Hop til indhold

Hjælp mig med at vælge - Er for ubeslutsom!


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Nu skiftede vi for et par måneder siden til et godt foder, med gode resultater.

Og mer', vil jo have mer' - Så nu skal det altså være det bedste af det bedste til min hund.

Ingen biprodukter, korn, soya osv. og jeg har den idé om at foder med fisk, gør at jeg slipper for at tilsætte fiskeolie. (korriger mig venligst hvis jeg tager fejl)

 

Så her er de mærker jeg har besluttet at vælge mellem:

 

Orijen adult fresh fish:

Indhold

Friskfanget laks af 3 forskellige arter (Ikke opdræt), tøret laks, kartoffel, dybhavsfisk fra nordlige vande (torsk, kuller, skrubbe), hvid ferskvandsfisk, sød kartoffel, ferskvandsørred, solsikkeolie, naturligt konserveret lakseolie, tørret alfalfa, havgrøntsager fra Canada, (bl.a. tang og sunde alger), pastinak, porre, psyllium-frøskaller, knust skal fra rejer, krabber og hummer, rosmarin, lecitin, chicorie rod, lakridsrod

 

Acana Pacifica:

Ingredienser:

Tørret laks, kartoffel, ærter, frisk benfri laks, friskfanget Sild, tørret Sild, græskar, frisk benfri flynder, lakseolie, hakket Hummerskal (Naturlig kilde for glucosamin), soltørrede lucerneblade, æble, gulerod

 

3 andre mærker jeg synes er interessante:

 

Ojiren Adult:

Indhold:

Frisk udbenet kylling, kyllingemel, kalkunmel, kogt sød kartoffel, friskfanget hvid dybhavsfisk, kyllingefedt, sød kartoffel, hele æg, friskt udbenet kalkun, laksemel, lakse- og ansjosolie, frisk udbenet laks, naturlig kyllingesmag, solsikkeolie, tørret alfalfa (Blålucernespirer), tang, gulerødder, spinat, ærter, tomat, æble, chicorie rod, lakridsrod.

 

Markus Mühle:

Indhold:

Kød fra Kalkun & Kylling, Bruneris, fuldkornmajs, Hjortevom(mel),Pulveriseret knogleben fra

hjortevildt, Rodfrugter, Fisk, risspirer, majsspirer, jordskokmel, ægblommer, lakseolie,

speciel-algeblanding, spormineraler, vitaminer,

blandede vegetabilske olier, linoliefrø, solsikkeolie, rapsolie og Omega-3

og 6-fedtsyrer i korrekt sammensætning.

 

Fish4dogs:

Ingredienser:

Laks 30,5%, kartofler 30,5%, sild 21,4%, lakse olie 7,6%, roefibre 6,4%, ølgær 2,1%, mineraler 0,8% og vitaminer 0,7%

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Lige de ting jeg har tænkt på for og imod:

 

Orijen - Er bange for protein indholdet (44%) er for højt.

Bamse har tendens til tør og irriteret hud, og har hørt en del om, at mange hunde lige netop får tør pels og hud irritationer fra for meget protein.

Men ellers så lyder det jo fantastisk...

 

Acana Pacifica - Også et ret højt protein indhold (33%) men lidt mere passende i mine øjne.

Og kan også her, godt lide ingridiens listen.

 

Fish4dogs - Har egentlig kun indvendinger roerne.

 

Markus Mühle - Er lidt nervøs for om der er for meget majs i, og om det er behandlet på den rigtige måde, men kan godt lide principperne, og det er jo dejlig billigt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft Orijen Puppy LB til Mio, og han får konstant ros for sin pels, men jeg skal ikke kunne sige om andre hunde reagerer anderledes. Selvom der er fisk i, giver jeg lidt ekstra olie en gang i mellem.

 

Vi har købt 2,5kg af den nye Orijen Regional Red, og Mio elsker det! :mums:

Men grundet den horrible pris herhjemme, og fordi de stadigvæk ikke har det på zooplus, har vi nu købt en pose WolfsBlut, da den lige var lidt billigere.

(Håber på kæresten har fået job til næste køb, så vi kan fortsætte med Orijen eller WolfsBlut :blink:)

 

Jeg er helt klart Orijen-fan, men jeg ved ikke om alle hunde fungerer på det.

 

Ved ikke hvor slemt det er med Bamses pels, men ellers ville noget Holistisk/Hjemmelavet måske også være godt for ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke erfaring med noget af det foder, du nævner, men jeg har prøvet nogle af de andre smagsvarianter fra Acana, og jeg synes, at det er et virkelig godt mærke. Tyson er vild med det (han er ellers lidt kræsen, når det gælder tørfoder), han trives godt på det, og han laver fine pøller. ;-) Og jeg er meget begejstret for ingredienserne.

 

 

Jeg har hørt mange udtale sig begejstret om Selected Fish fra Olivers, men Tyson gider ikke at spise det.

 

 

Tyson får også hjemmelavet mad hver dag, og der kan man jo tilsætte den type protein, man ønsker - f.eks. fisk. Måske var det en mulighed for Bamse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Vi har haft Orijen Puppy LB til Mio, og han får konstant ros for sin pels, men jeg skal ikke kunne sige om andre hunde reagerer anderledes. Selvom der er fisk i, giver jeg lidt ekstra olie en gang i mellem.

 

Vi har købt 2,5kg af den nye Orijen Regional Red, og Mio elsker det! :mums:

Men grundet den horrible pris herhjemme, og fordi de stadigvæk ikke har det på zooplus, har vi nu købt en pose WolfsBlut, da den lige var lidt billigere.

(Håber på kæresten har fået job til næste køb, så vi kan fortsætte med Orijen eller WolfsBlut :blink:)

 

Jeg er helt klart Orijen-fan, men jeg ved ikke om alle hunde fungerer på det.

 

Ved ikke hvor slemt det er med Bamses pels, men ellers ville noget Holistisk/Hjemmelavet måske også være godt for ham?

 

Vi bruger Fromm Holistic Gold nu, og han pels er blevet meeeeget bedre, men ikke helt som jeg vil have det endnu. Så derfor kan jeg jo ikke længere "nøjes" når der er noget bedre foder på markedet :mrgreen:

 

Men der findes jo nok desværre ikke noget foder, alle hunde trives på - Det må jo være efter trial and error metoden. Men alle erfaringer er hjertelig velkomne - Har i hvertfald fået vendt mit verdenssyn når de kommer til rigtig mange mærker og folks erfaringer med dem!!!

 

Men barf/hjemmelavet er liiidt for tidskrævende (og dyrt) til os - Så vi holder os til tørkost.

 

Hvor store er Orijens foderpiller? Er nemlig helt vild med at Fromms er så små, at de nemt kan bruges til den daglige hyggetræning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

vi har haft gode erfaringer med orijen, markus muhle, og acana.. så det er svært at vælge.. men må dog sige, at hunden var mest begejstret for markus muhle.. :) og de herinde der fodre markus muhle er også svært begejstret for det.. det dårlige ved er det er, at pillerne er så store.. :) vores hund tog dem alle mulige steder, hen for at spise. I stedet for at spise dem direkte i foderskålen.. men vi skifter nok tilbage til orijen ligeså snart vores den yngste er voksen.. :) helt klar orijen fan.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
grøn synes jeg...:-D

 

Hehe, slår lige over i farve symbolik her:

 

 

  • Grøn er en passiv og rolig farve. Den forbindes med indvielse, håb og forjættelse, da det er en jordisk farve, som associerer til vækst, græs og forår. Johannes Døberen er ofte grønklædt i middelalderen.

 

  • Cennini kaldte den blå farve for ”Den mest fuldkomne af alle farver”. Teknisk var den lige så dyr at bruge som bladguld. Fx ser man i europæiske middelalderkunst ofte at Jomfru Marias kåbe var blå. Blå betragtedes som en himmelsk og åndelig farve, og symboliserer i denne sammenhæng, hendes tillid og fromhed.

Hmm... Johannes Døberen, eller Jomfru Maria?

 

Den må jeg sgu' nok liiiige sove på!

 

Takker for alle de gode indput - Tror vist ikke jeg er helt gal på den, uanset hvad jeg finder på, med alle de roser alle mærkerne får :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

er rimelig enig med Miss Menelli - orijen, acana og F4D er alle tre gode mærker, som har hver deres ting man bør tænke over. Det høje protein indhold i orijen, er noget man særlig skal tænke over hvis man har hvalp - især de større racer.

 

Jeg har brugt både orijen og F4D. Orijen var mine hunde ikke særlig begejstret for og pillen var noget løs i det.

F4D er de meget glade for (bruger det til fodersøg da jeg ellers barfer).

 

Der kommer også et nyt og meget spændende produkt til DK snart - Wolfblut. Det er meget lig orijen

Link til indlæg
Del på andre sites

er rimelig enig med Miss Menelli - orijen, acana og F4D er alle tre gode mærker, som har hver deres ting man bør tænke over. Det høje protein indhold i orijen, er noget man særlig skal tænke over hvis man har hvalp - især de større racer.

 

Jeg har brugt både orijen og F4D. Orijen var mine hunde ikke særlig begejstret for og pillen var noget løs i det.

F4D er de meget glade for (bruger det til fodersøg da jeg ellers barfer).

 

Der kommer også et nyt og meget spændende produkt til DK snart - Wolfblut. Det er meget lig orijen

 

Det er godt nok ikke helt "uvildigt", da det kommer fra Producentens side, men det er da værd at læse synes jeg - Undskylder det lange indlæg - http://www.championpetfoods.com/faq/:

 

Q | Protein Content

 

As there are so many myths circulating about high protein diets, this is probably one of the most commonly asked questions received at our customer service. Countless studies published over the last 15 years have roundly debunked the high protein myth (often fueled by the multinational and marketing companies that still produce low-protein, grain-based foods).

 

The truth is simple - high-protein diets are Biologically Appropriate for all breeds of dogs and cats. By better matching the natural diets and anatomical physiology of dogs and cats, higher-protein, lower carbohydrate foods better promote their peak health and conditioning.

 

Today’s conventional pet foods are lower in protein and very high in carbohydrates (40-50% ). Carbohydrates are not part of the natural diet, so it should come as no surprise that carbohydrates are not required (in any amount) by dogs and cats. Dogs and cats are evolved to derive their energy from animal proteins and fats, not carbohydrates from grains.

 

Want more information?

 

Please see our White Paper, pages 26, 27 – Protein myths.

 

Or check the “Myths of High Protein” study published by the University of Pennsylvania’s School of Veterinary Medicine which explains why today’s traditional veterinarians know so little about the subject of high-protein and companion animal nutrition.

 

The relationship between carbohydrates and protein is an important factor in the diets of senior dogs. When protein is high, carbohydrates are low. In other words, high protein diets are by nature low in carbohydrates, and that’s great for senior dogs as excessive amount of inappropriate carbohydrates (which are simply sugars) – are that last nutrient needed in any senior dog’s diet.

 

Please see our White Paper for more information on this subject.

Q | LARGE BREED PUPPIES - Is ORIJEN suitable for my large breed puppy or dog?

 

Yes. The main dietary concerns for large breed puppies and dogs are assuring appropriate calcium and energy levels in the food.

 

CALCIUM: The ideal calcium content for large breeds is thought to be between 1.0 and 1.4% on an “as fed” basis. It is believed that calcium in excess of 3% on a dry weight basis can predispose to significant skeletal abnormalities. When formulating for large breeds it is also important to keep in mind that certain vitamins (Vitamin D) can increase absorption of dietary calcium (to possibly excessive levels). ORIJEN is formulated to meet these calcium ideals.

 

ENERGY: If too many calories are supplied and consumed on a daily basis, too rapid growth can result and the excess mass that must be supported on an immature skeleton can result in damage to skeletal tissue, with subsequent malformation and/or malarticulation of joints.

 

There are 3 sources of energy in commercial pet foods; protein, fat and carbohydrate. ORIJEN is moderate in fat, high in protein and, importantly, very low in carbohydrate.

 

Carbohydrate has no essential function in the body, and as it converts to sugar quickly and easily, carbohydrate is the most common dietary cause of excess weight. Restricting carbohydrate in the diet is ideal for promoting peak physical conditioning in all dogs, including large breed puppies and dogs.

 

Q | LARGE BREED DOGS - Does high protein affect joint health?

 

Research into the growth of Great Danes (Nap RC, The Netherlands,) has shown that the protein level of a diet has no significant influence on skeletal development. High protein intake does not result in increased risk for OCD or HD, and there is no effect on the development in the longitudinal growth of the bone." Additionally, while protein does not cause orthopedic problems, other nutrients can.

 

It is not excess protein that causes joint problems, but over feeding dogs can contribute to arthritis and orthopedic problems. Please note that most orthopedic and joint problems are inherited, but puppies and dogs that are over weight have a greater chance of an increase in pain and discomfort, and the potential of developing orthopedic problems as younger animals and arthritis later on in their life.

 

And while some nutritionists recommend feeding more fiber than meat and protein for weight gain, this can also have consequences, as it can block absorption.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hov - Har da helt glemt at opdatere!!

 

Vi valgte Acana pacifica, efter en smags seance og en snak med den lokale dyrepusher, der sælger alle mærkerne.

 

Og Bamse lader til at være mere vild med Acana, end med Fromm, selvom jeg ikke troede det ville være muligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...