Hop til indhold

Kan Aggressivitet være medfødt.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Der bliver jeg dig svar skyldig.

 

Jeg ved nogle siger ganske få generationer, men det må også afhænge af at man ved 100% sikkert hvad det er man avler på.

 

Det tror jeg der går mange år inden man ved, nogen gener kommer jo fx kun til udtryk hvis både faren og moren bære dem, måske handler det om kombinationer af gener osv. Hvis en hund pludselig bliver aggressiv kan det måske også skydes gener fra langt tilbage som bare ikke er kommet frem i flere generationer..

 

Hvad mener du med det med at en hund ikke kan vise noget den ikke har i sig? Alle hunde kan da vise aggressiv adfærd, det kommer vel bare an på situationen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ok. Men jeg tror ikke at teorien er helt banket i jorden.

 

Der vil vel altid være hunde en hvilken som helst teori kan passe på.

 

Hvis "territoriestress" var udbredt ville vi se mange flere alvorlige konfrontationer er jeg sikker på

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg der går mange år inden man ved, nogen gener kommer jo fx kun til udtryk hvis både faren og moren bære dem, måske handler det om kombinationer af gener osv. Hvis en hund pludselig bliver aggressiv kan det måske også skydes gener fra langt tilbage som bare ikke er kommet frem i flere generationer..

 

Hvad mener du med det med at en hund ikke kan vise noget den ikke har i sig? Alle hunde kan da vise aggressiv adfærd, det kommer vel bare an på situationen?

 

Jeg mener lige præcis det jeg skriver = en egenskab skal være til stede i hunden for at den kan vises.

 

Spørgsmålet gik på om aggressivitet kunne være medfødt og til det er mit svar ja, naturligvis.

Hvor skulle en udvist aggressivitet ellers komme fra hvis ikke fra hundens medfødte bagage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der vil vel altid være hunde en hvilken som helst teori kan passe på.

 

Jeg syntes det lød plausibelt, at der kunne være noget om snakken . Især de steder hvor koncentrationene af hunde er væsentlig større pr kvadrat kilometer end andre steder i landet.

 

Hvis "territoriestress" var udbredt ville vi se mange flere alvorlige konfrontationer er jeg sikker på

 

Ja muligvis.

 

Nu kommer jeg ikke i Søndermarken, men jeg kom til at tænke på hvilke hundetyper det er der kommer der?

Er det gård og vagt hunde eller er det jagt typer eller er det primært selskabshunde typer.

For der vile vel være en forskel i samspillet mellem hundene dersom det udelukkende var Eks. Rottweilers og andre mastiffer eller om det er Labrador/ familie hunde.??

Redigeret af Priceman
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det lød plausibelt, at der kunne være noget om snakken . Især de steder hvor koncentrationene af hunde er væsentlig større pr kvadrat kilometer end andre steder i landet.

 

 

 

Ja muligvis.

 

Nu kommer jeg ikke i Søndermarken, men jeg kom til at tænke på hvilke hundetyper det er der kommer der?

Er det gård og vagt hunde eller er det jagt typer eller er det primært selskabshunde typer.

For der vile vel være en forskel i samspillet mellem hundene dersom det udelukkende var Eks. Rottweilers og andre mastiffer eller om det er Labrador/ familie hunde.??

 

I flæng nævnt: Amstaffs og andre ikke identificerbare "kamphundetyper", ambull, gravhund, chi hua hua, grand danois, fransk bulldog, forskellige spidshunde blandt andet samojed, eurasier og chow chow, hovawart, retrievere, doberman, boston terrier, jack russel, cairns og westier, rottweiler, schäfer, d/s gårdhund, papillon, dalmatiner, alaskan malamute er de jeg lige kan komme på og så naturligvis en masse blandingshunde..

De helt store mastiffer har jeg kun set få af men alle andre hunde jeg har nævnt ser jeg stort set hver eneste weekend - og så ved jeg ikke hvike jeg har glemt, jeg har jo ikke noteret dem ned

Link til indlæg
Del på andre sites

I flæng nævnt: Amstaffs og andre ikke identificerbare "kamphundetyper", ambull, gravhund, chi hua hua, grand danois, fransk bulldog, forskellige spidshunde blandt andet samojed, eurasier og chow chow, hovawart, retrievere, doberman, boston terrier, jack russel, cairns og westier, rottweiler, schäfer, d/s gårdhund, papillon, dalmatiner, alaskan malamute er de jeg lige kan komme på og så naturligvis en masse blandingshunde..

De helt store mastiffer har jeg kun set få af men alle andre hunde jeg har nævnt ser jeg stort set hver eneste weekend - og så ved jeg ikke hvike jeg har glemt, jeg har jo ikke noteret dem ned

 

Okay Der er vidst en rimelig stor repræsentation af forskellige hunde, så min stress teori er nok skudt lidt ned. Om ikke andet, så i Søndermarken. :mrgreen:

Mine hunde har det fint med andre men jeg ville så ikke turde lade dem løbe løs med så mange hunde. Jeg troe ikke mine hunde ville brude sig om at så mange hunde rendte op i hovedet på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay Der er vidst en rimelig stor repræsentation af forskellige hunde, så min stress teori er nok skudt lidt ned. Om ikke andet, så i Søndermarken. :mrgreen:

Mine hunde har det fint med andre men jeg ville så ikke turde lade dem løbe løs med så mange hunde. Jeg troe ikke mine hunde ville brude sig om at så mange hunde rendte op i hovedet på dem.

 

Jeg har heller ikke Pelle med derind, men man kan jo vælge at være i de områder hvor hunde ikke må være løse, hvis det var.

 

Vi får mindst "besøg" af 5 - 6 hunde hver træning. Hunde som skal hen og hilse/kikke og det giver vore kursister en rigtig god mulighed for at øve netop den situation.

Alt i alt har det været en meget positiv oplevelse at have træning derinde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke Pelle med derind, men man kan jo vælge at være i de områder hvor hunde ikke må være løse, hvis det var.

 

Vi får mindst "besøg" af 5 - 6 hunde hver træning. Hunde som skal hen og hilse/kikke og det giver vore kursister en rigtig god mulighed for at øve netop den situation.

Alt i alt har det været en meget positiv oplevelse at have træning derinde :-D

 

Du er så desværre også nok nødt til at acceptere at dine kursisters hunde render hen til din hund hvis du skulle have ham med. Om ikke andet så kan de træne hjemkald i en svær situation. :blink:

Men hvis jeg gik derinde med min hund i snor så ville jeg godt nok gerne have mig frabedt at der kom både den ene og den anden hen til mig og mine.

Ikke fordi jeg har noget imor andre hunde og deres ejere.

Men hvis det går galt så ved vi begge hves hund det er som bliver udråbt som synderen. Ikke fordi mine hunde er aggressive, men alene fordi folkestemninger er mod alle hunde der ser ud på en bestemt måde. Og det finder jeg er dybt foruroligende. Men det er en anden debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er så desværre også nok nødt til at acceptere at dine kursisters hunde render hen til din hund hvis du skulle have ham med. Om ikke andet så kan de træne hjemkald i en svær situation. :blink:

Men hvis jeg gik derinde med min hund i snor så ville jeg godt nok gerne have mig frabedt at der kom både den ene og den anden hen til mig og mine.

Ikke fordi jeg har noget imor andre hunde og deres ejere.

Men hvis det går galt så ved vi begge hves hund det er som bliver udråbt som synderen. Ikke fordi mine hunde er aggressive, men alene fordi folkestemninger er mod alle hunde der ser ud på en bestemt måde. Og det finder jeg er dybt foruroligende. Men det er en anden debat.

 

Jeg oplever altså slet ikke den stemning mod rottweilers.

 

Jeg gider heller ikke en masse ubrugelige hundemøder. Pelle har ikke brug for dem og heller ikke jeg.

 

Hellere ET godt nærkontaktmøde om ugen end en masse tilfældige møder dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om de lyver, men jeg er da lidt skeptisk over for om de mon nu osse har fået alle tilfældene med, eller der er "glemt" nogen.

 

Men jeg tror da de har ret i, at der er større problemer med ikke stambogsførte østeuropæiske importerede kamphunde (af mange forskellige grunde), end med DKK stambogsførte kamphunde. Jeg mener bare at generne også ligger i de DKK stambogsførte, og derfor kan man ikke, (sådan som DKK gerne vil) sige at bare fordi kamphunden har en DKK stambog, så bliver der nok ingen problemer med den.

 

Hopper lidt på denne halv OT...

 

For mig er der ingen tvivl om, at DKK registrerede kamphunde går ganske fri når det gælder overfald og lignende. Af flere årsager; dels har opdrættere og ejere af disse i årevis været bevidste om hvordan befolkningen opfatter deres race og at de hver især fungerer som repræsentant for disse typer af hunde. Derfor har man fulgt et stramt avlsprogram og har formået at avle på individer, der ikke kæmper med de problemer racen bredt er kendt for.

 

Ligesom der stilles store krav til hvalpekøberne. Jeg er sikker på Lonny kan fortælle noget om den udvælgelsesprocess opdrættere af kamphunde lader deres hvalpekøbere gennemgå. Ikke at jeg kender noget til om der er en specifik historie her, men kan næsten ikke forestille mig andet.

 

Nu er jeg ofte af sted på udstilling. Både som udstiller men også som ringpersonale. Og lad det straks være sagt, at jeg aldrig, aldrig, aldrig nogen sinde har oplevet problemer omkring de ringe hvor amstaff, staffies og andet udstilles. Tværtimod hersker der her en god sportsånd, og hundene er glade og velafbalancerede. Høres der snerren og gøen på en udstilling, sker det ofte ved de ringe hvor der er eks. boxere. Jeg er meget ked af at skulle hænge den race ud, som jeg fra barnsben husker som glade og omgængelige, men de gange jeg har set dem på udstilling, har det været nogle halvbidske kræ, der er oppe i hovedet af hinanden halvdelen af tiden. Her tror jeg dog det handler om, at man hetzer hundene og udøver dobbelthandling i et forsøg på at få dem til at fremvise sig bedst muligt.

 

I sidste uge var jeg til et foredrag med Nordsjællands politianklager, der fortalte om hvordan man fra politiets side håndterer det eksisterende problem, og hvilke kendskaber man har til det. De har ikke selv nogen former for statistik på hundene i forhold til DKK/uden tavle, men kan fortælle om hvordan hundene opildnes i deres agressive adfærd af deres ejere, der benytter enhver lejlighed til at tirre hunden. Fra den er lille hvalp, hvor "smølfespark" mellem øjnene er en af måderne at oparbejde en lav tærskel.

 

Til stede var til gengæld også en opdrætter under Dansk Terrierklub (som har gjort et fantastisk stykke arbejde i hele denne sag), der kunne fortælle om den statistik de har indsamlet gennem de seneste års tid. Her kan blandt andet fortælles, at antallet amstaff DKK registrerede i 08 var ca. 78 (kan desværre ikke huske tallene eksakt), mens Dansk Hunderegister i samme periode registrerede over 1.000. Fra politiets side skønnes, at det kun er 80% af hundene (om det er generelt eller denne type af hund husker jeg ikke) overhovedet registreres i Dansk Hunderegister. Altså er ca. 200 flere amstaffer kommet til eller født i landet i 2008. Alt i alt ca. 1.200 amstaffer, hvor kun ca. 80 er DKK registrerede.

 

Jeg mener ikke det er de DKK opdrættede hunde, der er problemet. Alene på grund af antallet. Men så meget desto mere på grund af det opdræt der ligger bag, og den screening der er i forhold til køberne. Og nej, der er ikke nødvendigvis det samme i linjerne på østeuropæiske amstaffer som der er i danske. Til trods for nogle danske opdrættere sikkert også bruger østeuropæiske hunde i deres avl.

 

Og så - for at være helt på topic - kan jeg ikke se hvorfor agression som så meget andet ikke skulle være arveligt. Naturligvis spiller miljø også ind. Men når man hos mennesker kan arve et misforhold i de kemiske forhold i hjernen, hvorfor skulle noget lignende ikke gøre sig gældende for hunde også.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, eller også har de bare ikke lært selvkontrol...

 

Jeg sidder og tænker på mine weekends i Søndermarken, det myldrer med hunde dér og det jeg ser er ikke opkørte hunde, men ganske almindelige hunde som gerne vil snuse, hilse osv.

 

Hvis hundene var så territorielt orienterede på vante omgivelser udenfor hjemmet, ville vi se mange, mange sammenstød, med hunde der var opilnet i forvejen.

Det ser vi jo ikke - eller rettere jeg gør ikke.

 

Jeg tror, at de fleste hunde fra de er hvalpe lærer at her er der en slags "fællesområde", som alle sætter deres fært i.

 

Vil give dig ret.

 

De fleste kender nok til problemet med at hvalpen ikke vil tisse på gåturene, men når den så har lært at det uden for matriklen er fælles område, så plejer det at gå fint med at tisse på gåturene.

Link til indlæg
Del på andre sites

I flæng nævnt: Amstaffs og andre ikke identificerbare "kamphundetyper", ambull, gravhund, chi hua hua, grand danois, fransk bulldog, forskellige spidshunde blandt andet samojed, eurasier og chow chow, hovawart, retrievere, doberman, boston terrier, jack russel, cairns og westier, rottweiler, schäfer, d/s gårdhund, papillon, dalmatiner, alaskan malamute er de jeg lige kan komme på og så naturligvis en masse blandingshunde..

De helt store mastiffer har jeg kun set få af men alle andre hunde jeg har nævnt ser jeg stort set hver eneste weekend - og så ved jeg ikke hvike jeg har glemt, jeg har jo ikke noteret dem ned

 

Cavalier, broholmer, coton de tulear, bichon frisé, pinscher, bullmastiff, shiba, tibetansk terrier, finsk hyrdehund, cocker spaniel, mops, basenji, sheltie, collie, berner sennen, fox terrier, karelsk bjørnehund... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cavalier, broholmer, coton de tulear, bichon frisé, pinscher, bullmastiff, shiba, tibetansk terrier, finsk hyrdehund, cocker spaniel, mops, basenji, sheltie, collie, berner sennen, fox terrier, karelsk bjørnehund... :blink:

 

Tak for hjælpen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hjælpen :-D

 

Hvad er det så der sker når det i en anden tråd påstås at aggresion er arveligt men det er ikke til at avle ud igen fordi det ikke er til at identificere?

 

Det forstår jeg ikke :confused:

 

Har du et forslag til om det har noget på sig, eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det så der sker når det i en anden tråd påstås at

aggresion er arveligt men det er ikke til at avle ud igen fordi det ikke er til at identificere?

 

Det forstår jeg ikke :confused:

 

Øhh, det er da vist ikke noget jeg har skrevet?

 

Har du et forslag til om det har noget på sig, eller hvad?

 

Det jeg har ment er, at hvis der avles på hundes egenskaber (ligegyldigt hvilke) som man ikke kender fordi de ikke er synlige, så ved man i princippet ikke hvad det er man avler.

 

Hvis man f.eks. krydser en hund af udstillingelinie langt bagud med en af brugslinie, har man ikke den fjerneste anelse om lige præcis hvad hvalpene arver fra forældredyrene i lige netop dette mix.

 

En brugsegenskab som ikke stimuleres og derfor ikke er synlig, vil muligvis bæres videre til næste generation hvor den kan stimuleres frem eller være synlig pga. forældrenes sammensætning.

Link til indlæg
Del på andre sites

En brugsegenskab som ikke stimuleres og derfor ikke er synlig, vil muligvis bæres videre til næste generation hvor den kan stimuleres frem eller være synlig pga. forældrenes sammensætning.

 

En lille betragtning på denne: der hvor jeg har købt mine hunde, importerede de i 90'erne nogle springere fra USA. Hvor hundene for langt de flestes vedkommende ikke har været brugt på jagt og prøver i alt for mange generationer. Afkommet efter denne amerikanske han gav dog de bedste brugsegenskaber de nogensinde har haft, og det var i lige linje efter ham (1 og 2 generationer efter tror jeg det var), de første tre "dual champions" (DKBRCH og DKCH) kom.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Øhh, det er da vist ikke noget jeg har skrevet?

 

Næ det var ikke dig.

Det var Ascha der påstod at man kan avle aggresion ind i en hund men ikke ud.

For når det skal ud kan man ikke avle det ud da det ikke er til at identificere ( kort fortalt)

 

Sådan som jeg tolker Ascha´s påstand så hænger det sådan sammen at kamphunde er avlet til at være aggresive. Men man kan ikke avle det ud igen. Det hænger jo ikke sammen med at det er gjort hos andre racer.

Det var bare det jeg ikke forstod kunne have sin rigtighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille betragtning på denne: der hvor jeg har købt mine hunde, importerede de i 90'erne nogle springere fra USA. Hvor hundene for langt de flestes vedkommende ikke har været brugt på jagt og prøver i alt for mange generationer. Afkommet efter denne amerikanske han gav dog de bedste brugsegenskaber de nogensinde har haft, og det var i lige linje efter ham (1 og 2 generationer efter tror jeg det var), de første tre "dual champions" (DKBRCH og DKCH) kom.

 

Så blev den ged barberet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Næ det var ikke dig.

Det var Ascha der påstod at man kan avle aggresion ind i en hund men ikke ud.

For når det skal ud kan man ikke avle det ud da det ikke er til at identificere ( kort fortalt)

 

Sådan som jeg tolker Ascha´s påstand så hænger det sådan sammen at kamphunde er avlet til at være aggresive. Men man kan ikke avle det ud igen. Det hænger jo ikke sammen med at det er gjort hos andre racer.

Det var bare det jeg ikke forstod kunne have sin rigtighed.

 

Nåe... Måske hun bare har udtrykt sig lidt alternativt, jeg ved det ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

De ting som man har avlet ind i hunde har taget laaang tid, altså over mange generationer. der findes selskabshunde som stadig har sine jagtgener, trods mange år uden brug af jagt.

 

Hvis man vil avle ting ud af hundene vil det også tage mange generationer, vil jeg mene.

 

Men kunne det ikke tænkes, at det vil gå hurtigere med at avle aggression ud af hundene i og med at det er en yderst uønsket adfærd. I forhold til eksempelvis det jagtlige, som er en del af de karakteregenskaber som vi netop sætter stor pris på også ved selskabshundene: god førerkontakt, dresserbarhed og lignende.

 

Så hvis vi fortsætter avlen på de præmisser og med de ønsker for en hund, ligger det jagtlige mere eller mindre latent med under.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var Ascha der påstod at man kan avle aggresion ind i en hund men ikke ud.

For når det skal ud kan man ikke avle det ud da det ikke er til at identificere ( kort fortalt)

 

Sådan som jeg tolker Ascha´s påstand så hænger det sådan sammen at kamphunde er avlet til at være aggresive. Men man kan ikke avle det ud igen. Det hænger jo ikke sammen med at det er gjort hos andre racer.

Det var bare det jeg ikke forstod kunne have sin rigtighed.

Jesus Christ, Priceman.... Det er jo fuldkommen latterligt det her. :roll: Må sige at du er meget alternativ i dine tolkninger.

 

Jeg skrev bl.a.:

Alt kan ændres igennem selektiv avl, men du skal da vide hvilke egenskaber forældredyrene indeholder, før du kan gøre brug af det.

Spørgsmålet jeg har stillet (som du jo ikke har villet forholde dig til) er jo, hvordan man skal kunne finde ud af hvordan en kamphund slås mod andre hunde og hvor meget eller hvor lidt den overser andre hundes signaler under en slåskamp?. Ved du ikke noget om de egenskaber hos forældredyrene (og hvordan skulle man kunne finde ud af det, andet end ved at hundene sættes til at slås) kan du jo ikke ændre det igennem selektiv avl.

Redigeret af Ascha
Link til indlæg
Del på andre sites

Nåe... Måske hun bare har udtrykt sig lidt alternativt, jeg ved det ikke :-D

Nej jeg har sgu ej, det er bare Priceman når han er i sit latterlige hjørne.

 

Og hvorfor skal du også svare på det?. Finder det ualmindeligt underligt at man begynder at stille spørgsmål til een bruger, om en anden brugers holdning i en helt anden tråd. At det ovenikøbet synliggør at man bare vælger at skide på de forklaringer der allerede ER kommet, gør at jeg står helt af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...