Hop til indhold

Råd til træning af hundehvalp


Gæst Moby
 Share

Recommended Posts

Hej alle hunde elskere!

 

Jeg søger et råd til hvordan jeg træner/lære min fantastiske lille Lhasa Apso hvalp, at hun ikke skal bide i ben og tæer lige fra morgenstunden af. Jeg har fået af vide af mange at det er fordi hendes tænder kløer, men jeg har købt snart alt bide legetøj som findes på markedet, og hun har kun 2 legeting fremme af gangen, så hun ikke bliver træt af det for hurtigt!

 

Det skal lige siges at hun kun er 16 uger.

 

Samtidig har jeg lige et andet spørgsmål, hun gider ikke spise hendes tørfoder efter vi er startet på hundetræning, og der er folk der har sagt at hvis hun ikke er begyndt at spise inden for 10 min skal man tage det væk, og så må hun ikke få noget før næste måltid. Er det rigtigt? Personligt føler jeg det er lidt barbarisk over for hende, og den første dag det skete blev jeg da nervøs, så derfor fik hun 2 rundtnum rugbrød med leverpostej.

 

Håber der er nogle der har nogle gode råd!

 

Takker mange gange på forhånd for hjælpen!!

 

MVH

 

Jakob & Bella (hund)

Link til indlæg
Del på andre sites

og den første dag det skete blev jeg da nervøs, så derfor fik hun 2 rundtnum rugbrød med leverpostej.

Det der er lidt som at fjerne barnets broccoli hvis de ikke spiser det, men derefter k¢re dem på McD :mrgreen: Hvad tror du selv hun lærte den dag? ;-)

 

Der er flere måder at få hunden til at spise på. At fjerne maden kan virke ganske fint, men så skal man altså ikke give noget andet i stedet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan evt bl¢de maden op i kogt, lunkent vand. Det g¢r det nemmere at spise, og varmen fra vandet bringer smagen/duften lidt mere frem og g¢r det tillokkende.

Og selvom du skulle fjerne maden, er der jo ingen der siger at du ikke kan servere den igen 2 timer senere, og se om vapper er blevet sulten. Der er jo ingen der siger du skal sulte din hund!

Fodrer du med det hun er vant til fra opdrætter? Hvis ikke, kan det være fordi det er noget nyt og ukendt. Eller måske kan hun bare ikke lide maden?

 

Pr¢v med at bl¢de det op, men hold lidt igen med alt det extra, indtil du ved hvorfor hun ikke spiser :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay det vil jeg prøve. Vi har haft hende i snart 8 uger, og hun har fået det samme foder altid lige siden vi fik hende, det kom bare lige præsis dagen efter vores første hundetræning! Men vil helt sikkert prøve det med det samme!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes bare det virker voldsomt for så lille en hvalp...

Eller er det bare mig der er for blødsøden? vil selvfølgelig gøre alt for at min hund får den bedste opvækst, og bliver en glad og tilfreds hund!

 

 

 

Hvis du er rigtig uheldig (alt efter hvem man er) så har du en hund ligeosm aslan der absolut KUN spiser fordi maven er tom og mangel på rødder og frugt ude fra haven :mrgreen:

 

 

Jeg syntes også at du skal prøve at fjerne maden - i vores tilfælde hjalp det ikke. 80% af alle mine tråde herinde omhandler aslan og mad (overdrivelse fremmer historien).

 

Vi har sågar været til dyrelæge fordi han ikke havde spist noget OVERHOVEDET i 5 dage og var slap og rigtig skidt.

 

 

Siden da har vi prøvet at putte leverpostej i maden, hvilket hjalp i 2 dage. Selv den hjemmelavede lækre ret......men den varede så vidst i 3 dage inden han heller ikke gad den.:evil: Tun virkede også i 2 dage men så sluttede det også.

 

En dag lod vi maden stå, og så begyndte hudnen at spise :mrgreen:

Nu spiser han lidt hver dag istedet for meget hver 3. dag :blink:

 

 

Men vi ventede også med denne ting indtil han var omkring et års tid:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så forsøgt at blødgøre foderet, men hun har ingen interresse i det :( Jeg må nok indrømme at jeg selvfølgelig er bekymret, for hvad nu hvis der er noget i vejn med hende? Og hun måske forsøger at fortælle os noget ved at bide i os lige fra morgenstunden???

 

Men når vi leger og nuser med hende siger hun ikke noget som tegn på at der er noget der gør ondt...

 

Det skal lige siges, at det er første gang vi har hund og har ikke haft hund i familien før!

Derfor er vi mega grønne på mange punkter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg straks foreslå, at du får fat i bogen "Hvalpen" af Lone Greva. Den tror jeg du vil lære rigtig meget af.

 

At hunden bider i tæer er ganske normalt i den alder, og handler om underholdning. Der er ingen grænser for hvor sjovt et stykke legetøj, et halvskrigende hoppende menneske er. Det kan dog også være en afreaktion hvis der er sket for meget, men det er sandsynligvis ikke det der er tilfældet, når det er om morgenen det foregår. Da yngstehunden var i den alder, var løsningen et piv eller et "nej" (kræver at øvelsen ER indlært og fungerer) afløst af spændende legetøj.

 

I forhold til maden, kan det være fordi, der sker for meget omkring hende. Herhjemme var det absolut nødvendigt, at alle sad roligt når den mindste skulle spise. Det er vi heldigvis ude over nu, hvor hun hapser alt i sig. Jeg har også praktiseret at fjerne foderet, hvis det ikke blev spist. Hun fik bare noget længere tid til at æde det da hun var hvalp, end hun får nu hvor hun næsten er halvandet. Men hvis hun går fra det nu, og går hen og ligger sig. Så bliver det fjernet. Også selvom hun efterfølgende kommer løbende, og vil have mere.

 

Løsning for os var ikke at skifte foder. Nogle vil mene, at hyppige skift af foder, kan gøre dem mere kræsne. Det har jeg ikke selv nogen holdning til. Men mener godt man kan gøre tingene interessante, selvom det er det "samme gamle foder" der bliver serveret.

 

Hvor ofte fodrer du hende på nuværende tidspunkt? Går ud fra det fortsat er tre gange om dagen? Spiser hun ikke op på nogle af tidspunkterne?

 

Og så syntes jeg i øvrigt ikke det lyder til du har en problemhund, men bare har en ganske normal 16 uger gammel hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kræsen?? Måske er hun enormt kræsen. Min mor har en Lhasa, som er ved at være op i årene og hun måtte altså give op. Så hun står og kokkererer hans mad hver dag, for han VIL IKKE spise tørfoder.

 

Men hvis du er nervøs og i tvivl om noget af galt, så kør en tur forbi doktor dyr og få ro på dine nerver.

 

Nemo er heller ikke vild med sin mad endnu (og jeg vælger bevidst at sige endnu) men han spiser dog nu. Hvis han ikke vil have det tager jeg det væk, leger med ham og vender tilbage til det en halv time efter, det plejer at virke. Og så har jeg været nødt til at have længere mellem måltiderne end det er tilrådeligt i den alder, da han ellers intet spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...