Hop til indhold

Hvalpe`???


Gæst Rikke-pigen
 Share

Recommended Posts

Nå men nu ved man da at hvis man skal være sikker på at få en sund og rask hund, så skal man købe en raceren? - nej vel? der er ingen garantier hverken på rene eller blandinger. Iøvrigt er racerene hunde jo osse skabt af blandinger, broholmeren er for nyligt blevet blandet med boxer, sankt bernard og mastiff. Bare for at overleve...

 

Jeg har svært ved at finde saglig baggrund på mange af de "farer" ved blandinger der er blevet nævnt her. Hvis nogen har det (og ikke på HD tror vi har været omkring det emne) så læg da et link :-D, hvis det virker troværdigt og kan bakkes op må der være noget om det. (tænker nok mest på at hunde skulle blive stresset af at være blandinger... men bevis folkens)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 195
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nå men nu ved man da at hvis man skal være sikker på at få en sund og rask hund, så skal man købe en raceren? - nej vel? der er ingen garantier hverken på rene eller blandinger. Iøvrigt er racerene hunde jo osse skabt af blandinger, broholmeren er for nyligt blevet blandet med boxer, sankt bernard og mastiff. Bare for at overleve...

 

Jeg har svært ved at finde saglig baggrund på mange af de "farer" ved blandinger der er blevet nævnt her. Hvis nogen har det (og ikke på HD tror vi har været omkring det emne) så læg da et link :-D, hvis det virker troværdigt og kan bakkes op må der være noget om det. (tænker nok mest på at hunde skulle blive stresset af at være blandinger... men bevis folkens)

 

du vil bare kun læse hvad du vil? vi er inde på flere ting end Hd i denne tråd, når du gider tage dig tid til det og du har vist dine saglige bagrundelser, hører vi gerne på dig. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K9 Dober

Lige et spørgsmål til Thyra:

 

Prioritér nedenstående scenarier efter hvor der er størst sandsynlighed for at få en hvalp som ikke lider af en sygdom eller skavank:

 

1: Blandingshvalpe, du kan se moderen men ikke faderen. Hverken moderen eller faderen har været testet eller undersøgt for sygdomme. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen.

 

2: Racerene hvalpe, uden stamtavle, du kan se moderen men ikke faderen. Hverken moderen eller faderen har været testet eller undersøgt for sygdomme. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen.

 

3: Racerene hvalpe, med stamtavle, du kan se moderen men ikke faderen. Både moder og fader er avlskåret, og har været testet for HD som minimum. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen, medlem af DKK og med FCI godkendt kennelmærke.

 

 

Efterfølgende vil jeg gerne have prioriteret hvor du har størst sandsynlighed for at få juridisk hjælp på din side efter at din nyindkøbte hvalp viser sig at have en alvorlig sygdom eller skavank.

 

På forhånd tak! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men nu ved man da at hvis man skal være sikker på at få en sund og rask hund, så skal man købe en raceren? - nej vel? der er ingen garantier hverken på rene eller blandinger. Iøvrigt er racerene hunde jo osse skabt af blandinger, broholmeren er for nyligt blevet blandet med boxer, sankt bernard og mastiff. Bare for at overleve...

 

Jeg har svært ved at finde saglig baggrund på mange af de "farer" ved blandinger der er blevet nævnt her. Hvis nogen har det (og ikke på HD tror vi har været omkring det emne) så læg da et link :-D, hvis det virker troværdigt og kan bakkes op må der være noget om det. (tænker nok mest på at hunde skulle blive stresset af at være blandinger... men bevis folkens)

Måske har jeg misforstået noget, men der er vist ingen, der påstår, at racerene er sundere end blandinger - eller omvendt. Der bliver bare påpeget, at der er større mulighed for at tjekke op på en masse ting (sygdomme, indavl og hvad der ellers er relevant) i flere led bagud - hos blandinger er der vel ingen mulighed for at tjekke den slags. Og den mulighed kan være med til at forebygge sygdomme ved ikke at avle på syge dyr. Og det er jo ikke fordi racerene hunde ikke bliver syge og blandinger konsekvent bliver syge, for sådan hænger det naturligvis ikke sammen. Og det tror jeg godt folk herinde ved :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et spørgsmål til Thyra:

 

Prioritér nedenstående scenarier efter hvor der er størst sandsynlighed for at få en hvalp som ikke lider af en sygdom eller skavank:

 

1: Blandingshvalpe, du kan se moderen men ikke faderen. Hverken moderen eller faderen har været testet eller undersøgt for sygdomme. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen.

 

2: Racerene hvalpe, uden stamtavle, du kan se moderen men ikke faderen. Hverken moderen eller faderen har været testet eller undersøgt for sygdomme. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen.

 

3: Racerene hvalpe, med stamtavle, du kan se moderen men ikke faderen. Både moder og fader er avlskåret, og har været testet for HD som minimum. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen, medlem af DKK og med FCI godkendt kennelmærke.

 

 

Efterfølgende vil jeg gerne have prioriteret hvor du har størst sandsynlighed for at få juridisk hjælp på din side efter at din nyindkøbte hvalp viser sig at have en alvorlig sygdom eller skavank.

 

På forhånd tak! :blink:

 

Men ofte er det ret nemt at få lov til at se faderen andetsteds, f.eks. til prøver, udstillinger, etc. :blink:

 

Godt indlæg Dober :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et spørgsmål til Thyra:

 

Prioritér nedenstående scenarier efter hvor der er størst sandsynlighed for at få en hvalp som ikke lider af en sygdom eller skavank:

 

1: Blandingshvalpe, du kan se moderen men ikke faderen. Hverken moderen eller faderen har været testet eller undersøgt for sygdomme. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen.

 

2: Racerene hvalpe, uden stamtavle, du kan se moderen men ikke faderen. Hverken moderen eller faderen har været testet eller undersøgt for sygdomme. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen.

 

3: Racerene hvalpe, med stamtavle, du kan se moderen men ikke faderen. Både moder og fader er avlskåret, og har været testet for HD som minimum. Opdrætter er Hr. og Fru. Jensen, medlem af DKK og med FCI godkendt kennelmærke.

 

 

Efterfølgende vil jeg gerne have prioriteret hvor du har størst sandsynlighed for at få juridisk hjælp på din side efter at din nyindkøbte hvalp viser sig at have en alvorlig sygdom eller skavank.

 

På forhånd tak! :blink:

 

Mig bekendt gælder købeloven osse for blandingshvalpe? så en kvittering skulle kunne gøre det, sku jeg mene, men mit jurakendskab begrænser sig til et års erhversjura så måske tar jeg fejl?

 

Naturligvis er der generelt mere support ved en proffesionel, klart nok, men jeg syns bare ikke jeg herinde har mødt ordentlige argumenter for hvorfor det er så forfærdeligt at lave blandingshvalpe. Og da slet ikke hvorfor vi ikke skulle gøre en større indsats for at give disse hvalpe bedre vilkår? ved bla. at lave en slags B-tavle.

 

Og guanomo? jeg forstår ærlig talt ikke hva du skriver? jeg ber om opbakning på de ting ud over HD der er nævnt i denne debat???

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig bekendt gælder købeloven osse for blandingshvalpe? så en kvittering skulle kunne gøre det, sku jeg mene, men mit jurakendskab begrænser sig til et års erhversjura så måske tar jeg fejl?

 

Naturligvis er der generelt mere support ved en proffesionel, klart nok, men jeg syns bare ikke jeg herinde har mødt ordentlige argumenter for hvorfor det er så forfærdeligt at lave blandingshvalpe. Og da slet ikke hvorfor vi ikke skulle gøre en større indsats for at give disse hvalpe bedre vilkår? ved bla. at lave en slags B-tavle.

 

Og guanomo? jeg forstår ærlig talt ikke hva du skriver? jeg ber om opbakning på de ting ud over HD der er nævnt i denne debat???

Jamen, selvfølgelig er det da ikke forfærdeligt at lave blandingshvalpe - man skal bare tænke sig godt om. Og det skal man jo altid uanset om hunden er ægte eller ej.

 

Selvfølgelig kunne der godt være bedre vilkår for blandingsracer, men det tror jeg bare er svært, når der findes så mange blandinger, hvis forældre er ukendte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay skal vi lige slå en ting fast her, ved at avle på blandinger giver ikke bedre eller/og sundere dyr, de bliver højst sansynligt ligeså raske som forældrene. Dette gælder også for planteriget.

Der er ingen garantier med mindre man laver tests på forældredyrene, og afkommet, og jeg har ikke hørt om skide mange der lader deres rundkørsel undersøge for HD, hvis den ikke har vist tegn på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay skal vi lige slå en ting fast her, ved at avle på blandinger giver ikke bedre eller/og sundere dyr, de bliver højst sansynligt ligeså raske som forældrene. Dette gælder også for planteriget.

Der er ingen garantier med mindre man laver tests på forældredyrene, og afkommet, og jeg har ikke hørt om skide mange der lader deres rundkørsel undersøge for HD, hvis den ikke har vist tegn på det...

 

Er der garanti for ingen HD hvis begge forældre ikke har HD?

Så er der vist noget jeg har misforstået?

 

Hvordan ved du at hunde ikke generelt er mere (eller mindre) raske af at være blandinger? Det er jo flere gange her fremhævet at blandinger ikke bliver testet... Så hvordan kan du drage der konklusion?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, selvfølgelig er det da ikke forfærdeligt at lave blandingshvalpe - man skal bare tænke sig godt om. Og det skal man jo altid uanset om hunden er ægte eller ej.

 

Selvfølgelig kunne der godt være bedre vilkår for blandingsracer, men det tror jeg bare er svært, når der findes så mange blandinger, hvis forældre er ukendte.

 

Det ville de jo ikke være hvis man indførte tavler...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville de jo ikke være hvis man indførte tavler...

Jo det ville de da. Tag f.eks. min tidligere hund - han var en vaskeægte rundkørsel og vi kunne kun gætte om, hvad han var blandet af. Hvis han fik hvalpe og der skulle laves stamtavle på dem, ville man jo ikke kunne skrive, at de var blandet af noget bestemt. Og jeg tvivler på, at han er den eneste hund, hvor dette er gældende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men nu ved man da at hvis man skal være sikker på at få en sund og rask hund, så skal man købe en raceren? - nej vel? der er ingen garantier hverken på rene eller blandinger. Iøvrigt er racerene hunde jo osse skabt af blandinger, broholmeren er for nyligt blevet blandet med boxer, sankt bernard og mastiff. Bare for at overleve...

 

Jeg har svært ved at finde saglig baggrund på mange af de "farer" ved blandinger der er blevet nævnt her. Hvis nogen har det (og ikke på HD tror vi har været omkring det emne) så læg da et link :-D, hvis det virker troværdigt og kan bakkes op må der være noget om det. (tænker nok mest på at hunde skulle blive stresset af at være blandinger... men bevis folkens)

 

 

Det er noget sludder.

 

Ikke alle racer er skabt af blandinger, og de der er, er ikke skabt af lemfældig krydsen frem og tilbage mellem forskellige racer. De er derimod krydset med et formål, med et klart defineret mål, og med klare succeskriterier.

Udover dét er selektionen foregået så skarpt, at alt der ikke duede, ganske enkelt er blevet kasseret og aflivet. Selektion er nøgleordet.

Krydsningerne er endvidere primært foretaget med særdeles fyldestgørende viden om andre kuld af individerne der blev brugt, såvel som viden om de egenskaber der var fremtrædende/stærke i dé kuld.

 

SÅ at kalde det blandingsavl er faktisk en noget forkert antagelse, da der rent avlsteknisk er tale om kontrolleret forædling og renavl, mod et klart defineret slutmål.

Eksempel på renavl der aldrig nåede sit slutmål, og derfor er blevet opgivet efter flere årtiers reel avlsarbejde er bl.a. labradoodle.

 

 

 

Og ting der er galt med hovedløs blandingsavl, der ikke har andet formål end: "det er zmadderzødt, så dét skal hun da have lov at prøve":

 

-man kender ikke, eller har ikke mulighed for at kende anernes historie hvad angår egenskaber, sind, sygdom og meget mere

 

-man førsøger ikke at forbedre noget, udfra en kontrolelret og nøgtern betragtning af hundenes egenskaber, sundhed, sind, anvendelighed og anvendelsesområde osv.

 

-SLutproduktets udfald hvad angår egenskaber, sind, sundhed og alt det andet, kan på ingen måde forudses. Ved tavleavl har man trods alt en idé om hvad der sker i avlen, baseret på årtiers viden om avlen i dén race.

 

-særligt sygdomssiden er en prekær sag, da mange arvelige lidelser kan springe generationer over. Disse vil man kun kunne opdage enten ved dna-tests, eller ved at finde dem i tavlerne inden man overhovedet avler på noget. Arvelige lidelser er IKKE noget der kun er at finde ved tavledyrene. Statistisk er blandinger akkurat lige så plaget af de lidelser, og med det faktum in mente at blandinger slet ikke testes i samme grad som tavledyr, og da slet ikke får deres resultater dokumenteret i samme grad som tavledyrene, så falder statistikken altså ud til tavledyrenes fordel.

(hvad den mindste smule viden om avl burde have fortalt dig helt af sig selv. Kun ved kontrolleret avl, kan man komme arvelige sygdomme til livs.)

 

Osv osv osv.

 

Hvad du vælger at gøre er din sag, men hold nu med de lettere uvidende argumenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det ville de da. Tag f.eks. min tidligere hund - han var en vaskeægte rundkørsel og vi kunne kun gætte om, hvad han var blandet af. Hvis han fik hvalpe og der skulle laves stamtavle på dem, ville man jo ikke kunne skrive, at de var blandet af noget bestemt. Og jeg tvivler på, at han er den eneste hund, hvor dette er gældende.

 

Det kommer jo med tiden, hvis man styre det ordentligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget sludder.

 

Ikke alle racer er skabt af blandinger, og de der er, er ikke skabt af lemfældig krydsen frem og tilbage mellem forskellige racer. De er derimod krydset med et formål, med et klart defineret mål, og med klare succeskriterier.

Udover dét er selektionen foregået så skarpt, at alt der ikke duede, ganske enkelt er blevet kasseret og aflivet. Selektion er nøgleordet.

Krydsningerne er endvidere primært foretaget med særdeles fyldestgørende viden om andre kuld af individerne der blev brugt, såvel som viden om de egenskaber der var fremtrædende/stærke i dé kuld.

 

SÅ at kalde det blandingsavl er faktisk en noget forkert antagelse, da der rent avlsteknisk er tale om kontrolleret forædling og renavl, mod et klart defineret slutmål.

Eksempel på renavl der aldrig nåede sit slutmål, og derfor er blevet opgivet efter flere årtiers reel avlsarbejde er bl.a. labradoodle.

 

 

 

Og ting der er galt med hovedløs blandingsavl, der ikke har andet formål end: "det er zmadderzødt, så dét skal hun da have lov at prøve":

 

-man kender ikke, eller har ikke mulighed for at kende anernes historie hvad angår egenskaber, sind, sygdom og meget mere

 

-man førsøger ikke at forbedre noget, udfra en kontrolelret og nøgtern betragtning af hundenes egenskaber, sundhed, sind, anvendelighed og anvendelsesområde osv.

 

-SLutproduktets udfald hvad angår egenskaber, sind, sundhed og alt det andet, kan på ingen måde forudses. Ved tavleavl har man trods alt en idé om hvad der sker i avlen, baseret på årtiers viden om avlen i dén race.

 

-særligt sygdomssiden er en prekær sag, da mange arvelige lidelser kan springe generationer over. Disse vil man kun kunne opdage enten ved dna-tests, eller ved at finde dem i tavlerne inden man overhovedet avler på noget. Arvelige lidelser er IKKE noget der kun er at finde ved tavledyrene. Statistisk er blandinger akkurat lige så plaget af de lidelser, og med det faktum in mente at blandinger slet ikke testes i samme grad som tavledyr, og da slet ikke får deres resultater dokumenteret i samme grad som tavledyrene, så falder statistikken altså ud til tavledyrenes fordel.

(hvad den mindste smule viden om avl burde have fortalt dig helt af sig selv. Kun ved kontrolleret avl, kan man komme arvelige sygdomme til livs.)

 

Osv osv osv.

 

Hvad du vælger at gøre er din sag, men hold nu med de lettere uvidende argumenter.

 

Øhm er der racer der bare er spontant opstået? hvilke?

Jeg er da klart over hvilket arbejde i selektion mv. der er i avl, der er bare en generel modvilje mod blandinger herinde og det lyder lidt som om man har glemt hvordan nye racer opstår...

 

min hund fik hvalpe for at se om hun kunne slippe af med sin falsk drægtighed... intet andet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der garanti for ingen HD hvis begge forældre ikke har HD?

Så er der vist noget jeg har misforstået?

 

Hvordan ved du at hunde ikke generelt er mere (eller mindre) raske af at være blandinger? Det er jo flere gange her fremhævet at blandinger ikke bliver testet... Så hvordan kan du drage der konklusion?

Er man 100% sikker på at man ikke bliver kørt ned hvis man går over for grønt??? næ, det samme gælder HD, men man kan forebygge ved at se sig for;-)

 

Hvalpene bliver aldrig mere raske end forældredyrene, for at gøre dyrene/planterne stærkere fysisk og psykisk skal der nogle flere led til, men nogle nøje udvalgte dyr/planter. Det er elementær genetik og sygdomslære...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm er der racer der bare er spontant opstået? hvilke?

Næh. Men der er racer der er fundet og blot renavlet. Disse racer har levet geografisk isoleret, og er avlet rent og skært på brugsegenskaber, er siden hen "opdaget" og bragt hjem, og renavlet.

 

Labrador er én af disse racer.

 

Jeg er da klart over hvilket arbejde i selektion mv. der er i avl, der er bare en generel modvilje mod blandinger herinde og det lyder lidt som om man har glemt hvordan nye racer opstår...

Nye racer opstår ikek bare fordi man blander.

Jeg skrev endda med hvilken baggrund og viden man blandede, for at skabe nye racer. Læs det engang, og lær lidt.

 

min hund fik hvalpe for at se om hun kunne slippe af med sin falsk drægtighed... intet andet :-D

Hold da op :shock:

Dét var da et superargument.... Hvor meget har du lige undersøgt om avl, inden du gik igang med at behandle falsk drægtighed med hvalpe????

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo med tiden, hvis man styre det ordentligt

Ja, det kræver bare, at der er nogen til at gøre arbejdet.

 

Og det ændrer jo ikke ved det faktum, at man ikke kan forudse, hvorden hunden ender ud og dermed kan det ende med at hunden ikke trives i den familie, den kommer ud til og dermed bliver sendt på internat eller bliver aflivet.

 

Hvis man skal komme ovenstående problematik til livs, skal der restriktioner på hvilke typer hunde, det er lovligt at parre sammen, så det bliver de samme typer, så sindet er rimelig forudsigeligt. Men det kræver igen, at der er nogen, der fastsætter det, men jeg ved ikke hvem det skulle være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig bekendt gælder købeloven osse for blandingshvalpe? så en kvittering skulle kunne gøre det, sku jeg mene, men mit jurakendskab begrænser sig til et års erhversjura så måske tar jeg fejl?

 

Naturligvis er der generelt mere support ved en proffesionel, klart nok, men jeg syns bare ikke jeg herinde har mødt ordentlige argumenter for hvorfor det er så forfærdeligt at lave blandingshvalpe. Og da slet ikke hvorfor vi ikke skulle gøre en større indsats for at give disse hvalpe bedre vilkår? ved bla. at lave en slags B-tavle.

 

Og guanomo? jeg forstår ærlig talt ikke hva du skriver? jeg ber om opbakning på de ting ud over HD der er nævnt i denne debat???

 

Du synes ikke at der findes nok uægte/blandingshunde på internater, Gul&Gratis, DBA, etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm er der racer der bare er spontant opstået? hvilke?

Jeg er da klart over hvilket arbejde i selektion mv. der er i avl, der er bare en generel modvilje mod blandinger herinde og det lyder lidt som om man har glemt hvordan nye racer opstår...

 

min hund fik hvalpe for at se om hun kunne slippe af med sin falsk drægtighed... intet andet :-D

 

Sorry, men det er da den ringeste undskyldning for at lave hvalpe på tæven... Især når du selv har nævnt at tæven ikke selv var den bedste blanding :shock:

Så steriliser dog hellere tæven, det er langt sundere for den på langt sigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K9 Dober
Måske er jeg ikke klar nok... jeg mener bestemt ikke det er en skidegod bl. thyra er... men hun er trods alt faldet godt ud... Hendes hvalpe har en ren far og det er slået fuldstændig igennem... hvalpene er dobberman af udseende og sind.

 

Jeg har absolut intet imod blandingshunde, men jeg stejler når jeg ser ovenstående. Du har netop fuldstændig undermineret alle dine andre selvretfærdige argumenter ved at udtale ovenstående.

 

Som jeg forstår dig:

 

- Blandingshunde er sundere end racerene

- HD undersøgelser er unødvendige i avl

- Du har evnen til at se på en hund om den har HD eller anden skavank

 

Du opfordrer os andre til at komme med facts om at racerene er sundere end blandinger. Det kan vi ikke give dig, for de findes ikke! Omvendt kan du heller ikke finde dokumentation for at blandinger er sundere, for det findes heller ikke! Intet af ovenstående kan du dokumentere, så lad være med at vende bevisbyrden på hovedet.

 

Du tripper som katten om den varme grød og undlader at svare på mit tidligere spørgsmål. Det kræver intet andet end almindelig sund fornuft at svare på det. Problemet er jo at svaret også underminere det argument som blandingsopdrættere bruger igen og igen. Ingen af os kan argumentere for at vi opdrætter sundere hvalpe end andre. Vi som opdrætter med stamtavle kan dog argumentere for at vi tager vores forholdsregler og at vi forsøger at mindske sandsynligheden for at vores afkom bliver sygt.

 

Blandingshunde er fuldt ud på samme niveau som racerene, men ved at bruge stamtavlen kan du minimere sandsynligheden for at komme galt afsted.

 

Du gør meget ud af at blandingshunde er sundere, men hvorfor dælen vælger du så at bruge en raceren dober til din parring??!? Morale er godt, dobbeltmorale er... Og gud bevares, bruger en "ikke skidegod" tæve 2(!) gange?! Hvis ikke det er for din egen skyld du har fået disse hvalpe, så forstår jeg intet. Det kan ikke være for tævens skyld. Du tillader at forsvare dig med at du tager et fornuftigt højt beløb for at holde useriøse væk. Det vil sige:

 

- Du vælger at parre en "ikke skidegod" hund, en hund som ikke er undersøgt for noget som helst, med en renracet (som iflg dine egne udsagn burde fejle mere end din blandingstæve), og vælger at sætte prisen på hvalpene højt.

 

Hvis ikke dette er for pengenes skyld, hva' dælen er det så?

 

Når min tæve skal parres til oktober, kommer mine hvalpe til at koste 10.000,-. Min tæve har været udstillet små 40 gange i 8 forskellige lande, bedømt af mere end 30 forskellige dommere. Hun er testet for 5 forskellige sygdomme, har bestået 2 brugsprøver og avlskåring. Det har taget mig 10 mdr at finde den rigtige han, og jeg skal køre 1700km hver vej for at gennemføre parringen. Så jo, helt sikkert at jeg bifalder at man avler på mindre gode eksemplarer.

 

Din argumentation for at der er ligeså syge racerene som blandinger kan jeg hverken be- eller afkræfte. Det er et postulat, intet andet. MEN, hvis du nu forestiller dig, at man ved at bruge stamtavlen valgte ud fra sundhedskriterier, så er jeg rimelig sikker på at flere og flere opdrættere ville forsøge at skabe endnu sundere avl. Da der absolut intet krav er om sundhedsundersøgelser ved blandinger, kan man ikke kontrollere det. Og hvorfor skulle man indføre b-stamtavler til blandinger? Prisen på hvalpene vil jo bare stige, og vupti, har du igen åbnet markedet for ukontrolleret avl. Og hvis man nu går op i sundhed, hvorfor så ikke bare vælge en hvalp med stamtavle? Der er vel for pokker en eller anden eksisterende race som passer til dig?

 

Med hensyn til købeloven, så er jeg bekendt med den. Hvor mange hobby opdrættere laver kvittering på sine hvalpe? Uden at have studeret jura, så er bevisbyrden unægtelig noget besværlig, hvis man ikke engang kan dokumentere hvor den kommer fra. Har din hund stamtavle, tja, om så tavlen er blevet væk, spist af hunden, stjålet af opdrætter eller hvad pokker, så har du stadig 100% bevis på ophavet.

 

Jeg kan har hverken gået på landbohøjskole, jurastudie eller lignende, men vælger at bruge min sunde fornuft og diverse lægeerklæringer (på hundene! :evil:) som udgangspunkt for mit opdræt.

Redigeret af K9 Dober
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K9 Dober

Glemte helt.

 

Og jeg stejler endnu mere når man vælger at avle på en race som tidligere har været kendt for sine mentale brister. Naturligvis er det fornuftigt at undlade at mentalteste sine avlsdyr.... (Ironi kan forekomme...)

 

Når jeg hører om en dober som har bidt, så slår det mig, gad vide om den dober kommer fra en parring hvor begge forældrehunde er blevet mentaltestet, eller er det en dober som egentlig kun er 1/4 dober og 3/4 et-eller-andet-andet, og som bare er sat i verden for at lave penge til "opdrætteren". :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår virkelig ikke! Er blandingshunde eller racerene hunde mest raske (eller hvordan man skal forklare), eller er det bare forskelligt?

Og forresten ... kan en hund uden stamtavle ikke også være ægte? Det kan den vel!

 

Rent statistisk (den smule der er på dét) er der ingen forskel på sundheden.

 

 

Husk dog på at blandingshunde dels ikke testes i samme grad som tavledyrene, og dels ikke får deres resultater registreret. Dé forhold kan kun falde ud til tavledyrenes fordel.

 

 

Ægte? Kommer vel an på hvad du mener med ægte.

 

Ægte hund er de alle.

Ægte race er de kun med tavle.

 

I min terminologi er alt uden tavle = blandinger.

Årsagen er simpel, der er akkurat de samme muligheder, og lagt det samme avlsarbejde i en hund uden tavle, som der er med en blanding.

 

Vil man kunne selektere skidt fra kanel, så er der kun én vej: tavlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...