Hop til indhold

Må man ikke lege med hunden mere?


Gæst Frigga
 Share

Recommended Posts

Og nu kan jeg se, at I andre også har skrevet en masse indlæg - puha, der var mange :)

 

Til jer med leg: jeg klipper og klistrer stadig alle jeres guldkorn, så de er meget værdsatte.

 

Mht. valg af race - nu er vi jo alle forskellige med forskellige personligheder, temperament og krav. Nogle af de ting, I fremhæver som yderst negative træk i hunden, ikke negative for mig overhovedet. Til gengæld vil jeg da sige, at DKWiechart's beskrivelse af en hund, hun kender, var rigtig god. Jeg har selv tænkt, at det kunne være svært at få passet hunden, når man er væk, og det bekræfter DKWiechart jo egentlig inddirekte i den beskrivelse.

 

Nu undersøger jeg en sort spids og ellers må jeg vist bare meddele kæresten, at vores hund bare ikke er "opfundet" endnu :D

 

Han, men elelrs ok :blink:

 

Pasning kan være meget svært, ifølge min kamemrat. selv hans forældre (han er godt nok snart 40 men hva) som alle dage har været passere af hunden, oplever at den ikke fuldt ud accepterer dem. Den gør dem ingenting, men de skal ikek prøve at håndtere den andet end gåture osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 81
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst ThomasTBO
Jeg er helt enig i at langvarig, konstant stress er skadeligt !

Men, som man jo kan se af trådstarters oprindelige indlæg, så har den meget store opmærksomhed på dette, desværre resulteret i at mange nye hundeejere opfatter det på den måde, at de slet ikke må lege bold- og rusklelege med deres hvalp, og det er sørme synd for både ejer og hvalp.

 

Den fokus der har været på stress, har desværre været for unuanceret. Jeg synes det er meget vigtigt at skelne mellem positiv stress og negativ stress.

 

Til det markerede, samt andet indlæg der nævnte 'altid' og 'aldrig' (husker desværre ikke hvem det var, sorry): ja, det er mildest talt ikke særligt produktivt/konstruktivt, når det altid skal være enten eller. I en ideel verden ville hundeejeren være opmærksom på sin hund og ganske naturligt observere, når det var ved at være nok med boldleg, f.eks. - men ak, verden er ikke ideel, istedet får vi:

"Min hund elsker at lege med bold i timevis, vi kan bare blive ved og ved og ved"

eller

"Jeg har fået at vide at hunde bliver sindssyge af bolde, så det har vi ikke hos os"

 

Der er ingen 'middle of the road' med sund fornuft, observeren, omtanke. Faktis minder det mig meget om kamphundedebatten (sorry, OT!) hvor fantastisk mange mener at "kamphunde er ligesom alle andre. Alle hunde er fuldstændig ens. Det eneste der har betydning er, hvordan man opdrager dem" og ligeså mange mener at "alle kamphunde er psykopatiske tikkende bomber, der bare venter på en chance for at flænse og dræbe".

 

Det er uendeligt trist, med denne unuancerethed, for det står i den grad i vejen for debat og egentlig forståelse for mange vigtige problemstillinger.

 

PS: jeg skal endnu engang beklage at jeg "slæbte kamphunde ind i tråden" - det var ikke for at ændre fokus fra opr. topic, men kun for at understrege, at unuancerethed forekommer overalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er helt enig i at langvarig, konstant stress er skadeligt !

Men, som man jo kan se af trådstarters oprindelige indlæg, så har den meget store opmærksomhed på dette, desværre resulteret i at mange nye hundeejere opfatter det på den måde, at de slet ikke må lege bold- og rusklelege med deres hvalp, og det er sørme synd for både ejer og hvalp.

 

Den fokus der har været på stress, har desværre været for unuanceret. Jeg synes det er meget vigtigt at skelne mellem positiv stress og negativ stress.

 

Fokus bliver som regel for unanceret når noget "nyt" bliver opdaget.

 

Ingen metode eller holdning er bedre end de mennesker der bruger den.

 

Det samme er sket med mange andre emner, tag f.eks. den totale misforståelse at en hvalp skal aktiveres næsten dagen lang, at man ikke må sige "nej" til sin hund og at hunden selv skal tilbyde al kontakt/adfærd.

Og ikke mindst "alfareglerne" som desværre har overlevet mange årtier og endnu den dag i dag effektueres hos rigtig mange hundeejere.

 

Dette er misforståelser der er blevet udbredt fordi nogle personer har forstået lidt af et budskab men ikke fattet en brik.

 

Sådan vil det altid være

 

Så er det op til andre at arbejde den anden vej og forsøge at rette op på balancen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det markerede, samt andet indlæg der nævnte 'altid' og 'aldrig' (husker desværre ikke hvem det var, sorry): ja, det er mildest talt ikke særligt produktivt/konstruktivt, når det altid skal være enten eller. I en ideel verden ville hundeejeren være opmærksom på sin hund og ganske naturligt observere, når det var ved at være nok med boldleg, f.eks. - men ak, verden er ikke ideel, istedet får vi:

"Min hund elsker at lege med bold i timevis, vi kan bare blive ved og ved og ved"

eller

"Jeg har fået at vide at hunde bliver sindssyge af bolde, så det har vi ikke hos os"

 

Der er ingen 'middle of the road' med sund fornuft, observeren, omtanke. Faktis minder det mig meget om kamphundedebatten (sorry, OT!) hvor fantastisk mange mener at "kamphunde er ligesom alle andre. Alle hunde er fuldstændig ens. Det eneste der har betydning er, hvordan man opdrager dem" og ligeså mange mener at "alle kamphunde er psykopatiske tikkende bomber, der bare venter på en chance for at flænse og dræbe".

 

Det er uendeligt trist, med denne unuancerethed, for det står i den grad i vejen for debat og egentlig forståelse for mange vigtige problemstillinger.

 

PS: jeg skal endnu engang beklage at jeg "slæbte kamphunde ind i tråden" - det var ikke for at ændre fokus fra opr. topic, men kun for at understrege, at unuancerethed forekommer overalt.

det er måske ikke helt dumt at trække kamphunde debatten ind i det, jeg har jo tænkt på det efter den tråd startet, at mange kamåhunde måske i virkeligheden også er stresset pga. stresset leg? hvis ejer kan se hunden "hygger" sig med trække lege ect. jamen så bliver man da ved og kan måske få en endnu større byttedrift instinkt end hvad godt er hos kamphunde :hmm:

nogle af os snakker jo meget om uansavarlige hundeejer, da kunne det også komme indunder.

 

Men uvidenhed omkring at holde hund er desværre meget ubredt og det er for nemt at få hund uden erfaring eller indsigt i hvad man går ind til. Det er en personlig erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
:5up::5up::5up:

 

Jeg er bare SÅ enig. Et vist mål af stress er nødvendigt, hvis man skal arbejde seriøst med hunden i f.eks brughundearbejde eller agility. Jeg kender folk som træner agility, og som i dag ærger sig gule og grønne over at de rettede sig efter rådet om aldrig at lave kaste- og ruskelege med hunden da den var hvalp.

De skal nu starte fra bunden med at fremelske byttedrift, og de har langt vanskeligere ved at få den fornødne glæde og motivation i arbejdet, end dem der har fremelsket byttedrift i hunden fra 8 ugers alderen.

 

jeg er totalt enig :5up::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det kan godt være DU ikke ser tilstedeværelsen af stress hos hunde som et problem. Er det så enten fordi du aldrig har set det eller er ligeglad?

 

Stress hos hunde er desværre meget ofte forekommende enten pga. understimulering og den frustration de uopfyldte behov giver eller pga overstimulering - altså overbelastning af enten hundens spsyke ("det mentale nervesystem") eller kroppen.

 

Stress giver beviseligt de samme langtidsskader på hunde som på mennesker.

Det ser jeg som et problem.

 

 

 

Hvor har du læst det henne?

 

 

 

Ja, det tror jeg også er en overdrivelse fra din side.

 

Muligvis er man i visse racer ved at avle for langt ud af det naturlige som f.eks. med schäferen, hvor der kan være meget af det du kalder drift, men desværre en bagkrop der er avlet helt ud af proportioner.

Som en bil med en stærkere motor end karosseriet kan holde til.

Synd.

 

 

 

Mmmm... Og hvis du har læst alle indlæggene, har du også læst at det er OVERDREVENT tilbud af kastelege der er skadelige, vel at mærke hos de hunde som går med på den.

Samt at voldsomme lege skal matches med mentale opgaver for at skabe balance.

 

tja det kan du have ret i bagkroppen men det er jo ikke lige det som er pointen i denne debat men jeg er enig i at denne ekstreme form for avl hverken er godt eller sundt for hundene :5up:

 

 

jeg ser ikke problemet i kastelege overhovedet og ja jeg synes det er totalt latterligt alle de råd folk får om ikke at lege alm kaste og trækkelege med deres hunde

 

og en ting mere nu er det langtfra alle hunde som elsker næsearbejde mange hunderacer er seende racer og har ikke på samme måde flair for næsearbejde det ses jo ofte så kan ikke se disse hunde skal overfyldes med næsearbejde når det egentlig er feks jagt som hundene tænder bare tag mynder og visse hyrdehunde de er langtfra ders stærkeste side og bruge næsen med de er hunde som er sighthounds hvis man kan sige det sådan

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er også kun den langvarige stress, der er farlig. Det er ligesom med mennesker ikke farligt at være påvirket af stresshormoner i kortvarige perioder, f.eks. til en eksamen. Det er ikke farligt for hunden at være opkørt/stresset i kort tid, f.eks. til agilitykonkurrencer.

 

Men hvis din hund konstant er under påvirkning af stress, vil det ende med at kunne være farligt for den. Derfor handler det, efter min mening, ikke så meget om, at man aldrig må lege boldlege med sin hund - jeg har endda kendskab til en del, der bruger bolden som belønning - det handler mere om, at man ikke udelukkende bruger boldkast som aktivering, men at man giver hunden lige så meget mental aktivering, så den får mulighed for at "stresse af." Det ene udelukker heldigvis ikke det andet.

 

Jeg forstår ikke, hvorfor du mener, at man forsøger at avle jagtinstinktet ud af hunde? Det har jeg ikke kendskab til at nogen gør bevidst?

Det er meget muligt, at man har leget den slags lege med hunde i evigheder - og det kan man selvfølgelig også godt blive ved med - men dengang vidste man sandsynligvis heller ikke, hvad det KUNNE gøre ved hunden, hvis den kom til at lide af langvarig stress.

 

Stress er hellere ikke et problem, så længe hunden kan falde til ro igen, efter at legen er slut. Problemet er hvis hunden hele tiden er hyperaktiv og ikke kan falde ned igen. Det er derfor vigtig at man kender grænsen for hvor meget ens hund kan kapere af vilde lege. Og da hvalpe, som der også er skrevet andetsted, har svær ved selv at mærke trætheden, når de er i gang med vilde lege, så er det os som hundeejere der må stoppe legen inden hvalpen bliver overtræt og dermed har svær ved at falde til ro.

 

For meget og for lidt af alting er sjældent godt.

 

Det afhænger jo af hunden (og tildels racen)... Karla fx (dansk/svensk + cocker/lab) kører i et meget højt gear. Boldleg er det bedste hun ved og selvfølgelig får hun lov til det - med måde!

 

Får hun valget mellem en elsket legekammerat og et menneske der kaster bolden, vælger hun ALTID bolden! Dette er selvfølgelig en fremragende bestikkelse, såfremt man ønsker at hive hende væk fra en anden hund, alt man behøver at gøre, er at sige som en tennisbold :blink: - så kommer hun - ligemeget hvor sjov legen er...

 

Men for både min og hendes skyld, så skal dette ikke dyrkes mere end godt er! Når hun ser en bold kan hun springe halvanden meter op i luften og i teorien lande på min skulder :shock: den slags opførsel gider jeg simpelthen ikke have i min stue... og heller ikke nødvendigvis på gåture.

 

Bolden bruges til agility - hvor jeg ønsker drift og fart, men kan på ingen måde bruges i lydighedstræningen, da den tænder hende så INTENST at hun ikke kan arbejde i ro - umiddelbart er det ikke en ønskeligt resultat at hunden i lineføring / fri ved fod hænger oppe ved førers skulder for hvert andet skridt... :lol:

 

jeg siger ikke at man bevidst avler bytte og jagtdriften ud af hundene men man ser idag flere og flere hunde hvor det er langt sværre og se og findes ders bytte og jagtdrifter altså ment på den måde at mange hunde idag man ser at flere og flere knapt nok gider løbe efter en bold ellers mister de hurtigt interessen og smider den

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes hele tiden, at jeg falder over artikler, hvor der står at leg med hunden er stressende og dermed forbudt.

 

Jeg ved, at min kæreste glæder sig helt vildt til at få hund, fordi han så kan få en at lege med...og jeg er temmelig sikker på, at han nok tænker i noget a la

Kaste/henteleg med bold, pind, frisbee m.v.

Bryde/trækleg

 

Som jo netop er det man ikke må!

 

Jeg ved, at han også gerne vil gå til agility, så der er da håb forude for ham, men jeg tænker også om der er anden form for leg, der er okay derhjemme? Må man overhovedet lege med sin hund?

 

Jeg definerer leg her ud fra interaktion mellem ejer og hund, og ikke selvstændige opgaver, der gives til hunden.

 

Jo jeg synes godt at man kan de ting du nævner med sin hund, men ikke i overdreven brug, for jeg har selv prøvet det og kan nu mærke forskel på at hunden er mere afslappet når vi ikke leger vildt hele tiden.....

Før da vi gjorde det var hunden meget overgearet og kunne ikke slappe af bagefter og det endte med at hunden godt kunne snappe lidt - det sker ikke mere nu fordi vi minimere legen og går hellere en længere tur med den istedet for ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

tja det kan du have ret i bagkroppen men det er jo ikke lige det som er pointen i denne debat men jeg er enig i at denne ekstreme form for avl hverken er godt eller sundt for hundene :5up:

 

Pointen var ligeså relevnat som din om avl på manglende drift :-)

 

jeg ser ikke problemet i kastelege overhovedet og ja jeg synes det er totalt latterligt alle de råd folk får om ikke at lege alm kaste og trækkelege med deres hunde

 

Jeg ved ikke hvad "almindelige" dækker over her?

 

De hundeejere jeg ser i parker og grønne områder har det med at blive ved og ved og ved med at kaste, til hunden bliver totalt overgearet og ikke har selvkontrol til at være stille. I denne situation har hunden heller ikke kontrollen over at sige fra. Det kan det slet ikke.

 

Jeg ved ikke hvilke råd du mener er latterlige, men jeg beklager du ikke kan se problemet med stress. Det kan være du render ind i det en dag, hvem ved?

 

og en ting mere nu er det langtfra alle hunde som elsker næsearbejde mange hunderacer er seende racer og har ikke på samme måde flair for næsearbejde det ses jo ofte så kan ikke se disse hunde skal overfyldes med næsearbejde når det egentlig er feks jagt som hundene tænder bare tag mynder og visse hyrdehunde de er langtfra ders stærkeste side og bruge næsen med de er hunde som er sighthounds hvis man kan sige det sådan

 

Hvor vil du hen med dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg siger ikke at man bevidst avler bytte og jagtdriften ud af hundene men man ser idag flere og flere hunde hvor det er langt sværre og se og findes ders bytte og jagtdrifter altså ment på den måde at mange hunde idag man ser at flere og flere knapt nok gider løbe efter en bold ellers mister de hurtigt interessen og smider den

 

En bold er et kunstigt jagtobjekt som skal betinges først.

 

Hvorfor skulle en normal fungerende hund, som ikke er betinget på bold, synes det er det bedste i verden at hente/bære en bold?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Pointen var ligeså relevnat som din om avl på manglende drift :-)

 

 

 

Jeg ved ikke hvad "almindelige" dækker over her?

 

De hundeejere jeg ser i parker og grønne områder har det med at blive ved og ved og ved med at kaste, til hunden bliver totalt overgearet og ikke har selvkontrol til at være stille. I denne situation har hunden heller ikke kontrollen over at sige fra. Det kan det slet ikke.

 

Jeg ved ikke hvilke råd du mener er latterlige, men jeg beklager du ikke kan se problemet med stress. Det kan være du render ind i det en dag, hvem ved?

 

 

 

Hvor vil du hen med dette?

 

En bold er et kunstigt jagtobjekt som skal betinges først.

 

Hvorfor skulle en normal fungerende hund, som ikke er betinget på bold, synes det er det bedste i verden at hente/bære en bold?

 

 

hvor jeg vil hen med dette er at man anbefaler næsearbejde til alle hunde fremfor kastelege men jeg ser flere hunde ikke brugshunde og jagthunde som ikke er særlig gode til næsearbejde det ligger simpelthen ikke naturligt for dem

 

min venindes aussie feks kan da sagtens gå spor og søge felt men om det er blandt hans ynglings beskæftigelse eller om han synes det er vildt spændene nej der er det hyrdningen som tænder hunden ikke næsearbjede

 

relevant om driftsforladte hunde ja det er dem som dårlig gider rende efter en bold eller lign

 

hverken en jagt,agility eller brugshund kan bruges uden de medfødte naturlige drive eller motor som man kan beskrive det som anders hallgren en hund med en lille motor bliver sjældent en god arbejds hunde hvorimod det kræves en stor motor at kunne holde til at skulle arbejde som de fleste hunde jo engang er fremavlet til og ikke skulle være sofahunde i de fleste hjem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

og jo jeg har set en stresset hund

 

min den ene jagter halen når hun keder eller kører op og ikke sker noget så og den anden gøer og gøer bider i puder eller lign hvis der ikke sker noget muligvis det er stress men de er stadig sunde og raske og det var vores foregående hund også selvom vi legede meget med bolde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv

Jeg kaster bold med min hund, indtil jeg ikke gider mere.

Det er lige inden han mister interessen for det.

Han kan køre helt i selvsving over boldkast og det vil jeg selvfølgelig gerne undgå,derfor er det mig der siger stop og ikke ham.

 

Vi leger også voldsomme tag-fat lege og han elsker det og igen stopper jeg legen inden han kører helt op på et plan hvor det ikke høre hjemme.

 

Disse lege forstår han udmærket og kan sagtens acceptere at jeg ikke gider mere.

 

Så se på hunden og begynd først på disse lege når du kender hunden og dens sprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor jeg vil hen med dette er at man anbefaler næsearbejde til alle hunde fremfor kastelege men jeg ser flere hunde ikke brugshunde og jagthunde som ikke er særlig gode til næsearbejde det ligger simpelthen ikke naturligt for dem

 

Så er vi jo tilbage ved det du skrev om driftsvage hunde.

 

min venindes aussie feks kan da sagtens gå spor og søge felt men om det er blandt hans ynglings beskæftigelse eller om han synes det er vildt spændene nej der er det hyrdningen som tænder hunden ikke næsearbjede

 

Joe, en hund behøver dog ikke være ligeså tændt i alt den gør som en aussie er det omkring hyrdning eller en belgier omkring ærmearbejde.

Hvis de var det ville de hurtigt brænde ud.

 

relevant om driftsforladte hunde ja det er dem som dårlig gider rende efter en bold eller lign

 

Det synes jeg er forkert for jeg tør vædde en masse på, at de boldhunde vi har, som bliver belønnet med bold, er blevet betinget på bolden som belønning.

 

Bolden i sig selv har ingen værdi for en hund, hvorimod det bolden repræsenterer, det hunden har lært bolden repræsenterer er selve belønningen.

Bolden er en sekundær forstærker hvorimod mad altid vil være en primær forstærker for en hund.

Hvis den har et overlevelsesinstinkt.

 

hverken en jagt,agility eller brugshund kan bruges uden de medfødte naturlige drive eller motor som man kan beskrive det som anders hallgren en hund med en lille motor bliver sjældent en god arbejds hunde hvorimod det kræves en stor motor at kunne holde til at skulle arbejde som de fleste hunde jo engang er fremavlet til og ikke skulle være sofahunde i de fleste hjem

 

Jeg troede det var boldkast vi diskuterede og ikke hvorvidt en hund har drivkraft?

Men OK, alle hunde har en naturlig stor motor for at ville overleve, eller det bør de have, og her spiller mad, som kan tilbydes via næsearbejde, den største rolle.

Link til indlæg
Del på andre sites

og jo jeg har set en stresset hund

 

min den ene jagter halen når hun keder eller kører op og ikke sker noget så og den anden gøer og gøer bider i puder eller lign hvis der ikke sker noget muligvis det er stress men de er stadig sunde og raske og det var vores foregående hund også selvom vi legede meget med bolde

 

 

Muligt dine hunde er sunde pg raske, det håber jeg da de er, men at reagere på stimuli med halejagt er ikke en sund reaktion.

Både halejagt og ukontrollerbar gøen og biden som du beskriver det viser hunde som af en eller anden grund ikke kan håndtere den situation de er i og derfor må ty til overdreven fysisk aktivitet for at lukke dampen ud.

 

Og dette synes du ikke er et problem?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor jeg vil hen med dette er at man anbefaler næsearbejde til alle hunde fremfor kastelege men jeg ser flere hunde ikke brugshunde og jagthunde som ikke er særlig gode til næsearbejde det ligger simpelthen ikke naturligt for dem

Mener du at det ikke er naturligt for hunden at bruge næsen :confused: Eller har jeg helt misforstået din pointe?

 

min venindes aussie feks kan da sagtens gå spor og søge felt men om det er blandt hans ynglings beskæftigelse eller om han synes det er vildt spændene nej der er det hyrdningen som tænder hunden ikke næsearbjede

Men det er vel heller ikke meningen, at hunden skal tænde på mentalt udfordrende aktiviteter som næsearbejde eller lign., ligeså meget som han skal tænde på hyrdning.

 

relevant om driftsforladte hunde ja det er dem som dårlig gider rende efter en bold eller lign

 

hverken en jagt,agility eller brugshund kan bruges uden de medfødte naturlige drive eller motor som man kan beskrive det som anders hallgren en hund med en lille motor bliver sjældent en god arbejds hunde hvorimod det kræves en stor motor at kunne holde til at skulle arbejde som de fleste hunde jo engang er fremavlet til og ikke skulle være sofahunde i de fleste hjem

Selvfølgelig skal hunden have et naturligt drive, men det handler jo som sagt ikke om at man overhovedet ikke må bruge hunden til andet end spor eller lignende, men at man skaber en balance mellem det og mere "stressende" aktiviteter.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Så er vi jo tilbage ved det du skrev om driftsvage hunde.

 

 

 

Joe, en hund behøver dog ikke være ligeså tændt i alt den gør som en aussie er det omkring hyrdning eller en belgier omkring ærmearbejde.

Hvis de var det ville de hurtigt brænde ud.

 

 

Det synes jeg er forkert for jeg tør vædde en masse på, at de boldhunde vi har, som bliver belønnet med bold, er blevet betinget på bolden som belønning.

 

Bolden i sig selv har ingen værdi for en hund, hvorimod det bolden repræsenterer, det hunden har lært bolden repræsenterer er selve belønningen.

Bolden er en sekundær forstærker hvorimod mad altid vil være en primær forstærker for en hund.

Hvis den har et overlevelsesinstinkt.

 

 

 

Jeg troede det var boldkast vi diskuterede og ikke hvorvidt en hund har drivkraft?

Men OK, alle hunde har en naturlig stor motor for at ville overleve, eller det bør de have, og her spiller mad, som kan tilbydes via næsearbejde, den største rolle.

 

 

det kan jo diskuteres om alle hunde har et overlevelsesinstinkt idag gider folks hunde knap nok spise deres mad hvor er det overlevelsesinstinkt hende en hund burde være en slags grovæder som æder stort set alt hvad den får tildelt da den jo ikke ved hvornår den får mad igen

 

 

at hendes hund feks ikke tænder ligemeget på alting er jo normalt ved men det viser bare hvad det er hunden i realiteten brænder for og det er ikke næsearbejde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Muligt dine hunde er sunde pg raske, det håber jeg da de er, men at reagere på stimuli med halejagt er ikke en sund reaktion.

Både halejagt og ukontrollerbar gøen og biden som du beskriver det viser hunde som af en eller anden grund ikke kan håndtere den situation de er i og derfor må ty til overdreven fysisk aktivitet for at lukke dampen ud.

 

Og dette synes du ikke er et problem?

 

nej det er ikke et problem

 

jeg kender ikke ret mange hunde jeg ville kalde overaktive

 

i naturen bevæger ulve sig kan gøre det fra 10-50 km om dagen nogle dage mere end andre men det er generelt noget mere aktive end vores hunde som i realiteten hviler mellem 10-18 timer i døgnet lyder meget sindssygt i mine øjne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Mener du at det ikke er naturligt for hunden at bruge næsen :confused: Eller har jeg helt misforstået din pointe? Men det er vel heller ikke meningen, at hunden skal tænde på mentalt udfordrende aktiviteter som næsearbejde eller lign., ligeså meget som han skal tænde på hyrdning. Selvfølgelig skal hunden have et naturligt drive, men det handler jo som sagt ikke om at man overhovedet ikke må bruge hunden til andet end spor eller lignende, men at man skaber en balance mellem det og mere "stressende" aktiviteter.

 

 

nej det er ikke det jeg mener :-)

 

det jeg mener er at hundeejere ofte får anbefalet ikke at lege vilde stressende lege med deres hunde og istedet lege feks spor eller noget med næsen det jeg mener er at det er ikke alle hunde som er lige vilde med næsearbejde hvis de feks er fremavlet til og være en race som typisk bruger sit synd mere feks aussier,mynder og andre hyrdehunde

 

mine egne kontra min venindes aussie synes det er vildt fedt og lave næsearbejde og det er virkelig noget de brænder og som falder dem naturligt hvor feks min venindes synes det er ok men det er ikke noget den er ligeså glad for som mine og det falder ham slet ikke naturligt at bruge sin næse meget han bruger sit syn som hyrdehunde jo gør når de skal hyrde

så feks og lære ham og gå spor tager meget længere tid da han hurtigere mister interessen eller koncentrationen eller synes det er svært i forholdet til feks mine egne dette er bare et eks

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Mener du at det ikke er naturligt for hunden at bruge næsen :confused: Eller har jeg helt misforstået din pointe? Men det er vel heller ikke meningen, at hunden skal tænde på mentalt udfordrende aktiviteter som næsearbejde eller lign., ligeså meget som han skal tænde på hyrdning. Selvfølgelig skal hunden have et naturligt drive, men det handler jo som sagt ikke om at man overhovedet ikke må bruge hunden til andet end spor eller lignende, men at man skaber en balance mellem det og mere "stressende" aktiviteter.

 

 

både ja og nej det kommer jo an på hvad den skal bruges til er det svær sportræning og sporsøg med prøver efterfølgende er det jo en klar fordel at hundene synes det er vildt fedt og bruge deres næse og har et naturligt flair for den slags og atman måske ikke skal bruge ekstra tid på indlæring fordi igen for nogle racer falder det naturligt for dem mens hos andre skal de have mere motivation og lign for at løse opgaven

 

jeg er tilhænger af man så vidt muligt træner det med ens hunde som falder dem naturligt og nemt og hvad der ligger i avlen eller generne er meget vigtigt for hvad hundetype man søger

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Muligt dine hunde er sunde pg raske, det håber jeg da de er, men at reagere på stimuli med halejagt er ikke en sund reaktion.

Både halejagt og ukontrollerbar gøen og biden som du beskriver det viser hunde som af en eller anden grund ikke kan håndtere den situation de er i og derfor må ty til overdreven fysisk aktivitet for at lukke dampen ud.

 

Og dette synes du ikke er et problem?

 

jeg ved ikke hvilken situation de ikke kan håndtere de gør det hvis de feks keder sig og ikke laver noget enten dette eller ligger sig ned med et suk

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan jo diskuteres om alle hunde har et overlevelsesinstinkt idag gider folks hunde knap nok spise deres mad hvor er det overlevelsesinstinkt hende en hund burde være en slags grovæder som æder stort set alt hvad den får tildelt da den jo ikke ved hvornår den får mad igen

 

 

at hendes hund feks ikke tænder ligemeget på alting er jo normalt ved men det viser bare hvad det er hunden i realiteten brænder for og det er ikke næsearbejde

 

 

Jeg gentager mig selv: En hund behøver ikke "brænde" for en aktivitet, her f.eks. næsearbejde for at blive stimuleret af det.

Hvis hundene kun lavede det de højtænder på, ville de ikke holde længe.

 

Det kan godt være hunde "burde" æde alt der sættes foran dem, men de er jo vænnet til fra starten af at der ikke er hungersnød. Der er mad i rigelige mængder.

Hvis hungersnøden kom skulle du bare se overlevelsesinstinkt!

 

Det er den ene side af sagen en anden er at hunde som lever alene ikke oplever ressouceinteresse fra andre hunde og dette kan gøre dem "ligeglade" med mad.

 

Hvis en hund vitterligt ikke har overlevelsesinstinkt nok til at ville æde, har den i mine øjne ingen berettigelse til at blive kaldt et dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved ikke hvilken situation de ikke kan håndtere de gør det hvis de feks keder sig og ikke laver noget enten dette eller ligger sig ned med et suk

 

Så er det vel den situation de ikke kan håndtere

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, overalt hvor jeg har læst (opdrættere, hundeleksika og ejeres private hjemmesider), står der at den er utrolig blid og tålmodig ved små børn og dyr i husstanden. Den knytter sig meget stærkt til husstanden.

 

Har i tænkt over hvad det kan indebære hvis der kommer gæster eller i har hunden med ude? Jeg mener som nogle andre: det er ikke en begynderhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...