Hop til indhold

Børster I tænder på jeres hunde?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldrig børstet tænder på mine hunde, det kan godt være fordi jeg kun har haft store hunde.Jeg går ud og skærer en pile gren ned, så får de den at bide i, den er så tilpas blød at de kan få tænderne ind, men den giver ikke splinter. Det er en fin tandbørste, men som dyrlægen siger det er en dårlig ide, det går ud over min indkomst.Jeg tror sgu han mener det.

 

Hvad går ud over din indkomst :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi har ikke gået i gang med tandbørstning endnu, men tror vi vil blande det med diverse tyggeting.

 

Lige nu får han ikke børstet tænder, for alt hvad der rører ved ham, skal stadig bides i, så tænker lidt at det måske er en ide at vente til de nye tænder er kommet, så tandbørstning ikke bliver forbundet med "nu skal vi være vilde og lege tyggelege"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg børster tænder på min hund nu, hvor man kan få de der bløde fingertutter. Det er aldrig lykkedes med en børste - de er for store til hende. Hun gider ikke gnaveben, så jeg er glad for, at det lykkes med tandbørstning nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville være dejligt hvis de kunne blive så glade for at få børstet tænder at de selv kom og plagede om det :5up:

Hvordan har du fået Freya til at blive så glad for det?

 

Nu kan jeg selvfølgelig ikke svare på hvordan Freya ('s mor) har gjort, men her i huset er det bare et spørgsmål om at tandpastaen smager godt nok :blink:

Og så selvfølgelig at man gør det til en lille hyggestund. Chivas følger mig glædeligt når jeg finder tandbørsten frem :mrgreen: Selve det at få børstet tænderne, tror jeg egentlig ikke at han syntes er top lækkert og jeg er også gået til det på mine præmisser, det er noget der skal gøres, ligesom at få renset øre, klippet klør og lign. Men jeg roser ham selvfølgelig i mens det står på og når jeg er færdige får han lov til at "tygge" det sidste tandpasta ud af børsten og dét syntes han er lækkert :mums: :mrgreen:

 

Cody har jeg aldrig børstet tænder på og i en alder af 12½ følses det lidt fjollet at begynde på det og derudover har han også nogle super flotte tænder i forhold til sin alder :5up:

 

Flica fik børstet tænder da hun var yngre, men på et eller andet tidspunkt kom jeg fra det igen, men når jeg ellers lige husker at få købt en tandbørste til hende, må vi hellere få det genoptaget :-)

 

Edit: Det er først for nyligt at jeg er begyndt at børste tænder på Chivas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
:lol: Undskyld, men jeg kan lige se for mig at jeg snart står i den samme situation, og så må jeg jo hellere prøve at se det sjove i det :lol:

 

 

 

Det ville være dejligt hvis de kunne blive så glade for at få børstet tænder at de selv kom og plagede om det :5up:

Hvordan har du fået Freya til at blive så glad for det?

 

 

 

Dyrlægen gav mig også en bøtte Plaque off med hjem, så det er jeg lidt spændt på, især fordi at Baldur nægter at spise sin mad hvis jeg blander noget i, jeg har forsøgt med flere forskellige slags olier, men hver gang så nægter han bare at spise maden...

 

 

 

Hvordan har du vænnet kattene til at få børstet tænder?

 

 

 

Jeg ville også gerne barfe mine, men hver gang Baldur fik noget med benrester i, så nægtede han at spise det... Så det blev for dyrt i længden fordi jeg skulle smide alt for meget ud, tørfoder er lidt lettere at have stående i længere tid når han ikke vil spise.

Men måske skulle jeg prøve igen, det kan jo være at lysten til mad bliver lidt større når nu han bliver rask igen, og så er der jo også konkurrencen med Luna. Jeg kan helt sikkert se at bare det at hun ikke må få det, gør at han spiser ting han ellers ikke ville spise før :blink:

 

 

Dyrlægen sagde bare at ben ikke var nok, fordi det troede jeg jo også at de var :confused:

 

ja det er helt klart nemmere med tørfoder og ja det er helt sikkert nemmere :blink:

 

men det andet er blevet en vane som så meget andet og at man bare skal tage mad op af fryseren ligesom til en selv

 

kræsenhed findes ikke hos mig :blink:

 

ellers skulle jeg nok få det rettet hurtigt

 

ja det hjælper tit med flere hunde:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

Hvordan har du vænnet kattene til at få børstet tænder?

 

 

 

 

Vha klikkertræning. Men jeg børster kun på udvendige side af tænderne. Det andet er simpelthen for besværligt. Jeg tror også det er godt nok.

 

Jeg delte det op i små seancer. (Ligesom man ville gøre det med en hund).

 

Først holdt jeg bare hovedet - klik

 

Så løftede jeg læben i den ene side - klik

 

Så den anden - klik

 

Så kørte jeg min pegefinger fingre rundt på tandkødet/ tænderne - klik

 

Så begyndte jeg så småt med tandbørsten (bare en alm baby-tandbørste med lever-tandasta på)

 

Det er vigtigt ikke at kæmpe med katten. Omvendt må du bare heller ikke give efter, hvis den begynder at vride sig. Så skal man snakke lige så stille/ berolige til den samarbejder og så løsner man grebet om den og giver en godbid. I starten skal man ikke gøre det særligt længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil næsten hellere gøre det for ofte end for lidt:lol:... Men nu kommer Freya også selv hen og plager om at få børstet tænder når man selv står og gør det...:lol:

 

Griner.. troede kun det var min hund der gjorde det. Basil kommer spurtende når man går igang med at børste tænder.. Og han bliver helt vild når jeg tager hans tandbørste frem inde fra skuffen af. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig børstet tænder på hundene. Bo havde de flotteste hvide bisser til sin dødsdag, så et eller andet må jeg jo have gjort rigtigt. Vinnie har også fået dyrlægens :5up: for sine.

 

Rå okselårben, masser af tyggeben, og foderpiller der er så store at de skal tygges, det er min opskrift.

 

:5up:Det er også min opskrift.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine barf'er og får marcus mühle (ret store tørkost-dimser), alligevel synes jeg hun har fået belæg og er begyndt at børste tænder med sådan en hvid finger-dims - hun er absolut ikke tilfreds med det, men alternativet er bedøvelse og tandrens, så vi prøver lige så langsomt.

 

Har opdaget at der er belægning nede i revnerne på de bagerste store tænder, hvilket bekymrer mig en del :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det plaque-off virkelig så effektivt?? Kan huske vi engang diskurede det på katteforum, men der komme ikke rigtigt noget svar ud af det. (Tror ikke der var så mange der havde prøvet det, eller ogs blev det anset som noget 'alternativt' der ikke rigtigt var noget dokuentation for). Ellers kunne det være man skulle prøve det.

 

Kattene har jeg forsøgt at børste tænder på. Den ene havde nemlig en overgang en 'rød sytråd' i tandkødet i overmunden. Men det er helt væk nu efter vi bruger t/ d hills fra dyrlægen. Blander 1/3 op med foderet, så er det ikke så dyrt. Det er synd for din misser Lonny, men forhåbentlig kan hun fortætte på tørfoder eller?

 

Smilla er jeg ikke rigtigt kommet igang med at børste tænder på. Men vil gerne prøve de der 'gaze-poser' til at putte på fingeren. Synes det er svært med tandbørsten. Heldigvis får hun mange tygge-ting, men jeg er bange for det på sigt ikke er helt nok.

 

Ja! Vi var til 1-års sundheds tjek og vaccination med Victor, og der var jeg ved at falde om, da dyrlægen sagde, at trods vores tandbørstning hver 2. dag og Royal canin dentastix, så anbefalede han at han fik tandrensning :skraek: pga. lidt tandsten i kindtænderne , min kæreste var heller ikke meget for det, nu Vic er så lille og kun vejer knap 3 kg, at han skulle i narkose, så sagde dyrlægen at vi kunne prøve plaque-off i et par måneder og se om det kunne hjælpe, og havde det ikke hjulpet, så var det altså tandrensning. Okay sagde vi, og gik hjem og forsøgte med plaque-off. Der begyndte vi også at give misserne.

 

Da vi kom igen kom vi ind til en anden dyrlæge, der var målløs, han kunne slet ikke forstå at der overhovedet havde været tale om tandrensning:-D Han roste endda Vics bisser, og hentede dén dyrlæge vi havde været ved, ved 1-års-tjekket, han var også meget meget tilfreds med resultatet, og vi fik bare besked om at fortsætte med plaque-off. Til 2-års-tjek fik hans også ros for bisserne:klap2:

 

Så jeg kan varmt anbefale det. Jeg bruger så godt nok en hel ske, frem for en halv som der står på bøtten, også til kattene. De kan ikke få T/D foder da de er på en anden type diæt foder fra RC.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt, jer der køber Pedigree dentastix, prøv at købe Royal Canin dentastix i stedet. Pedigree's er bløde som smør i forhold til RC's.

 

Jeg købte én pakke Pedigree's lige da vi fik Vic, og sådan en var jo væk før vi kunne blinke:lol: (og ja, vi kiggede under sofapuderne osv:blink:). RC's er der noget mere tyggearbejde i.

 

Jeg plejer at købe mit RC, plaque off, foder til mine katte osv. her , da det er billigere end hos dyrlægen :engel:

 

http://www.nutrecare.co.uk/prod5.asp?prod_id=1991&id=189&grpid=1991&msg=People%20who%20bought%20this%20also%20bought:&offset=12#prod_anchor

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja! Vi var til 1-års sundheds tjek og vaccination med Victor, og der var jeg ved at falde om, da dyrlægen sagde, at trods vores tandbørstning hver 2. dag og Royal canin dentastix, så anbefalede han at han fik tandrensning :skraek: pga. lidt tandsten i kindtænderne , min kæreste var heller ikke meget for det, nu Vic er så lille og kun vejer knap 3 kg, at han skulle i narkose, så sagde dyrlægen at vi kunne prøve plaque-off i et par måneder og se om det kunne hjælpe, og havde det ikke hjulpet, så var det altså tandrensning. Okay sagde vi, og gik hjem og forsøgte med plaque-off. Der begyndte vi også at give misserne.

 

Da vi kom igen kom vi ind til en anden dyrlæge, der var målløs, han kunne slet ikke forstå at der overhovedet havde været tale om tandrensning:-D Han roste endda Vics bisser, og hentede dén dyrlæge vi havde været ved, ved 1-års-tjekket, han var også meget meget tilfreds med resultatet, og vi fik bare besked om at fortsætte med plaque-off. Til 2-års-tjek fik hans også ros for bisserne:klap2:

 

Så jeg kan varmt anbefale det. Jeg bruger så godt nok en hel ske, frem for en halv som der står på bøtten, også til kattene. De kan ikke få T/D foder da de er på en anden type diæt foder fra RC.

 

Det var da fantastisk skønt! :-) Smager det 'godt'? Både vores katte og Smilla er simpelthen så kræsne, jeg har svært ved atr skjule f.eks vitaminpulver. :???:

 

De der denta sticks har jeg faktisk aldrig prøvet, synes de så så kedelige ud at jeg tænkte at dem kunne Smilla garanteret ikke lide.:oops: Men var heller ikke klar over de var så effektive. Det skal prøves. Og så de der tandbørste-gaze- poser til fingrene, dem har jeg hørt godt om (har bare ikke kunnet finde dem).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg troede de der pedigree dentastiks og lignende var gode nok :(

 

Det er dog lidt svært at få bissen til at spise dem hver dag - for hun blir træt af dem.

 

Men ville altså føle mig lidt Paris Hilton-tosset af at børste tænder på Izzie hver anden dag :blink:

 

Jeg tvivler på, at Paris Hilton typerne børster tænder på deres hund. De er nok bange for at få knækket en negl :blink:

 

Tandbørstning bliver anbefalet af dyrlægerne, så det har intet med Paris Hilton-adfærd at gøre. Det kan være en nødvendighed, hvis ens hund ikke gider at spise ben, og man synes, at de der sticks er for usunde. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da fantastisk skønt! :-) Smager det 'godt'? Både vores katte og Smilla er simpelthen så kræsne, jeg har svært ved atr skjule f.eks vitaminpulver. :???:

 

De der denta sticks har jeg faktisk aldrig prøvet, synes de så så kedelige ud at jeg tænkte at dem kunne Smilla garanteret ikke lide.:oops: Men var heller ikke klar over de var så effektive. Det skal prøves. Og så de der tandbørste-gaze- poser til fingrene, dem har jeg hørt godt om (har bare ikke kunnet finde dem).

 

Ja vi var også meget glade over at vi kunne spare Victor for at lægge ham i narkose, det var ikke nogen økonomisk priotering må jeg lige tilføje. Vi syntes bare at det var helt hen i vejret at en 1-årig hund skulle i narkose pga. tænderne. Vi får vores katte tandrensede hvert andet år (før plaque off var det hvert år), så det er ikke fordi vi har noget imod konceptet tandrens. Men de er så også 6 og 7 år.

 

Ja jeg har ikke smagt Plaque Off må jeg tilstå, men det lugter ikke særligt kraftigt synes jeg, og både Victor, Tulle og Frej spiser det fint, og Victor er ellers MEGET picky med hans mad. Nu er det jo også meget lidt der skal i maden, det er jo ikke engang 1/4 tsk. måleskeen er lillebitte, så jeg tvivler på det smages når man rører det rundt i foderet grundigt (det gør jeg altid ):-) Jeg lagde heller ikke mærke til ændret apetit da jeg begyndte med at give dem det.

 

Dentastix'ene kan Victor rigtig godt lide, han vælger det frem for et oksehudsben, og får en som han har i 2 dage, men han er jo også lille. Jeg tror det er Royal Canins indpakning der er kedelig:lol: (for det er den altså:lol:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi var også meget glade over at vi kunne spare Victor for at lægge ham i narkose, det var ikke nogen økonomisk priotering må jeg lige tilføje. Vi syntes bare at det var helt hen i vejret at en 1-årig hund skulle i narkose pga. tænderne. Vi får vores katte tandrensede hvert andet år (før plaque off var det hvert år), så det er ikke fordi vi har noget imod konceptet tandrens. Men de er så også 6 og 7 år.

 

Ja jeg har ikke smagt Plaque Off må jeg tilstå, men det lugter ikke særligt kraftigt synes jeg, og både Victor, Tulle og Frej spiser det fint, og Victor er ellers MEGET picky med hans mad. Nu er det jo også meget lidt der skal i maden, det er jo ikke engang 1/4 tsk. måleskeen er lillebitte, så jeg tvivler på det smages når man rører det rundt i foderet grundigt (det gør jeg altid ):-) Jeg lagde heller ikke mærke til ændret apetit da jeg begyndte med at give dem det.

 

Dentastix'ene kan Victor rigtig godt lide, han vælger det frem for et oksehudsben, og får en som han har i 2 dage, men han er jo også lille. Jeg tror det er Royal Canins indpakning der er kedelig:lol: (for det er den altså:lol:).

 

En dentatix i 2 dage :shock: Cleo er også lille, men den holder i 2 minutter :blink:

 

Psst . . . . . jeg viser hende ikke indpakningen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...