Hop til indhold

Hvordan lærer jeg min hund at gå uden snor?


Gæst Alexandra79
 Share

Recommended Posts

Gæst Alexandra79

Hejsa..

 

Jeg har noget familie der overvejer at få enten en Dansk Svensk gårdhund eller en Cavalier King Charles spaniel. Jeg ved at de ville være interesseret i at lære den at gå uden snor, når de feks går i haven. Da begge racer jo er ret kvikke :-) er det jeg tænker at det burde man sagtens kunne lære dem. Selvom Dansk svenske gårdhunde jo er meget kvikke og nysgerrige... Spørgsmålet er så, hvordan og hvor tidligt? Vi ville jo nødig risikere at lille vovse stikker af...

 

Håber der er et klogt hoved der kan hjælpe..:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I haven hegner du ind - så er problemet løst.

 

Udenfor haven starter du mens hvalpen er ganske lille med at have den løs, så længe hvalpen er lille vil den (sædvanligvis) følge dig. Så skal du bare sørge for at lære den, at du er den sjoveste i verden, så dte altid kan betale sig at blive hos dig... også når den bliver ældre og mere modig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Haven skal hegnes ind under alle omstændigheder. Det er meget få hunde der gider blive i en uindhegnet have hvis de er alene derude... Ikke at de nødvendigvis stikker af, men "haven" kan godt lige pludselig blive lidt større.

 

Ellers er det faktisk vildt nemt... Hvalpe er simplethen "programerede" til at blive hos deres flok. Derfor vil en lille hvalp følge dig. Det skal du så bare holde ved lige. Der kommer så en tid, hvor hvalpen selv begynder at udforske - og der skal du "minde den om det". Det gør du ved kontaktøvelser, godbidder når den selv søger kontakt... Jeg gjorde også meget det at jeg gemte mig bag et træ, hvis Nura kom for langt forud. Så skulle du se hende komme stormende tilbage når hun opdagede at jeg var væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Alexandra79

Ja altså den med hegnet kunne jeg godt regne ud ;)

Jeg har før mødt folk der ikke havde hegnet haven ind, og de fortæller jo aldrig andet end "Nej, den er ALDRIG stukket af, eller taget på opdagelse udenfor haven..næ nej, det ved den godt den ikke må.."

Jeg er selv opvokset på landet, og der løb vores hunde også frit omkring,uden hegn. Der var der jo så også umådeligt langt til civilisationen, så der var ingen "fristelser" på den anden side af hækken, som der nok kan være i et villa kvarter.

Men i har jo nok ret i at et hegn nok ikke kan undgås..

 

Men mange tak for rådet vedr det at gå tur, jeg vil give det videre. Jeg er sikker på det bliver et spændende og sjovt "projekt"

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja altså den med hegnet kunne jeg godt regne ud ;)

Jeg har før mødt folk der ikke havde hegnet haven ind, og de fortæller jo aldrig andet end "Nej, den er ALDRIG stukket af, eller taget på opdagelse udenfor haven..næ nej, det ved den godt den ikke må.."

Jeg er selv opvokset på landet, og der løb vores hunde også frit omkring,uden hegn. Der var der jo så også umådeligt langt til civilisationen, så der var ingen "fristelser" på den anden side af hækken, som der nok kan være i et villa kvarter.

Men i har jo nok ret i at et hegn nok ikke kan undgås..

 

Men mange tak for rådet vedr det at gå tur, jeg vil give det videre. Jeg er sikker på det bliver et spændende og sjovt "projekt"

 

Jeg bor også på landet, og jeg møder en del af disse hunde "som har lært" at holde sig inde på deres grund, sjovt nok møder jeg dem ofte i skoven eller flere kilometer fra deres hjem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer også helt an på, hvordan hunden er, om den vil holde sig inde på grunden, jeg har en tæve på 5½, hun er aldrig gået uden for, og vi har aldrig øvet i det, men hun er meget flok orienteret, den lille nye jeg har fået, er da bedøvende ligeglad, om der er nogen af os i nærheden, hun kommer nok ikke, til at kunne gå uden snor, heller ikke i haven, som ikke er indhegnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og selvom op til flere nu har fortalt dig, hvor ubegribelig nemt det er at lære en hund at gå fri ved fod, så husk at der kommer en dag, hvor den lille overlydige hvalp bliver unghund med hvad dertil høre af at prøve grænser af. Nogle mere end andre, men for alt i verden: Stol aldrig 100% på, at hunden bare følger ejeren for det gjorde den som hvalp. Det er et levende væsen man går rundt med og det er et eller andet sted for sent at komme til den erkendelse, når hunden er kørt ned, stukket af etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LilleChanel
Og selvom op til flere nu har fortalt dig, hvor ubegribelig nemt det er at lære en hund at gå fri ved fod, så husk at der kommer en dag, hvor den lille overlydige hvalp bliver unghund med hvad dertil høre af at prøve grænser af. Nogle mere end andre, men for alt i verden: Stol aldrig 100% på, at hunden bare følger ejeren for det gjorde den som hvalp. Det er et levende væsen man går rundt med og det er et eller andet sted for sent at komme til den erkendelse, når hunden er kørt ned, stukket af etc.

Det er godt skrevet. Rigtig mange glemmer nemlig,at det er et levende væsen med egen mening,og bliver næsten chokeret når lille vovse har sin egen mening om tingene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha kommer troligt stormende når jeg har ham fri, medmindre der er en anden hund eller lignende (tror jeg, har vist egentlig ikke prøvet det), men jeg øver det mest med ham tidligt om morgenen, der er der ikke så mange ude.

Roser ham rigtig meget når han kommer og giver godbidder, han elsker at være uden snor, han får løbet meget mere.

Hvis jeg løber lidt med ham, tager det os en 7-8 skridt før det har udviklet sig til angrib skoene :lun:

 

Og et tip er, at lade være med at gå tilbage (hvis det er sikkert selvfølgelig) hvis han ikke kommer, bliv ved at gå væk, som oftest skal der ikke særlig stor afstand til, før hvalpen synes det er for langt = kommer løbende.

Dermed lærer man ikke hunden at kom betyder "min ejer kommer hen til mig" :mrgreen:

Og så har jeg lært, at en hund som bliver kaldt på og ikke kommer, men derimod stiller sig til at snuse i græsset el., det er faktisk et konflikt dæmpende signal - så det er 9 ud af 10 gange fordi KOM liiige har været hårdt nok! Det synes jeg var rigtig fedt at finde ud af :-) Så kan man mildne stemmen, smaske lidt til hunden eller gabe.

 

Vil bare sige, husk ikke at øve det hvor der kører biler, ikke før den lille hund er top dygtig til 'på plads' eller hvad man nu kalder det..

Der skal ikke mere end et blad i blæsevejr til at de er spurtet ud :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt efter hvor I bor (jeg har ikke læst tråden ordentligt, så måske står det der allerede?) vil jeg overveje, om jeg overhovedet skal gå uden snor med vuf undenfor matriklen. Men det er nok også fordi jeg bor midt i København, og derfor tænker trafikalt virvar.

 

En D/S der giver efter sine instinkter, kan være lidt mere svær at have med at gøre end en cavalier der gør det samme. Eftersom cavalieren er en fuglehund der ikke skal gå for langt fra fører.

 

Herinde i byen er det kun den store på 9 der går uden snor, hvorimod den lille på 14 måneder slet ikke har impulskontrol nok endnu til at kunne håndtere spændende ting og sager. Måden jeg indlærte det på var ved hjælp af en flexiline, der fungerede som "faldskærm". Den blev aldrig låst MEDMINDRE hunden var på vej i en farlig situation (på vej ud over fortorvet) og ikke respekterede det første "nej". Og sådan lærte hun ganske hurtigt, at det kun er på fortorvet man må vade rundt, og ikke frit over fodgængerfelte og andet. Tror jeg startede på den træning da hun var omkring 2 år gammel. Den lille er netop begyndt at komme i flexiline når vi går tur rundt om søerne.

 

Er vi i skoven eller park går de begge uden snor (forudsat hunde må færdes uden snor - eller næsten altid forudsat...).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...