!

 

Men det var bare mine, ikke-professionelle kvalificerede bud.. :5up:

Jeg er enig med dig :-)

Men hvad kunne grundene være til at man vil have ens hanhund til parring, andet end at man selv måske vil have en af hvalpene?

Jeg synes det er "for galt" hvis man sætter sin hanhund derind for at tjene penge :mad:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig :-)

Men hvad kunne grundene være til at man vil have ens hanhund til parring, andet end at man selv måske vil have en af hvalpene?

Jeg synes det er "for galt" hvis man sætter sin hanhund derind for at tjene penge :mad:

 

Det kan jeg kun være enig med dig i, og som Umulia skriver, så er der sikkert mange der gør det for at tjene penge.. desværre..

 

Hvis det blev aktuelt, skulle min grund være, at min hund var sund og rask, havde nogle gode forældre, var dygtig og at den generelt var et godt eksempel på sin race. En hund som andre ville have stor glæde af. (måske have potentielle købere allerede).. Og jeg ville være lige så kræsen med en evt. tæve! Men det er farligt at nævne, når ens hund ikke har DKK-tavle :mrgreen:

 

--

 

Havde også lige fået byttet om i mit indlæg. Tror (som DKW også skriver), at det er hunhunden der kommer til hanhunden.. men det er kun fra bøger jeg har det.

 

Hvad angår listen, så synes jeg da godt man kan kigge den igennem som tæve-ejer, der er jo ikke nogen der siger, at man SKAL vælge fra den. Men hvem ved om den "perfekte" hund lige var der?! Eller lever jeg i en naiv parallel-verden?! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tror at min eneste grund til at skulle gøre det var af egoistisk nysgerrighed, efter at se hvordan hans små vapser ville falde ud.

Og så fordi jeg jo synes, at alle burde have en ligeså dejlig hund som Bamse.

 

Men vil aldrig tilbyde ham til avl, aner jo ikke hvad han bære på af gener - Måske hvis nogen kom og spurgte om de måtte bruge ham, kunne han få lov, men ellers aldrig. (dog var det tæt på, da naboens golden tæve pludselig stod foran vores dør, og sendte øjne til Bamse)

 

Men tror også det er pengene der trækker - og så nysgerrigheden, eller muligheden for at få en hvalp på sin hund, hvilket jo ikke er sådan lige til når man har en hanhund :mrgreen:

 

Men folk har nok så mange forskellige motiver, som der er ejere.

Hvis man rent faktisk mener det alvorligt at sætte sin hund i avl, så er det nok en god ide at beskrive HVORFOR, man mener at ens hund egener sig til avl. Ikke et krav, men en nødvendighed, hvis den ikke lige er gudeskøn at se på!

 

Mht. om hanhunden skal være væk under parring tvivler jeg på.. Men ved det ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...