Hop til indhold

Hjælp til brækket bagben


Bankov
 Share

Recommended Posts

En af hvalpene fra mit sidste kuld - en tæve på 1 år - brækkede for ca. 6-7 uger siden det ene bagben (Hun sprang ud af en vindue i 2. sals højde)

Hendes ejer tog hendes selvfølgelig straks på dyrehospitalet, hvor det brækkede bagben blev sat sammen med en skinne (skruet fast på knoglen)

Men nu viser et røntgenbillede, at knoglestumperne ikke vokser rigtig sammen og at skinnen måske er løs. Dyrlægen har henvist til en ekspert i Fakse, men frygter at udsigterne ikke er for gode :cry:

 

Er der nogen, som har erfaring med brækkede hunde-ben? Findes der operationer som kan sætte benet rigtig sammen igen? (Penge er ikke det store problem)

 

Er der nogen, som har erfaring med amputering, hvis benet slet ikke er til at redde? Der er tale om en shiba (lille hund)

 

Er der nogen, som kender dyrlægen i Fakse eller måske kender andre ekperter?

 

Jeg har prøvet at søge på nettet, men finder ikke rigtig noget brugbart ud over Netdyredoktor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Først rigtig mange :ae: :ae: :ae: Det er bare sørgeligt og trist at høre :cry:

 

Jeg har ingen erfaring med benbrud hos hunde, men håber at eksperten i Fakse kan hjælpe.

 

Jeg ville blot forslå, at hvis det hele går som ønsket, og det lykkes at få benet til at gro ordenligt sammen, så ville det måske være en god ide med et besøg hos en kiropraktor. Samt evt. svømmetræning senere hen.

 

Håber alt går vel :ae: :ae: :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kendt en del hunde som har fået amputeret ben. De lever ganske som normale hunde, og ser ikke ud til at lægge mærke til det manglende lem. Endnu bedre, under omstændighederne, er det hvis det som i dit tilfælde, er et bagben, da det meste af hundens kropsvægt hviler på forparten.

I pensionen hvor jeg arbejder har vi en rhodesian ridgaback med kun et bagben, og hun er jo en stor tung hund, men hun l¢ber og hopper op og ned ganske uden problemer :5up:

En lille vaks hund som en shiba burde ikke få nogle problemer med at mangle et bagben overhovedet! Har endda set tre-benede border collier der stadig l¢ber agility..

Håber det er lidt en tr¢st, at det ikke beh¢ver være så forfærdeligt, hvis det ender i amputation :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine venners mini gravhund har næsten lige fået amputeret det ene forben. Hun brækkede det og efter 2 operationer måtte de opgive og amputerer. Da hun vågnede af narkosen kom hun løbende mod sine ejere, hun havde allerede vænnet sig til at hun ikke kunne bruge det ene ben, så at det var væk gjorde det bare nemmere. Hun er stadigvæk en dejlig glad hund, der spurter rundt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
En af hvalpene fra mit sidste kuld - en tæve på 1 år - brækkede for ca. 6-7 uger siden det ene bagben (Hun sprang ud af en vindue i 2. sals højde)

Hendes ejer tog hendes selvfølgelig straks på dyrehospitalet, hvor det brækkede bagben blev sat sammen med en skinne (skruet fast på knoglen)

Men nu viser et røntgenbillede, at knoglestumperne ikke vokser rigtig sammen og at skinnen måske er løs. Dyrlægen har henvist til en ekspert i Fakse, men frygter at udsigterne ikke er for gode :cry:Det var trist at høre

Er der nogen, som har erfaring med brækkede hunde-ben? Findes der operationer som kan sætte benet rigtig sammen igen? (Penge er ikke det store problem)

 

Er der nogen, som har erfaring med amputering, hvis benet slet ikke er til at redde? Der er tale om en shiba (lille hund)

 

Er der nogen, som kender dyrlægen i Fakse eller måske kender andre ekperter?

 

Jeg har prøvet at søge på nettet, men finder ikke rigtig noget brugbart ud over Netdyredoktor...

 

Det var trist at høre!

 

Personligt kan jeg ikke mere lide Ken Lindeblad i Faxe, men han ER en af landets overhovedet dygtigste ortopæder og jeg mener trygt, I kan regne med at han nok skal finde på noget.

Mon ikke der bliver noget med at "brække" benet op og sætte det korrekt sammen?

 

:ae: til jer

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det glædeligt nyt fra dyrlægen :5up:?

 

Jo tak, det er der :-D

 

Det ser heldigvis ikke så sort ud som først antaget. Dyrlægen har tjekket og siger at skinnen sidder rigtig nok, men den generer lidt nede ved knæet (noget med at de har været nød til at bruge en kraftigere skinne end normalt) Brudet er også længere tid om at vokse sammen end forventet, og det forsøger dyrlægen at afhjælpe ved at sætte hunden på hvalpefoder.

Hun skal holdes i ro i et godt stykke tid endnu, men det ser som sagt ud til at det nok skal blive godt igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder selv og venter på en opringning fra Ken i Fakse. Har også hørt at han (og Claus Sloth) er blandt de bedste i landet.

 

Her i Havdrup ser jeg nogle morgener en stor hund, der har fået amputeret det ene forben. Jeg synes det ser ret kluntet og umageligt ud, men skal ikke kunne sige, om det "bare er mig"..

 

God bedring til den bette:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Håber at det er ok, at jeg hiver denne tråd frem igen, for jeg (hundens opdrætter) og hendes ejer har virkelig brug for nogle gode råd...

 

Shiba-pigens brækkede knogle heler ekstremt langsomt. Faktisk brækkede benet igen 4 dage efter dyrlægen havde fjerne skinnen, som var monteret på knoglen (det var slet ikke vokset ordentlig sammen), så hun måtte have en ny operation og et "stativ" monteret på ydersiden af benet. Men helt nye røntgenbilleder viser, at det stadig ikke er helet endnu, og nu er vi alle ved at være alvorligt bekymrede for hende.

Faren er nemlig at det aldrig vil hele helt så længe skinnen sidder på, fordi den støtter benet for godt. Omvendt risikerer man at benet brækker igen, hvis skinnen bliver fjernet for tidligt

Dyrlægen har sat hende på hvalpefoder, da det skulle være godt for helingsprocessen, men hvis der er nogen som har råd eller idéer til, hvad der ellers kan gøres, vil vi blive meget glade.

Har I hørt om andre hunde, som var så lang tid om at hele et knoglebrud?

Kan dyrlæge Gudrun mon hjælpe hvis der er noget i knoglens helingsproces, som ikke "virker" korrekt?

 

Kh Karin

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber at det er ok, at jeg hiver denne tråd frem igen, for jeg (hundens opdrætter) og hendes ejer har virkelig brug for nogle gode råd...

 

Shiba-pigens brækkede knogle heler ekstremt langsomt. Faktisk brækkede benet igen 4 dage efter dyrlægen havde fjerne skinnen, som var monteret på knoglen (det var slet ikke vokset ordentlig sammen), så hun måtte have en ny operation og et "stativ" monteret på ydersiden af benet. Men helt nye røntgenbilleder viser, at det stadig ikke er helet endnu, og nu er vi alle ved at være alvorligt bekymrede for hende.

Faren er nemlig at det aldrig vil hele helt så længe skinnen sidder på, fordi den støtter benet for godt. Omvendt risikerer man at benet brækker igen, hvis skinnen bliver fjernet for tidligt

Dyrlægen har sat hende på hvalpefoder, da det skulle være godt for helingsprocessen, men hvis der er nogen som har råd eller idéer til, hvad der ellers kan gøres, vil vi blive meget glade.

Har I hørt om andre hunde, som var så lang tid om at hele et knoglebrud?

Kan dyrlæge Gudrun mon hjælpe hvis der er noget i knoglens helingsproces, som ikke "virker" korrekt?

 

Kh Karin

 

Puuhh sikkeen situation. Jeg har tænkt meget på om der ikke snart kom en opdatering.

 

Prøv at tale med Gudrun det koster ikke og skader ikke hun har tlf 86352589

 

Rigtig god heling med hende

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae::ae::ae:hvor kedeligt. jeg kender ikke dyrlægen i Fakse. min venindes lille pudel hund har været igennem så meget sit lille forben det har været opereret flere gange der er sadt en skinde i med skruer . det gik løs . det var en dyrlæge i Brenderup på fyn der ordnede det. i dag er det fint. har hun gået for meget så trækker det lidt.( det løb op i 50,000kr. inden det var færdig behandlet. <hvad med dyrehospitalet har de ikke nogle dygtige dyrlæger der der har forstand på brækket ben.:ae:godbedring og alt held og lykke til den lille vovse.:oops: føger med vovsen gåer selv med et brækket håndled , det er 5mdr. siden og skal brækkes op for min skinde er også gået løs.:oops::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar :kys:

 

Er der nogen af jer som har erfaring eller har hørt godt/skidt om f.eks. akupunktur eller laserbehandling til at "speede" knoglehelingsprocessen op?

Jeg har læst om bl.a. akupunktur her:

Vetterslev-Høm Dyreklinik - Akupunktur

 

Der står, at "man kan stimulere heling af sår og knoglebrud" med akupunktur. Men mon det virker så godt som det lyder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...