Hop til indhold

Forskellen på Hurtta selerne?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Er der nogen som kender til forskellene på de forskellige Hurtta seler?

 

Der er hurtta pro, hurtta y-sele og almindelig hurtta sele - hvilken en har i?

 

Eller bruger i en anden??! (Jeg synes egentlig ikke at hurtta er specielt fede, kan ikke forstå at deres mærke skal stå på HELE selen :mrgreen:)

 

Umiddelbart vil jeg nok ikke vælge y-selen, synes de andre ser ud til at give bedre støtte hen over brystbenet.

Vores samojede har jo helt klart trække-genet i sig, så det er vigtigt for mig at selen sidder på langs på brystet.

 

Håber nogen kan hjælpe :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariel-j

Jeg droppede den almindelige Hurtta sele til min hund ene og alene af den grund, at den simpelthen hev for meget af pelsen af på ryggen. På den almindelige sele sætter man snoren fast på en ring, der kører løst på et bånd. Hver gang snoren var løs kom denne ring ned at ligge i den lange pels, og hvis snoren så blev strammet, så risikerede jeg, at der sad noget pels i klemme.

 

På y-selen sidder ringen fastmonteret på selen, og det virker meget bedre.

 

En løsning kunne måske være, at man fastmonterede ringen på en eller anden måde. Det overvejede jeg da hvertfald selv, men endte med at købe y-selen i stedet, og den er jeg fuldt ud tilfreds med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan ikke bruge T-sele typerne der sidder på tværs henover brystet, da de generer hendes skulderled - så hun ikke kan bevæge sig frit... Men Karla er også utroligt kort fortil.

 

Jeg vil rigtigt gerne have en Y-sele, jeg synes det er rart med stroppen ned mellem forbenene....

 

Ligenu har jeg en K-sele, tror jeg de hedder, fra Trixie Elegance linien - sådan en man bare træder ind i og klikker sammen oppe på ryggen. Den sidder fint på hende, men den er grim (synes jeg) og bryder mig ikke specielt meget om kvaliteten.

 

Jeg synes Hurttas kvalitet er super lækker at røre ved, har ingen førstehåndserfaring med den, så ved ikke om den er lige så god brugsmæssigt som den føles ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget glad for Hurtta modellen, (den gamle,der sidder på tværs), den sidder godt på vores.

Den er også nemmest at give på, syntes jeg.

Dog syntes jeg nylon-kvaliteten er noget skrammel, hos os holder de ikke ret længe, trods hundene går pænt osv.

Det er især den ring der kører løst på et bånd, det svækker med tiden "kraften" på båndet, så selvom det ikke ser slidt ud kan det meget let briste.

 

Så nu vil jeg kun have lædermodeller. Både K9,Hurtta,trixie nylon-modellerne har jeg afprøvet, med forskellige brist. Dog har dem af samme mærker, samme fejl - så det er helt sikkert kvalitets/fabrikationsfejl.

Desværre har Hurtta-læderselen også plastikspænde, så den bliver her også fravalgt nu. - Men det er selvfølgelig vældig praktisk i forhold til vand.

 

Jeg tror, at jeg vil købe fra Kenjan denne gang. En læder m. messingspænder. Det er lidt dyrt i indkøb, men i forhold til hvor længe de holder, er de godt nok meget billige.

Den mutten har, har holdt upåklageligt rigtig længe. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal ud og prøve dem på Buddha :-D Jeg kender flere hunde, som kropsmæssigt passer bedst til enten T eller Y selen. Personligt ville jeg også helst have Y-selen. Men jo ikke, hvis den ikke sidder godt på min hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gucci, ja det har du helt ret i.

Nu har jeg bestilt en fra nettet, så må jeg prøve den på ham og så sende den tilbage/bytte hvis den ikke passer.

Vidste ikke lige hvilke butikker der har den i København, så tog den nemme omvej på http://www...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gucci, ja det har du helt ret i.

Nu har jeg bestilt en fra nettet, så må jeg prøve den på ham og så sende den tilbage/bytte hvis den ikke passer.

Vidste ikke lige hvilke butikker der har den i København, så tog den nemme omvej på www...

 

Vi må lige høre feedback og se billeder så :-D

 

Til en anden gang, så kan du prøve og se dem her - hun har butik på Østerbro og virker sød:

 

http://www.trenddog.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selerne fra Wolfsong og K9 Power - fra Wolfsong bruger jeg X (Y)-selen, og dem fra K9 sidder henover brystet.

 

Jeg kan godt lide foringen i Wolfsong (fleece), og princippet er det samme som hos Hurrta - jeg synes bare, at Wolfsong er bedre i kvaliteten ;-) Jeg har valgt X (Y)-modellerne da de sidder bedst på hundene, og fordeler trækket bedst.

 

K9 Power (og en lignende sele fra Kenjan) er de eneste sele med bringestykke som jeg synes sidder ordenligt af denne type seler, på mine hunde.

Generelt sidder bringeseler bedst på de store muskuløse racer, såsom amerikansk bulldog, amstaff, dogue de bordeuax o.lign. som har en muskuløs og bred brystkasse.

 

Så jeg ville klart vælge Y-modellen :blink:

 

Lige et billede af de seler jeg snakker om, så der ikke bliver skabt forvirring ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en kommentar - jeg synes at Wolfsong er utroligt snævre i hovedåbningen, et problem jeg ikke synes er tilstede på samme måde ved Hurttas Y-sele...

 

Det er muligvis en detalje, men hvis man har en hund, der ikke synes det er super fedt hurra at få noget ned over hovedet, så er det lidt dumt

Link til indlæg
Del på andre sites

Refleksen i Hurtta bliver helt stiv og splintrer hos os - har haft flere seler hvor det er sket, muligvis pga saltvand? Men jeg synes det er noget rigtigt skidt!

 

 

men her taler du om den gamle version ikke sandt? den nye har jo ikke refleksen på ...

 

1. gammel hurtta (spor-sele versionen)

2. ny hurtta

3. ny hurtta t-sele / spor sele

aktivt_hundeliv_hurtta_pro_y-sele_groen.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så også flere steder at de havde de gamle, men der stod også at det var de sidste - så købte selvfølgelig den nye model (y-selen), da man vel kan gå ud fra at den nye er federe end den gamle model :cool:

 

Nu har jeg jo bestilt den, men vil være opmærksom på om den ser ud som om den er ved at gå i stykker! Og tænker at jeg nok skal vaske den, hvis vi har været på stranden.

 

Men tak for jeres svar! Han vokser fra selen på et tidspunkt (snart sikkert :engel:) så vil jeg kigge på de andre mærker i nævnte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så også flere steder at de havde de gamle, men der stod også at det var de sidste - så købte selvfølgelig den nye model (y-selen), da man vel kan gå ud fra at den nye er federe end den gamle model :cool:

 

Nu har jeg jo bestilt den, men vil være opmærksom på om den ser ud som om den er ved at gå i stykker! Og tænker at jeg nok skal vaske den, hvis vi har været på stranden.

 

Men tak for jeres svar! Han vokser fra selen på et tidspunkt (snart sikkert :engel:) så vil jeg kigge på de andre mærker i nævnte!

 

Hvilken størrelse har du købt den i? det kunne jo være at den var stor nok til mit lille kræ når Buddha voksede ud af den :rolleyes::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken størrelse har du købt den i? det kunne jo være at den var stor nok til mit lille kræ når Buddha voksede ud af den :rolleyes::mrgreen:

 

Størrelse 45cm, hvis det siger dig noget? Har bestilt den fra dyreomsorg.dk, der kan du se den måde de måler på. Skal du bruge så lille en størrelse?

 

Hvis den passer Buddha, er det nok ikke helt sikkert at du gider have den bagefter... øhmmn, vi har det med at tegne og sætte christiania-flag på det meste :oops::engel: Men det er selvfølgelig ikke sikkert at flagene passer i størrelsen, jeg skal i hvert fald nok huske dig, hvis du kan bruge sådan en størrelse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Størrelse 45cm, hvis det siger dig noget? Har bestilt den fra dyreomsorg.dk, der kan du se den måde de måler på. Skal du bruge så lille en størrelse?

 

Hvis den passer Buddha, er det nok ikke helt sikkert at du gider have den bagefter... øhmmn, vi har det med at tegne og sætte christiania-flag på det meste :oops::engel: Men det er selvfølgelig ikke sikkert at flagene passer i størrelsen, jeg skal i hvert fald nok huske dig, hvis du kan bruge sådan en størrelse :blink:

 

den er desværre for lille så, jeg skal nok bruge en 60. Under alle omstændigheder er jeg ikke sikker på at Christiania-flag og mig passer sammen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst LittleGirl
Størrelse 45cm, hvis det siger dig noget? Har bestilt den fra dyreomsorg.dk, der kan du se den måde de måler på. Skal du bruge så lille en størrelse?

 

Hvis den passer Buddha, er det nok ikke helt sikkert at du gider have den bagefter... øhmmn, vi har det med at tegne og sætte christiania-flag på det meste :oops::engel: Men det er selvfølgelig ikke sikkert at flagene passer i størrelsen, jeg skal i hvert fald nok huske dig, hvis du kan bruge sådan en størrelse :blink:

Amocca

 

Hvilken farve og type er selen? Jeg leder nemlig også efter en i str. 45 :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ny Hurtta er den bedste sele, vi har haft. T-seler ryger for nemt over hovedet på min hund, og de fleste andre y-seler duer ikke, fordi stykket mellem forbenene hænger på hende, da hendes brystkasse er ret vandret. Men Hurttas y-sele sidder perfekt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ny Hurtta er den bedste sele, vi har haft. T-seler ryger for nemt over hovedet på min hund, og de fleste andre y-seler duer ikke, fordi stykket mellem forbenene hænger på hende, da hendes brystkasse er ret vandret. Men Hurttas y-sele sidder perfekt :5up:

Det vil jeg give dig ret i. Vi har også en til Smilla og når hun vokser ud af den skal hun have en ny af samme mærke :5up:(selvom vi har et hav andre). :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi endte med at købe en anden, den ser rimelig stor ud nu, men den passer ham og det gode ved den er at buddha kan vokse til dobbelt størrelse i den - virkede som om det hurtigt kunne blive ret dyrt at have hurtta seler, når nu han bliver så stor. (Kæææmpe stor :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg give dig ret i. Vi har også en til Smilla og når hun vokser ud af den skal hun have en ny af samme mærke :5up:(selvom vi har et hav andre). :oops:

 

Ja, det virker som om, at de fleste Y-seler er lavet til hunde med en meget lodret brystkasse. Det er svært at finde en god - vi har også 4-5 styks liggende, som er kasseret. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...