Hop til indhold

Hjæælp! Min hund bider i væggen!


Gæst woodwood
 Share

Recommended Posts

Gæst woodwood

Min hvalp på nu 13 uger er begyndt at bide i væggene/hjørnerne når den er alene hjemme.

Vi har ellers trænet "alene hjemme" i vores 3 ugers ferie. Vi har været oppe på 5 1/2 time, hvor det er gået rigtig godt og vovse lå og sov da vi kom hjem uden den havde lavet ulykker af nogen art (hverken tisse/ødelægge ting).

Men så i weekenden inden vi skulle starte på arbejde, var vi til fest og selvom vi i løbet af 6 timer var inde 2 gange og lufte hunden, så havde vovse: bidt i væggen, bidt i ledninger, tisset x1, skidt x1 og stjålet et par sko som den havde gumlet i.

Mandag hvor vovse skulle være alene for første gang i 8 timer havde den tisset 2 gange og skidt 2 gange. Fair nok det var mange timer. Men tirsdag havde den tisset 4 gange og skidt 2 gange.

Her i dag, hvor den skulle være alene i 6 timer havde den kun tisset 1 gang. Til gengæld havde den bidt et nyt sted i væggen!

 

Hvad skal vi gøre? Jeg går ud fra at den ødelæggende adfærd er pga. manglende stimulation. Men hvordan skal vi stimulere hende tilstrækkelig om morgenen?

Renligheden som er gået helt i vasken nu, ved vi heller ikke hvad vi skal gøre ved andet end bare at vente?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

Ej hvor er det ærgeligt :(

Hmm jeg kan nok ikke rigtig komme med nogle superråd, men jeg vil hellere end gerne prøve:

 

1. Giver i den fx en Kong at hygge sig med når i går væk? Og har den nok legetøj?

 

2. Er det fordi den ikke kan holde sig at den besørger på gulvet? Eller er det bare noget den er begyndt at gøre? Fordi hvis ikke den kan holde sig, så kunne det jo være at i kunne anskaffe en hundelem? Jeg ved ikke om de er så gode, men så kan hunden da gå ind og ud af haven :mrgreen: hvis i altså har en have..

 

3. Du har nok ret ang. det at den måske ikke er blevet stimuleret (staves?) nok. Jeg har i hvert fald læst/set noget med en hund der bed i vægene fordi den ikke havde noget at lave.. eller noget i den dur :???: Hmm men sådan noget forstår jeg mig ikke så meget på..

 

Jeg håber i finder ud af at løse problemet!

 

Mvh Kathrin

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der mulighed for at den kan lukkes inde et sted hvor dens muligheder er begrænsede, ved godt at det lyder lidt hårdt, men man undgår at hunden bliver fristet på mange måder (som evt. sko og ledninger)...

 

Min egen har også været ved at vælte en væg, dog med poterne, vi gjorde ikke noget ved denne adfærd, men stoppede hende når vi tog hende i det på fersk gerning. Ingen skæld ud men et kort og bestemt "nej", vi var ikke håde i munden efter hende, men blev ved med at stoppe hende til at hun selv gik igang med noget andet...

 

Det med stimuleringen vil jeg ligenu overlade til en anden bruger herinde, mens jeg prøver at finde en tråd om at lære hundene at lave "ingen ting"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit råd til dig vil være, at du giver den en kort lufte tur, hvor den kan gøre sig ren og snuse lidt. Ingen vilde lege der køre den op, men giv den morgen mad som fodersøg, evt. gemt i legetøj. Den må gerne bruge 15-30 min på morgenmaden.

Så er hunden kørt mentalt træt og ikke blevet fysisk opkørt.

Renlighedden kan du ikke regne med i så ung en alder, det tager tid før den kan holde sig.

Bideriet i væge og karme kan du stoppe med at smøre lidt go´negl på.

Du kan også gemme en lidt stor kiks i f. eks. et bukseben og så give den det når du går. Jo større hvalpen bliver kan du jo lave løse knuder på det, igen den skal bruge hovedet på at få det ud.

Hjerne aktivitet giver en træt hvalp, for meget fysisk aktivitet giver en opkørt hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst woodwood

Ih altså! I dag var vovse hjemme i 5 timer og her formåede hun at pølle 2 gange og tisse én. Heldigvis havde hun ikke bidt yderligere i væggen.

 

Vi har i forvejen afgrænset hendes areal, netop pga. bid i ledninger. Det betyder dog at hun ikke kan ligge i sofaen, som hun ellers er meget glad for at sove på. Det tror jeg er én af grundene til at hun keder sig. I det hele taget sover hun ikke særlig tungt når hun lægger i sin egen hundeseng (Heller ikke om natten). Kan det være fordi vi lægger på sofaen med hende?

 

Vi giver hende både legetøj, okseøre/okseben og aktiveringsbold med guffer i. Men hun rør kun aktiveringsbolden og det er ikke altid hun spiser det hele i den. Når vi så kommer hjem så går hun straks igang med okseøret.

 

Når hun får morgenmad så laver vi træningsøvelser med "sit", "dæk" osv. Noget af det får hun i en anden aktiveringsbold. Vi giver hende forholdsvis meget opmærksomhed om morgenen, men man skal jo også selv nå at få tøj på og spise morgenmad. Hun er ude 2 gange mellem kl. 06.30-08.15, netop for at få tisset af.

 

Så for det ikke skal være løgn, har vi fået et nyt problem. Vovse gider ikke spise sin tørfoder om morgenen længere. Og så er det jo lidt svært at lave søgeopgaver når hun ikke gider spise maden. Skal jeg give hende mindre til aftensmad så?? Når man håndfodre eller laver øvelser er det intet problem for hende at spise tørfoderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så for det ikke skal være løgn, har vi fået et nyt problem. Vovse gider ikke spise sin tørfoder om morgenen længere. Og så er det jo lidt svært at lave søgeopgaver når hun ikke gider spise maden. Skal jeg give hende mindre til aftensmad så?? Når man håndfodre eller laver øvelser er det intet problem for hende at spise tørfoderet.

 

Det problem har jeg også, men det hjælper dig jo egentlig ikke ... :blink: Andet end at du ved, at du ikke er alene i verden.

 

Jeg tror måske, det skyldes, at han ikke er sulten så kort tid efter, at han er vågnet, for i weekenden er det det samme problem, men der guffer han det gladeligt i sig lidt op ad formiddagen. Men det får han ikke mulighed for i hverdagen, da jeg ikke lader evt. tiloversblevet mad stå, når han er alene hjemme (det lykkedes dog som regel også at få det "hældt" i ham ved hjælp af øvelser og lign.) Men teorien m/manglende sult halter jo også lidt eftersom både min hund - og også din lyder det til - netop godt gider spise, når bare det er som beløning. Derfor ved jeg ikke, om det er derfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lab-dreng på 12 mdr er først lige holdt op med at tygge i væggen. Det startede da han var ca 6 mdr.

 

Han havde pillet tapét af væggen 3 steder i stuen, hvor der også var gnavet i gasbetonen. Stuen er heldigvis blevet sat i stand og malet, her i sommerferien.

 

Vi spærrede ham inde i køkken og bryggers, hvor han også havde sit lille hul at pille i, sammen med et panel. For ca tre uger siden, lukkede min kæreste for anden gang, hullet i væggen, og siden har han, mirakuløst, ikke rørt den. Panelet sætter vi vandstativet som afspærring og det har også mistet interesse..

 

Nå, min point var egentlig, at det er ren og skær kedsomhed og unoder fra Cody's side, i vores tilfælde. Om han var alene hjemme i 10 min eller 6 timer, så var der gnavet i noget.

 

Han har endda præsteret at ligge på dørkarmen til soveværelset, med oksehudsben, Jeg lå i sengen, og lige pludselig hørte man tænder i noget, der ikke var ben..

 

Vi fik det gode råd, når han sku være alene, så giv ham nogle gamle aviser og reklamer til at splitte. De får hurtig smag for det..

Det ser bombet ud bagefter, men noget billigere end nye vægge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores nedlagde også en væg som hvalp. Hans menneske-mor sov og hvad skal en lille mand alene så finde på af sjov. Min mand, der er uddannet tømrer fiksede det ved at sætte et stykke falsk væg op og beklæde skidtet med de der hvide plast paneler, der ligner malet træ. Det blev vældig nydeligt og vaps holdt op med at gnave i vægge. Plast paneler er åbenbart ikke den store delikatesse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...