Hop til indhold

Hjælp min hund bider og gør.


Gæst LouiseBS
 Share

Recommended Posts

Gæst LouiseBS

Har nu haft min papillon hvalp i 2 uger. OG HUN BIDER. Min veninde der selv har hund siger at hun bider meget mere og hårdere end hendes gjorde som hvalp. Hun er begyndt at bide til, f.eks. har hun allerede bidt hul i min læbe, fingrer og ben. Selvfølgelig er det hele i leg, men det er bare ved at være ret frustrerende. Jeg har prøvet forskellige metoder, som at bytte mine fingre ud med legetøj, sige nej (som hendes tidligere ejer sagde at hun havde lært, men som jeg aldrig har set hende reagere på), at pive når hun bider for hårdt og gå væk i 20 sek., det har ikke virket særlig godt.

 

Er der nogen derude der har nogle gode råd, eller ideer, som jeg kan afprøve?

 

Har også et andet problem, hun gør helt vildt, kun når hun leger, men hun gør meget og højt. Hun gør også af mig når hun vil lege. Jeg har sørget for at lege med hende mange gange om dagen så hun ikke føler sig overset. Men hun gør kun når hun er glad og leger.

 

Er der nogen der ved hvorfor? Eller hvordan jeg skal gribe det an? Jeg har ikke rigtig prøvet noget endnu, da jeg er bange for at hun opfatter mig nej forkert, altså at hun tror at det er forkert at lege.

 

Håber i vil hjælpe mig.

Redigeret af LouiseBS
Kan man ikke vedhæfte et billede?
Link til indlæg
Del på andre sites

Her kommer så verdens dårligste hunde-trænings svar NOGENsinde:

 

Det er min erfaring (sorry... jeg VED at det er lamt) at de vokser fra bideriet.

 

There. I said it. Jeg kunne IKKE få Hektor til at lære at lade være... men han voksede selv fra det.

 

Meget meget dårlig taktik og der er HELT sikkert nogen der vil være til langt mere hjælp herinde end mig :lol: Men nu har du da det håb du kan hæfte dig lidt ved.

 

Jeg kunne egentlig godt få ham til at stoppe med at bide i sin tid. Jeg holdt op med at lege med ham, når han begyndte at være for voldsom. Herefter kigge jeg væk fra ham, sagde "schyyy" og strøg ham langsomt over pelsen... ganske som et beroligende nus. Efter få nus, var han rolig igen - men han begyndte naturligvis prompte at bide igen så snart der var den mindste optakt til leg igen. Men du kan jo prøve det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg kender det!! :shock:

 

Du skal vælge én ting du gør, når din hund bider for hårdt, det andet bliver bare for forvirrende. Prøv konsekvent at lege med legetøj, så hvalpen har dine hænder i munden så lidt som muligt (ved godt at fingrene sikkert stadig er mere spændende), men det har vi i hvert fald gjort. Bare stoppet alverdens ting ind i den der vilde mund :rolleyes:

 

Det bedste vil være at ignorere når hun bider for hårdt - ikke i vildt lang tid - men lige nok til at legen stopper et øjeblik. Sig en lyd, sådan pive-agtig, det skal ikke være højt (larmende), men gerne så hunden kigger mærkeligt på dig, og så se lidt "ked" ud af det / forbavset / lidt skuffet.

Og så øjenkontakt i 3 sekunder! Ikke sur/ond øjenkontakt (for det bliver kun noget rod når du gerne vil lære positiv kontakt....), men lige marker og få kontakt. Hvilket hunden sikkert ikke har lyst til, men prøv.

Du skal gøre det i lang tid. Altså måske en uge, måske 2, måske 3.

 

Ellers kan det nok hjælpe dig rigtig meget hvis du kan finde hunde/hundehvalpe som hun kan lege med, Buddha har lært meget mere om ikke at bide for hårdt af alle de hunde han har mødt!

 

 

 

Det med at gø, jaaaaaa man bliver sindssyg af det!! Hvalpe-gøen er jo tinitus-fremkaldende :shock::shock::shock: Buddha gør også som en sindssyg, for h....!

Du får højst sandsynligt aldrig din hund til at stoppe med at gø, men på sigt kan du nok kontrollere det lidt bedre.

Vi har prøvet at ignorere - det hjælper ikke en dyt. Slet ikke når vi ofte er sammen med andre mennesker, plus at han også gør af hundene når de leger.

Afled virker bedst for mig. Give nogle nemme kommandoer, sæt dig - dæk og sådan. Søge hvis han er sulten (vi smider fuldkosten ud på gulvet), gå ind i et andet rum og lav noget spændende, alt afledning gælder i fredens navn :engel:

Buddha gør også for leg, kontakt, opmærksomhed - you name it, han gør :mrgreen:

 

Vi fik denne øvelse anbefalet:

Hvis du tager et legetøj som hunden er glad for, så hold det over hendes rækkevidde og gør hende vildt interesseret i det. Når hun gør, giver du hende godbid + siger dygtig, så legetøj. (Og leger med det.) Det gør i mange gange.

Så sætter du kommando på - giv hals - når hun gør, og giver godbid + dygtig, så legetøj. Og leger.

Det gør du også mange gange..

 

Til sidst øver du om du bare kan holde legetøjet eller godbidden stille og så give kommandoen, for at få hende til at gø.

Jeg giver i hvert fald godbidder og siger dygtig, for det er jo ikke sikkert at man lige har et stykke legetøj i lommen, hver gang hunden gør.

 

Pointen i denne øvelse er, at at gø pludselig bliver en kommando, som du burde kunne stoppe efter et par bjæf med en godbid og et dygtig.

Men du skal nok forberede dig på, at det også tager lang tid.....

 

 

Håber du kan bruge noget af det. Og at det hjælper!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ja, som Nanett skriver, pludselig stopper det. Når mælketænderne er ude og det ikke klør mere...... tror nok det er når de er 3-4, måske 4 1/2 måned gammel, kan ikke lige huske det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Men ja, som Nanett skriver, pludselig stopper det. Når mælketænderne er ude og det ikke klør mere...... tror nok det er når de er 3-4, måske 4 1/2 måned gammel, kan ikke lige huske det.

 

Men - det bliver altså ikke ved med at være helt så slemt så længe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den vokser fra det, når den skifter tænder i 4-6 måneders alderen. Indtil da: Lev med det, gi den noget legetøj, afled så godt du formår, så det ikke er dine hænder og ben det går ud over hver gang, men fat mod. Det er en hvalpe-ting, der går i sig selv.

 

Da Bassen var hvalp var det SÅ sjovt at bide rigtig hård og inderligt i mors næse, så blodet flød, men wtf det gik over og det går også over med din hvalp. Du må bare finde dig i i en periode at ligne en, der lige har været ude og beskære roser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men - det bliver altså ikke ved med at være helt så slemt så længe...

 

Ok - dejligt! :-D

Men synes heller ikke Buddha er særlig slem mere, han er kun 11 uger i dag, legetøj og gulerødder virker rigtig godt når han bare MÅ tygge i noget. Hvilket jo også er helt naturligt at han skal..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, dette er egentlig ikke noget særlig godt råd og jeg ved egentlig ikke om det er så smart at skrive det herinde, for folk kan sagtens misforstå hvad de læser og overdrive ting hvis de ser en smule virkning, så jeg håber folk læser det hele meget grundigt. Desuden afspejler det nok min ringe tålmodighed men jeg orker altså ikke med det hvalpebideri. Min tålmodighed er stort set lig nul, når noget gør ondt på mig. :oops::???:

 

Da Thailo var lille blev jeg nødt til at sætte en snor i ham (han havde det med at blive hidsig) som jeg så bandt til et bordben eller lignende, i nærheden af mig, når han blev for slem (ellers havde jeg nok kylet ham ud med køkkenaffaldet). :lol: Hellere dèt end at jeg blev irriteret over ham, for hvalpe forstår jo ikke hvad den irritation kommer af (det er jo naturligt nok). Når han så var faldet til ro, lod jeg ham løbe igen og fortsatte legen eller hvad vi nu var igang med.

 

Det skal ikke bruges som en straf, bare som et redskab til at forhindre hvalpen i at kamme helt over, og man skal selvfølgelig aktivere og lege med hvalpen og ikke bruge dèt at binde af, som noget man gør hver gang hvalpen bliver lidt vild. De har behov for at få lov til at opføre sig som hvalpe og som sagt er det helt naturlig for dem at lege sådan. Det er bare os mennesker der er lidt sarte og det skal jo egentlig ikke gå ud over dem.

 

Hvis der er nogen der er kommet så langt ud at de overvejer at forsøge sig med min hjemmestrikkede metode, hjælper jeg gerne over PB, for jeg vil gerne understrege at det ikke er noget man skal gøre uden at tænke sig grundigt om først. Det kan skade hvalpens udvikling at blive bremset for meget i en naturlig adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin
Hmmm, dette er egentlig ikke noget særlig godt råd og jeg ved egentlig ikke om det er så smart at skrive det herinde, for folk kan sagtens misforstå hvad de læser og overdrive ting hvis de ser en smule virkning, så jeg håber folk læser det hele meget grundigt. Desuden afspejler det nok min ringe tålmodighed men jeg orker altså ikke med det hvalpebideri. Min tålmodighed er stort set lig nul, når noget gør ondt på mig. :oops::???:

 

Da Thailo var lille blev jeg nødt til at sætte en snor i ham (han havde det med at blive hidsig) som jeg så bandt til et bordben eller lignende, i nærheden af mig, når han blev for slem (ellers havde jeg nok kylet ham ud med køkkenaffaldet). :lol:Hellere dèt end at jeg blev irriteret over ham, for hvalpe forstår jo ikke hvad den irritation kommer af (det er jo naturligt nok). Når han så var faldet til ro, lod jeg ham løbe igen og fortsatte legen eller hvad vi nu var igang med.

 

Det skal ikke bruges som en straf, bare som et redskab til at forhindre hvalpen i at kamme helt over, og man skal selvfølgelig aktivere og lege med hvalpen og ikke bruge dèt at binde af, som noget man gør hver gang hvalpen bliver lidt vild. De har behov for at få lov til at opføre sig som hvalpe og som sagt er det helt naturlig for dem at lege sådan. Det er bare os mennesker der er lidt sarte og det skal jo egentlig ikke gå ud over dem.

 

Hvis der er nogen der er kommet så langt ud at de overvejer at forsøge sig med min hjemmestrikkede metode, hjælper jeg gerne over PB, for jeg vil gerne understrege at det ikke er noget man skal gøre uden at tænke sig grundigt om først. Det kan skade hvalpens udvikling at blive bremset for meget i en naturlig adfærd.

 

Jeg syens det er sødt af dig at lade være med at lade din irritation gå ud over hvalpen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS

Jeg tror da at det er en god ide med en stor og vild hvalp, nu er jeg så heldig at hun er meget lille. Så når jeg vil have pause fra hendes bideri så lægger jeg mig på sofaen med fødderne oppe for hun kan ikke nå op.

 

Er også så heldig at hun er vildt god til at lege selv, det vil jeg bare lige blære mig lidt med. ;)

Jeg skal bare holde øje med at hun ikke lige pludselig kommer farende og får fat i mine tærer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror da at det er en god ide med en stor og vild hvalp, nu er jeg så heldig at hun er meget lille. Så når jeg vil have pause fra hendes bideri så lægger jeg mig på sofaen med fødderne oppe for hun kan ikke nå op.

 

Er også så heldig at hun er vildt god til at lege selv, det vil jeg bare lige blære mig lidt med. ;)

Jeg skal bare holde øje med at hun ikke lige pludselig kommer farende og får fat i mine tærer.

 

Og det er nok så meget bedre end alle mulige hårdhændede metoder. Vi taler jo trods alt om en hvalp, der leger på hvalpemaner og har gummer der klør. Min respekt ! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe har godt af en timeout en gang i mellem; få hjælp til at slappe lidt af. Herhjemme aftog meget af hvalpebideret da vi fik indlært bidehæmning - jeg kaster mig jo gerne ned på gulvet og leger med hundene, og da den yngste syntes det er sjovt at bide fast i ting, fik hun hurtigt lært jeg er en ømskindet satan der ikke gad lege sådan. Så nu er hun tilfreds med at hun bider blødt sammen og jeg har hende i en fingerkrog lige bagved hjørnetænderne. Når hun bliver rigtig kæk skal hun også stadig hjælpe mig med at gå ved at hive fat i bukseben eller sko.

 

Hun er nu 14 måneder gammel og der er MEGET der har ændret siden hun var i den alder du snakker om. Blandt andet har hun fået bedre styr på sin impulskontrol og kan nu blive stoppet let og elegant i de ting - ellers tror jeg heller ikke jeg gad lege på den måde.

 

Kort og godt: den vokser fra det og indtil da er afledning/ignorering og slappe-af-perioder udmærkede redskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe har godt af en timeout en gang i mellem; få hjælp til at slappe lidt af. Herhjemme aftog meget af hvalpebideret da vi fik indlært bidehæmning - jeg kaster mig jo gerne ned på gulvet og leger med hundene, og da den yngste syntes det er sjovt at bide fast i ting, fik hun hurtigt lært jeg er en ømskindet satan der ikke gad lege sådan. Så nu er hun tilfreds med at hun bider blødt sammen og jeg har hende i en fingerkrog lige bagved hjørnetænderne. Når hun bliver rigtig kæk skal hun også stadig hjælpe mig med at gå ved at hive fat i bukseben eller sko.

 

Hun er nu 14 måneder gammel og der er MEGET der har ændret siden hun var i den alder du snakker om. Blandt andet har hun fået bedre styr på sin impulskontrol og kan nu blive stoppet let og elegant i de ting - ellers tror jeg heller ikke jeg gad lege på den måde.

 

Kort og godt: den vokser fra det og indtil da er afledning/ignorering og slappe-af-perioder udmærkede redskaber.

 

Nu er det jo lidt sent, men alligevel: Hvordan i al verden indøver man bidehæmning med en hvalp ? Jeg troede ærligt talt at det kom af sig selv, da alle vores hvalpe selvfølgelig har bidt rimeligt hårdt som hvalpe, men bare er holdt op med det med tiden. Nu kan vi jo sagtens lege vildt med Bassen uden at blive bidt hårdt, men det er ikke noget vi har øvet med ham. Det er bare kommet af sig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er holdt op og hun er 6 måneder gammel ;-) Hun bed nemlig også så man kunne tude og skrige og bande meget MEGET længe og højt :roll::lol:

 

Men hun har fået skiftet bisserne og er helt holdt op, med undtagelse af små-napperiet når man nusser hende :blink:

 

Jeg lærte hende fra starten kommandoen NEJ!!! Og da hun først forstod hvad det betød var det let at få hende til at holde op med at bide.

 

Hun gør dog stadig, hvilket er en plage :( Men det blir bedre, for hver dag der går.

 

Nu er min hund også en vagthund (dansk/svensk gårdhund) og hendes job er jo at give lyd, så det kræver nok lidt arbejde.

 

Mange små hunde er jo avlet med det primære formål at være alarm for mennesker og størrer hunde, så det er svært at ændre på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Nåh jo - og forresten... Du kan slet ikke stole på at din veninde kan huske HVOR slemt det var med hendes hund. Man glemmer det nemlig - jeg havde en hvalp i hænderne den anden dag der fik et bideflip.. Og jeg tog mig selv i at tænke at DEN var da værre end Nura nogensinde havde været - men det var den vist ikke ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo lidt sent, men alligevel: Hvordan i al verden indøver man bidehæmning med en hvalp ? Jeg troede ærligt talt at det kom af sig selv, da alle vores hvalpe selvfølgelig har bidt rimeligt hårdt som hvalpe, men bare er holdt op med det med tiden. Nu kan vi jo sagtens lege vildt med Bassen uden at blive bidt hårdt, men det er ikke noget vi har øvet med ham. Det er bare kommet af sig selv...

Det er vel f¢rst ægte bidehæmning, hvis det også virker når det ikke kun er leg? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel f¢rst ægte bidehæmning, hvis det også virker når det ikke kun er leg? :lol:

 

Ja, det kan der være noget om.

 

Og til Zaz-zaz: Jeg har forsøgt at agere hund og har pivet og afbrudt legen når det blev for voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan der være noget om.

 

Og til Zaz-zaz: Jeg har forsøgt at agere hund og har pivet og afbrudt legen når det blev for voldsomt.

 

Oki og tak for svar. Jamen så har vi jo sådan set også øvet bidehæmning med Bassen, da han var klejn. Som sædvanlig vidste vi så bare ikke, hvad vi gjorde...ud over at forsøge på at undgå at blive bidt sønder og sammen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki og tak for svar. Jamen så har vi jo sådan set også øvet bidehæmning med Bassen, da han var klejn. Som sædvanlig vidste vi så bare ikke, hvad vi gjorde...ud over at forsøge på at undgå at blive bidt sønder og sammen :mrgreen:

 

Nogle gange virker det sgu også bedre ikke at tænke tingene i stykker. Sund fornuft (og ømskindethed) kommer man langt med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...