Hop til indhold

Bedste tørkost foder?


Gæst cocker spaniel ejer
 Share

Recommended Posts

Gæst cocker spaniel ejer

Jeg er godt klar over at titlens spørgsmål er meget individuelt og kan variere fra hund til hund og fra race til race, men prøver alligevel at oprette en tråd der hedder: bedste tørkost foder?

 

Jeg har en hvalp (cocker spaniel) som er snart 13 uger og som førstegangsejer, kan hunde foder markedet godt være uoverskueligt! Først kan man tage holdning til tørkost vs. råt/BARF, hvor jeg har kommet frem til den konklusion af min hund ikke skal have mere kompliceret mad end jeg selv får :lol: Men selv med valget af tørkost, står man overfor de første måske 100 mærker, som alle er åh så gode - så hvad skal man vælge? :shock: Bare for at nævne et par stykker er der:

 

  • Kingsmoor
  • Nutra Nuggets
  • Fromm Family
  • Gilpa
  • Olivers
  • ProFormance
  • Royal Canin
  • Pedigree
  • Fish4Dogs

Vil også umiddelbart mene, at det giver mest mening, at man vælger noget foder som er tilpasset hundes stadige - fx hvalpefoder til små hunde i stedet for blot at vælge noget der er tilpasset til alle hunde. For umiddelbart må de skulle have brug for noget forskelligt afhængigt af hvalp/voksen og aktiv/allergi eller anden specificering - men spørgsmålet er stadig, hvilket foder skal man vælge?

 

Vores hvalp fik mærket Lone star - Puppy Premium Dog fra ung af (læs: fra Kennelen hvor hun kom fra), men spiste ikke så meget af det og vi prøvede derfor: Dyrelægernes Hvalpefoder (fra fx Bilka). Dette har også vist sig ikke at være så godt for vores hvalp. Da hun har meget afførring og den ikke er specielt fast i konsistensen plus mere lys i det end første foder. Har læst at begge dele tyder på at det ikke er så godt for hunden - første del fordi der er mange overflødige ting der ikke bliver optaget i kroppen og sidste del lidt af det samme, men at konsistensen gerne skal være mere mørk i det og mere fast - også rarere at samle op! :blink:

Så derfor vender jeg igen tilbage til spørgsmålet: Hvilket foder bør man vælge?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ohh... ja, synes godt nok også der er meget at vælge imellem.

 

Vil også sige ud med pedigree.. Jeg kan ikke sige andet end at vi har bestilt et par prøveposer (gratis) fra Olivers, for at se hvad han siger til det - lige nu spiser han noget jeg ikke aner hvad hedder, grønt med huller i, men tror vi (medmindre olivers er et hit) vil prøve Markus Mühle... men nu har vi så også en hund med meget pels, så det er ikke sikkert det er det samme vi leder efter.

 

Så der hjalp jeg nok ikke så meget.. andet end prøveposerne fra Olivers.

 

Jeg ved at fx pedigree er sjovt for hvalpe fordi det er forskellige former/farver/smag, og nogle gider så ikke spise det nye foder, for det er bare brunt og ens, det skal du ikke nødvendigvis tolke som at det nye foder er noget skidt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige, at først skal supermarkedsfoderet sorteres fra.

 

Jeg har et par enkelte ting, jeg kigger, når jeg kigger på foder: Kød skal stå først på ingredienslisten og gerne 2-3 gange i blandt de første 10. Der må ikke stå "korn" - det kan jo være hvad som helst. Der må ikke være hvede eller soja i.

 

Jeg har også fundet ud af, at majs er en god ting at undgå. Hun er knap så meget damp-hund uden majs :mrgreen:.

 

Prisen spiller jo selvfølgelig også ind. Selvom man helst ville sige "jeg kigger ikke på prisen, når jeg køber foder", så bliver jeg altså nødt til det. That's life. Jeg har et regneark, hvor jeg har regnet ud hvor meget de forskellige fodermærker koster pr. dag. Du må gerne låne det.

 

Til sidst skal hunden jo gerne kunne lide foderet. Man kan lave nok så mange "analyser", men hvis kræet ikke kan lide det ...

 

P.t. foder jeg med Olivers om morgenen og barf (RHM) om aftenen. Jeg går dog og leger med tanken om at køre over på rent Olivers, når fryseren er tømt.

 

Held og lykke ud i foderjunglen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige, at først skal supermarkedsfoderet sorteres fra.

 

Jeg har et par enkelte ting, jeg kigger, når jeg kigger på foder: Kød skal stå først på ingredienslisten og gerne 2-3 gange i blandt de første 10. Der må ikke stå "korn" - det kan jo være hvad som helst. Der må ikke være hvede eller soja i.

 

Jeg har også fundet ud af, at majs er en god ting at undgå. Hun er knap så meget damp-hund uden majs :mrgreen:.

 

Prisen spiller jo selvfølgelig også ind. Selvom man helst ville sige "jeg kigger ikke på prisen, når jeg køber foder", så bliver jeg altså nødt til det. That's life. Jeg har et regneark, hvor jeg har regnet ud hvor meget de forskellige fodermærker koster pr. dag. Du må gerne låne det.

 

Til sidst skal hunden jo gerne kunne lide foderet. Man kan lave nok så mange "analyser", men hvis kræet ikke kan lide det ...

 

P.t. foder jeg med Olivers om morgenen og barf (RHM) om aftenen. Jeg går dog og leger med tanken om at køre over på rent Olivers, når fryseren er tømt.

 

Held og lykke ud i foderjunglen.

:shock: you read me mind :shock:

 

De samme overvejelser jeg havde og fik efter en snak omkring majs i en anden tråd og dens påvirkning på stresshomoner ect.

Endte endda med en speciel blanding til kong/frosne ben af Ekaterina herinde fra.

Og så endte vi på olivers, fromms er vist stort set det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cocker spaniel ejer
Jeg vil også sige, at først skal supermarkedsfoderet sorteres fra.

 

Jeg har et par enkelte ting, jeg kigger, når jeg kigger på foder: Kød skal stå først på ingredienslisten og gerne 2-3 gange i blandt de første 10. Der må ikke stå "korn" - det kan jo være hvad som helst. Der må ikke være hvede eller soja i.

 

Jeg har også fundet ud af, at majs er en god ting at undgå. Hun er knap så meget damp-hund uden majs :mrgreen:.

 

Prisen spiller jo selvfølgelig også ind. Selvom man helst ville sige "jeg kigger ikke på prisen, når jeg køber foder", så bliver jeg altså nødt til det. That's life. Jeg har et regneark, hvor jeg har regnet ud hvor meget de forskellige fodermærker koster pr. dag. Du må gerne låne det.

 

Til sidst skal hunden jo gerne kunne lide foderet. Man kan lave nok så mange "analyser", men hvis kræet ikke kan lide det ...

 

P.t. foder jeg med Olivers om morgenen og barf (RHM) om aftenen. Jeg går dog og leger med tanken om at køre over på rent Olivers, når fryseren er tømt.

 

Held og lykke ud i foderjunglen.

 

Tak for gode råd :-D Jeg vil gerne have det regneark, hvis du vil sende det? Kan du ikke blot sende en privatbesked til mig eller hvordan fungerer det, ellers kan du få en mail adresse.

 

Tyder på at det godt kunne være jeg skulle prøve Olivers - mange der anbefaler det! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stryg pedigree at once :mrgreen: det er også bare "fyld"

RC- for dyrt.

 

Vi foder selv med olivers og er tilfredse med det pga. kød indholdet, ingen korn produkter (vi skulle helt væk fra majs)

Og så er brune ris bedre end hvide ris.

 

En direkte sammenligne med dem du nævner er jeg får doven til at lave :oops:

 

Helt enig :5up:

 

Vi brugte Kingsmoor og vores hund var glad for det, men jeg ville også gerne undgå majs så derfor bruger vi nu også Olivers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg er godt klar over at titlens spørgsmål er meget individuelt og kan variere fra hund til hund og fra race til race, men prøver alligevel at oprette en tråd der hedder: bedste tørkost foder?

 

Jeg har en hvalp (cocker spaniel) som er snart 13 uger og som førstegangsejer, kan hunde foder markedet godt være uoverskueligt! Først kan man tage holdning til tørkost vs. råt/BARF, hvor jeg har kommet frem til den konklusion af min hund ikke skal have mere kompliceret mad end jeg selv får :lol: Men selv med valget af tørkost, står man overfor de første måske 100 mærker, som alle er åh så gode - så hvad skal man vælge? :shock: Bare for at nævne et par stykker er der:

 

  • Kingsmoor
  • Nutra Nuggets
  • Fromm Family
  • Gilpa
  • Olivers
  • ProFormance
  • Royal Canin
  • Pedigree
  • Fish4Dogs

Vil også umiddelbart mene, at det giver mest mening, at man vælger noget foder som er tilpasset hundes stadige - fx hvalpefoder til små hunde i stedet for blot at vælge noget der er tilpasset til alle hunde. For umiddelbart må de skulle have brug for noget forskelligt afhængigt af hvalp/voksen og aktiv/allergi eller anden specificering - men spørgsmålet er stadig, hvilket foder skal man vælge?

 

Vores hvalp fik mærket Lone star - Puppy Premium Dog fra ung af (læs: fra Kennelen hvor hun kom fra), men spiste ikke så meget af det og vi prøvede derfor: Dyrelægernes Hvalpefoder (fra fx Bilka). Dette har også vist sig ikke at være så godt for vores hvalp. Da hun har meget afførring og den ikke er specielt fast i konsistensen plus mere lys i det end første foder. Har læst at begge dele tyder på at det ikke er så godt for hunden - første del fordi der er mange overflødige ting der ikke bliver optaget i kroppen og sidste del lidt af det samme, men at konsistensen gerne skal være mere mørk i det og mere fast - også rarere at samle op! :blink:

Så derfor vender jeg igen tilbage til spørgsmålet: Hvilket foder bør man vælge?

 

Nu fodrer jeg så råt. Men jeg overvejer at prøve Ziwi Peak til hvis hundene skal passes.

Det består udelukkende af tørret kød og tørret indmad.

Det er bankedyrt men jeg kan se at de anviser mindre pr dag end andre mærker. Har faktisk ikke lige regnet på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LilleChanel

Jeg bruger Arion.

- En 15 kg's sæk holder 1½ måned.

- Min hund er helt vildt med det.

- Der forbliver frisk i en foderspand.

- Det er godt og solidt foder til billig penge, 385 kr for 15 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi er skiftet til Fromm Adult Gold.

Det er et holistisk foder, uden hvede, gluten, soya og majs.

 

Og en eller flere af disse har Bamse tilsyneladende ikke kunne tåle, fandt vi ud af ved foderskift.

 

Af de fremskridt vi har set er:

Mindre og fastere afføring.

Ingen opkast og hosten.

Pænere pels og mindre fælden.

Han klør ikke øre og poter længere.

Bedre humør og mere energi.

Al rødme i lysken er væk.

 

 

Så synes Fromm i vores tilfælde fortjener en plads blandt de bedre fodertyper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg brugte også olivers til mine hunde.. Men nu er det kun fnuggi der for det, jago har får nu sportsman pride /proformace...

 

er lige glad for begge og det bliver leveret ud så det er let når man ik har bil selv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ohh... ja, synes godt nok også der er meget at vælge imellem.

 

Vil også sige ud med pedigree.. Jeg kan ikke sige andet end at vi har bestilt et par prøveposer (gratis) fra Olivers, for at se hvad han siger til det - lige nu spiser han noget jeg ikke aner hvad hedder, grønt med huller i, men tror vi (medmindre olivers er et hit) vil prøve Markus Mühle... men nu har vi så også en hund med meget pels, så det er ikke sikkert det er det samme vi leder efter.

 

Så der hjalp jeg nok ikke så meget.. andet end prøveposerne fra Olivers.

 

Jeg ved at fx pedigree er sjovt for hvalpe fordi det er forskellige former/farver/smag, og nogle gider så ikke spise det nye foder, for det er bare brunt og ens, det skal du ikke nødvendigvis tolke som at det nye foder er noget skidt!

 

Tak for rådet :5up: har lige bestilt en prøve på lidt hvalpe mamse :mums: fra Olivers Petfood!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

 

Jeg har også fundet ud af, at majs er en god ting at undgå. Hun er knap så meget damp-hund uden majs :mrgreen:.

 

Prisen spiller jo selvfølgelig også ind. Selvom man helst ville sige "jeg kigger ikke på prisen, når jeg køber foder", så bliver jeg altså nødt til det. That's life. Jeg har et regneark, hvor jeg har regnet ud hvor meget de forskellige fodermærker koster pr. dag. Du må gerne låne det.

 

Whaaat - Kan Majs give "Damp" hunde? :shock:

Så kan jeg sgu' da bedre forstå at Bamse er mere afbalanceret efter vi skiftede foder!!

Han levede jo nærmest af majs foder før!

 

Det der regne ark - Må jeg også lige sende en forespørgsel på det?

Lyder genialt, men er for doven til selv at gå i krig med at lave et :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Foder ér en jungle og til dels religion............:mrgreen:

 

Vi har fodret med Hill´s.

 

Kromix, som mange jægere køber, fungerede hundene godt på, men da vi skiftede til RC kunne vi se at det slet ikke var godt nok...........

 

Pepsi, som er hvid/orange Breton fik en mere klar orange farve.

 

Chili, vildtfarvet Borderterrier, var nødt til at skifte fordi hun blev syg og skulle steriliseres...... Hun fik en flot blank pels og en fandens energi.

 

 

Jeg hørte for et stykke tid siden at en undersøgelse havde vist at der var fundet savsmuld i noget hundefoder.........??? :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Whaaat - Kan Majs give "Damp" hunde? :shock:

Så kan jeg sgu' da bedre forstå at Bamse er mere afbalanceret efter vi skiftede foder!!

Han levede jo nærmest af majs foder før!

 

Det der regne ark - Må jeg også lige sende en forespørgsel på det?

Lyder genialt, men er for doven til selv at gå i krig med at lave et :mrgreen:

 

Det er i hvert fald min erfaring - og har da hørt det fra andre også.

 

Sender du mig lige din mailadresse på pb, så sender jeg det til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg fodrer også med Olivers - med stor tilfredshed.

 

Prisen er fornuftig (især hvis du finder én at købe af der bestiller hjem i paller. Så er der ofte rigtig stor rabat) og ingredienslisten virker sund.

 

På det seneste er jeg begyndt at erstatte aftenmåltidet med råt kød og ben. Det tror jeg ikke jeg ville have turdet da Nura var hvalp. Hun er lige knap et år nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundevennen

Ulven er stamfader til alle hunderacer, derfor er der heller ingen fysiologisk forskel mellem eksempelvis en puddelhund og en schæferhund. Alle hundracer kræver derfor præcist den samme type ernæring, og behøver ikke artsspecifikt foder.

Det samme gælder for hvalpe, voksne hunde og ældre hunde, som også ville spise den samme føde i naturen, men i forskellige mængder. Hvalpe spiser større mængder føde end voksne hunde, mens ældre hunde med mindre aktivetet, vil spise mindre føde. Derfor kræver hvalpe og ældre hunde heller ingen specialfoder i fangenskab.

For at slå et 7 tommer søm igennem myten om majs og soja!

Brugt korrekt er majs 99% optageligt i hunden og brugt i de rigtige mængder, i forhold til resten af indholdet, giver det hverken damp eller andet skidt. Underforstået at det er ikke er presserester af majs fra majsolie produktionen, men hel gmo fri gerne økologisk majs tørret ned og malet til mel..

Soja indeholder faktisk flere proteiner end kød gør og brugt i de korrekte mængder giver det et super foder. Problemet er ofte at soja brugt i hundefoder er igen rester fra soja produktionen og tofu fremstillingen. Her skal det igen være hel tørret sojabønner malet til mel.

Så derfor skal man ikke udråbe hverken majs eller soja som skurke, men måden de bliver brugt på. Der findes faktisk hundefoder med korrekt brug af disse.

Dem som roser Olivers foder bør måske tænke lidt over indholdet i dette foder, roetrævler, skrald af roe, kartofler, skral af disse samt diverse stoffer som næsten må betegnes som lægemidler. Velbekommen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulven er stamfader til alle hunderacer, derfor er der heller ingen fysiologisk forskel mellem eksempelvis en puddelhund og en schæferhund. Alle hundracer kræver derfor præcist den samme type ernæring, og behøver ikke artsspecifikt foder.

 

Det samme gælder for hvalpe, voksne hunde og ældre hunde, som også ville spise den samme føde i naturen, men i forskellige mængder. Hvalpe spiser større mængder føde end voksne hunde, mens ældre hunde med mindre aktivetet, vil spise mindre føde. Derfor kræver hvalpe og ældre hunde heller ingen specialfoder i fangenskab.

 

For at slå et 7 tommer søm igennem myten om majs og soja!

 

Brugt korrekt er majs 99% optageligt i hunden og brugt i de rigtige mængder, i forhold til resten af indholdet, giver det hverken damp eller andet skidt. Underforstået at det er ikke er presserester af majs fra majsolie produktionen, men hel gmo fri gerne økologisk majs tørret ned og malet til mel..

 

Soja indeholder faktisk flere proteiner end kød gør og brugt i de korrekte mængder giver det et super foder. Problemet er ofte at soja brugt i hundefoder er igen rester fra soja produktionen og tofu fremstillingen. Her skal det igen være hel tørret sojabønner malet til mel.

 

Så derfor skal man ikke udråbe hverken majs eller soja som skurke, men måden de bliver brugt på. Der findes faktisk hundefoder med korrekt brug af disse.

 

Dem som roser Olivers foder bør måske tænke lidt over indholdet i dette foder, roetrævler, skrald af roe, kartofler, skral af disse samt diverse stoffer som næsten må betegnes som lægemidler. Velbekommen.

 

nu kan jeg næsten ikke blive mere forvirret :-) det undrede mig nu også, at et mærke som markus mühle (som jeg har hørt meget godt om) har majs i foderet, hvis det skulle være så skidt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ulven er stamfader til alle hunderacer, derfor er der heller ingen fysiologisk forskel mellem eksempelvis en puddelhund og en schæferhund. Alle hundracer kræver derfor præcist den samme type ernæring, og behøver ikke artsspecifikt foder.

 

Det samme gælder for hvalpe, voksne hunde og ældre hunde, som også ville spise den samme føde i naturen, men i forskellige mængder. Hvalpe spiser større mængder føde end voksne hunde, mens ældre hunde med mindre aktivetet, vil spise mindre føde. Derfor kræver hvalpe og ældre hunde heller ingen specialfoder i fangenskab.

 

For at slå et 7 tommer søm igennem myten om majs og soja!

 

Brugt korrekt er majs 99% optageligt i hunden og brugt i de rigtige mængder, i forhold til resten af indholdet, giver det hverken damp eller andet skidt. Underforstået at det er ikke er presserester af majs fra majsolie produktionen, men hel gmo fri gerne økologisk majs tørret ned og malet til mel..

 

Soja indeholder faktisk flere proteiner end kød gør og brugt i de korrekte mængder giver det et super foder. Problemet er ofte at soja brugt i hundefoder er igen rester fra soja produktionen og tofu fremstillingen. Her skal det igen være hel tørret sojabønner malet til mel.

 

Så derfor skal man ikke udråbe hverken majs eller soja som skurke, men måden de bliver brugt på. Der findes faktisk hundefoder med korrekt brug af disse.

 

Dem som roser Olivers foder bør måske tænke lidt over indholdet i dette foder, roetrævler, skrald af roe, kartofler, skral af disse samt diverse stoffer som næsten må betegnes som lægemidler. Velbekommen.

 

Tror egentlig du har ret (er ikke selv for godt inde i hundes fysiologi) - Problemet er vel desværre bare at majs, kun i de færreste fodertyper er brugt rigtigt - og jeg kan ikke genneskue i hvilke fodertyper de er brugt korrekt!

 

Ikke fordi jeg er uening i at fordøjelses systemet er ens på hunde og ulve (har ikke viden om det) - men undre mig over at nogle hunde, så ikke trives på barf?

 

og hvorfor er så stor forskel på hvilket foder hunde trives på?

 

Synes at have læst, at soya er en dårligere protienkilde end kød, og er en kendt årsåg til allergi. Så hvorfor bruge det i stedet for kød?

 

Mht. roetrævler, er det lige så omdiskuteret som majs og soya - Nogle mener det giver allergi, andre siger det er godt for fordøjelsen. Hvad skal man tro på? :shock:

 

Nu har jeg også en hund med tendens til allergi - Og Majs, soya og hvede er bla. en af de ting min dyrlæge har som mistænkt.

Har dog aldrig fået det testet, da et foderskift fulstændig fjernede alle tegn på allergi, så jeg styre konsekvent uden om alle tre for at være på den sikre side :rolleyes:

 

En masse spørgsmål, men vil så gerne være klogere på hvad jeg putter i munden på min vovse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...