Hop til indhold

Hvornår fik jeres hund lov at rende løs første gang?


Jane
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid ladet mine rende løs lige fra jeg har fået dem. Men selvfølgelig på steder hvor det har været forsvarligt.

 

Mine hunde har som hvalpe altid fulgt mg tæt. I starten nok fordi jeg var deres faste holdepunkt og senere fordi, at jeg altid var den der fandt på det sjove og det var og er stadig rart for hundene at komme hen til mig.

 

Jeg har den tro, at hvis man lader sin hvalp være løs lige fra starten, så får man ikke en hund, der når den endelig oplever friheden løber 100 km væk fra en og er svær at kalde til sig. Men måske har jeg bare været heldig.

 

Victor fik som lille masser af ros og godbidder, når han gik ved min side uden snor på. Det har bevirket, at han hellere aldrig har rykket i snoren, men altid går pænt med løs line. Så han lærte at gå fri ved fod, samtidig som han lærte at gå på plads med snor på. Det var en adfærd han selv tilbød og som jeg udnyttede. Senere er der så kommet signal på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Samanta

Nikki fik også lov til at rende løs lige fra starten af. Den var meget forsigtig og gik kun ved min side. Nu i dag hvor den næsten er 6 år gør den det stadig.

Vi bor lige op af en mark blandet med en park, dvs med en sø og lign. Så det var ansvarligt nok ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

vi havde det lidt oppe i lejligheden, men boede tæt på en stor vej og er pyller ejere :mrgreen:

 

da vi så flyttede havde jeg har lidt fri hver dag indtil han stoppede med at komme, så fik han snor på igen, indtil for et par mån eder siden hvor vi så løb fri i 5-10 minuter over på skide marken, nu stak han af for et par dage siden, og er i snor igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altid fra allerførste dag af. Min første hund gik nærmest oven på mine sko.... Thailo gik fra mig og den gamle hund, på sin allerførste tur. :mrgreen::???:

 

Det var så dengang jeg måtte bøje min ellers så skråsikre holdning om, at jeg aldrig nogensinde ville løbe efter en hvalp.

 

He he.... sådan en hvalp er (ok, var) Vilya også... nu går det ok, men man skal godt nok nogen gange skrue bissen lidt på, hvis hun er optaget af noget. Nægter bare at sætte snor på hende til og fra bilen f.eks. Og hun ved det godt - hun er bare liiiidt mere egenrådig end de andre, jeg har :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har han fået lov til én gang, og der gik det galt inde under Mickey Mouse ørerne:engel: Jeg fik forbedret mit kondital i den grad :lol: og vi passerede skam masser af folk, mens jeg kaldte prustende "Viictoooor" Viiiictor", de kunne da godt lige ha' afledt ham, men næh de grinede bare. Jeg har ellers trænet indkald i æoner af tid, men det der går galt for ham, er at han lugter damer, og så spurter han altså bare, han er jo intakt:blink: Men heldigvis kom en mand med en puddeltæve:mums: så spurten kunne få en ende, der havde jeg løbet efter ham i 20 minutter, tror jeg.

 

 

Så var der den gang han slap ud af selen, fordi jeg kom til at give ham hans "jakke-sele" på (den er indstillet så den er større, så der kan være tøj under) en morgen hvor jeg ikke var så vågen. Der havde jeg lige købt sådan nogle smarte træsko med ko-pels på, dem tager jeg lige på, i farten. Giver Victor selen på og ser ikke det er den forkerte, men idét vi går ud af havelågen slipper han ud af selen:scared:. De var ikke gode at løbe i de træsko, men slap af hvor naboerne fik sig nogle billige grin:oops: mig i sommerkjole og meget larmende træsko efter Victor, der piler afsted og synes det er skideskægt:stupid:Kom også lige på rundtur i kvarteret før jeg fik ham fanget der:roll:.

 

Så nej, Victor får ikke lov at rende løs. Han er for dameglad og for hurtig, og komplet ligeglad med sit indkald når han kan lugte noget spændende, og desuden er det imod reglerne her hvor vi bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har han fået lov til én gang, og der gik det galt inde under Mickey Mouse ørerne:engel: Jeg fik forbedret mit kondital i den grad :lol: og vi passerede skam masser af folk, mens jeg kaldte prustende "Viictoooor" Viiiictor", de kunne da godt lige ha' afledt ham, men næh de grinede bare. Jeg har ellers trænet indkald i æoner af tid, men det der går galt for ham, er at han lugter damer, og så spurter han altså bare, han er jo intakt:blink: Men heldigvis kom en mand med en puddeltæve:mums: så spurten kunne få en ende, der havde jeg løbet efter ham i 20 minutter, tror jeg.

 

 

Så var der den gang han slap ud af selen, fordi jeg kom til at give ham hans "jakke-sele" på (den er indstillet så den er større, så der kan være tøj under) en morgen hvor jeg ikke var så vågen. Der havde jeg lige købt sådan nogle smarte træsko med ko-pels på, dem tager jeg lige på, i farten. Giver Victor selen på og ser ikke det er den forkerte, men idét vi går ud af havelågen slipper han ud af selen:scared:. De var ikke gode at løbe i de træsko, men slap af hvor naboerne fik sig nogle billige grin:oops: mig i sommerkjole og meget larmende træsko efter Victor, der piler afsted og synes det er skideskægt:stupid:Kom også lige på rundtur i kvarteret før jeg fik ham fanget der:roll:.

 

Så nej, Victor får ikke lov at rende løs. Han er for dameglad og for hurtig, og komplet ligeglad med sit indkald når han kan lugte noget spændende, og desuden er det imod reglerne her hvor vi bor.

 

Altså han får ALDRIG lov at løbe løs? Har I ikke et indhegnet sted i nærheden, så han kan få lov at løbe lidt? Lyder da som om han trænger til det :mrgreen: Så meget for selskabshundes korte aktionsradius....

Link til indlæg
Del på andre sites

He he.... sådan en hvalp er (ok, var) Vilya også... nu går det ok, men man skal godt nok nogen gange skrue bissen lidt på, hvis hun er optaget af noget. Nægter bare at sætte snor på hende til og fra bilen f.eks. Og hun ved det godt - hun er bare liiiidt mere egenrådig end de andre, jeg har :mrgreen:

 

Ja, det lyder morsomt på skrift ikke?. :lol: Knap så morsomt når man står i det og havde det ikke været for Ninjamor b015.gif tror jeg at jeg havde opgivet ham.

 

Men set i bakspejlet, er det jo den slags hunde man lærer noget af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså han får ALDRIG lov at løbe løs? Har I ikke et indhegnet sted i nærheden, så han kan få lov at løbe lidt? Lyder da som om han trænger til det :mrgreen: Så meget for selskabshundes korte aktionsradius....

 

Jo vi har vores have der er indhegnet både i forhaven og baghaven, der løber han da flere gange dagligt, og så har vi self. de venner vi kender som har hund vi kommer hos, i deres haver.

 

Men vores lokale hundeskov har valgt at lave hegnet så stormasket at Victor kan spadsere lige igennem, og da den ligger lige op til en befærdet vej, og når vi kender hans tendenser, så tør vi ikke at slippe ham løs der.

 

Personligt ville jeg synes det var mere synd at han blev kørt ned eller på anden måde kom til skade, fordi han løb løs, evt. blev væk/stjålet.

 

Så han lider ingen nød:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo vi har vores have der er indhegnet både i forhaven og baghaven, der løber han da flere gange dagligt, og så har vi self. de venner vi kender som har hund vi kommer hos, i deres haver.

 

Men vores lokale hundeskov har valgt at lave hegnet så stormasket at Victor kan spadsere lige igennem, og da den ligger lige op til en befærdet vej, og når vi kender hans tendenser, så tør vi ikke at slippe ham løs der.

 

Personligt ville jeg synes det var mere synd at han blev kørt ned eller på anden måde kom til skade, fordi han løb løs, evt. blev væk/stjålet.

 

Så han lider ingen nød:-)

 

Ok :mrgreen: Er da helt enig i, at han ikke skal risikere at blive kørt ned. Har du prøvet med en lang, tynd line (20 meter)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det lyder morsomt på skrift ikke?. :lol: Knap så morsomt når man står i det og havde det ikke været for Ninjamor b015.gif tror jeg at jeg havde opgivet ham.

 

Men set i bakspejlet, er det jo den slags hunde man lærer noget af.

 

Det er overhovedet ikke morsomt i virkeligheden, nej! Slet ikke, når det er hund nr. 4 (eller 9 inkl. hvalpene, der også altid var løs på åben mark). Vilya stak ikke som sådan af... hun gik bare sin egen vej og var totalt upåvirket af, om man hujede, løb den anden vej, gik ind og lukkede døren.... :mrgreen: Tossede hvalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok :mrgreen: Er da helt enig i, at han ikke skal risikere at blive kørt ned. Har du prøvet med en lang, tynd line (20 meter)?

 

Det er ikke en fordel iblandt andre helt løse hunde, at gå ind i en hundeskov med en hund i line, så det synes jeg ikke er en god idé, det er jeg i hvert fald blevet frarådet før, fordi han ikke kan være sig selv 100% med linen på.

 

Vi holder playdates hjemme hos os selv, og ved dem vi sådan kender fra træning, så kan vi også selv være med til at bestemme størrelsen/temperamentet på hans legekammerater:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke en fordel iblandt andre helt løse hunde, at gå ind i en hundeskov med en hund i line, så det synes jeg ikke er en god idé, det er jeg i hvert fald blevet frarådet før, fordi han ikke kan være sig selv 100% med linen på.

 

Vi holder playdates hjemme hos os selv, og ved dem vi sådan kender fra træning, så kan vi også selv være med til at bestemme størrelsen/temperamentet på hans legekammerater:-)

 

Nej, i leg med andre hunde duer linen ikke - tænkte mere på en alm. tur på stranden/i skoven, så han får lidt mere "snuserum"

Link til indlæg
Del på andre sites

From day 1! :mrgreen:

 

Og det er faktisk mere end undtagelsen, end reglen, hvis hun går i snor. vi er bare heldige, at vi (endnu) bor et sted, hvor det er muligt at have hende løs.

 

Samme her :-D

 

På de fleste ture er Jacki i snor max. 5 min., hvilket så har gjort, at hun ikke går ret pænt i snor :rolleyes: hvilket så har fået mig til at lægge ruter om, så hun skal være i snor lidt længere, så hun forhåbentlig kan blive bedre til at gå i snor :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209
Samme her :-D

 

På de fleste ture er Jacki i snor max. 5 min., hvilket så har gjort, at hun ikke går ret pænt i snor :rolleyes: hvilket så har fået mig til at lægge ruter om, så hun skal være i snor lidt længere, så hun forhåbentlig kan blive bedre til at gå i snor :engel:

 

Jep me too - Frigg er heller ikke nogen ørn, til at gå i snor, men det hjælper. Hun er begyndt at forstå kommandoen på plads - nogen gange :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme her :-D

 

På de fleste ture er Jacki i snor max. 5 min., hvilket så har gjort, at hun ikke går ret pænt i snor :rolleyes: hvilket så har fået mig til at lægge ruter om, så hun skal være i snor lidt længere, så hun forhåbentlig kan blive bedre til at gå i snor :engel:

 

det der kender jeg da ingenting til :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores rendte løs fra dag 1 (8 uger) steder, hvor det var sikkert. Det er der lige som kommet lidt mere begrænsning på nu om dage, hvor den lille skvadderpande stormer efter enhver tæve han spotter i horisonten :roll::mrgreen:

 

Til gengæld er han så ved at kunne gå rigtig pænt i snor. Det her er vist en noget-for-noget-ting :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

cujo har prøvet 2 gange at rende løs på en stor græsplæne... men da jeg ikke var sjov nok mere fandt han noget spændende at dufte til og så var jeg luft, den ene gang nåede han halvvejs gennem en mark for at komme over til en anden hunden, men valgte alligevel at komme retur...

anden havde vi trænede indkald 20 gange 2-4 meter maks, pludselig fandt han en spor...væk var han..

 

Så det er slut nu :mrgreen: han er for nysgerrig, glad for andre hunde og mennesker plus han ikke er tryg ved intakte hanhunde.

 

vi fik ham da han var 7 måneder, vi havde vel haft ham 2-3 måneder før jeg forsøgte 1 gang.

 

så han må nøjes med at løbe i haven, der er ingen indhegninger i miles omkreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...