Hop til indhold

At gø eller ikke at gø!?!


Tonks
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

Jeg må altså lige spørge om noget.....

 

Er med på, at en hund som fx gør vildt når der kommer nogen, kan man lære at gø en eller 2 gange og så aflede (tak for advarslen, vovse) - fint nok.

 

Men det er ikke alle hunde som gør fordi de er stressede, under-overstimulerede, bange for postbudet e.l.

Nogle hunde gør fordi de kan - de gør af et blad, når de leger, for opmærksomhed!

 

Det er en naturlig adfærd for hunde at gø under leg, men når vi kommer til at en hund gør for at få opmærksomhed, så er vi inde på indlært adfærd, at hunden har erfaret at den kan FÅ opmærksomhed ved at gø.

Det er hundeejeren, eller andre, der har lært den det.

 

Hvis de gør for at få opmærksomhed (og vi siger at ignorere så absolut ikke virker), lærer man så ikke bare hunden at gø = aktivitet?

 

Hvis en hund gør for at få opmærksomhed, og den får den mindste smule, det kan bare være en skulderbevægelse, en hoveddrejning eller endnu mindre respons fra ejer, så jo, så vedligeholder man hundens gøen for at få opmærksomhed.

Eller hvis man direkte henvender sig til hunden og/eller giver den aktivitet.

 

Ørepropper kan være et godt redskab i afvænningen af kontaktgøen :-)

Ignorering vil stort set altid hjælpe, men lige inden det hjælper, vil hundens gøen blive værre..

 

Hvis man gjorde som en skrev tidligere, kalde hunden til sig (hvis ikke at den sidder lige foran dig :mrgreen:) og give en nem kommando, dermed stoppede gøen?

 

Hunden lærer som sådan ikke, at gøen er uønsket ved denne metode, men nogle hunde lærer lynhurtigt at associere deres gøen i bestemte situationer med at "nu kalder hun på mig" og løber derfor selv ind efter lidt gøen.

 

Kan godt ske at hunden ikke tænker så langt, jeg ved det ikke, men vil gerne vide det :confused:

 

Ligeledes, hvad hvis de gør af alt? Skal der så ikke forskellige kommandoer til?

 

Hvis en hund gør ad alt bør der efter min mening kikkes grundigt på den. Dette er ikke normaladfærd, men kan være udtryk for stor utryghed eller stress.

 

Er der ikke forskel på hvordan man bør reagere/træne hvis hunden gør af en anden hund, af en forbipasserende udenfor haven, opmærksomhed, gø af i ved - ingenting (måske et blad som faldt af træet 2 km væk?). Håber i forstår hvad jeg mener
..

 

Jo og nej...

 

I bund og grund bør hunden erfare at der er trygt og godt i eget hjem og at den derfor ikke konstant behøver advare/jage andre væk.

 

Hunde som er så vagtsomme/frygtsomme at de gør ad lyde langt væk er konstant "på job" og dette bringer dem i et øget alarmberedskab, som ikke er sundt for dem.

 

Hvert enkelt tilfælde skal vurderes, men træningsmetoden kan sagtens være ens: Ro gennem tillid til at der ikke er behov for at gø.

 

Mange hunde mangler i den grad selvbeherskelse og de vil, hvis de er af gøende race, blive meget gøende. Dette kan selvkontrolstræning ændre på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en naturlig adfærd for hunde at gø under leg, men når vi kommer til at en hund gør for at få opmærksomhed, så er vi inde på indlært adfærd, at hunden har erfaret at den kan FÅ opmærksomhed ved at gø.

Det er hundeejeren, eller andre, der har lært den det.

 

Hvis en hund gør for at få opmærksomhed, og den får den mindste smule, det kan bare være en skulderbevægelse, en hoveddrejning eller endnu mindre respons fra ejer, så jo, så vedligeholder man hundens gøen for at få opmærksomhed.

Eller hvis man direkte henvender sig til hunden og/eller giver den aktivitet.

 

Ørepropper kan være et godt redskab i afvænningen af kontaktgøen :-)

Ignorering vil stort set altid hjælpe, men lige inden det hjælper, vil hundens gøen blive værre..

 

Hunden lærer som sådan ikke, at gøen er uønsket ved denne metode, men nogle hunde lærer lynhurtigt at associere deres gøen i bestemte situationer med at "nu kalder hun på mig" og løber derfor selv ind efter lidt gøen.

 

Hvis en hund gør ad alt bør der efter min mening kikkes grundigt på den. Dette er ikke normaladfærd, men kan være udtryk for stor utryghed eller stress.

 

Jo og nej...

 

I bund og grund bør hunden erfare at der er trygt og godt i eget hjem og at den derfor ikke konstant behøver advare/jage andre væk.

 

Hunde som er så vagtsomme/frygtsomme at de gør ad lyde langt væk er konstant "på job" og dette bringer dem i et øget alarmberedskab, som ikke er sundt for dem.

 

Hvert enkelt tilfælde skal vurderes, men træningsmetoden kan sagtens være ens: Ro gennem tillid til at der ikke er behov for at gø.

 

Mange hunde mangler i den grad selvbeherskelse og de vil, hvis de er af gøende race, blive meget gøende. Dette kan selvkontrolstræning ændre på.

 

Hej, mange tak for dine svar, og værre - ja det må godt nok siges :-D

Jeg må tage fat i hans gø-ting én af gangen, for eftersom det er af det meste, er det mig helt uoverskueligt at reagere korrekt på det hele, på en gang, må jeg indrømme.

Det lyder meget nemt når man læser om det, men virker knapt så nemt når man står i det....

 

En ting er at vi skal ignorere ham, men det er meget svært at gøre fuldt ud, i og med der altid er mennesker, hunde eller fugle udenfor når vi skal tisse.

 

Nu kan jeg jo kun tale ud fra Buddha, og han er ikke stresset. Han er åbenbart bare en af de spidshunde, som er helt vild med at gø..

 

Han gør allermest for opmærksomhed, dernæst leg (hunde og mennesker), så kommer katten, så kommer "vi går tur, jeg må ikke bide i dine ben - så gør jeg af dig" og nok til sidst, hvis han ikke forstår (eller gider) det vi siger. Hvilket straks medfører at vi ændrer kommandoen, gør den nemmere eller lignende.

 

Hvis han leger med en anden hund, og den anden pauser lidt, sætter han sig bare og gør lige op i hovedet på den.... :rolleyes:

Vi er begyndt at tage ham til siden når han gør mens han leger med den anden hund herhjemme, og slipper ham først (så de kan lege videre) når han er faldet lidt til ro.. om det virker, ved jeg sikkert ikke før om en uge :shock:

 

Selvkontrolstræning? Kan være jeg skal læse lidt om det en dag...

 

I hvert fald, tak for dit svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mit indtryk at det at gø af blade osv. mest er en hvalpe/unghunde-legeting? Det er i hvert fald ået over af sig selv for min hund og dem jeg kenders vedkommende.

 

Mht. om man lærer hunden at der er aktivitet ved at vov-det ved jeg ikke, min har ikke af sig selv kædet "vov = jeg bliver kaldt ind, og så skal jeg sitte" sammen endnu i hvert fald. Tror mere hun har fundet ud af at "jeg sidder ved vinduet og kigger på spændende ting, men hvis jeg siger vov, skal jeg væk ra vinduet, men når jeg er stille kan jeg blive og kigge"

 

 

Det helt samme teknik har virket ved vores altan, som vi ikke vil have at Maggie er på uden fuld opmærksomhed fra os. Der har vi bare sagt nej når hun passerede dørtærskel, og belønnet når hun stoppede der. Nu går hun hen til udgangen og kigger på os og afventer et nej eller et ja. (næsten hver gang):-D

 

Tror i øvrigt godt hunden kan adskille hvornår det er ok at gø. Men jeg aner ikke hvordan. En dag da vi passerede en skummel mand en aften, hviske jeg bare til kræet at " gid du var en stor farlig hund" og så gøede og snerrede hun, er sikker på hun kunne fornemme at det var helt ok der!

 

Det håber jeg da, at det er en hvalpeting :-D

Den der "når jeg gør, må jeg ikke sidde ved vinduet", det er også den vi prøver at indføre når Buddha leger. At legen stopper i indtil han er faldet til ro, og bliver afbrudt med det samme han går i gang med at gø.

 

Og hvor er hun sød, at hun gøede for at passe på dig.... :engel: Dét er en hund der forstår at gø på de rigtige tidspunkter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...