Hop til indhold

Luna og hjerteormen


Lonny
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Tak, det vil jeg lige spørge dyrlægen om når jeg skal derop om en time :5up:

 

Jeg er dog ked af at høre at parasitterne er ved at være resistente overfor de kendte ormemidler :cry:

 

du skal ikke forvente disse midler jeg skrev at dyrlægen kender til dem de købes i en helsekost butik

 

ja det er noget skidt:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

du skal ikke forvente disse midler jeg skrev at dyrlægen kender til dem de købes i en helsekost butik

 

ja det er noget skidt:megaked:

 

Så må jeg forbi helsekostbutikken, samtidig med jeg kører på apoteket i dag. Baldur er ikke engang begyndt på ormekuren (skal først i aften), kun på pencilinen, og i dag gad han kun lige gå uden for hoveddøren og tisse, og ellers har han bare ligge op af mig og er blevet kløet på maven :cry:

 

Men Luna er lige nu i fuld gang med at tygge i den sko jeg stadig har på, så hende er der stadig fuld gang i :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Så må jeg forbi helsekostbutikken, samtidig med jeg kører på apoteket i dag. Baldur er ikke engang begyndt på ormekuren (skal først i aften), kun på pencilinen, og i dag gad han kun lige gå uden for hoveddøren og tisse, og ellers har han bare ligge op af mig og er blevet kløet på maven :cry:

 

Men Luna er lige nu i fuld gang med at tygge i den sko jeg stadig har på, så hende er der stadig fuld gang i :lol:

 

 

hvilken ormekur skal de på :confused:

 

ja det er noget forbandet skidt med de orm hvis bare folk samlede op så havde det ikke spredt sig så meget:roll:

 

godt hun ikke er påvirket :5up:

 

men det er absolut ikke noget og spøge med

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du selv prøvet en hidsig pencilinkur? Man bliver flad og får dårlig mave - uf stakkels Baldur!

 

Ikke siden jeg var barn, så det kan jeg ikke huske. Men jeg er glad for at man bliver sådan, da jeg jo hele tiden frygter at vi er for sent ude, så hver gang han hoster eller er træt, så er jeg jo ved at gå til at bekymring :cry:

 

hvilken ormekur skal de på :confused:

 

ja det er noget forbandet skidt med de orm hvis bare folk samlede op så havde det ikke spredt sig så meget:roll:

 

godt hun ikke er påvirket :5up:

 

men det er absolut ikke noget og spøge med

 

Men det er bare utroligt så lidt information der er om det, jeg mener, jeg vidste da ikke at det var så udbredt, ikke før Baldur fik det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Ja, hjerteorm er virkelig ikke at spøge med!! Det er noget grumt noget og kan som det også er blevet nævnt være meget svært og langvarrigt at komme af med, eftersom ormene idag er blevet meget resistent.

 

Jeg håber det bedste for Baldur :ae:- for det er sørme ikke sjovt og stå i, hverken for hund eller ejer.

 

Mht Luna, vil jeg også påpege vigtigheden af at have en prøve tjekket inden man bare giver stærke præperater i flæng. Hvis man tager 2-3 af hinanden uafhængige prøver af afføring, så burde det være tilstrækkeligt for at finde ud af om hun har hjerteorm. I hvert fald ifølge min dyrlæge. Som virkelig understreger vigtigheden af prøver inden der gives ormekur. Dette gælder i øvrigt og hos heste, hvor blodorm og bændelorm især anses for at være særligt slemme og på vej mod resistens...:neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ikke siden jeg var barn, så det kan jeg ikke huske. Men jeg er glad for at man bliver sådan, da jeg jo hele tiden frygter at vi er for sent ude, så hver gang han hoster eller er træt, så er jeg jo ved at gå til at bekymring :cry:

 

 

 

Men det er bare utroligt så lidt information der er om det, jeg mener, jeg vidste da ikke at det var så udbredt, ikke før Baldur fik det...

 

 

jo det er meget udbredt desværre :cry:

 

det er 2 gang Jubi får det sidste år også og min venindes hund også :cry:

 

 

den har fået skader på lungevævet hendes hund så det er noget skidt

 

jo der er god grund til bekymring mht disse orme de er jo farlige og jo mere gras hundene spiser jo større chance for smitte hvilket er svært men er igang med og lære mine ikke og spise græs jeg gider ikke kæmpe med dette hver sommer hvor hunde ofte spiser mere græs

 

mest kbh omr er der størst udbredelse det startede vidst i sin tid i hellerup omr

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht Luna, vil jeg også påpege vigtigheden af at have en prøve tjekket inden man bare giver stærke præperater i flæng. Hvis man tager 2-3 af hinanden uafhængige prøver af afføring, så burde det være tilstrækkeligt for at finde ud af om hun har hjerteorm. I hvert fald ifølge min dyrlæge. Som virkelig understreger vigtigheden af prøver inden der gives ormekur. Dette gælder i øvrigt og hos heste, hvor blodorm og bændelorm især anses for at være særligt slemme og på vej mod resistens...:neutral:

 

Jeg er meget enig heri!!

 

Dyrlæger (og læger for den sags skyld) har det med at kaste om sig med ret alvorlige præperater med "better safe that sorry" som argument! Det er simpelthen useriøst!

 

Jeg ville sørge for at få tjekket Luna inden jeg satte hende på noget som helst!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har hundene klaret deres ormekur i dag?

 

Da Silke fik sin ormekur for 6½ år siden, hostede hun voldsomt og uafbrudt!!! i hele det første døgn... :shock:

Og hun fik endda kun halv dosis.

Et par uger senere kom hun så op på fuld dosis..... og hostede en masse igen. Men ikke så slemt som i første omgang.

Når ormene løsner sig i hjertet, så kan de kun komme ud gennem lungerne. :neutral:

 

Men Silke var meget hårdt angrebet. Hun blev røngtenfotograferet og man kunne se, at hjertet og lungerne var påvirkede af ormene.

 

--Efter ormekuren, --jeg tror den varede i 3 uger-- så gik der 4 uger og så begyndte hun at blive utilpas igen.. Og så fik hun ormekur igen -uden at blive testet.

EN afføringsprøve er ikke nok. Man skal aflevere 3 afføringsprøver samlet over tre dage. Og selv da er der ingen garanti for, at hunden er rask hvis der ingen orm er i.

 

--Silke blev røngtenfotograferet igen efter ½ år, og da var hjerte og lunger tilsyneladende helt normale. Så det ser ud til, at Silke er kommet helt over angrebet i hendes ungdom.

 

Da hun var færdigbehandlet fik jeg nogle piller som hun skulle have én af hver måned. Jeg husker ikke mere hvad de hed. Jeg er ikke sikker på, at man bruger dem mere.

Men for nogle år siden gik vi i stedet over til at bruge Advocate. Ligesom f.eks. Frontline og Advantage er Advocate et middel man drypper i nakken. Men det er temmelig vigtigt, at hunden først er helt fri for orm. Og at man derefter er meget omhyggelig med at behandle hver måned. For Advocate virker kun på et bestemt stadie af ormene. Hvis de når at blive voksne, så kan Advocate ikke slå dem ihjel.

---Så Silke har været i forebyggende behandling i over 6 år. Uden problemer.

 

Det synes af være sådan, at hvis en hund har haft hjerte/lungeorm én gang, så er den mere modtagelig for at blive angrebet igen..

 

Lige nu ligger der mirabeller og æbler allevegne. Og dem er Silke vild med at guffe i sig. --Det er sneglene desværre osse.

Så jeg er glad for at hun er beskyttet.

Advocate beskytter osse mod lopper, ræveskab og øremider. Men ikke mod flåter.

 

Silke er lige blevet tjekket for ALT! hos dyrlægen. Og hun er 100% i orden.

Nåh, ja.. Selv om Silke er i forebyggende behandling, så får hun alligevel chekket afføring 2 gange om året. Det bør alle hunde nok få efterhånden. Jeg tror at smitten for længst er spredt over hele landet.

 

Jeg håber at begge dine hunde kommer godt igennem den akutte fase. Så skal det nok gå alt sammen... :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvordan har hundene klaret deres ormekur i dag?

 

Da Silke fik sin ormekur for 6½ år siden, hostede hun voldsomt og uafbrudt!!! i hele det første døgn... :shock:

Og hun fik endda kun halv dosis.

Et par uger senere kom hun så op på fuld dosis..... og hostede en masse igen. Men ikke så slemt som i første omgang.

Når ormene løsner sig i hjertet, så kan de kun komme ud gennem lungerne. :neutral:

 

Men Silke var meget hårdt angrebet. Hun blev røngtenfotograferet og man kunne se, at hjertet og lungerne var påvirkede af ormene.

--Efter ormekuren, --jeg tror den varede i 3 uger-- så gik der 4 uger og så begyndte hun at blive utilpas igen.. Og så fik hun ormekur igen -uden at blive testet.

EN afføringsprøve er ikke nok. Man skal aflevere 3 afføringsprøver samlet over tre dage. Og selv da er der ingen garanti for, at hunden er rask hvis der ingen orm er i.

 

--Silke blev røngtenfotograferet igen efter ½ år, og da var hjerte og lunger tilsyneladende helt normale. Så det ser ud til, at Silke er kommet helt over angrebet i hendes ungdom.

 

Da hun var færdigbehandlet fik jeg nogle piller som hun skulle have én af hver måned. Jeg husker ikke mere hvad de hed. Jeg er ikke sikker på, at man bruger dem mere.

Men for nogle år siden gik vi i stedet over til at bruge Advocate. Ligesom f.eks. Frontline og Advantage er Advocate et middel man drypper i nakken. Men det er temmelig vigtigt, at hunden først er helt fri for orm. Og at man derefter er meget omhyggelig med at behandle hver måned. For Advocate virker kun på et bestemt stadie af ormene. Hvis de når at blive voksne, så kan Advocate ikke slå dem ihjel.

---Så Silke har været i forebyggende behandling i over 6 år. Uden problemer.

 

Det synes af være sådan, at hvis en hund har haft hjerte/lungeorm én gang, så er den mere modtagelig for at blive angrebet igen..

 

Lige nu ligger der mirabeller og æbler allevegne. Og dem er Silke vild med at guffe i sig. --Det er sneglene desværre osse.

Så jeg er glad for at hun er beskyttet.

Advocate beskytter osse mod lopper, ræveskab og øremider. Men ikke mod flåter.

 

Silke er lige blevet tjekket for ALT! hos dyrlægen. Og hun er 100% i orden.

Nåh, ja.. Selv om Silke er i forebyggende behandling, så får hun alligevel chekket afføring 2 gange om året. Det bør alle hunde nok få efterhånden. Jeg tror at smitten for længst er spredt over hele landet.

 

Jeg håber at begge dine hunde kommer godt igennem den akutte fase. Så skal det nok gå alt sammen... :ae:

 

 

kan du slet ikke huske hvilke piller du fik til og forebygge:confused:

var hjertet og lungerne var det orm de kunne se på røngten eller var det skader på vævet:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig heri!!

 

Dyrlæger (og læger for den sags skyld) har det med at kaste om sig med ret alvorlige præperater med "better safe that sorry" som argument! Det er simpelthen useriøst!

 

Jeg ville sørge for at få tjekket Luna inden jeg satte hende på noget som helst!!!

 

 

Hundene ER vel i gang med ormekuren nu... Det er da netop med til at skabe resistens hvis man liiiige holder en pause i behandlingen for at teste OM den nu er nødvendig:shock:.

Resistensen skabes oftest af utilstrækkelig eller forkert behandling frem for af overbehandling..

 

Jeg har oplevet flere unge hunde, der er døde af hjerteorm. Det kan gå rigtig hurtigt lige pludselig.. Nogle af hundene får blødningsforstyrrelser, så hunden dør af massiv indre blødning. Så hvis hunden først er påvirket, og der er begrundet mistanke om at der er tale om hjerteorm, så kan det være livstruende at vente de tre dage det tager at indsamle afføringsprøver... Som alligevel ikke altid giver nogen absolut sikkerhed. Hvis prøverne er negative, så må man jo samle én gang til...

 

Hvis man ikke har tillid til sin dyrlæge, så mener jeg at man skal finde en anden. Man kan argumentere med dyrlægen, men i sidste ende er det vigtigt, at man overholder den behandling som man er blevet enig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

kan du slet ikke huske hvilke piller du fik til og forebygge:confused:

var hjertet og lungerne var det orm de kunne se på røngten eller var det skader på vævet:confused:

 

Nej... jeg kan ikke huske navnet på pillerne. Det er flere år siden. Advocate er nok lige så godt og måske mindre skadeligt.

 

På hjertet og lungerne kunne man se, at blodårerne var tydeligere/mere udspilede end normalt. Og der var noget med en forstørrelse af et hjertekammer, såvidt jeg husker...

 

Et halvt år efter var alt normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg ved virkelig ikke ret meget om hjerteorm... hvordan opdager man det??? hvad er symptomerne...

 

Sidder lige pludselig og tænker om det er en god idé at give Freya den samme ormekur som kræves når man tager til Sverige... vi skal nemlig til Tjekkiet i næste måned... altså bare for at være sikker.

 

 

 

 

 

God bedring til Luna og Baldur, Lonny:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at du ikke syntes det er smart, men med risikoen for at det ikke vil vise sig i en afføringsprøve fordi at hun endnu ikke er så langt i forløbet, så er jeg nu glad for denne beslutning

 

Shit!

Louie blev testet for hjerteorm for lidt over en måneds tid siden nu. Og den var helt fin. Men siger du, at det ikke altid man kan se ormene, fordi det er for tidligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hundene ER vel i gang med ormekuren nu... Det er da netop med til at skabe resistens hvis man liiiige holder en pause i behandlingen for at teste OM den nu er nødvendig:shock:.

Resistensen skabes oftest af utilstrækkelig eller forkert behandling frem for af overbehandling..

 

Jeg har oplevet flere unge hunde, der er døde af hjerteorm. Det kan gå rigtig hurtigt lige pludselig.. Nogle af hundene får blødningsforstyrrelser, så hunden dør af massiv indre blødning. Så hvis hunden først er påvirket, og der er begrundet mistanke om at der er tale om hjerteorm, så kan det være livstruende at vente de tre dage det tager at indsamle afføringsprøver... Som alligevel ikke altid giver nogen absolut sikkerhed. Hvis prøverne er negative, så må man jo samle én gang til...

 

Hvis man ikke har tillid til sin dyrlæge, så mener jeg at man skal finde en anden. Man kan argumentere med dyrlægen, men i sidste ende er det vigtigt, at man overholder den behandling som man er blevet enig om.

 

Nej forhåbentlig får hundene da ikke ormekur hvis de ikke har orm! Så udvikles der da først resistens!

 

Det er selvfølgelig altafgørende at man fører en grundig plan, netop derfor skal man også få afføringen tjekket for de forskellige parasitter inden man giver ormekur.

 

Om vinteren kan disse prøver ikke tages idet ormene er dvale og derfor ikke lægger æg, som derved kan tjekkes i afførringen. I foråret vækkes ormene af et hormon og påbegynder ægproduktion. Det er specielt her, der ses diarreagtig afføring såfremt ormebestandigen er stor nok.

 

Det er også derfor at afføringen bør testes så sent på foråret som muligt. Her er udskilningen af æg størst.

 

Altså vejen til en rask hund uden bla hjerteorm, er at få hunden testet på det rigtige tidspunkt og få den rette behandling og den rette mængde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Shit!

Louie blev testet for hjerteorm for lidt over en måneds tid siden nu. Og den var helt fin. Men siger du, at det ikke altid man kan se ormene, fordi det er for tidligt?

 

Du burde altså godt kunne se æggene i afføringen.

 

Men det er jo netop intet problem hvis hundeejere får hunden tjekket jævnligt - 2-3 gange om året :5up: Som det anbefales - iøvrigt også for at teste mod andre orm, som ikke er synlige i afførringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej forhåbentlig får hundene da ikke ormekur hvis de ikke har orm! Så udvikles der da først resistens!

 

Det er da noget pjat. Parasitter, bakterier osv kan ikke udvikle resistens mod et middel, hvis ikke de er tilstede. For så bliver de jo ikke udsat for midlet.

 

Resistensproblemerne vi ser idag, skyldes dels utilstrækkelig behandling (dvs. for tidligt afbrudte behandlinger, eller behandlinger med for lave doser)

og dels en alt for bredspektret behandling. Dvs. man rammer også det man IKKE vil ramme, og indimellem formår naturen at krydse overlevende godartede bakterier, med sygdomsfremkaldende bakterier som altid er tilstede.... og bom, højere resistens i sygdomsfremkaldende bakterier.

 

Men parasitter kan ikke sammenlignes med bakterier på dét punkt. Og er parasitterne der ikke, så udvikles der dælme helelr ikke en resistens overfor et middel.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hundene ER vel i gang med ormekuren nu... Det er da netop med til at skabe resistens hvis man liiiige holder en pause i behandlingen for at teste OM den nu er nødvendig:shock:.

Resistensen skabes oftest af utilstrækkelig eller forkert behandling frem for af overbehandling..

 

Jeg har oplevet flere unge hunde, der er døde af hjerteorm. Det kan gå rigtig hurtigt lige pludselig.. Nogle af hundene får blødningsforstyrrelser, så hunden dør af massiv indre blødning. Så hvis hunden først er påvirket, og der er begrundet mistanke om at der er tale om hjerteorm, så kan det være livstruende at vente de tre dage det tager at indsamle afføringsprøver... Som alligevel ikke altid giver nogen absolut sikkerhed. Hvis prøverne er negative, så må man jo samle én gang til...

 

Hvis man ikke har tillid til sin dyrlæge, så mener jeg at man skal finde en anden. Man kan argumentere med dyrlægen, men i sidste ende er det vigtigt, at man overholder den behandling som man er blevet enig om.

 

 

Glemte lige at tilføje til det markerede, at det altså ikke er korrekt.

 

Resistens skabes netop ved behandling hvor dyret ikke er befængt med orm eller æg over et vist antal.

 

Hvis man ikke behandler, bliver dyrerne syge ganske vist, men de bliver ikke resistense.

 

Forkert behandling går jo hånd i hånd med afføringsprøve og eftersom manglende undersøgelse af afføringen udelukker et overblik over paprasitbestandigen i hunden, som fører til fejldoseringer af ormekure, jamen så er det klart at det fremmer resistens også.

 

En anden ting er hvor hårdt disse præperater belaster naturen, hvilket også bør tages med i overvejelserne når man deler ormekure ud til "højre og venstre" uden grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Det er da noget pjat. Parasitter, bakterier osv kan ikke udvikle resistens mod et middel, hvis ikke de er tilstede. For så bliver de jo ikke udsat for midlet.

 

Resistensproblemerne vi ser idag, skyldes dels utilstrækkelig behandling (dvs. for tidligt afbrudte behandlinger, eller behandlinger med for lave doser)

og dels en alt for bredspektret behandling. Dvs. man rammer også det man IKKE vil ramme, og indimellem formår naturen at krydse overlevende godartede bakterier, med sygdomsfremkaldende bakterier som altid er tilstede.... og bom, højere resistens i sygdomsfremkaldende bakterier.

 

Men parasitter kan ikke sammenlignes med bakterier på dét punkt. Og er parasitterne der ikke, så udvikles der dælme helelr ikke en resistens overfor et middel.

 

Nej det er ikke noget pjat :blink: Det er ganske rigtigt. Det handler jo ikke om at ormene ikke kan dræbes, det handler om æggene som endnu ikke er udklækket.

 

Det anbefales stærkt at man kigger i afføringen, sådan at man finder ud af HVILKE orm der er tale om. Desuden handler det også om at ormene udvikler resistens for bestemte ormemidler. De kender produktet og udvikler immunitet herover for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke noget pjat :blink: Det er ganske rigtigt. Det handler jo ikke om at ormene ikke kan dræbes, det handler om æggene som endnu ikke er udklækket.

 

Det anbefales stærkt at man kigger i afføringen, sådan at man finder ud af HVILKE orm der er tale om. Desuden handler det også om at ormene udvikler resistens for bestemte ormemidler. De kender produktet og udvikler immunitet herover for.

 

Igen: Hvis ikke der er orm, så kan de ikke udvikle resistens. Parasitterne skal ligesom have kontakt med midlet, for at udvikle noget som helst.

 

Og ved man hvilke orm der er tale om (når der er nogen), så kan man undgå brugen af bredspektrede midler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke noget pjat :blink: Det er ganske rigtigt. Det handler jo ikke om at ormene ikke kan dræbes, det handler om æggene som endnu ikke er udklækket.

 

Det anbefales stærkt at man kigger i afføringen, sådan at man finder ud af HVILKE orm der er tale om. Desuden handler det også om at ormene udvikler resistens for bestemte ormemidler. De kender produktet og udvikler immunitet herover for.

 

Jeg har fået at vide af 2 forskellige dyrlæger at man IKKE selv kan se hjerte/lungeorm med det blotte øje ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Det er da noget pjat. Parasitter, bakterier osv kan ikke udvikle resistens mod et middel, hvis ikke de er tilstede. For så bliver de jo ikke udsat for midlet.

 

Resistensproblemerne vi ser idag, skyldes dels utilstrækkelig behandling (dvs. for tidligt afbrudte behandlinger, eller behandlinger med for lave doser)

og dels en alt for bredspektret behandling. Dvs. man rammer også det man IKKE vil ramme, og indimellem formår naturen at krydse overlevende godartede bakterier, med sygdomsfremkaldende bakterier som altid er tilstede.... og bom, højere resistens i sygdomsfremkaldende bakterier.

 

Men parasitter kan ikke sammenlignes med bakterier på dét punkt. Og er parasitterne der ikke, så udvikles der dælme helelr ikke en resistens overfor et middel.

 

Til det markerede - Og dette sker jo netop IKKE, hvis du ved hvilken parasit du har med og gøre og hvor stort antal der findes i afførringen.

 

Og hvad mener du helt præcist med for tidligt afbrudte behandlinger? Du tager jo netop nye prøver af afføringen for at SIKRE at der ikke er orm (eller orm over det tilladte niveau)

 

Og det jeg prøver og trække en KRAFTIG streg under er at man får afførringen tjekket FØR man behandler med præperater.

 

Uden denne prøve kan du hverken konstatere om der er æg, eller hvilket præperat der skal anvendes eller i hvilken dose!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Det er da noget pjat. Parasitter, bakterier osv kan ikke udvikle resistens mod et middel, hvis ikke de er tilstede. For så bliver de jo ikke udsat for midlet.

 

Resistensproblemerne vi ser idag, skyldes dels utilstrækkelig behandling (dvs. for tidligt afbrudte behandlinger, eller behandlinger med for lave doser)

og dels en alt for bredspektret behandling. Dvs. man rammer også det man IKKE vil ramme, og indimellem formår naturen at krydse overlevende godartede bakterier, med sygdomsfremkaldende bakterier som altid er tilstede.... og bom, højere resistens i sygdomsfremkaldende bakterier.

 

Men parasitter kan ikke sammenlignes med bakterier på dét punkt. Og er parasitterne der ikke, så udvikles der dælme helelr ikke en resistens overfor et middel.

 

Nu er det jo ikke sådan at når du først har behandlet mod orm, så kommer de aldrig igen...Derfor ved du heller ikke om de er der eller ej. Så hvis hvis du bare kører på med ormemidler, så udvikles der jo netop resistens, hvis du ikke får tjekket din hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...