Hop til indhold

Er vi blevet for blødsødne eller hva ?


Jane
 Share

Recommended Posts

Så slipper du for at lave brandslukning resten af hundens liv…

 

Mangler så en uddybning af hvordan man stopper den en gang for alle, og hvorfor det skulle være nødvendigt med "Brandslukning" resten af hundens liv, hvis man har stoppet problemet en gang for alle :mrgreen: Men lige bortset fra det, så synes jeg pointen er god!

 

Der står at du slipper for brandslukning resten af dit liv, ikke at du skal gøre det resten af dit liv :blink:

 

Jeg tror for at stoppe den én gang for alle, så skal man udtænke en plan for hvad hunden skal gøre i stedet.

F.eks. så har jeg et problem med at Luna syntes det er rigtig sjovt at løbe efter katten, og jeg stopper hende selvfølgelig hver gang. Det kan jeg så blive ved med resten af hendes dage, medmindre jeg kan få hende til at gøre noget andet og bedre når hun ser katten. Så jeg er derfor begyndt at klikke hende for at forholde sig i ro når hun ser katten.

 

Jeg tror at det er det han mener med at stoppe det én gang for alle, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der står at du slipper for brandslukning resten af dit liv, ikke at du skal gøre det resten af dit liv :blink:

 

Jeg tror for at stoppe den én gang for alle, så skal man udtænke en plan for hvad hunden skal gøre i stedet.

F.eks. så har jeg et problem med at Luna syntes det er rigtig sjovt at løbe efter katten, og jeg stopper hende selvfølgelig hver gang. Det kan jeg så blive ved med resten af hendes dage, medmindre jeg kan få hende til at gøre noget andet og bedre når hun ser katten. Så jeg er derfor begyndt at klikke hende for at forholde sig i ro når hun ser katten.

 

Jeg tror at det er det han mener med at stoppe det én gang for alle, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl :-D

 

 

Jeg tror også han taler om den akutte situation (så er der ikke plads til mellemløsninger.. f.eks lokke hunden halvt ned fra bordet med en godbid :???: ). Så skal man sætte den ned (og jeg ville nok også sige 'nej' eller 'fy' og derefer udtænke en plan for hvordan man hindrer at den overhovedet kommer op på bordet igen (afledning, bare man kan se den tænker på det, ros for at forholde sig i ro m.m)

 

Hvis hunden får lov at komme op på bordet (og spise maden) eller jage katten (får et kick ud af det), så får den belønning for at opføre sig dårligt og den vil gøre det igen og igen (brandslutning om og om igen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

I har fuldstændig ret - Sådan læser jeg det også.

Jeg er 100% enig i at "brandslukning" ikke er løsningen gang på gang, men at der skal planer (og udførelse af disse), til for at ændre adfærden på sigt.

 

Det var mere formuleringen jeg ikke fandt så heldig.

 

Altså - Hvis man har stoppet et problem én gang for alle, så skulle det jo ikke gerne ske igen - Så er det jo kun stoppet en gang :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja jeg syntes der er for meget blødsødenhed , eller eftergivenhed vil jeg hellere kalde det.

 

Jesper Juel skriver i en af sine bøger om børne opdragelse at "Nej" er det kærligste ord i verden. Det er det ord der får os til at tænke over de grænser vi sætter for vore børn..

 

Ja jeg ved godt at hunde ikke er børn, men omsorg er et eller andet sted omsorg uanset "dyret"

 

Nu er jeg fra `65 og kan så udemærket godt huske de pedagoger der var i skolen i halvfjerdserne. Vorherre bevares :roll: .

Op gennem 70erne og lidt i 80 erne har jeg rystet på hovedet af den pladder humanistiske holdning der hærskede og stadig hærsker blandt de der skal passe vore børn.

 

For et par år siden på Jubii debat skrev jeg nogenlunde det samme som TS. Jeg skrev om netop den pladder sentimentale holdning til hunde som i mine øjne gjorde hunden lige så meget skade som hvis den var blevet direkte misrøgtet. Bare på en anden måde.

 

På jubii hundedebat var det simpelthen selvmord at være uenig i at hunden skulle ville ALT selv. Den måtte ikke presses til noget for så gik man over hundnes grænser..

Jeg husker et indlæg der handlede om en hund der skulle over en bro. En bro hvor der var sprækker mellem brædderne. Hunden ville ikke over da den følte et eller andet. Ejeren tog en rask beslutning og løb med hunden i snor, drejede ind over broen og hunden låøb med. Næste dag gik den bare mned over broen og problemet var løst.

 

Hold op et ramaskrig der opstod på Jubii debat.

-Ejeren havde overtrådt hundens grænser.

-Ejeren havde påført den unødig stress.

-Ejeren skulle have trænet hunden til at det var ok at gå over broen.

-Og måske havde hunden fået varrig mistillid til ejeren.

Osv osv.

 

Nogen gange er de positive metoder gode og en gang imellem må vi bare gøre tingene fordi vi skal have vores hverdag og vores liv til at fungere så der er plads til både hunden men også til os selv.

 

 

er meget enig :5up:

 

folk idag er altfor pjevsede med deres hunde man kan da godt forstå hundene idag er snot forvirrede oven i bøtten det er jo snart børn og hunde der styrer samfundet mærkeligt man ikke placere børn og hunde i folketinget nu hvor man skal rette ind til højre efter dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...