Hop til indhold

Hvornår fik jeres hund lov at rende løs første gang?


Jane
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid ladet mine rende løs lige fra jeg har fået dem. Men selvfølgelig på steder hvor det har været forsvarligt.

 

Mine hunde har som hvalpe altid fulgt mg tæt. I starten nok fordi jeg var deres faste holdepunkt og senere fordi, at jeg altid var den der fandt på det sjove og det var og er stadig rart for hundene at komme hen til mig.

 

Jeg har den tro, at hvis man lader sin hvalp være løs lige fra starten, så får man ikke en hund, der når den endelig oplever friheden løber 100 km væk fra en og er svær at kalde til sig. Men måske har jeg bare været heldig.

 

Victor fik som lille masser af ros og godbidder, når han gik ved min side uden snor på. Det har bevirket, at han hellere aldrig har rykket i snoren, men altid går pænt med løs line. Så han lærte at gå fri ved fod, samtidig som han lærte at gå på plads med snor på. Det var en adfærd han selv tilbød og som jeg udnyttede. Senere er der så kommet signal på.

Cirka fra første dag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, vi havde haft Elvis i 1-2 uger, da jeg prøvede at lade ham gå løs første gang på en gåtur (med krydsede fingre, for går det nu godt, det her ...?!), og nu går han fri han det stort set hver dag. Vi bor på landet, og går 100-150 m. op af vejen i snor, hvorefter vi kommer til en grusvej m/marker på begge sider, hvor han så går uden snor og kan te sig ligeså tosset han vil :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er vovsen mest løs på steder hvor vi ved han ikke bare lige kan stikke for langt væk, og så tidlig morgen og sen aften...

(Min mand er altså også en lille smule pylret - shyyy :oops:)

 

Jeg vil rigtig gerne spørge jer hvordan i har gjort, hvis hvalpen begynder at løbe mod noget som er mere spændende, fx hvor i ikke har fuldt overblik over den?

 

Har hørt flere gange at man da bestemt ikke må gå efter hunden når man træner kom, men det giver jo sig selv at det ikke holder, hvis hunden bare MÅ den anden vej (måske den har fanget en duft, set en fugl, en anden hund), og det ikke er den vej den skal - hvis den vej fører mod trafik eller andet farligt..

 

Nu har vi så tænkt over den ide, at hvis han ikke kommer og vi må gå hen og hente ham, så give ham snor på en 5-10 min's tid, men forbinder han overhovedet det med at han ikke kom da vi kaldte?

Eller tænker han så bare lige præcis, nu gider jeg da ikke komme mere?

 

Jeg vil så gerne gå meget mere med Buddha uden snor, men havde egentlig tænkt at det først var noget jeg kunne gøre mere i, efter han havde lært at gå pænt.

Og komme selvfølgelig, det øver vi også meget - men jeres indlæg om at jeres hvalpe har gået uden snor helt fra starten, fik mig til at tænke over om vi bare skal øve det meget mere..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Emil har også gået løs det meste af luftetiden siden vi fik ham som 8 ugers.

 

 

Vi går lidt inde i byen - ned til en lille park. På vej derned er han i snor. Dernede kommer han fri.

 

Ellers kører han ofte med mig og vi stopper ind ved et af de steder vi går. Enten skov, hundepark, lystbådhavn, marker mv. Her er han altid fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Her er vovsen mest løs på steder hvor vi ved han ikke bare lige kan stikke for langt væk, og så tidlig morgen og sen aften...

(Min mand er altså også en lille smule pylret - shyyy :oops:)

 

Jeg vil rigtig gerne spørge jer hvordan i har gjort, hvis hvalpen begynder at løbe mod noget som er mere spændende, fx hvor i ikke har fuldt overblik over den?

 

Har hørt flere gange at man da bestemt ikke må gå efter hunden når man træner kom, men det giver jo sig selv at det ikke holder, hvis hunden bare MÅ den anden vej (måske den har fanget en duft, set en fugl, en anden hund), og det ikke er den vej den skal - hvis den vej fører mod trafik eller andet farligt..

 

Nu har vi så tænkt over den ide, at hvis han ikke kommer og vi må gå hen og hente ham, så give ham snor på en 5-10 min's tid, men forbinder han overhovedet det med at han ikke kom da vi kaldte?

Eller tænker han så bare lige præcis, nu gider jeg da ikke komme mere?

 

Jeg vil så gerne gå meget mere med Buddha uden snor, men havde egentlig tænkt at det først var noget jeg kunne gøre mere i, efter han havde lært at gå pænt.

Og komme selvfølgelig, det øver vi også meget - men jeres indlæg om at jeres hvalpe har gået uden snor helt fra starten, fik mig til at tænke over om vi bare skal øve det meget mere..?

 

Jeg kan prøve og komme med mit bud. Først og fremmest så kommer det meget an på racen.

 

Den husky jeg fortalte dig om kunne aldrig under nogle omstændigheder være fri - medmindre det var indhegnet område. Jeg gjorde det dog engang i en skov ude ved hestene hvor der ikke kommer ret mange mennesker. Hun piskede rundt som et hvidt lyn, efter vildt. Kom endelig af sig selv efter 10 minutter, men tænk hvis hun var kommet i nærheden af vejen. En anden gang hun var fri (ved uheld) dræbte hun en kat. :shock:

 

Nå men, det jeg mener er at en mere førerfikseret hund uden det store jagtgen vil have en større tilbøjelighed til ikke pludselig at rende efter en fært.

 

Men jeg startede også bare med at finde nogenlunde sikre områder - stranden, inde midt i skoven (ikke stierne), hos hestene osv. Slap ham og havde lækre godbidder.

 

Jeg prøver for så vidt at undgå og kalde på ham hele tiden. Han skal gerne komme til mig af sig selv. Dvs hver gang han kom på egen opfordring - hvilket var rigtig tit i starten - så fik han en godbid. Og fik lov og rende afsted igen hvis han ønskede

 

Når han skulle have linen på igen, kaldte jeg heller ikke på ham. Ventede til han kom og roste mens jeg satte linen på.

 

Og så har han langsomt fået mere og mere "fri"tid - og nu går vi selvfølgelig også på stierne mv.

 

Han kan godt løbe et stykke ind i skoven, der lader ham bare løbe - det samme på marker, græs mv. De enkelte gange han er løbet op mod vejen har jeg kaldt ham til mig og så kommer han. Han har aldrig være i uføre, hvis man kan sige det sådan.

 

Jeg går så også op i at lege med ham - så han synes jeg er sjov og være sammen med.

 

Han er nået så langt til ikke at tage kontakt til mennesker på turen :5up:

 

Men nogle hunde kan han ikke modstå. Han standser dog altid kort op og kigger om på mig...så langt så godt :mrgreen:

 

Vi har mødt et par hunde som absolut ingen interesse viste i ham eller som var knap så venlige, og der tager Emil ikke kontakt, så det er også en udvikling, for det gjorde han i starten. Det tyder jo bare på han har lært "hundsk" godt.:-D

 

Men hvordan opfører Budda sig uden snor? Søger han aldrig kontakt eller kommer han ofte - hvis han kommer ofte er det jo bare med at belønne :-D

 

Kommer han ikke, så er i muligvis ikke interessante nok ift det andet - det er muligt i kan gøre jer mere interessante men ved nogle racer/hunde må man bare leve med at de ikke kan være fri alle steder. Nu ved jeg ikke præcist hvordan det er med samojeder, men tror bestemt man kommer langt med træning uanset race:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeanett, tak for svaret :5up:

 

Jo, Buddha kommer tit og vi roser og giver godbidder hver gang! Han er rigtig dygtig :-D Men vi øver det så heller ikke hvor der vælter rundt med andre hunde og mennesker.

 

Jeg fløjter hvis Buddha er på vej én vej og jeg går den anden, og han kommer faktisk altid piskende efter - engang i mellem skal han baaare liiiige kigge noget lidt længere væk. Men det er også fint! Så længe han kommer bagefter.

Vi roser meget når han kommer løbende, også selvom vi ikke har kaldt, men kalder også nogle gange på turen for at han lærer at det ikke betyder snor på hver gang..

 

Men igår gik vi rundt uden snor, og et eller andet var meget spændende, så han fik snuset sig gennem et hul i en hæk og jeg kunne jo så ikke se ham på den anden side - der gik jeg selvfølgelig hen for at hente ham, da jeg kom rundt om hækken var han faktisk på vej min vej.. men altså, JEG syntes jo at det var for lang tid jeg ikke kunne se ham, det syntes Buddha så åbenbart ikke :rolleyes:

 

Ved godt at han stadig er en lille hvalp, og det tager lang tid at øve kom og gå med mig og alt sådan noget, men ville høre om det er en dum ide at sætte snor på ham når han så IKKE kommer, når vi altså kalder. Som igår, altså sådan en situation.

 

Ikke resten af turen, men bare lige 5-10 min, men ved bare ikke om det vil gøre det værre..

Det behøves jo ikke være kedeligt at gå med snor, vi leger og snakker stadig med ham med snoren på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hej Jeanett, tak for svaret :5up:

 

Jo, Buddha kommer tit og vi roser og giver godbidder hver gang! Han er rigtig dygtig :-D Men vi øver det så heller ikke hvor der vælter rundt med andre hunde og mennesker.

 

Jeg fløjter hvis Buddha er på vej én vej og jeg går den anden, og han kommer faktisk altid piskende efter - engang i mellem skal han baaare liiiige kigge noget lidt længere væk. Men det er også fint! Så længe han kommer bagefter.

Vi roser meget når han kommer løbende, også selvom vi ikke har kaldt, men kalder også nogle gange på turen for at han lærer at det ikke betyder snor på hver gang..

 

Men igår gik vi rundt uden snor, og et eller andet var meget spændende, så han fik snuset sig gennem et hul i en hæk og jeg kunne jo så ikke se ham på den anden side - der gik jeg selvfølgelig hen for at hente ham, da jeg kom rundt om hækken var han faktisk på vej min vej.. men altså, JEG syntes jo at det var for lang tid jeg ikke kunne se ham, det syntes Buddha så åbenbart ikke :rolleyes:

 

Ved godt at han stadig er en lille hvalp, og det tager lang tid at øve kom og gå med mig og alt sådan noget, men ville høre om det er en dum ide at sætte snor på ham når han så IKKE kommer, når vi altså kalder. Som igår, altså sådan en situation.

 

Ikke resten af turen, men bare lige 5-10 min, men ved bare ikke om det vil gøre det værre..

Det behøves jo ikke være kedeligt at gå med snor, vi leger og snakker stadig med ham med snoren på.

 

Jamen det lyder da rigtig fint at han kommer over ofte :-D

 

Jeg ville ikke give snor på, der når du mener han fx er på vej væk. Altså hvis han er på vej ud på vejen så må du jo selvfølgelig hen og hente ham :mrgreen:

 

Somregel er det nok bare at gå derhen og så sige IIIHHH hvad har du fundet - næææh hvor er dygtig osv - og så sige "se her" men du vender om og går derhen hvor i kom fra :-D - Så synes han pludselig du er rigtig spændende igen.

 

Altså det jeg mener er, at du jo ikke behøver sætte snoren på ham bare fordi han er rendt lidt længere væk end du synes. :-D

 

Jeg var meget tålmodig og lod Emil gå et godt stykke fra mig fx inde i skoven - men sjovt nok valgte han selv aldrig og være ude af syne fra mig.

 

Nu er han blevet lidt mere modig :blink: - Så sent som idag gik vi i skoven og han eeelsker og rende helt inde i skovbunden og mellem træerne.

 

Der render han pludselig væk fra mit synsfelt. Ved dog jeg aldrig er væk fra hans for han løber ind og frem i skoven og kommer så fræsende ud der hvor jeg er nået til i gågang :mrgreen:

 

Det er meget sjældent jeg kalder ham til mig. Kun hvis han står og snuser og jeg runder et hjørne fx - så fløjter jeg lige og så kommer han fræsende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det jeg mener er, at du jo ikke behøver sætte snoren på ham bare fordi han er rendt lidt længere væk end du synes. :-D

 

 

Det er meget sjældent jeg kalder ham til mig. Kun hvis han står og snuser og jeg runder et hjørne fx - så fløjter jeg lige og så kommer han fræsende.

 

Nej, ikke fordi han render længere væk end andemor her synes - men hvis han ikke kommer når vi kalder. Hvis han løber en modsat retning af den vi er på vej i, og ikke kommer, hvis vi fløjter eller kalder.

Jeg ved ikke om hunden vil kode "de kaldte, jeg kom ikke, snor på" sammen eller om det bliver til "jeg løb lige herhen, nu kommer de, jeg får snor på" :confused:

 

Kan godt ske at det er alt for tidligt at begynde på sådan noget med at give snor på.. Vi gør bare som nu :-)

 

Vi øver det jævnligt, det med at komme, men ikke mens han er dybt optaget af at snuse eller sådan, bare generel kom med, kom herhen - få en godbid, løb videre. Så han ikke lærer det med at kom = snor på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det jeg mener er, at du jo ikke behøver sætte snoren på ham bare fordi han er rendt lidt længere væk end du synes. :-D

 

 

Det er meget sjældent jeg kalder ham til mig. Kun hvis han står og snuser og jeg runder et hjørne fx - så fløjter jeg lige og så kommer han fræsende.

 

Nej, ikke fordi han render længere væk end andemor her synes - men hvis han ikke kommer når vi kalder. Hvis han løber en modsat retning af den vi er på vej i, og ikke kommer, hvis vi fløjter eller kalder.

Jeg ved ikke om hunden vil kode "de kaldte, jeg kom ikke, snor på" sammen eller om det bliver til "jeg løb lige herhen, nu kommer de, jeg får snor på" :confused:

 

Kan godt ske at det er alt for tidligt at begynde på sådan noget med at give snor på.. Vi gør bare som nu :-)

 

Vi øver det jævnligt, det med at komme, men ikke mens han er dybt optaget af at snuse eller sådan, bare generel kom med, kom herhen - få en godbid, løb videre. Så han ikke lærer det med at kom = snor på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...