Hop til indhold

Hvalpe`???


Gæst Rikke-pigen
 Share

Recommended Posts

Nå dada så skal vi være personlige? måske var det det med hjernecellerne der gjorde at jeg blev teknolog i stedet, det var lidt kedeligt efter ingeniørstudiet du ved?

 

Det var i Beder og de havde jo som sagt ikke opdaget det, og ved sku ikke hva de gjorde efterfølgende? men højst sandsynlig røg den til givskud.

Hvad du har uddannet dig til må du knagme selv om, det er jeg ikke herre over:blink:

 

Men nu har Beder haft nogle episoder med sig som har gjordt at jeg ikke giver en dyt for den "gård"...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 195
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Dyrlæger skal tjene penge - ellers kan de ikke overleve - men det er da en sørgelig måde at de må anbefale folk avler på deres hunde - men okay..

 

De kan på en god "omgang" måske tjene på..

Kejsersnit, hvalpene skal tilses efter fødsel, vaccination, chip, sundhedsundersøgelse - og så tjener de garanteret også rigtig gode penge på hvalpe og unghunde som de må aflive, da ejerne ikke har kunne finde nye hjem til dem. :rolleyes:

 

Det er selvfølgelig jeres eget valgt..

 

og så er der aldrig for hundens skyld man får hvalpe.. aldrig!!

 

Ej la da vær :-D man kan altså sagtens komme af med dem, især når de er så tæt på en af racerne. Disse bliver jo mere end 50% labber.

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen fatter bare ikkke deres problem;), de tror vi har problemer med at passe dem det eneste vi spurgte om det var alderen også kom alt det her ud

 

Surprise, surprise - det er et debatforum, og som med alle emner har folk en mening, som vil komme frem, efterhånden som samtalen/tråden udvikler sig.

 

Og så må jeg spørge: hvorfor overhovedet spørge til råd herinde? Din dyrlæge siger den er rask og der er givet grønt lys til at avle - hvilket du tager for gode varer. Din dyrlæge siger hunden er klar når den er 18 måneder - hvorfor ikke bare tage det for gode varer også?!?

 

I det mindste er der nok fokus på jeres egen hund, som I ikke ønsker skal lide overlast, og derfor får lov at vente til den er psykisk moden. Hvorfor pokker ikke gøre jeres hvalpe og deres nye ejere den tjeneste, at udelukke så mange mulige arvelige sygdomme som muligt, når det nu kan lade sig gøre? Er man virkelig så ligeglad med alle andre, bare man selv får det som man vil?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad du har uddannet dig til må du knagme selv om, det er jeg ikke herre over:blink:

 

Men nu har Beder haft nogle episoder med sig som har gjordt at jeg ikke giver en dyt for den "gård"...

 

hey det er dig det kaster med sten her...

 

Og er det ikke typisk at man har sådan en holdning med nogen man er uenig med... "der hvor du har været er osse dårligt" bla bla

I dont give a f...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej la da vær :-D man kan altså sagtens komme af med dem, især når de er så tæt på en af racerne. Disse bliver jo mere end 50% labber.

 

Hvad er det Reaper skal lade være med? Eller citeres der bare på forkert indlæg?

 

Jeg giver ganske ret i, at dyrlæger nogle gange ser for meget på bundlinjen end på den egentlige patient. Og potentielt er der mange penge at hente, når folk ønsker at få hvalpe på deres hunde.

 

Men det kan faktisk undre mig, at der ikke er flere dyrlæger der er bedre til at blande fornuft og forretning, og gå skridtet videre og anbefale de undersøgelser der kan give et godt grundlag for det kommende kuld.

 

Og hvis der er mere end 50% lab i kommende kuld, så ville jeg for alvor komme i gang med at tjekke AD, HD og øjne. Blandinger er IKKE sundere end racehunde, de tjekkes bare sjældnere og der føres ikke statistik på hundene. Derfor er det mudrede vande at vade i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja som så mange andre tror jeg på de generelt er mere sunde, så enkelt. Også selvfølgelig osse fordi jeg syns der er meget besvær ved racerene, jeg kan jo læse herinde at man risikerer at skulle hænge i telefon med sælger lag tid efter købet... Det gider jeg simpelthen ikke, dertil er min tid for kort :-D

Det med sundheden tror jeg så ikke på holder mere, jeg har set blandingshunde få præcis de samme sygdomme, som racerene hunde, så min erfaring siger mig, at det ikke gør en forskel.

 

Ikke fordi blandingshunde ikke er dejlige, jeg har selv haft tre. Jeg tror bare ikke på at sundheden behøver være så meget bedre :-) Ved racerene hunde er der også mulighed for at undersøge en masse om hunden og dens gener langt bagud og det kan jeg egentlig godt lide i stedet for at jeg ingenting aner om den hund jeg køber :-)

 

Jeg ved ikke lige, hvad du hentyder til angående opdrættere, der ringer konstant? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vi er egentlig begge mere til tæver (har jo tre), så det er jo egentlig smukke Amazon jeg skal savle over... Har lige for sjov fortalt Martin at du har vores næste hund, og nu kan han egentlig godt lide ideen! :shock::mrgreen:

 

...bringer du ud? :lol:

 

 

 

njaaa men jeg vil da godt gi' middag og overnatning:-D

Jeg vil såmen også betale rabies og pas! men jeg er ikke inde i UK regler, jeg har solgt en hvalp til Tyskland, der er det simpelt Rabies og pas så er den i vinkel.:-D

Til træning på højere plan er det Aston, Zone er lækker men hun er ikke så fører fikseret, hun hviler meget i sig selv og er en super hund som ikke er til at slå ud af kurs, men det betyder også at hun ikke er så nem at begejstre, dvs hun er sværere at træne.

Men i kommer da til Danmark en gang i mellem gør i ikke?? så må i jo bare hente jeres hund:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I bagklogskabens klare lys , levet med hunde i masser af år, og medlem af specialklubber og DKK i mindst 25 år ser jeg hver dag en del hunde.

Faktisk er vel kun få tæver egnet til at få hvalpe.

Hvis man er seriøs , så avles kun på tæver , der pzykisk, kropslig fysisk, mentalt og sundshedsmæssig kan forbedre hundestanden.

Som kommer fra stabile sunde kendte aner adskillige generationer tilbage.

Alt andet er ikke at gører hundene en tjeneste.

Og hvis man avler er man jo desværre med til at give de hvalpe , der blev solgt til ikke for seriøse hjem et måske helvede på jord.

Og mixhunde har desværre ofte større risiko for at blive misforstået mht deres adfærd. De kan ligne en type hunde , men agerer som en helt anden.

Jeg er ikke mod mixhunde, har faktisk selv adopteret 2 fra Grækenland.

Men f.eks blandinger af hyrde og jagthunde med stor gentisk aktionsradius og selvstændighed er ikke for lette at gøre til gode stabile lydige familiehunde. Og meget tidskrævende motions- og træningmæssig.

Og jeg ser ikke tit meget indavlede racehunde, især nu ,hvor indavls%kvotienten kan udregnes.

Jeg synes, det er en alvorlig sag at lave et hvalpekuld. Det er da et stort ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det Reaper skal lade være med? Eller citeres der bare på forkert indlæg?

 

Jeg giver ganske ret i, at dyrlæger nogle gange ser for meget på bundlinjen end på den egentlige patient. Og potentielt er der mange penge at hente, når folk ønsker at få hvalpe på deres hunde.

 

Men det kan faktisk undre mig, at der ikke er flere dyrlæger der er bedre til at blande fornuft og forretning, og gå skridtet videre og anbefale de undersøgelser der kan give et godt grundlag for det kommende kuld.

 

Og hvis der er mere end 50% lab i kommende kuld, så ville jeg for alvor komme i gang med at tjekke AD, HD og øjne. Blandinger er IKKE sundere end racehunde, de tjekkes bare sjældnere og der føres ikke statistik på hundene. Derfor er det mudrede vande at vade i!

 

Det er bare at man bliver ved med at vade i at hvalpene ikke er til at komme af med... helt ærligt, mine var solgt stort set med det samme, så jeg fatter ikke hvad i snakker om?

Og jeg har tjekket hvor mange racerene hunde kontra blandinger (alle over 6mdr) der er til salg i mit område 12/14 stod det- altså nogenlunde det samme... Ja så er der nok flere blandinger på internat, men altså, bare fordi det er blandinger behøver de jo ikke få et ringere liv.

 

At blandinger ikke er sundere, er der jo ingen beviser på, netop fordi de ikke tjekkes så ofte som racerene. Derfor er det jo udelukkende en vurdering man selv kan tage.

Link til indlæg
Del på andre sites

I bagklogskabens klare lys , levet med hunde i masser af år, og medlem af specialklubber og DKK i mindst 25 år ser jeg hver dag en del hunde.

Faktisk er vel kun få tæver egnet til at få hvalpe.

Hvis man er seriøs , så avles kun på tæver , der pzykisk, kropslig fysisk, mentalt og sundshedsmæssig kan forbedre hundestanden.

Som kommer fra stabile sunde kendte aner adskillige generationer tilbage.

Alt andet er ikke at gører hundene en tjeneste.

Og hvis man avler er man jo desværre med til at give de hvalpe , der blev solgt til ikke for seriøse hjem et måske helvede på jord.

Og mixhunde har desværre ofte større risiko for at blive misforstået mht deres adfærd. De kan ligne en type hunde , men agerer som en helt anden.

Jeg er ikke mod mixhunde, har faktisk selv adopteret 2 fra Grækenland.

Men f.eks blandinger af hyrde og jagthunde med stor gentisk aktionsradius og selvstændighed er ikke for lette at gøre til gode stabile lydige familiehunde. Og meget tidskrævende motions- og træningmæssig.

Og jeg ser ikke tit meget indavlede racehunde, især nu ,hvor indavls%kvotienten kan udregnes.

Jeg synes, det er en alvorlig sag at lave et hvalpekuld. Det er da et stort ansvar.

 

Ok mit bud med at lave B-tavler og dermed gøre det lovpligtigt at alle hunde har tavle rene som mix. Hva syns du så om det? fordelen er jo at man kan se på mixhunde, hvad de er sammensat af og hvilken adfærd man kan forvente, samt mulige arvelige sygdomme... Jeg ville selv være glad for disse fordele og det at hundene automatisk på denne måde ryger op i pris...

 

Det ville iøvrigt være nemmere for politiet at tjekke ulovlige racer i hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

At blandinger ikke er sundere, er der jo ingen beviser på, netop fordi de ikke tjekkes så ofte som racerene. Derfor er det jo udelukkende en vurdering man selv kan tage.

 

Men hvordan skal man selv lave den vurdering?

 

Omvendt i denne tråd er der også blevet luftet at blandinger er sundere/stærkere end racerene. Som du selv skriver, så er der jo intet bevis på det idet de oftere ikke tjekkes for noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan skal man selv lave den vurdering?

 

Omvendt i denne tråd er der også blevet luftet at blandinger er sundere/stærkere end racerene. Som du selv skriver, så er der jo intet bevis på det idet de oftere ikke tjekkes for noget som helst.

 

Lige præsis min påstand kommer af de erfaringer jeg selv har.. det kan da godt være jeg tar fejl, men der er faktisk ikke en facitliste, mine erfaringer er blot at bl. er sundere end raceren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok mit bud med at lave B-tavler og dermed gøre det lovpligtigt at alle hunde har tavle rene som mix. Hva syns du så om det? fordelen er jo at man kan se på mixhunde, hvad de er sammensat af og hvilken adfærd man kan forvente, samt mulige arvelige sygdomme... Jeg ville selv være glad for disse fordele og det at hundene automatisk på denne måde ryger op i pris...

 

Det ville iøvrigt være nemmere for politiet at tjekke ulovlige racer i hunden.

Skal det så medføre de samme muligheder, som det giver at have en raceren hund? F.eks. udstilling og evt. avl? Og hvordan skulle det i så fald struktures?

Link til indlæg
Del på andre sites

og hvilken adfærd man kan forvente, samt mulige arvelige sygdomme...

Du kan ikke vide hvilken "adfærd" hvalpen vil få bare fordi du kender racerne i forældrene. Det kan give nogle stresset hunde som er umulige at aktivere korrekt fordi racernes behov er forskellige og blandinger heraf kan stresse hunden fordi nogle racer stresser ved nogle ting som andre hunde trives med.

Du kan ikke se på hvalpen før den sælges hvilken type ejer den vil egne sig til umiddelbart.

 

Det er ikek kun arvelige sygdomme vi tænker på og overflod af uønsket hvalpe.

En del uønsket hvalpe er netop uønsket pga. de ikke passer ind i familiens mønster og behov.

 

:-)

 

Stambog til mix hunde synes jeg er en rigtig dårlig ide, eneste man kunne gøre var hvis begge forældre var rene med stambog, at de 2 så kunne mixes og laves specielt til hvalpene, men en stambog til en hvalp med 4-5 racer i og evt. flere 2-3 generationer tilbage i tiden ser jeg som omsonst og ubrugelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal det så medføre de samme muligheder, som det giver at have en raceren hund? F.eks. udstilling og evt. avl? Og hvordan skulle det i så fald struktures?

 

Altså det var bare en ide jeg fik i forbindelse med at der kom det udsagn om at alle bl. skulle aflives... Men nej jeg forestiller mig at man lavede tavler til alle bl. fra dd. og at de i princippet skulle fungerer som idag... altså hygge hunde. Men at man lavede grupper og regler for hvilke hunde der kunne sættes sammen så man ikke får uheldige blandinger, både hva angår sind og fysik.

 

Tavlerne skal i realiteten bruges til at fastslå i hvilken gruppe ens hund hører til og til at holde styr på evt. arvelige sygdomme. Avlen kommer jo af sig selv, men det kunne være et godt træk at få indført lovpligtig betaling på parringer, igen noget der kan få folk til at tænke sig om en ekstra gang.

 

Det er som sagt ikke meningen at de racerene skal skubbes ud af markedet (sikkert heller ikke muligt) af billige kopier, jeg kunne godt ønske mig at blandinger lå i samme prisleje som rene, for at fremme seriøsiteten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke vide hvilken "adfærd" hvalpen vil få bare fordi du kender racerne i forældrene. Det kan give nogle stresset hunde som er umulige at aktivere korrekt fordi racernes behov er forskellige og blandinger heraf kan stresse hunden fordi nogle racer stresser ved nogle ting som andre hunde trives med.

Du kan ikke se på hvalpen før den sælges hvilken type ejer den vil egne sig til umiddelbart.

 

Det er ikek kun arvelige sygdomme vi tænker på og overflod af uønsket hvalpe.

En del uønsket hvalpe er netop uønsket pga. de ikke passer ind i familiens mønster og behov.

 

:-)

 

Stambog til mix hunde synes jeg er en rigtig dårlig ide, eneste man kunne gøre var hvis begge forældre var rene med stambog, at de 2 så kunne mixes og laves specielt til hvalpene, men en stambog til en hvalp med 4-5 racer i og evt. flere 2-3 generationer tilbage i tiden ser jeg som omsonst og ubrugelig.

 

Man kunne forestille sig at der skulle være en grænse for hvor mange racer der måtte blandes, og at man skulle bruge nogle af de eksisterende racer til alv.

 

At de stresser har jeg hørt meget om herinde, men hvis du blander 3 racer af hyrdehund... kommer der så ikke en hurdehund ud? eller tre racer vagthund? mv. Min egen er bl. af hyrde og vagt (anatolsk og dobber) hun er osse 50/50 i sind, det er meget tydeligt... jeg kan ikke se nogen konfligt i hende. Jeg kan se at det med hyrdehunden er lidt forvirrende, for hund laver mange bevægelser og har adfærd som en hyrdehund, men kan ikke formidle det... men det er der jo rigtig mange hyrdehunde der ikke kan (får mulighed for).

 

Selvfølgelig den det kun en af mange med min, men hvordan ser en hund der stresser på grund af generne ud? laver de ikke bare overspringshandlinger som alle andre dyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er som sagt ikke meningen at de racerene skal skubbes ud af markedet (sikkert heller ikke muligt) af billige kopier, jeg kunne godt ønske mig at blandinger lå i samme prisleje som rene, for at fremme seriøsiteten.

 

Hvis blandinger lå i samme prisleje så ville køberne nok forvente de samme ting som man får med en tavlehund? Altså tjek for arvelige sygdomme, HD fotografering, mulighed for at udstille osv... og hvor mange steder tror du at opdrættere af blandinger giver en dyt for det?

Ved en billig hund er der plads til de uvidende og de som er ligeglade med alt dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis blandinger lå i samme prisleje så ville køberne nok forvente de samme ting som man får med en tavlehund? Altså tjek for arvelige sygdomme, HD fotografering, mulighed for at udstille osv... og hvor mange steder tror du at opdrættere af blandinger giver en dyt for det?

Ved en billig hund er der plads til de uvidende og de som er ligeglade med alt dette.

 

Ja idag, men forslaget kommer jo netop fordi jeg ikke mener vi skal have kasteboldehunde... men at jeg samtidig mener at en blandingshund sagtens kan hamle op med en raceren... Og fordi vi faktisk er en skare mennesker der foretrækker blandinger af forskellige årsager... måske skal prisniveauet ikke være det samme men det skal gevaldig op på blandinger.

 

Du syns vel ikke det er rimeligt at et levende væsen skal bo hos en der er ligeglad med dem?

 

Og hvis man gennemførte dette og det medførte at folk ikke længere købte blandinger fordi de var for dyre... ja så har i jo "vundet" også er der vel ikke noget at være sure over?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du syns vel ikke det er rimeligt at et levende væsen skal bo hos en der er ligeglad med dem?

 

Og hvis man gennemførte dette og det medførte at folk ikke længere købte blandinger fordi de var for dyre... ja så har i jo "vundet" også er der vel ikke noget at være sure over?

 

Med ligeglad mente jeg folk der er ligeglade med om hunden er tjekket på diverse helbredsmæssige kanter, eller de som er uvidende om at der findes andre muligheder.

 

Folk ville (tror jeg) ikke købe dyre blandinger da der ingen "garanti" medfølger for arvelige defekter osv, som der gør hos fx en DKK hund, hvis der medfølger en kontrakt/garanti når man køber en blanding så er der nok en god chance for at lige netop denne "opdrætter" har gjort et forarbejde før parringen.

Udvikler en hund en arvelig defekt hvor der skal betales i dyre domme hos en dyrlæge så har man med en kontrakt jo da i det mindste en chance for at få sine penge tilbage.

 

"I" "Vundet" ?? Hvem er I?

Jeg er personligt ikke imod tavleløse hunde og blandinger, så længe der er sund fornuft bag enhver parring!

Link til indlæg
Del på andre sites

Med ligeglad mente jeg folk der er ligeglade med om hunden er tjekket på diverse helbredsmæssige kanter, eller de som er uvidende om at der findes andre muligheder.

 

Folk ville (tror jeg) ikke købe dyre blandinger da der ingen "garanti" medfølger for arvelige defekter osv, som der gør hos fx en DKK hund, hvis der medfølger en kontrakt/garanti når man køber en blanding så er der nok en god chance for at lige netop denne "opdrætter" har gjort et forarbejde før parringen.

Udvikler en hund en arvelig defekt hvor der skal betales i dyre domme hos en dyrlæge så har man med en kontrakt jo da i det mindste en chance for at få sine penge tilbage.

 

"I" "Vundet" ?? Hvem er I?

Jeg er personligt ikke imod tavleløse hunde og blandinger, så længe der er sund fornuft bag enhver parring!

 

:-D havde vist lige læst noget på en anden måde end det skulle forståes, beklager.

 

Jamen indførelse af B-tavler kunne da sagtens gå på samme måde med en kontrakt osv. Personligt tog jeg 2 hunde tilbage da jeg solgte, med fuld erstatning. Vi havde dog ikke en skriftlig kontrakt, men de der var i tvivl om tingene kunne gå havde en mundtlig kontrakt. Om nogle af hvalpene havde sygdomme har jeg intet hørt om, men havde folk ringet om en medfødt fejl så er det jo en handelsfejl og den SKAL jo erstattes uanset om det er en blanding eller raceren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...