Hop til indhold

Det der med verdensherredømmet...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ja, den fjerner jeg også! Eller.. muligheden for at få den bliver i hvert fald fjernet! :-)

 

Bare resultatet bliver godt, så er det jo det vigtigste :mrgreen:

 

Det er jo det :-D

 

jeg lavede lige en edit til det svar du citerede, men du nåede at citere før jeg fik skrevet færdig, så du får lige min kommentar igen :-D:

 

Og ja, jeg er helt enig i at nej ikke er skæld ud, det er bare et signal som så mange andre.

 

Men jeg skal heller ikke afvise at jeg ville gøre som dig, hvis jeg stod i en konkurrence situation. Og jeg gør det da helt bestemt hvis jeg står i en situation hvor hunden kan komme til skade hvis den ikke gør som jeg siger. Verdenen er jo ikke perfekt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan har været igang med verdens herredømmet siden han var 3 mdr, vi har kun 1 kat i nærheden og det har åbenbart været nok!

 

 

Jeg TROR at hvis en hund overtager verdensherredømmet og bliver den øverste i hiakiet sker følgende:

 

 

Den lystre ikke

Jo større, jo mere kan den trække af med dig

Den ville garanteret æde din bærbar :oops:

Og en betjener til et media center

 

 

 

 

 

 

Men om det er rigtigt ved jeg ikke, jeg er af den holdning at min hund tigger ikke, han er bare nysgerrig :blink: Så hvad ved jeg :mrgreen:

 

 

 

 

Forøvrigt ER det dejligt med en selvbestemmende hund.............til et vist punkt, det bliver ikke sjovt hvis aslan vil til venstre og jeg vil til højre :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forøvrigt ER det dejligt med en selvbestemmende hund.............til et vist punkt, det bliver ikke sjovt hvis aslan vil til venstre og jeg vil til højre :mrgreen:

 

Der ligger vores problem mere i når Baldur gerne vil kysse og jeg ikke vil :shock:

 

Han kravler så bare op oven på mig og slynger poterne om nakken på mig, og hans poter fungerer præcis som fingre, så de der lange negle bliver lige boret ind i nakken på mig hvis jeg forsøger at slippe væk. Så der er ingen udvej, hvis Baldur vil, så VIL HAN! Det virker lidt som om, at jo mere jeg forsøger at slippe væk jo mere insisterende bliver han, så nu har jeg opgivet at kæmpe imod :cry:

 

 

 

 

 

 

 

:lol:Pjat, jeg elsker at blive kysset på, men det er nu rigtig nok at han kan være meget insisterende :lol: Bare spørg FOX, hun har været i hans kløer, og dem slipper man ikke sådan lige ud af igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det også meget handler om balance, samt finde lige nøjagtig den "opdragelses-stil" der passer ind både hos hund og fører.....

 

Nogle hunde kan "håndtere" en mere "løs" opdragelse med mange selvbestemmelses-tilbud og andre skal måske køres i en lidt mere "føren-bestemmer-hvordan-livet-skal-leves-stil" - bare for sådan at skære det lidt hårdt op....

 

Mine hunde er altid blevet opdraget midt i mellem - f.eks. har jeg altid haft to kommandoer for at lægge sig. En "læg dig" betyder gå et eller andet sted hen og flad ud - mens "dæk" betyder det skal være nu og lige her :blink:

 

Det har altid vekslet meget mellem dem og mig - hvem der "byder" op til leg - og det har fungereret rigtig godt. :-D

 

Der er ingen tvivl om at "old-school" folkene har måtte skoles meget om og specielt i brugshunde-regi - men mange har fundet ud af at gevinsten ved at have en hund der er reelt arbejdsglad og ivrig og gør det fordi den synes det er sjovt - er meget mere tilregnelig end en der gør det af angst... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vores hund jo unghund og jeg fik at vide til træning, at hvis jeg ikke virkelig satte hårdt mod hårdt (selvom jeg ikke synes, at vi møder hårdt fra hundens side) ville der være store chancer for, at han greb magten i familien og blev aggressiv.

 

Det er vel sådan noget konen mente, kunne jeg tro.

 

Og nej, vi træner ikke det sted mere. Det var bare under lavmålet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ved jo alle at hundenes eneste mål her i livet er at overtage verdensherredømmet, altså helt ærligt, det er jo almen viden.. :blink:

 

Hvad jeg så ind i mellem har undret mig lidt over, er HVAD det egentlig lige er at hundene vil stille op med det, når de først har overtaget verdensherredømmet :confused: :hmm:

 

Hvad opdragelse og træning angår, følger jeg selv, hvad jeg vil kalde en gylden middelvej, der som udgangspunkt går på positive metoder -og klikkertræning, når vi snakker decideret træning, men omvendt går jeg ikke på listefødder for at ALT skal være positivt og rosenrødt, for meget sødsuppepædagogik giver mig knopper hvis jeg skal være helt ærlig :oops:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Vi ved jo alle at hundenes eneste mål her i livet er at overtage verdensherredømmet, altså helt ærligt, det er jo almen viden.. :blink:

 

Hvad jeg så ind i mellem har undret mig lidt over, er HVAD det egentlig lige er at hundene vil stille op med det, når de først har overtaget verdensherredømmet :confused: :hmm:

... jamen de skal da sørge for at vi får mad, at vi er trygge og sikre og bla bla. hmmm .... måske skulle vi lade dem overtage herredømmet også kan vi sidde og krydder den nederste del af legemet, mens de sørger for det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg har meget ofte fået skyld for at være 'for blød', ikke at vise hundene hvem der bestemte - naturligvis rigtigt ofte i forbindelse med såkaldte problemhunde, der 'havde brug for at blive sat på plads'...

 

Det morsomme er så bare, at netop disse hunde som regel opfører sig langt mere eksemplarisk med mig end med andre. Problemerne (der f.eks. typisk kan gå ud på at en hund ikke hører efter - på gåture eller i det hele taget) svinder ind til ingenting og i stedet oplever jeg super kontakt og opmærksomhed. Jeg arbejder MED hunden, ikke imod den, og dermed bliver vi et team, buddies.

 

Vi havde engang en lille amstaff-hvalp, der bed folk i arme, ankler, hænder, ben, konstant - og meget hårdt. Så snart nogen kom ind af døren gik hun igang og så blev hun bare ved. Alle forsøg med 'stop', 'nej', 'ahem' og hvad der ellers kunne findes på, gjorde hende bare endnu mere ihærdig, nærmest som om ordene havde betydet 'action!'. I stedet for denne 'grænsesætning', gjorde jeg noget helt andet. Hver gang jeg kom ind/ud til hende, satte jeg mig ned og hilste - det betød lykkelige hvalpeslik i ansigtet, men ingen biden. Efter nogle sekunder rejste jeg mig og spurgte om vi skulle finde nogle guffer... hunden ved godt hvad guffer er, og følger mig forventningsfuldt. Jeg tager en guf, får hunden til at sitte, og giver hende så en. Ingen biden overhovedet på noget tidspunkt!

 

Det var kun mig der ville praktisere denne metode, følgelig var det også kun mig der ikke havde problemer med hende (spørg mig ikke hvorfor andre var så stædige). Nogle gange kunne jeg komme ud i køkkenet, hvor hun var i gang med at æde ankler under højlydte protester. I samme øjeblik jeg sagde hendes navn, stoppede hun straks bideriet, kom hen til mig, og satte sig med et ordentligt plums lige foran mine fødder...

 

Hunden er idag voksen og hun har fornylig været på besøg. Ejerne fortalte, at da de spurgte hende om hun skulle ud til mig (ja, det vidste vi var venner), så blev hun helt vildt lykkelig! Hun er stadig temmelig 'besværlig' overfor andre (ikke mindst ifm. at give hende sele på), hun var ekstremt 'fraværende' og vild under gåture. Men overfor mig var hun helt og aldeles pragtfuld og anderledes. Ingen problemer overhovedet med selen, og gåturene var blandt de hyggeligste jeg nogensinde har oplevet, super kontakt og masser af snak undervejs. Vi gik og fandt pinde, som så blev båret et stykke vej indtil vi fandte en bedre. Jeg foreslog egnede kandidater og hun undersøgte :-P Nogle gange fandt vi naturligvis pinde, der var blevet efterladt ved tidligere lejligheder og så var glæden ekstra stor...

 

Jeg kunne blive ved, men tror nok budskabet er skåret ud i pap efterhånden: måske nogle mener jeg lod hunden overtage 'verdensherredømmet', men i så fald har hun en rigtigt god styreform, der på ingen måder er generende. Faktisk fungerer det rigtigt godt for alle parter - jeg elsker den hund og hun forguder mig! Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skulle være så slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

... jamen de skal da sørge for at vi får mad, at vi er trygge og sikre og bla bla. hmmm .... måske skulle vi lade dem overtage herredømmet også kan vi sidde og krydder den nederste del af legemet, mens de sørger for det :mrgreen:

 

Ahh ja, det havde jeg så ikke lige tænkt på ;-) Men så tror jeg da bare at jeg vil læne mig tilbage og venter på at hundene lige tager sig lidt sammen og kommer igang -jeg er bare bange for at jeg kan risikere at vente temmelig længe, for det virke squ ikke rigtig som om at de er så interesseret i at overtage og gøre alt arbejdet :(:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var kun mig der ville praktisere denne metode, følgelig var det også kun mig der ikke havde problemer med hende (spørg mig ikke hvorfor andre var så stædige). Nogle gange kunne jeg komme ud i køkkenet, hvor hun var i gang med at æde ankler under højlydte protester. I samme øjeblik jeg sagde hendes navn, stoppede hun straks bideriet, kom hen til mig, og satte sig med et ordentligt plums lige foran mine fødder...

 

Jo, nu skal du høre :-D Det er såre simpelt, at hunden til at starte med, lader sig føje af de bløde metoder, men efter et par uger, SÅ bryder helvedet løs, for så kender kræet alle de bløde punkter og overtager magten! :mrgreen:

 

Det har jeg i hvert fald ladet mig fortælle af en veninde, når jeg har fortalt hvordan jeg trænede gå-pænt uden brug af kvæler og ryk i snoren :engel: Det kunne godt være det virkede nu, men det var jo også kun en kort periode - når hund og menneske kender hinanden lidt bedre, lader hunden sig ikke snøre længere :cool:

 

Eller nowet :mrgreen:

 

Jeg glæder mig til at fortælle hende, at mine metoder endnu ikke - surprise surprise - har ændret sig siden dengang :mrgreen: Men så er det nok fordi, det kun er en hvalp jeg har :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med vandet er jeg også temmeligt blank overfor - skal jeg være helt ærlig og indrømme :lol:

 

Mht. at misbruge, så har jeg måske et bud på hvad der menes - nok fordi jeg kunne finde på at sige lidt det samme, dog under andet ordvalg.

 

Det er min overbevisning, at når vi først beder vores hunde om at gøre noget og så "tillader" at det ikke bliver gjort, begynder vi at forurene signalet for pågældende handling. Jo oftere hunden får at vide den fx. skal sitte og oplever at det er ok den ikke gør dette, jo bedre vil den forstå at det også er ok at lade være.

 

Det er ikke verdensherredømme halløj, bare handling - konsekvens.

 

Hunden vil med andre opleve andre muligheder end at plante måsen i jorden ved "sit" signal og dermed vælge denne mulighed efter forgodtbefindende. Måske andre vil kalde dette "misbrug" - jeg vil kalde det simpel logik.

 

I min verden skal et signal betyde en ting, og én ting alene - ved at give hunden valgmuligheder, får man måske den ønskede adfærd i ny og næ, men hverken præcition eller fart.

 

Du har (og vil) opleve mig snakke om det samme på hvalpeholdet! :-)

 

Undskyld, jeg havde slet ikke set dette svar. Jeg kan helt sikkert godt følge dig i, at der skal være konsekvens. Og hun skal gøre som jeg beder hende om - hver gang jeg beder hende om det...

 

I træningen vil jeg sige, at hendes medbestemmelse er relativt minimal. Men har hun en dag - hvor hun karter omkring og slet ikke er til at arbejde med, så gider jeg jo ikke gå 3 komplette rally-baner med hende. Det bliver jo aldrig en success for nogen af os.... Der ville jeg istedet blot lave et par enkelte øvelser, og får hun ikke blod på tanden af det, så stopper al "leg" med mor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg havde slet ikke set dette svar. Jeg kan helt sikkert godt følge dig i, at der skal være konsekvens. Og hun skal gøre som jeg beder hende om - hver gang jeg beder hende om det...

 

I træningen vil jeg sige, at hendes medbestemmelse er relativt minimal. Men har hun en dag - hvor hun karter omkring og slet ikke er til at arbejde med, så gider jeg jo ikke gå 3 komplette rally-baner med hende. Det bliver jo aldrig en success for nogen af os.... Der ville jeg istedet blot lave et par enkelte øvelser, og får hun ikke blod på tanden af det, så stopper al "leg" med mor...

 

Ooork ja :-)

 

Vi har jo som ejer / forældre et kæmpe ansvar overfor hunden, ikke at kræve mere end vi ved den kan klare!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

hehe...jeg har verdens mest kærlige opmærksomme hund, lydig er han også og aldrig til besvær...Pablo...:-D...

 

MEN...i dag kom jeg til at fortælle en dame at når jeg kommer hjem sidder han i sofaen og venter med at spinge i armene på mig til jeg har sagt "hej Pablo"...puha...ja så var det jo fordi han ville overtage min plads og jeg ved ikke hvad...kunne ik lade være med at grine lidt...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe...jeg har verdens mest kærlige opmærksomme hund, lydig er han også og aldrig til besvær...Pablo...:-D...

 

MEN...i dag kom jeg til at fortælle en dame at når jeg kommer hjem sidder han i sofaen og venter med at spinge i armene på mig til jeg har sagt "hej Pablo"...puha...ja så var det jo fordi han ville overtage min plads og jeg ved ikke hvad...kunne ik lade være med at grine lidt...:mrgreen:

 

:lol:

 

Det var ligesom den gang en hundetræner fortalte mig, at når Baldur sad på mit skød og ville nusses, så var han dominerende (fordi han sad ovenpå mig) :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol:

 

Det var ligesom den gang en hundetræner fortalte mig, at når Baldur sad på mit skød og ville nusses, så var han dominerende (fordi han sad ovenpå mig) :lol:

 

Og da vi fik vores første hund, kunne vores dyrlæge meddele, at vaps ikke måtte være i møblerne, for det fik den til at føle sig over os. Tja, hvad ved jeg, måske dyret virkelig greb magten i huset uden vi anede det. I hvert fald var mulighederne til stede i det han var sådan en ligge i-sofaen-og-sove-i-sengen-hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

nogen der ser Drew carey forresten? :-)...den der hund han har, Speedy, den er mega sej...hehe...tror det er noget toller eller golden(er ik sikker)

 

Når men her til morgen startede afsnittet med at Speedy sidder med til bords, på en stol og spiser cornflakes...:mrgreen:

 

Drew får besøg af en adfærdsdims og skal vise at hunden f.eks. godt han lide brydning...hvilket ender med at hunden står ovenpå Drew og triumferer...

 

Så vil han vise at den kan danse...han tager i begge poter og "danser med den"...men hunden siger vov og Drews reaction er noget a la "Oh...he just want's me to dance"...speedy sætter sig ned og Drew danser for den...:mrgreen:

 

Snak om en hund der har overtaget....hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vi har jo egentlig indset, at Karla har taget verdensherredømmet herhjemme, men hvor tidligt det skete er jo først gået op for mig nu.... :shock: se selv, dette billede hvor hun er 8 uger gammel... Hun sidder på ham, har løftet poten for at slå(?) ham i ansigtet.... manden prøver desperat at undgå øjenkontakten - men ak! Hun vandt tilsidst!

 

Det er et under vi stadig er levende!

 

[media]http://lh3.ggpht.com/_W0jJnRto32Y/SJyG2FXuIoI/AAAAAAAAAck/ex8xXtmydV0/s800/karlamysserlasse.jpg[/media]

 

Nu, hvor hun er 1 år gammel står hun på hans brystkasse og holder ham nede - han har iøvrigt tabt sig 50 kg siden dette billede blev taget - det er hårdt sådan at blive holdt nede af en hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol:

 

Det var ligesom den gang en hundetræner fortalte mig, at når Baldur sad på mit skød og ville nusses, så var han dominerende (fordi han sad ovenpå mig) :lol:

 

Min første tanke, når jeg høre sådan en udtalelse er: ØV-altså :(

 

Den næste er: Har de folk da ingen selvcensur, ved de da ikke, hvor fjollet det de siger er/lyder :roll: :stupid:

 

Den tredje er: Gad vidst om de selv tror på det pjat :???: :hmm:

 

Hvilket bringer mig tilbage til: ØV-altså :cry: :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke, når jeg høre sådan en udtalelse er: ØV-altså :(

 

Den næste er: Har de folk da ingen selvcensur, ved de da ikke, hvor fjollet det de siger er/lyder :roll: :stupid:

 

Den tredje er: Gad vidst om de selv tror på det pjat :???: :hmm:

 

Hvilket bringer mig tilbage til: ØV-altså :cry: :cry:

 

Hun fortalte mig så, at hvis han absolut skulle være på mit skød, så skulle han ligge ned, da det ikke var nær så dominerende :roll:

 

Det prøvede vi så, men han kunne ikke være der når han lå ned, så vi gik snart over til at han sad op igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vi har jo egentlig indset, at Karla har taget verdensherredømmet herhjemme, men hvor tidligt det skete er jo først gået op for mig nu.... :shock: se selv, dette billede hvor hun er 8 uger gammel... Hun sidder på ham, har løftet poten for at slå(?) ham i ansigtet.... manden prøver desperat at undgå øjenkontakten - men ak! Hun vandt tilsidst!

 

Det er et under vi stadig er levende!

 

[media]http://lh3.ggpht.com/_W0jJnRto32Y/SJyG2FXuIoI/AAAAAAAAAck/ex8xXtmydV0/s800/karlamysserlasse.jpg[/media]

 

Nu, hvor hun er 1 år gammel står hun på hans brystkasse og holder ham nede - han har iøvrigt tabt sig 50 kg siden dette billede blev taget - det er hårdt sådan at blive holdt nede af en hund :blink:

 

Hold da ferie, hvor flot! :5up: Må man gratulere :-D Ja, selvfølgelig må man det! Tillykke Amocca-mand!!! :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun fortalte mig så, at hvis han absolut skulle være på mit skød, så skulle han ligge ned, da det ikke var nær så dominerende :roll:

 

Det prøvede vi så, men han kunne ikke være der når han lå ned, så vi gik snart over til at han sad op igen :5up:

 

Den lever i bedste stil sammen med at man skal teste sin hvalpe dominans (når man skal vælge i kuldet) ved at vende den på ryggen og holde den fast, for at se hvor meget den vrider sig.

 

Eller når man skal vælge jagthund, kaster en duevinge ned i kassen og vælger den første der samler den op (kald det først til mølle), i stedet for at tage den ud et sted for sig selv, og se hvordan den reagerer på verden når den for første gang er alene et nyt sted.

 

Heldigvis har jeg ikke selv hørt så mange af de kommentarer. Eller også har jeg bare glemt dem igen. Men jeg leger gerne brydelege med mine hunde og giver dem mulighed for at agere frit indenfor de rammer der er sat op her i huset. Og jeg syntes nok jeg har nogle dejlige velfungerende hunde, der vil arbejde hårdt for mig uden at ville overtage noget som helst (og ja, jeg ved da godt det er godbidderne de arbejder for og ikke mit glade fjæs :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...