Hop til indhold

Hvalpen gør vildt


brigit
 Share

Recommended Posts

Vi har efterhånden fået et stort problem med vores Enzo, han har altid haft det med at gø når han møder andre hunde, og særligt når vi har været til ringtræning eller på udstilling, altså når der er mange hunde.

Vi har indtil nu kunne få ham til at stoppe med det efter et kort stykke tid og så var det over men nu går det helt over gevind han gør' og gør' uafbrudt og vi kan ikke få ham til at stoppe.

Vi er blevet anbefalet at tage på et træningshold ved en adfærdsbehandler som muligvis kan hjælpe. Med krydsede fingre kontaktede vi hende og yes yes hun vil godt hjælpe.

Nu er vi meget spændte på at starte ved hende, hun arb. efter Turid Rugaas metoden ( nogen der kender til det ? )

Nu ved vi jo godt at en spidshund aldrig vil blive helt stille men det er også kun den konstante gø'en ude blandt andre der er et problem.

Så vi vendter spændte på at få besked på hvornår han skal starte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har Enzo nogle gode hundekammerater, som han kan lege (fri) med?

 

--Jeg synes nemlig nogle gange, at jeg oplever, at hvalpe, der ikke rigtig har mulighed for at lege med andre hvalpe, -på et tidspunkt forsøger at kontakte andre hunde med gøen når de ser dem.

 

Nogle gange vokser de fra det igen og affinder sig med et liv uden firbenede kammerater.

Andre gange bliver de ved hele livet, og man må så bare undgå at opsøge steder hvor der er andre hunde.

 

HVIS han gøer fordi han har leget for lidt med andre jævnaldrende hunde, så kan I måske have glæde af at lave lege-aftaler med jævnaldrende hunde i samme størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må meget, meget gerne fortælle mig om, hvad du får at vide ved adfærdsbehandleren! Vi har også en temmelig gøende spidshund :rolleyes: Han er dog kun en lille hvalp, 12 uger i morgen.

 

Kender ikke til den træning du spørger om, kan kun sige hvad vi gør - ignorerer når han gør af os (for opmærksomhed), virker ikke en dyt..... så må indrømme at vi også siger nej nu. Det er ikke altid hovedet holder skinger gøen ud (for ikke at tale om de stakkels naboer).

 

Han gør så også tit for opmærksomhed ved andre hunde, fx hvis de har lugtet til hinanden og den anden hund ikke rigtig gider lege - hvis de har leget og den anden hund gerne vil pause lidt - hvis de bare leger og Buddha når at blive gearet helt op.

Vi stopper legen når han gør (om det så er midt i legen eller i hans iver efter opmærksomhed).

Vi tager ham et par skridt væk, prøver at sidde sådan så han ikke kan se den anden hund, og sige shyyy til ham. Vi giver først slip når han er kølet lidt ned.

Synes det har hjulpet meget den sidste uges tid! Han gør da stadig, men synes at det er meget mindre.

 

Måske vil det hjælpe jer hvis han kan lære at han først må få kontakt med en anden hund i ser, når han er stille. Og selvom han leger rigtig godt med jeres anden hund, skal han jo også lære at møde alle de andre millioner hunde (og engang imellem ignorere dem) der er ude i verden, og til ringtræning.

 

Men igen, vil rigtig gerne høre om de tips du får :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næææh, kunne lige se at du bor i Hjallerup! Min mor bor deroppe, måske vi kunne komme og besøge dig og dine smukke hunde engang, hvis vi alligevel er hjemme ved hende, sammen med Buddha? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Næææh, kunne lige se at du bor i Hjallerup! Min mor bor deroppe, måske vi kunne komme og besøge dig og dine smukke hunde engang, hvis vi alligevel er hjemme ved hende, sammen med Buddha? :-D

 

Det kunne da være meget sjovt, og jeg skal nok prøve at give lidt tips videre hvis jeg ellers lærer noget :lol: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 2 hunde og de leger rigtig meget og rigtig godt sammen, de suser rundt og tumler i hele haven flere gange om dagen.

men de er altid i snor når vi er ude.

Det er den siste mdr. det er blevet voldsomt.

Han er næsten 9 mdr. nu så måske spiller alderen ind.

 

Ja... Men de to hunde er jo ikke lige gamle, vel. Den ældste er nærmest en reserve-forælder for ham.

Som hvalp har han brug for jævnaldrende venner..

 

--Jeg ved ikke, om han kan finde nye venner nu, hvor han nærmest er teenager..

 

Jeg tror at hans gøen er en slags "frustration" over at han ikke lige kan komme over og lege med de andre hunde.

 

Hvis Zulo ikke har nogen problemer med gøen, så kommer Enzo sikkert over det med tiden.. De lærer jo af hinanden.

 

Hvor gammel er Zulo? Har han heller ikke haft jævnaldrende venner som hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Enzo har altid haft en tendens til at gø når han møder fremmede hunde, helt fra han var 8 uger. Vi fik at vide det var fordi han var usikker og lige ville fortælle at han var en farlig fyr og at jeg skulle sidde mig ned og berolige ham, det har også virket til for ca en mdr. side.

Der er ikke nogle af hundene der har legekamerater som sådan men de snakker med andre hunde, når vi møder dem og til ringtræning, vi mødes også og går ture sammen forskellige steder. De er jo også samman med andre Lapphunde til udstilling og når vi besøger Enzo's opdrætter, men det er jo ca 2 mdr. siden vi har været sammen med dem.

Vi skal nu være samman med spidshunde kluppen i næste weekend og vi skal besøge Enzo's opdrætter, og så skal vi være sammen med andre Lapphunde så det er vi spændte på.

Det sjove bliver at se hvordan han reagerer på at være sammen med sine artsfæller.

Zulo er et år ældre end Enzo men har altid været helt anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... Det bliver rigtig spændende at besøge opdrætter næste week-end. Hvis der kommer flere hvalpe fra Enzos kuld, så kan I osse få jer en snak om hvilke problemer I oplever. Og hvordan de forskellige købere løser problemerne.

 

Til hundetræning og hvalpekurser bruger man meget tid på at snakke om problemer med hundene. Det er ikke KUN noget med at lære hunden at gå pænt. Måske skulle du prøve at melde dig til et hold en enkelt sæsom med Enzo?

 

Når Zulo har været helt anderledes, så KAN det jo være noget, der ligger til Enzos familie. Eller også har Zulo alligevel fået lov til at hilse lidt mere på andre hunde, --netop fordi I ikke havde en legekammerat til ham derhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... Det bliver rigtig spændende at besøge opdrætter næste week-end. Hvis der kommer flere hvalpe fra Enzos kuld, så kan I osse få jer en snak om hvilke problemer I oplever. Og hvordan de forskellige købere løser problemerne.

 

Til hundetræning og hvalpekurser bruger man meget tid på at snakke om problemer med hundene. Det er ikke KUN noget med at lære hunden at gå pænt. Måske skulle du prøve at melde dig til et hold en enkelt sæsom med Enzo?

 

Når Zulo har været helt anderledes, så KAN det jo være noget, der ligger til Enzos familie. Eller også har Zulo alligevel fået lov til at hilse lidt mere på andre hunde, --netop fordi I ikke havde en legekammerat til ham derhjemme.

 

Enzo skal jo også starte på et kursus ved en adfærdsbehandler ( som jeg skrev i det første indlæg ) vi mangler bare at få besked om hvornår.

Det er en der er uddannet ved Turid Rugaas og det er vi meget spændte på vi kender ikke til hendes metoder at arb på men synes det lyder til at være godt, særlig til bløde hunde som Enzo jo er, og hvis det går godt og vi kan li' det søger vi om at få Zulo optaget på et af hendes andre hold.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej

 

Det ser positivt ud for en hundeskov i Hjallerup. Så skulle det være muligt at lave f.eks. en ugentlig legeaftale med dine hunde...

Har lavet en gruppe på facebook: JA TAK til hundeskov i Hjallerup... Her kan du følge lidt med i status. P.t. ligger ansøgning til behandling i teknisk udvalg.

 

 

/Scooby

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...