Hop til indhold

Bider i karme og åbner dørerne


Gæst marina29
 Share

Recommended Posts

Gæst marina29

Alt går bare galt i øjeblikket :(

 

Vi har en dejlig hvalp på 7 måneder, Kenzo, som for det meste er verdens mest fantastiske hund, og så har han jo alligevel sine øjeblikke hvor man bare tænker meget grimme ting i et par sekunder ;)

 

Han har tidligere haft et problem med at være alene hjemme, han keder sig frygteligt, og bruger omkrin 30 sekunder på at gnave i dørkarme eller væggene (vi har filmet ham).

Så vi er begyndt at give ham nogle kasser med godter pakket ind i avispapir, samt et Nina Ottesen spil, og så lidt godter nåt vi går. Det har også virket i et par måneder, så kom ferien, og vi havde en smule opstartsvanskeligheder, men ikke noget som jeg ville betegne som andet en at falde af vognen i 2 dage. Han ligger i vores gang foran hoveddøren.

 

Men den sidste uge, har han bare været umulig.... Han er blevet ligeglad med godter vi giver ham når vi går (han får aldrig det samme to dage i træk), og som resultat har han gnavet i karmene og vægge når vi kommer hjem, det er stadig på en lille skala iforhold til tidligere.

Oven i det har han luret at han kan åbne dørerne ved at hoppe op ad dem, og det resulterede i at han kom ind i soveværelset, og splittede vores topmadres ad. Åhhh, det er bare sååå frustrerende at komme hjem til, især når der ikke er noget der virker :( Vi skælder ham selvfølgelig aldrig ud når vi kommer hjem og ser han har spist dørkarmen eller lignende...

Vi kan også se at han prøver at komme ind til stuen, men døren binder en smule, så der har han ikke kunne komme ind.

 

Vores normale rutine er følgende:

Kl 5.30 står vi op og går en tur, hvor vi træner lidt øvelser fra hundetræningen, samt går balance eller laver sporleg (det har han også mistet interessen i)

kl 7 tager vi hjemmefra. Imellemtiden har han fået mad i sin bold eller søgt den på græsplænen eller fået den i små bøtter (hvor han selv skal få maden ud), de sidste 20 min inden vi tager hjemmefra er stilletid i sofa'en.

Kl 15.30-16 er vi hjemme og går en lang tur med ham (45 min - 1 time)

Kl 21 går vi en mindre tissetur (20-30 min)

 

Efter ferie er han også blevet meget klistret op ad os, så han leger ikke helt så meget i haven selv mere.

 

Der er dog 2 ting vi har ændret den sidste uge, og jeg tror det er derfor han har ændret sin opførelse. Vi har flyttet den lange tur fra en aftenstur til en eftermiddagstur, og vi er begyndt at lukket døren halvt til soveværelset om natten, hvor han sover i gangen (han vækker os meget tidligt i weekenden, og her har vi været lidt egoistiske og prioriteret vores weekendsnuen)

 

Det har jo virket tidligere, og kan godt se han måske bare er gået død i det hele, men jeg er bare løbet tør for ideer :(

 

Jeg må hellere lige tilføje at han ikke virker utryg ved at vi går, normalt er han fuldstændig ligeglad, han piber heller ikke i løbet af dagen (overboen har haft barsel og har holdt os opdateret plus vi har filmet ham).

 

Håber der er nogen der har nogle guldkorn der kan hjælpe os :)

Redigeret af marina29
Link til indlæg
Del på andre sites

hans alene tid er meget lang, 9 timer til dagligt plus alene tiden om natten.

 

Umiddelbart virker han til ikke at være tryg ved at være alene hjemme, separations angst, han "klister" fordi han stort set ikke er blandt sin flok i døgnets timer.

Og at han ikke spiser sine godter er også tegn på han har alene hjemme problemer.

 

Jeg synes så også i er for "Hurtige" ud af døren om morgen fra i står op. en lille gåtur på 20-30 min, foder søgning/morgenmad og så lidt "samvær" med ham inden i går hjemmefra.

 

En hund der har det godt med at være alene hjemme vil sove min 90 % af tiden.

 

Mine få inputs. Har desværre ikke nogen opskrift på en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst marina29
hans alene tid er meget lang, 9 timer til dagligt plus alene tiden om natten.

 

Umiddelbart virker han til ikke at være tryg ved at være alene hjemme, separations angst, han "klister" fordi han stort set ikke er blandt sin flok i døgnets timer.

Og at han ikke spiser sine godter er også tegn på han har alene hjemme problemer.

 

Jeg synes så også i er for "Hurtige" ud af døren om morgen fra i står op. en lille gåtur på 20-30 min, foder søgning/morgenmad og så lidt "samvær" med ham inden i går hjemmefra.

 

En hund der har det godt med at være alene hjemme vil sove min 90 % af tiden.

 

Mine få inputs. Har desværre ikke nogen opskrift på en løsning.

 

Tak for dit hurtige svar :)

 

Vi har filmet ham før, for at finde ud af hvorfor og hvornår han bider i karmene, og efter at have snakket med adfærdsbehandler, godt nok kun over telefonen, mente hun ikke at dte var separationsangst, da han gør det halvvejs inde i dagen, bruger 30 sekunder på at terrorisere, og sover resten af tiden vi er væk hjemmefra.

MEN det var før vi havde ham med på ferie, og jeg er enig med at han kan have udviklet noget separationsangst.

 

Vi har 1,5 time med ham hver morgen. Fik ikke lige skrevet at han har en bold han får morgenmad i, eller søger det på græsset, eller skal få det ud af nogle bøtter. De sidste 20 min inden vi smutter er roligtid på sofa'en, så han ikke er oppe og køre når vi tager hjemmefra.

 

Kunne godt være vi skulle filme ham igen, og se om hans alene-hjemme adfærd har ændret sig....

 

I nat prøvede vi med åben dør, og så et babygitter for døren, for at se om det kunne adskille ham fra os, og alligevel være sammen med os. Men ved ikke helt om det er den rigtige antagelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om jeg har forstået det helt rigtigt, men er han kun i gangen når i er væk?

 

Jeg forstår godt at selvfølgelig helst ikke vil have splittet hele huset af, men kan det være at det er for lidt plads for ham, i så mange timer?

 

Vores nabos hund hærgede ret meget når de gik, efter de begyndte at lade deres dør til deres private værelser stå åbne så hunden kunne gå rundt i hele huset, stoppede det med det samme.

Det er nok ikke helt det samme, tror også denne hund hærgede fordi hun kunne høre folk gå rundt på gangen, men ikke se dem (ikke ejerne, men andre som bor her).

Hun lægger nu for det meste inde på deres værelser og sover når de ikke er hjemme, men tror ikke hun kunne forstå at hun var afskåret fra resten af huset, når hun var alene hjemme.

 

Eneste jeg ellers lige kan komme på, er om i måske kan lave søge øvelserne anderledes når i går. At kassen er blevet "kedelig" - der skal større udfordring til?

Aner ikke om det vil virke, bare en tanke :-)

 

Håber i finder ud af det! For lyder som en sød hund i har.. og ikke specielt umulig, så det er jo nok bare lidt tilrettelse der skal til - især når i prøver at gøre noget så tidligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Små rum og begrænset plads kan nu godt være udmærket for mange hunde, da det gør det lettere for dem at overskue hjemmet.

 

Du nævner noget omkring ferien, og jeg er nysgerrig på hvad det var der kunne have ændret noget. Er det fordi I var et andet sted henne, eller fordi I var sammen med ham hele tiden? Det er vigtigt at opretholde alene-hjemme-træningen også i ferier, sådan at hunden ikke startes op på en kold tyrker efter at have været sammen med flokken døgnet rundt i et par uger.

 

Hvorfor er det den ikke må være i soveværelset om natten? Som det tidligere er skrevet, er det mange timer for en hund at være afskåret fra sin flok, hvis den både skal være alene i løbet af en arbejdsdag og så også om natten. Dermed ikke sagt den behøver ligge i sengen, men en plads ved siden af sengen syntes jeg godt man kan unde den.

 

Her hjemme sover hundene på deres puder på gulvet om natten (i soveværelset), og de har heldigvis luret at jeg sætter pris på at stå sent op i weekenderne - så jeg bliver ikke vækket, men får et par hunde at varme mig på inden jeg står op. Tænker I også vil kunne få et par timer ekstra på øjet i weekenden selvom han vækker jer hvis I tager det roligt, og laver hygge ud af det (giver det mening?).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Alt går bare galt i øjeblikket :(

 

Vi har en dejlig hvalp på 7 måneder, Kenzo, som for det meste er verdens mest fantastiske hund, og så har han jo alligevel sine øjeblikke hvor man bare tænker meget grimme ting i et par sekunder ;)

 

Han har tidligere haft et problem med at være alene hjemme, han keder sig frygteligt, og bruger omkrin 30 sekunder på at gnave i dørkarme eller væggene (vi har filmet ham).

Så vi er begyndt at give ham nogle kasser med godter pakket ind i avispapir, samt et Nina Ottesen spil, og så lidt godter nåt vi går. Det har også virket i et par måneder, så kom ferien, og vi havde en smule opstartsvanskeligheder, men ikke noget som jeg ville betegne som andet en at falde af vognen i 2 dage. Han ligger i vores gang foran hoveddøren.

 

Men den sidste uge, har han bare været umulig.... Han er blevet ligeglad med godter vi giver ham når vi går (han får aldrig det samme to dage i træk), og som resultat har han gnavet i karmene og vægge når vi kommer hjem, det er stadig på en lille skala iforhold til tidligere.

Oven i det har han luret at han kan åbne dørerne ved at hoppe op ad dem, og det resulterede i at han kom ind i soveværelset, og splittede vores topmadres ad. Åhhh, det er bare sååå frustrerende at komme hjem til, især når der ikke er noget der virker :( Vi skælder ham selvfølgelig aldrig ud når vi kommer hjem og ser han har spist dørkarmen eller lignende...

Vi kan også se at han prøver at komme ind til stuen, men døren binder en smule, så der har han ikke kunne komme ind.

 

Vores normale rutine er følgende:

Kl 5.30 står vi op og går en tur, hvor vi træner lidt øvelser fra hundetræningen, samt går balance eller laver sporleg (det har han også mistet interessen i)

kl 7 tager vi hjemmefra. Imellemtiden har han fået mad i sin bold eller søgt den på græsplænen eller fået den i små bøtter (hvor han selv skal få maden ud), de sidste 20 min inden vi tager hjemmefra er stilletid i sofa'en.

Kl 15.30-16 er vi hjemme og går en lang tur med ham (45 min - 1 time)

Kl 21 går vi en mindre tissetur (20-30 min)

 

Efter ferie er han også blevet meget klistret op ad os, så han leger ikke helt så meget i haven selv mere.

 

Der er dog 2 ting vi har ændret den sidste uge, og jeg tror det er derfor han har ændret sin opførelse. Vi har flyttet den lange tur fra en aftenstur til en eftermiddagstur, og vi er begyndt at lukket døren halvt til soveværelset om natten, hvor han sover i gangen (han vækker os meget tidligt i weekenden, og her har vi været lidt egoistiske og prioriteret vores weekendsnuen)

 

Det har jo virket tidligere, og kan godt se han måske bare er gået død i det hele, men jeg er bare løbet tør for ideer :(

 

Jeg må hellere lige tilføje at han ikke virker utryg ved at vi går, normalt er han fuldstændig ligeglad, han piber heller ikke i løbet af dagen (overboen har haft barsel og har holdt os opdateret plus vi har filmet ham).

 

Håber der er nogen der har nogle guldkorn der kan hjælpe os :)

 

For mig lyder det også som seperationangst.

 

Når hunden ikke ødelægger noget i dagligdagen ellers, men straks terroriserer når "flokken" forlader hjemmet, jamen så ville jeg anse det som problemadfærd, som udspringer af seperationsangst.

 

Jeg tror i dette tilfælde at det muligvis ville hjælpe at hunden var i et større rum. Ikke hele huset men måske flytte hunden væk fra det rum der nu er forbundet med biderier. Afskærm med babygitter som i allerede har. Og så øve at hunden også kan være der mens i er i andre dele af huset. Således at han føler sig tryg der.

 

Nu har han for mange dårlige oplevelser i det gamle rum, så jeg tror måske løsningen kunne være at han ikke følte sig helt låst inde.

 

Og måske er i nødt til at starte helt forfra.

 

Desuden mener jeg også at hunden skal have en plads i soveværelset. Specielt når man er væk det meste af dagen. :-D

 

Held og lykke med det hele

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst marina29

Jeg prøver lige at samle mine svar i én besvarelse :)

 

Kenzo ligger i vores gang når vi ikke er hjemme, dørerne ind til vores soveværelse og gæsteværelset er lukkede, og det er de også til daglig, når vi er hjemme. Hoveddøren er i glas, så han kan sidde og kigge ud.

Mht. vores ferie, så havde vi ham med på camping. Og set i bagspejlet, så fik vi grebet det helt forkert an. Vi fik først campingvognen dagen før vi skulle afsted, så Kenzo nåede ikke at vænne sig til den. Den første dag brugte vi på at træne lidt alene-i-campingvognen-træning, men det gik galt da vi satte tiden op på et par timer. Han begyndte at hyle, noget han ellers ALDRIG gør, men det var også helt nyt, og vi forlod ham bare, onde forældre :cry:

Resten af ferien prøvede vi at genindføre alene-hjemme-træningen, men den blev bare aldrig rigtig en succes, det hele var for nyt for ham. Vi prøvede at have ham i vognen, mens vi var hjemme, så han kunne slappe af og være alene sammen os, så af sige, men det var han altså ikke meget for. Til sidst fik succes med at have ham bundet til campingvognen med lang snot, så han kunne ligge i det åbne fortelt eller ligge udenfor, mens vi var væk.

Pga. vores manglende succes, tog vi hjem 4 dage før tid, så vi kunne få ham vænnet til at alene igen inden vi startede på arbejde igen, og det gik uden problemer de første 3 uger ;)

Vi har altid haft ham liggende i sin kurv i soveværelset, men han har vænnet sig til at stå tidligt op, så vækker os i weekenden, just in case hvis skulle have glemt vækkeuret :blink: Derfor tænkte vi at vi ville prøve at få ham vænnet til at sove i gangen.

Efter at have læst alles jeres svar i weekenden, blev vi enige om at ændre nogle ting :-D

Vi har blandet hans guffer lidt, og det virker som om han bare var blevet træt af de gamle, vi har ikke lige været skarpe nok til at lave de gode blandinger, som vi gjorde før ferie... Onde forældre ;)

Hans kurv er flyttet tilbage i soveværelset, men det kunne han slet ikke finde ud af, han blev ved med at gå ud i gangen og ligge sig, og derefter komme tilbage igen osv. Efter 1 time flyttede jeg hans kurv tilbage i gangen, antog at han faktisk var glad for at sove i gangen, men vi lader døren stå helt åben, så han kan se os, og siden da har der været ro.

Vi prøvede at lade ham få adgang hele huset, mens vi tog ud og spiste frokost med svigermekanikken, og det var en stor succes. Han lå og sov så sødt i gangen da vi kom hjem :-D

Idag skal han være alene igen, og han var overhovedet ikke interesseret i at vi gik i morges, rigtig dejligt, og jeg kan ikke huske om jeg har lukket døren til stuen, men det må vi når vi kommer hjem :oops: Men jeg tror nok det skal gå. Det med at give ham adgang til hele huset, har vi diskuteret siden vi fik ham, så jeg håber dte lykkedes, for det har jeg hele tiden ment var det rigtige for ham :-)

Nu er jeg spændt på om vores små tiltag bærer frugt, ellers er vi enige om at tage kontakt til en adfærdsbehandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst marina29

Nu har vi lige haft et par dage til at teste de nye tiltag, og jeg faktisk pænt tilfreds :) Vi er ikke helt oppe og juble endnu, men jeg tror på at det kommer ;)

 

De nye guffere, der kom i kassen, var en succes, og vi er igen ikke interessante når vi går, overhovedet. Igår skulle jeg ind i soveværelset og hente mine solbriller, som jeg havde glemt, efter vi egentligt var gået. For det første kiggede han slet ikke op da jeg kom ind igen, og da han sad foran soveværelsesdøren og babygitteret, prøvede jeg at få ham til at flytte sig, men det tog godt nok lidt tid inden han overhovedet fattede at jeg snakkede til ham, der var lidt "hallo mor, jeg sidder ligesom og spiser noget der er helt fantastisk, og du forstyrrer faktisk lidt" over det :)

 

Vi har haft åbent til hele lejligheden, når vi har skulle ud på mindre ture (op til 4 timer), og der har ikke været nogen problem, udover han har tisset på chaislongen, noget han har gjort siden han var hvalp, så hvis han skal være alene i hele lejligheden fremover, så skal vi vist have noget gå-væk-hund til den....

 

Han sover stadig i gangen, vi prøvede jo at flytte hans kurv tilbage ind i soveværelset, men der kunne han ikke finde ro. Men døren er åben og han ligger lige udfor døren og kan kigge lige ind på os.

Han vækker os stadig tidligt i weekenden, til samme tid som vi plejer at stå op, men så åbner vi havedøren, så han kan komme ud og lukker babygitteret, og så lægger han sig til at sove igen :)

 

Der har været en enkelt rift i tapetet på en uge, så det er fremskridt. Tror og håber ikke der bliver noget i denne uge, men nu må vi se...

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up::5up::5up: Det lyder rigtig godt!! Dejligt at der er sket så stor en ændring, på så kort tid. Tænk at små ting som nye godbidder og en åben dør kan gøre hele forskellen.... :shock::-D

 

Jeps vi har også ret meegt optur over det, manden er mere end forundret, og jeg godter mig lidt for jeg har hele tiden ment at det nok ville løse nogle af problemerne :)

Men det er tidligt endnu ;)

 

Igår fik Kenzo eller ildprøven...

Min mand skulle ud og løbe, så de brugte lige lidt kvalitetstid sammen inden (jeg var til DHL-stafet), indtil min far hentede ham.

Kenzo bliver altid sååååå glad for at der kommer nogen og besøger os, og især min far, så min mand havde bedt ham om at vente i bilen, så de ikke forlod ham mens han var oppe og køre. Meeeen min far er ligeså skudt i Kenzo som vi er, og måtte derfor lige hilse på, og ja resultatet var en meget glad og en smule overgearet hund da de forlod ham...

Kenzo fik to spil (NIna Ottesen), et i stuen og et i gangen, da min mand kom tilbage lå Kenzo ligeså stille og sov :engel:

Han havde tømt spillene for godter, og lagt sig til at sove. Han havde ikke engang været oppe i sofaen, for puder var der stadig, og Kenzo synes normalt ikke de skal have lov at være i sofa, medmindre han vil putte ;)

Han er mors dygtige lille dreng :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Dygtig hund :-D

 

Igår gik jeg ind til naboen, og lod Buddha være inde hos mig, der gik et par minutter og så begyndte han at gø, åhh nej tænkte jeg og fløj tilbage - Buddha lå storsmilende i sofaen og katten så meget sur ud... :rolleyes:

Så det var bare den stakkels kat han gøede af, jeg tror hele tiden at han er bange fordi jeg er gået, men han virker pænt ligeglad hehe.

 

Jeg kan godt se pointen i at nogle hunde som er meget bange for at være alene kan have godt af at være et sted de kan overskue, men tror at hunde som ikke har et problem med det, vel bare synes det er mærkeligt at de pludselig kun må være på et afgrænset område.

Men nu får jeg jo at se når Buddha engang bliver stor :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...