Hop til indhold

Ideer til fodersøg


MissMilladk
 Share

Recommended Posts

Indrømmet, jeg er ikke særlig kreativ anlagt - på nogle områder overhovedet - derfor er jeg heller ikke særlig god til at finde på måder, hvor Elvis kan søge efter sin foder/godbid, så han kan få brugt sin lille hjerne :mrgreen:

 

Han har en bold, som jeg bruger m/jævne mellemrum. Det virker fint. Derudover har jeg prøvet at sætte forskellige urtepotter op m/bunden i vejret, hvor der så kun ligger lidt mad under den ene. Og så kan vi godt trylle lidt med dem i et stykke tid, hvor jeg flytter rundt på dem og lægger nyt mad under og han så skal snuse sig frem til hvilken igen.

 

Jeg tænkte også på at samle en bunke grankogler, hvor maden/godbidderne så bliver gemt under, så han skal rode efter dem, men jeg ved ikke om det vil virke.

 

Så udover dét er jeg lidt tom for ideer, så forslag modtages gerne :-D

 

Vi har en stor have, men jeg har kigget mig omkring uden at mit antikreative hoved kan finde steder, der kunne være sjove at gemme mad ved :confused:

 

Forresten: Den "obligatoriske" m/mad spredt på græsplænen kender jeg godt, men den synes jeg ikke han er så god til (han lader meget af det ligge) og det må også gerne være noget, der bare kan bruges til godbidder og ikke kun "hele" måltider.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de ting Baldur og Luna er rigtige glade for, er når jeg gemmer pålæg rundt omkring i haven.

 

Fordelen ved pålæg er at det kan hænge fast næsten alle steder, så man kan klistre det fast på en gren eller en mur, så hunden skal søge lidt i højden også.

 

Jeg tømmer bare køleskabet for pålægsrester, og så går jeg ellers rundt i haven og "klistrer" det fast forskellige sjove steder, og herefter sendes de ud og søge :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin
En af de ting Baldur og Luna er rigtige glade for, er når jeg gemmer pålæg rundt omkring i haven.

 

Fordelen ved pålæg er at det kan hænge fast næsten alle steder, så man kan klistre det fast på en gren eller en mur, så hunden skal søge lidt i højden også.

 

Jeg tømmer bare køleskabet for pålægsrester, og så går jeg ellers rundt i haven og "klistrer" det fast forskellige sjove steder, og herefter sendes de ud og søge :-D

 

Haha jeg kunne lige forestille mig at gå forbi dit hus og se hamburgerryg, spegepølse og jeg ved ikke hvad, smattet op på murene og hængende i træerne osv. :lol::lol::lol:

 

..ej undskyld jeg skal nok tage mig sammen :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha jeg kunne lige forestille mig at gå forbi dit hus og se hamburgerryg, spegepølse og jeg ved ikke hvad, smattet op på murene og hængende i træerne osv. :lol::lol::lol:

 

..ej undskyld jeg skal nok tage mig sammen :oops:

 

Det er helt i orden :lol:

 

Men de er blevet rigtig dygtige, så det er sjældent at der er efterladt noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde jeg en have ville jeg bare kaste foderet ud i græsset..

 

Læs lige det sidste i mit indlæg igen ;)

 

Forresten: Den "obligatoriske" m/mad spredt på græsplænen kender jeg godt, men den synes jeg ikke han er så god til (han lader meget af det ligge) og det må også gerne være noget, der bare kan bruges til godbidder og ikke kun "hele" måltider.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de ting Baldur og Luna er rigtige glade for, er når jeg gemmer pålæg rundt omkring i haven.

 

Fordelen ved pålæg er at det kan hænge fast næsten alle steder, så man kan klistre det fast på en gren eller en mur, så hunden skal søge lidt i højden også.

 

Jeg tømmer bare køleskabet for pålægsrester, og så går jeg ellers rundt i haven og "klistrer" det fast forskellige sjove steder, og herefter sendes de ud og søge :-D

 

Kan det virkelig godt "klæbe" fast på f.eks. muren uden at falde ned igen? (Altså forudsat at det ikke bliver regnvejr eller lign. inden vovse finder det :cool:)

 

Haha jeg kunne lige forestille mig at gå forbi dit hus og se hamburgerryg, spegepølse og jeg ved ikke hvad, smattet op på murene og hængende i træerne osv. :lol::lol::lol:

 

Det var også min første tanke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
En af de ting Baldur og Luna er rigtige glade for, er når jeg gemmer pålæg rundt omkring i haven.

 

Fordelen ved pålæg er at det kan hænge fast næsten alle steder, så man kan klistre det fast på en gren eller en mur, så hunden skal søge lidt i højden også.

 

Jeg tømmer bare køleskabet for pålægsrester, og så går jeg ellers rundt i haven og "klistrer" det fast forskellige sjove steder, og herefter sendes de ud og søge :-D

 

 

DET er bare den bedste leg.. ever!!!!... Freya eeeeeeeeeeelsker den:mrgreen:..Jeg smørrer dog bare en leverpostegsmad og skærer den ud i "ryttere".. disse kan også klistres over alt... hvad skal man dog bruge velco til..haha:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussie Aslan

Ellers kan man bruge tunguf/rognguf på tube, eller man kan sætte råt oksekød på træstammer, imellem mursten og lig.

en kong er super at proppe ting i, du kan også hænge frolic op i grene i hækken?

 

Du kan også putte pølsestykker i en balje med vand, så skal hunden finde pølserne under vand.

 

God fornøjelse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også lege "frit søg" i din have. Du putter i bøtte som den ikke selv kan åbne, planen er så at den kommer hen til dig med den og du åbner den for hunden.

Hvis ikke i har prøvet det før er det en god ide at starte med at lade hunden se du kommer maden i også kun kaster den lidt fra dig.

Når hunden viser interesse for den, sige du kom med den i en glad tone. Du åbner den og roser mens du hælder det ud, gentag dette et par gange og kast den så længere væk. Sæt en kommando på eks. finde, når hunden er blevet sikker i det. Så prøver du at ligge den et meget synligt sted uden hunden ser det og henter så hunden. Peger og siger finde, efter hånden kan du gemme flere rundt i haven og lade den lede efter dem.

Det giver også et godt fælles skab med hunden, at i gør noget sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

God tråd :5up:

 

Hjemme hos os har hundene meget glæde af deres aktiveringslegetøj de har forskellige udgaver og mange forskellige spil dem bliver de udfordret med engang imellem, og de elsker det :blink:

 

Man kan sagtens også selv være lidt kreativ og lave noget som ikke koster mange penge mine ideer kunne være...

 

- Hænge frolicker (staves?) op på små grene på buske så hunden skal søge i forskellige højder.

 

- Vikkel et håndklæde/viskestykke om godbidder og lade hunden folde den ud selv.

 

- En plastick bøtte med låg lig godbidder i og lad hunden se om den kan få låget af.

 

- En bøtte eller kopper med godbidder under så hunden skal vælte dem.

 

- en halv liters flaske med godbidder i uden låg eller med små huller

 

- en papkasse med en masse krøllede papir eller andet blandet i og så nogle godbidder så hunden skal snuse sig frem.

 

- Legetøg "kong" er også et hit med frossen leverpostej :5up:

 

Der har været en anden tråd med nogle gode ideer til aktivering dene r her og rigtig god http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/7542-hjernegymnastik.html mange kreative ideer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

- Vikkel et håndklæde/viskestykke om godbidder og lade hunden folde den ud selv.

 

- En plastick bøtte med låg lig godbidder i og lad hunden se om den kan få låget af.

 

... eller splitte af i tusinder af stykker :mrgreen:

 

Min nye hvalp har energi som en duracel kanin, men ... suk ... desværre, så nægter hun at bruge sin næse - ikke engang skinketern, pølsestykker mv. kan lokke hende til et fodersøg :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Da mine hunde var hvalpe og skulle lære fodersøg på græsplænen, tog jeg en dåse tun, trykkede vandet ud af tunen og smuldrede tunen ud på græsset:-)

 

Tun dufter af meget og de var vilde med det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også tage grankoglerne og putte godbidderne fast i mellemrummene, så din hund skal bruge tid på at få dem ud, du kan evt gemme grankoglen, så han skal bruge tid på at opspore den.

Der ud over bruger vi meget at pynte træer med godbidder. VI bruger som regel kyllingestykker. MAn finder et godt træ med en god bark, derefter putter man godbidderne på træet (man trykker dem nærmest fast på træet) i forskellige højder, så hunden både skal stå op af træet og stå almindeligt.

 

Ellers hænger vi også godbidder på grene, så de lærer at snuse i forskellige højder, og smidder godbidder i krat osv. så de ikke er så lette at finde. Håber du kan bruge foreslagene til noget.

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Da mine hunde var hvalpe og skulle lære fodersøg på græsplænen, tog jeg en dåse tun, trykkede vandet ud af tunen og smuldrede tunen ud på græsset:-)

 

Tun dufter af meget og de var vilde med det:-)

Var det henvendt til mig?

 

I så fald: niks du, næsearbejde er under hendes værdighed - dronningen skal sgu da have maden serveret, det er kun pøblen som arbejder for den :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Var det henvendt til mig?

 

I så fald: niks du, næsearbejde er under hendes værdighed - dronningen skal sgu da have maden serveret, det er kun pøblen som arbejder for den :mrgreen:

 

Nej ikke specielt til dig:-D det var bare et forslag til TS om hvordan man også kan gøre:-D

 

He he man er vel dronning :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussie Aslan
Var det henvendt til mig?

 

I så fald: niks du, næsearbejde er under hendes værdighed - dronningen skal sgu da have maden serveret, det er kun pøblen som arbejder for den :mrgreen:

 

Hun er en forkælet PRIMADONNA!! Hun skal bare sultes til at gide arbejde :lol: (joke..)

 

Hun har alledere fundet ud af at du er helt skudt i hende, så hun ser dig da som sin personlige tjener :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hun er en forkælet PRIMADONNA!! Hun skal bare sultes til at gide arbejde :lol: (joke..)

 

Hun har alledere fundet ud af at du er helt skudt i hende, så hun ser dig da som sin personlige tjener :blink:

 

Du har sikkert ret :blink:

 

Vil du tænke dig forleden aften lå hun ikke så langt fra mig og Sirius kom gående for at få en nus. Den bette tøs rejser lige hovedet og knurre ad ham "skrid pomfrite, jeg har ikke givet tilladelse til audiens!"

... og knægten bøjer sgu af :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også putte pølsestykker i en balje med vand, så skal hunden finde pølserne under vand.

 

Orv, det lyder sjovt, det skal prøves i morgen :-D Gad vide om det også duer til en (Læs: min ...) hund, der ikke kan lide at få våde poter :mrgreen:

 

Nej, det gjorde det så ikke - men det så sjovt ud, så længe det varede :mrgreen:

Først går man lidt rundt om skålen for at finde en løsning. Hmmm, hvis jeg nu drikker vandet, så kan jeg få fat i kyllingestykkerne uden at få våde poter.

*Slupre slupre ...*

Hmmm ... der er stadig vand i (går lidt rundt om skålen som et andet juletræ igen), nej, jeg prøver igen!

*Slupre slupre ...*

Ej altså ... der er stadig vand i! :lol:

 

Efter lidt tid forsøgte han sig i stedet med poten, men naaaaj, så bliver den jo våd! Det lykkedes ham dog at vælte skålen, så jeg fik lige vasket køkkengulv, og så tror jeg bare det må være dét med den øvelse, indtil vovse lærer, at vand ikke er farligt :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et tillægsspørgsmål til alt det med fodersøg:

 

Bliver hunden bedre til at snuse sig frem til maden med tiden; altså skal han ligesom "lære" at bruge sin næse?

 

Jeg har nu prøvet et par gange med leverpostej og jeg skal helst lige pege i nærheden af, hvor det sidder, før han snuser sig frem til det og finder det. Han kan måske snuse sig frem til en 2-3 stykker ad gangen, men han bliver ikke ved, til han er stensikker på, der ikke er flere i nærheden. Og de har siddet tæt - alle (max 7-8 stykker ad gangen) har siddet inden for et område på ca. 1 m3.

 

Men han synes det er sjovt - og det gør jeg også :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Robin (Parson Russell Terrier) lavede meget "konverteret" søg - jeg gemte tændstikker, som han skulle finde og hver tændstik kunne så byttes til en godbid. Dels fordi han til sidst var ganske trænet i almindelige godbidssøg og fordi han var terrier og ikke havde brug for mere selvstændighed, men generelt havde brug for at vide, at det kunne betale sig at samarbejde med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...