Hop til indhold

Foder som godbidder ved træning...


Aussiepower!
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt med på at det er en holdningsdebat du vil have gang i, eller kendskab til :blink:

Min holdning er som før nævnt, at jeg ganske enkelt ikek kan se fornuften i at bruge noget der er ekstra lækkert, elelr ekstra dyrt, elelr ekstra fedtet eller hvad det nu er, når hunden essentielt ikke burde arbejde for godbidden, men derimod for dig.

Arbejdet bærer lønnen i sig selv, som man siger. Dog med det twist over det, at "lønnen" for hunden reelt er (eller burde være) en glad fører.

 

 

Det har efter min mening absolut intet med godbidderne at gøre, men derimod at "folk", hvem de end er, ikke formår at motivere hunden.

Godbidder kan givetvis være en hjælp, men arten heraf bør være fuldstændig ligegyldigt, medmindre man selv har skabt et kræsenpindssyndrom.

 

Det gamle kræ jeg havde kunne jeg ikke altid belønne med godbidder. Ikke fordi han ikke kunne lide dem, men fordi en apportkommando fra mig var bedre. Og er det ikke dét vi alle stræber efter? EN hund der vil gøre alt for én, når som helst, hvor som helst, uden direkte at ville have noget for det?

 

Hvis det er det du stræber efter er der vist visse racer du skal styre udenom, når du skal have vovse igen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli
Jeg er helt med på at det er en holdningsdebat du vil have gang i, eller kendskab til :blink:

Min holdning er som før nævnt, at jeg ganske enkelt ikek kan se fornuften i at bruge noget der er ekstra lækkert, elelr ekstra dyrt, elelr ekstra fedtet eller hvad det nu er, når hunden essentielt ikke burde arbejde for godbidden, men derimod for dig.

Arbejdet bærer lønnen i sig selv, som man siger. Dog med det twist over det, at "lønnen" for hunden reelt er (eller burde være) en glad fører.

 

Det er lidt det princip vi arbejder efter, dog skal der i vores og de fleste andres tilfælde lidt ekstra motivation til engang i mellem. F.eks når man skal holde fokus VÆK fra andre hanhunde - der kan mor og alt hendes kontakt halløj altså bare passe sig selv!!

Det er jo nemt at have visioner, lidt sværer er det dog at leve dem ud i livet :mrgreen:

 

Vi har en type hund der ikke er en typisk pleaser, men med sine egne holdninger til alt. I starten var det også kun godbidder der motiverede, men efter han lærte ikke at være bange for klikkeren, og forstod hvad det betød, så er et klik faktisk nok til han er pavestolt af sig selv ;-)

 

Og når den bliver fundet frem, så er han mere på, end når godbidsposen rasler!

Dejligt, når man nu har en hund der er på skrump :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skelner lidt.... ude på tur får de hvad jeg nu lige har... og indsatsen er derefter :mrgreen: De er lydige "nok" og kommer når jeg kalder og sådan.... men ikke så meget mere. Det vil jeg så heller ikke have - jeg har haft problemet med "velcro" hunde på tur, og jeg foretrækker faktisk, at de oplever andet end mig, når vi er ude i naturen.

 

Når vi træner er situationen en helt anden! Her vil jeg have kontakt, intensitet og hurtighed. Derfor belønner jeg med det, den enkelte hund helst vil have, når den gør, hvad jeg beder den om. Jeg skelner også mellem, hvilke øvelser, der er tale om...

 

Mine hundes belønnings-top 3'er ser således ud:

 

Kimmie:

 

1. Booooold....løbe, løbe, løbe, ruske, ruske, ruske - blive jagtet af mig

2. hoppe op af mig, mase panden mod mit lår og blive nusset

3. trækkeleg

4. hvad som helst, der kan stoppes i hovedet, fordi det betyder hun er dygtig... hun skelner ikke, men alligevel får hun pølser eller kylling for veludført arbejde.

 

Drømmehunden arbejder stort set kun for at arbejde.... hun er virkelig den mest fantastiske hund ever (jeg er så desværre slet ikke i samme klasse som hende, men for det meste bærer hun over med mig)

 

Splint:

 

1. Kylling (hjemmekogt med hvidløg og rosmarin)

2. Kødboller

3. Magisk Skinke (måske man skal træne i Sabro, for at vide hvad det er, men det er en helt særlig treat, jeg kan fremtrylle ved at købe skinke i tern og lagre dem i Miss Vovlo et døgn eller to :mrgreen: )

4. løbe efter bold uden anden aktion fra mig.

 

Vilya:

 

1. Mad

2. Mad

3. Mad

4. Mad

(hun får så det samme som Splint, men vi træner på at hun bliver ligesom Kimmi :hjerte: Men mere madglad hvalp, skal man altså lede længe efter :shock:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv... glemte at skrive, at når det ikke lige handler om lydigheds-konkurrence-træning, så bruger jeg tit bare naturlige belønninger.... dvs. Kimmi vil gerne bade - jeg be'r hende om at gå "her" (gå ved siden af mig på tur) indtil vi kommer hen til søen, og så får hun værsgo til at hoppe i.

 

Det kunne også bare være, at blive ved mig, når man får snoren af, hvor "fri" så er belønningen (det gælder for Splint - især hvis Kimmi er løbet).

 

Eller forhold dig i ro, før du får mad, når det gælder Vilya - madmonsteret fra helvede :evil:

 

Jeg holder generelt meget af at træne selvkontrol med mine hunde... ikke at det virker, men jeg bliver belønnet, når jeg føler, at jeg har kontrol :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine får slet ikke godbidder - har aldrig brugt den slags. Jeg anser det for bestikkelse, og hvis jeg skal bestikke en hund, er det fordi jeg ikke har motiveret den godt nok.

 

Jeg synes nogle (!) hunde er så fokuseret på godbiden, at kontakten til mennesket helt forsvinder. Har prøvet at træne Petrine med en godbid, og det eneste der sker er at vi får hele repertoiret af tricks, al øjenkontakt er med hånden der holder godbid etc, ikke noget jeg ønsker.

 

Så må man jo lære hunden, at den kun får godbidden, hvis den ikke kigger på godbidden, men derimod på mor eller far :mrgreen:

 

Seriøst, Møffe er madglad og han glemmer til tider, at det er mor, der skal havbe kontakt og ikke godbidden - meeen han husker det hurtigt igen :mrgreen:

 

Vilya:

 

1. Mad

2. Mad

3. Mad

4. Mad

(hun får så det samme som Splint, men vi træner på at hun bliver ligesom Kimmi :hjerte: Men mere madglad hvalp, skal man altså lede længe efter :shock:)

 

Det lyder skræmmende meget som Møffe! :shock: Alt for en tørkostpille. Dog er jeg ikke så god til at udnytte det, åbenbart, for jeg kan ikke få kontakt med ham i alle situationer (ok, det bliver bedre og bedre :mrgreen:), selvom han ved han får godbid ved denne lyd - men det kan madskålen, man skal bare ryste den lidt så den rasler og så er han der på pletten :mrgreen: Dog er han en lille tand af en anelse bedre med kylling. Og når han nu lige har haft dårlig mave, jamen så er han jo på skånekost - og får kylling også :mrgreen:

 

Men ellers, så prøver jeg så vidt muligt at holde mig til kedelig tørkost, han vælter trods alt både ind i potteplanter, falder bagover og alt muligt for noget så kedelig :mrgreen: Og jeg vil sige, at det går ganske glimrende - normalt. Dog var han noget nær stokdøv forrige gang vi var til træning :roll: Så sidst tog jeg altså kylling med i stedet, da han alligevel var på skånekost. Tror jeg tager en blanding næste gang, for er ikke god til det der med at begrænse mængden han får, med noget så småt og fedt-klister-agtigt :oops:

 

Men ellers, så er hans tørfoder altid tilstrækkeligt i alle situationer, undtagen i hans små perioder, hvor han lyder af akut døvhed :evil: Og så er det altså ligegyldigt hvad man står og vifter med! Og råber og skriger og jubler for at fange hans opmærksomhed :roll: Men der plejer altid at være en 'rimelig' grund, enten overtræt og temlig meget mæt, eller har ikke været i parken i flere dage (grundet ferie væk hjemmefra) og VIL bare derned, for der plejer at være mange hunde.. Møghund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tippet. Det tror jeg, jeg vil prøve at finde. Jeg er egentlig lidt imod godbidder af den type, da jeg tror, "rigtig" mad er sundere, men en enkelt godbid hver nat, gør nok ingen skade :-D

 

I såfald ville jeg vælge Ziwipeak godbidderne hvis jeg var dig, de er faktisk sundere end meget tørkost foder :mrgreen:

 

http://www.happy-tails.dk/Treats-Trainingbites.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme til daglig bruger jeg tørkost, men som regel ikke den variant, der serveres til måltiderne. Jeg har som regel scoret mig et par prøveposer, som jeg så bruger i stedet for.

 

Når vi skal på træningspladsen, så skal der altså lidt mere til. Som regel er det pølsestykker, frikadelle m.v.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke den holde den med at hunden gør noget for at få føreren glad... Den gør noget for det den får UD AF at gøre føreren glad;-)

 

Hvad enten det den får ud af det så er jublende ros, godbidder eller at få lov at udføre det arbejde den elsker, feks hente den nedskudte fasan!

 

Og nogen hunde er så taknemmelige at de ikke engang behøver en bekræftigelse hver gang, hvis bare belløningen engang imellem er kæmpe god:5up:

 

sheilas bedste forstærkning er jagt, hare, rådyr og musejagt.

 

Jeg har et blændende indkald hvis jeg kalder med "jeg har set en mus stemmen":lol:

 

oG til trådstarters spørgsmål: Mysla vil godt godtage tørfoder af kvalitet som guf for det meste, men skal jeg have lidt fart i hende, så skal der gerne frikadeller eller fisk på menuen.

 

Sheila er enten eller... Nogle gange er tørfoder helt fint andre gange adr nogle gange er lever det bedste man kan få til træning andre gange er hun da ligeglad..

 

til træning har jeg som regel en blanding af kød og tørfoder og så nogle jackpot guffer for sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

De der skinketern, man kan købe i pakker, er et hit, bliver lige tørt af i noget køkkenrulle, og vupti, så er de klar.

Ind imellem har jeg fået noget edderfuglebryst, som jeg har skåret i små bidder og tørret i ovnen, men det andet, er jo unægtelig lidt lettere.

 

Oooh ja - Magisk Skinke :mrgreen: Hvis du liiige lader dem ligge et par timer i en varm bil eller lomme, bliver de endnu bedre!

 

Bare spørg rundt omkring :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...