Hop til indhold

Hjerteorm


Lonny
 Share

Recommended Posts

Baldur har som sagt fået hjerteorm, og dette er en meget alvorlig sygdom, jeg har blandt andet lige skrevet med en anden hvis hund døde af hjerteorm for kort tid siden, uden overhovedet at have udvist nogen symtomer forud for dødsfaldet :cry:

 

Derfor bringer jeg nedenstående advarsel og beskrivelse fra Landbohøjskolen, og deres råd er forebyggelse.

 

Så sørg for at få jeres hunde testet 1-4 gange om året!

 

Artiklen:

 

Hjerteorm

 

Den danske hjerteorm ”Angiostrongylus vasorum” er en parasit, der lever i hundens højre hjertekammer og lungens blodkar. De voksne orm er ca. 1.5 - 2 cm lange, og larverne, der kommer ud i hundensafføring, er gennemsigtigeog ca. 0. 3 mm lange.

De kan derfor kun ses i mikroskop. Tidligere optrådte hjerteorm kun hos danske hunde, der var blevet smittet i udlandet f.eks. Frankrig. I dag har parasitten desværre fået fast ophold i Danmark. Det vides ikke, hvordan den er importeret, men det må formodes, at den er kommet til Danmark via hunde smittet i udlandet eller via importerede snegle. De første tilfælde af smittede hunde, som ikke selv havde været i udlandet, blev diagnosticeret i slutningen af 1980´erne. I dag har smitten bredt sig ud over store dele af sjælland og sporadiske tilfælde kan ses i hele Danmark.

 

Smitten spredes til hunde ved optagelse af forskellige snegle indeholdende L3-larvestadiet. Dette sker ved, at hunden æder sneglen eller slikker sneglens slim-sekret i sig(?), herpå vil L3-larverne vandre gennem hundens tarmvæg, og invadere blodkarrene.

På denne måde kan de hurtigt nå hjerte og lunge. I lungen lægger ormene æg, som udklækkes til L1-larver. Disse bliver hostet op af hunden, som synker dem for slutteligt at kvittere dem via afføringen. Hvis en snegl fouragerer på denne afføring optages larverne, og cirklen kan begynde forfra. Tiden fra optagelse af L3-larver til hunden selv begynder at udskille L1-larver, varierer fra 40-60 dage.

 

Kliniske tegn hos hunden, når denne er smittet med hjerteorm:

Larverne forårsager voldsom betændelse i lungen, hvilket resulterer i, at hunden trækker vejret hurtigere og mere besværligt end normalt.

©Hunden vil ofte hoste - især om natten. I mildere tilfælde vil ejeren bemærke, at hunden ofte ”rømmer” sig.

© Hunden virker træt, nedstemt og kan mangle appetitten, hvilket kan resultere i vægttab.

© Hjertet kan blive påvirket, så hunden får hjertesvigt med væskeophobninger.

© Hunden kan i nogle tilfælde bløde fra hud, poter, mund og gummer, da larverne udskiller stoffer, som gør det svært for blodet at størkne

© Sygdommen kan ienkeltetilfælde optræde i mange ”forklædninger

 

Forebyggelse af hjerteorm

Det er bedst at forebygge, at hunden får hjerteorm, da det er en meget alvorlig sygdom. Opsamling af hundens efterladenskaber er derfor vigtig for at bryde smittevejen, og hunde, bør i parker og områder med ekstra højt smittepres, kun luftes i snor. Ræve er et reservoir for hjerteorm, hvilket i praksis betyder, at en meget stor procentdel af ræve har sygdommen! Derfor er der større risiko for smitte i et område med et stort antal ræve.

Det er ikke i dag tilladt at give forebyggende behandling pga. faren for resistensudvikling hos parasitterne. Det er derfor vigtigt straks at henvende sig til dyrlægen, hvis du har mistanke om, at din hund er smittet med hjerteorm.

Du kan også få din hunds afføring undersøgt i dyreklinikken 1–4 gange årligt afhængig af, hvor belastet jeres lufte-område er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih nu må du ikke tro jeg tror du bare har lukket øjnene - jeg VED du er et pylrehoved, men for de tungnemme som mig:

 

Har han slet ikke hostet? Slet ikke været træt?

 

Jeg kender kun en der har haft hjerteorm og der var ingen tvivl om at noget var galt, så har ikke så meget som overvejet at få tjekket Petrine, for man kan vel se symptomerne :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih nu må du ikke tro jeg tror du bare har lukket øjnene - jeg VED du er et pylrehoved, men for de tungnemme som mig:

 

Har han slet ikke hostet? Slet ikke været træt?

 

Jeg kender kun en der har haft hjerteorm og der var ingen tvivl om at noget var galt, så har ikke så meget som overvejet at få tjekket Petrine, for man kan vel se symptomerne :oops:

 

De eneste symtomer der har været var at han var enormt træt, intet andet!

 

Jeg har tidligere spurgt 2 forskellige dyrlæger om det var normalt at han skulle være så træt, og begge fortalte mig at det var meget normalt, og det nok bare skyldtes at vi havde en stor have han fik brugt sin energi i :roll:

 

Så jeg stolede desværre på dyrlægerne, og har i stedet brugt en formue på adfærdsbehandlere... Men hans adfærdsproblemer skyldtes jo højst sandsynligt at han er syg :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine vil fremover blive testet! Sikke en redelighed, jeg er helt chokket og ked af det for den dejlige dreng (nb en terrier er ALDRIG træt, med mindre du går en maraton ;-))

 

Nej, det kan jeg jo se på Luna. Men jeg var desværre bare for autoritetstro, og valgte til sidst at tro at dyrlægen vidste bedst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke for at være sortseer... Men det er altså ikke altid der kan ses noget på afføringsprøverne

 

Min dyrlæge fortalte mig at disse hjerteorme har en cyklus på 3 dage, så hvis man tager 3 dages afføringer og får testet, så burde man kunne se det. Men selvfølgelig kan man være uheldig at de af en eller anden grund ikke har lagt æg i lige den periode man tager prøverne.

 

Men så fanger man det i det mindste når man er så syg som Baldur er, og hvor man stadig kan gøre noget. Baldur ville ikke skide den tredie dag, så vi fik kun afleveret 2 afføringsprøver, men fordi at han havde så mange orme som han havde, så overlappede deres cyklusser åbenbart hinanden, så der var hjerteorm i begge hans afføringsprøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge fortalte mig at disse hjerteorme har en cyklus på 3 dage, så hvis man tager 3 dages afføringer og får testet, så burde man kunne se det. Men selvfølgelig kan man være uheldig at de af en eller anden grund ikke har lagt æg i lige den periode man tager prøverne.

 

Men så fanger man det i det mindste når man er så syg som Baldur er, og hvor man stadig kan gøre noget. Baldur ville ikke skide den tredie dag, så vi fik kun afleveret 2 afføringsprøver, men fordi at han havde så mange orme som han havde, så overlappede deres cyklusser åbenbart hinanden, så der var hjerteorm i begge hans afføringsprøver.

 

Jeg er enig.. Men Baldurs tilfælde er også ret voldsomt, ville jeg mene..

 

Det var også mere ment til andre.. At de skal holde fast, hvis de mener, der er noget galt, og prøverne ikke viser noget:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig.. Men Baldurs tilfælde er også ret voldsomt, ville jeg mene..

 

Det var også mere ment til andre.. At de skal holde fast, hvis de mener, der er noget galt, og prøverne ikke viser noget:-)

 

Er der noget jeg har lært af denne historie, så er det at jeg fremover skal stole mere på mig selv end på hvad dyrlægerne siger! Så her er vi fuldstændig enige!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...