Hop til indhold

Tyggegummi - Hjæææææælp!!!


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

Gæst freya3010

Ja min mor har så givet Freya en pakke tyggegummi da Freya ALTID plejer at bære noget ud fra bilen... Tyggegummi var det eneste der var at bære...

 

Freya render ud i haven med pakken imens min mor går på toilet..

 

Hun går så ud til Freya hvor hun opdager at hun har spist 8 af de 10 stykker i pakken...

 

Nu sidder jeg så og læser på nettet og kan se at det er MEGA farligt for hunde at spise tyggegummi.... shit altså...:megaked:

 

Er der nogen der har erfaringer med at en hund har spist tyggegummi???

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja min mor har så givet Freya en pakke tyggegummi da Freya ALTID plejer at bære noget ud fra bilen... Tyggegummi var det eneste der var at bære...

 

Freya render ud i haven med pakken imens min mor går på toilet..

 

Hun går så ud til Freya hvor hun opdager at hun har spist 8 af de 10 stykker i pakken...

 

Nu sidder jeg så og læser på nettet og kan se at det er MEGA farligt for hunde at spise tyggegummi.... shit altså...:megaked:

 

Er der nogen der har erfaringer med at en hund har spist tyggegummi???

 

Hvad for noget tyggegummi er det?

 

Med eller uden xylitol?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Vi ringede til vores dyrelæge som sagde at vi skulle komme med det samme..

 

Hun fik en indsprøjtning så hun kunne kaste op... Nu er hun bare så sløv i sokkeholderene... Åhhh den lille stakkel altså...:cry:

 

 

Og min mor....:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det var dog skrækkeligt kikset - håber hun får forbud mod tyggegummi fremover!

 

God bedring.

 

Nej min mor får ikke lov til at have tyggegummi mere inden for husets vægge...hihi... og slet ikke oven på den regning da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Xylitol giver ved hunde en stor insulinfrigørels hvorefter blodsukkerniveauet bliver meget lavt. Det lave blodsukker kan give opkast, kramper mm. Og ved nogle hunde (sandsynligvis ved stor dosis eller kraftig intollerance) kan det give leversvigt...

 

Nu bliver jeg så nysgerrig, men skal der ikke lidt mere end 8 stykker tyggegummi til ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Xylitol giver ved hunde en stor insulinfrigørels hvorefter blodsukkerniveauet bliver meget lavt. Det lave blodsukker kan give opkast, kramper mm. Og ved nogle hunde (sandsynligvis ved stor dosis eller kraftig intollerance) kan det give leversvigt...

 

Ja dét er jeg med på..... Men knap en pakke...... næppe.

 

 

Jajada.

Nu har hunden jo været afsted, og har det godt, hvilket uanset må betegnes som værende en god ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg så nysgerrig, men skal der ikke lidt mere end 8 stykker tyggegummi til ?!?

 

Det synes jeg jo umiddelbart også... Jeg har søgt, men kan ikke finde noget om hvor stor mængde der skal til...

 

Men generelt skal der eks en meget lille koncentration af insulin til for at muskelceller optager mere glukose. I mennesker i hvert fald, det tror jeg dog er nogenlunde det samme i hunde... Jeg giver mine grise muskel celler koncentrationer omkring 10-100nM (nanomolær) og kan se en tydelig stigning i glukoseoptaget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg jo umiddelbart også... Jeg har søgt, men kan ikke finde noget om hvor stor mængde der skal til...

 

Men generelt skal der eks en meget lille koncentration af insulin til for at muskelceller optager mere glukose. I mennesker i hvert fald, det tror jeg dog er nogenlunde det samme i hunde... Jeg giver mine grise muskel celler koncentrationer omkring 10-100nM (nanomolær) og kan se en tydelig stigning i glukoseoptaget...

 

Uanset, så havde lavt blodsukker jo været ret let at ændre på, ved såre simpelt at stoppe nogen billige godbidder i gabet på hunden.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset, så havde lavt blodsukker jo været ret let at ændre på, ved såre simpelt at stoppe nogen billige godbidder i gabet på hunden.:blink:

 

Ja, det er nemt nok at behandle...

 

Skal Freja ikke også have et eller andet for at minimiere for lavt blodsukker? Godt nok har hun kastet op, men derfor har hun sandsynligvis allerede optaget noget xylitol...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dét er jeg med på..... Men knap en pakke...... næppe.

 

 

Jajada.

Nu har hunden jo været afsted, og har det godt, hvilket uanset må betegnes som værende en god ting.

 

10stykker mentos kan give forgiftning... Men i deres sukkerfrie varianter tror jeg også der er meget xylitol i, man kan i hvert fald tydeligt smage det :-s

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet en videnskabelig artikel hvor de giver 0,4g xylitol pr kg kropsvægt til hundene for at måle ændringen i insulin og glukose optag...

 

Men jeg kan ikke finde noget om hvor meget xylitol der er i tyggegummi...?

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2006007/Rapport7.asp

 

ikke vanvittig meget. minimum i tests: 2,4 - 4,4 gram/100gram

maksimum lige over 50 gram/100gram

 

chihuahua-ejere skal nok passe på.

Link til indlæg
Del på andre sites

10stykker mentos kan give forgiftning... Men i deres sukkerfrie varianter tror jeg også der er meget xylitol i, man kan i hvert fald tydeligt smage det :-s

 

Ja det er jo så det..... når du har gæster, og et elelr andet stående på bordet, som hunden liiige får en enkelt elelr 2 af i ny og næ..... kan du følge med i hvor mange hunden har fået af gæsterne??

 

Jeg kan ikke :blink:

 

Men jeg ahr søgt på mentos xylitol content, og set at mentos primært består af xylitol, så usandsynligt er det ikke med lige akkurat mentos...

 

Men nu er det jo altså tyggegummi vi snakker om, og ikke mentos ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2006007/Rapport7.asp

 

ikke vanvittig meget. minimum i tests: 2,4 - 4,4 gram/100gram

maksimum lige over 50 gram/100gram

 

chihuahua-ejere skal nok passe på.

 

Udfra den artikel jeg fandt hvor de giver hundene 0,4g xylitol pr kg kropsvægt, så skulle Oscar (han vejer 18kg) have 7,2g xylitol for at han ville blive syg. Så afhængig af mærke kan en pakke jo være nok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo så det..... når du har gæster, og et elelr andet stående på bordet, som hunden liiige får en enkelt elelr 2 af i ny og næ..... kan du følge med i hvor mange hunden har fået af gæsterne??

 

Jeg kan ikke :blink:

 

Men jeg ahr søgt på mentos xylitol content, og set at mentos primært består af xylitol, så usandsynligt er det ikke med lige akkurat mentos...

 

Men nu er det jo altså tyggegummi vi snakker om, og ikke mentos ;-)

 

Mine gæster giver ikke hundene noget :mrgreen:

 

Og jeg skrev jo også at xylitol indholdet i mentos sandsynligvis var noget større end i tyggegummi. Og nu var mentos det eneste eksempel på en xylitol forgiftning jeg lige kunne finde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Udfra den artikel jeg fandt hvor de giver hundene 0,4g xylitol pr kg kropsvægt, så skulle Oscar (han vejer 18kg) have 7,2g xylitol for at han ville blive syg. Så afhængig af mærke kan en pakke jo være nok...

 

Til at kunne se en forandring....ja.

 

for efter hvad du skrev, så gav de 0,4g pr kg kropsvægt i forsøg for at se en ændring.

 

Det er dermed ikke et forsøg for at finde koncentrationen for spontan dødelighed.

Dén mængde må unægtelig være noget højere, elelr hur!? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine gæster giver ikke hundene noget :mrgreen:

Ja det gør mine. Vil jeg undgå dét, så fjerner jeg det der står. (det er så aldrig sket endnu)

 

Og jeg skrev jo også at xylitol indholdet i mentos sandsynligvis var noget større end i tyggegummi. Og nu var mentos det eneste eksempel på en xylitol forgiftning jeg lige kunne finde...

Det er også den eneste jeg kunne finde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til at kunne se en forandring....ja.

 

for efter hvad du skrev, så gav de 0,4g pr kg kropsvægt i forsøg for at se en ændring.

 

Det er dermed ikke et forsøg for at finde koncentrationen for spontan dødelighed.

Dén mængde må unægtelig være noget højere, elelr hur!? :blink:

 

Spontan dødelighed sker vist ikke nej :mrgreen:

 

De studerer hypoglycemia i hundene, jeg har ikke lige søgt på hvor stor mængde der skal til for at forårsage død... Jeg har kun læst abstractet, men kan da lige se om jeg kan finde den fulde artikel et eller andet sted :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spontan dødelighed sker vist ikke nej :mrgreen:

 

De studerer hypoglycemia i hundene, jeg har ikke lige søgt på hvor stor mængde der skal til for at forårsage død... Jeg har kun læst abstractet, men kan da lige se om jeg kan finde den fulde artikel et eller andet sted :blink:

 

SPontan dødelighed er standarden man regner med, når man snakker forgiftninger (på mennesker ganske vist)

 

Egentlig lidt ondt, men spontan dødelighed regnes ud, ved at se hvor meget af et stof der skal til, for at en rotte dør. Via nogen forholdstal regner man det så om, og giver det et tal som et udtryk for hvor farligt det er for menensker.

Og så hut jeg hvisker, så er alt der på nogen måde kan indtages, påføres, håndteres elelr andet af mennesker, testet på denne vis.

 

 

Overført så kan jeg ganske enkelt ikke tro at man i forsøg på at undersøge én ting, giver doser der fører til døden for forsøgsdyrene, medmindre dét i sig selv er målet.. Det ville jo forplumre forskningsresultaterne ganske betragteligt, hvis alle ens objekter pludselig lå og rallede.

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...