Hop til indhold

Trøste/Berolige


Gæst awina
 Share

Recommended Posts

Der stod intet om stille snak nogen steder. :-)

 

 

Nej, det stod der ikke, min fejl ikke at formulere mig korrekt.

 

Stille snak eller berøring, kontakt er kontakt og kan bekræfte hvalpens angst :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst kratos' mor

Jeg går ikke i selvforsvar. Er ked af at du opfattede det sådan. Men jo... føler mig provokeret over det med gammel bog. Som du siger er hunde forskellige og jeg har tidligere givet dig ret i at det er svært at sige om dette ville virke, da jeg ikke har set og oplevet hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Men min personlige mening er stadig at det at berolige ikke er det samme som at ynke. Men kan godt se hvad du mener og hvad der kunne give problemer i denne sammenhæng. Især hvad du skrev, med at denne metode kræver at hvalpen har tillid til dig som leder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men min personlige mening er stadig at det at berolige ikke er det samme som at ynke.

 

Det har jeg heller ikke skrevet det er.

 

Men jeg kan sætte mig hos min hvalp i den hensigt at berolige den og den kan opleve dette som en forstærkning af des angst pga. den opmærksom den får i situationen.

 

Men kan godt se hvad du mener og hvad der kunne give problemer i denne sammenhæng. Især hvad du skrev' date=' med at denne metode kræver at hvalpen har tillid til dig som leder[/quote'].

 

Og har den blind tillid vil din metode virke i mange tilfælde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvføgelig skal man da støtte sin hund, hvem har skrevet andet?

Men man kan komme til at støtte den i at være bange, utilsigtet ganske vist, men ikke desto mindre

 

Med "Åh" NÅÅÅE" og "Bette Pus" samt tagen op på armen og putte-nusse.. så vil jeg sige at vi taler om at gøre en misforstået god gerning som blot støtter hunde i at dette er dælme farligt og NU skal jeg bare være bange.

 

Du behøver ikke gå i forsvar vi diskuterer jo bare.

Det er ikke en konkurrene om hvem der har ret.

Hmm... jeg opfattede ikke indlæget sådan, læste det såmen kun som en oplysning til at der var andre som med hundekendskab, havde bemærket at det kan lade sig gøre på den omtalte måde.

 

Men tidliger skriver du :

Du kan evt. putte ham i bilen og køre væk til en skov eller strand og gå tur der, så han får oplevet noget

 

Hvorfor ? Hvis du mener det som en ekstra oplevelse, så syntes jeg det er en kanon ide. Men hvis du mener at det skal være en handling når hunden føler sig skræmt... så vil stærkt fraråde det. Hunden er jo ikke dummere end at den finde ud af at : hvis jeg lader mig skræmme helt vildt, så skal vi ud og hygge.

Min egen erfaring har vist mig at det har været bedst at konfronterer hunden med dens problem under kontroleret og trygge forhold. Støtte den uden pyller og hjælpe den gennem med en fast og meget kærlig "fører".

 

Kort og godt så er ingen hunde helt ens og da slet ikke deres ejere... derfor findes der så mange superhunde og ligeså mange problemhunde.

 

Vi søger råd i et forrum hvor vi bagefter kan lægge til eller trække fra, i sidste ende er det jo ejeren selv som står med valget udfra de forslag, ideer og råd der kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ikke i selvforsvar. Er ked af at du opfattede det sådan. Men jo... føler mig provokeret over det med gammel bog.

 

He he he...

Jamen det var ikke ment som en provokation - kun lidt :-D

 

Der er mange "bøger" man kan gå efter og derfor spurgte jeg Lusen

Link til indlæg
Del på andre sites

ha ha... jep han hopper lige op :mrgreen:

 

Nej med hestene har jeg først og fremmest brugt oceaner af tid på at studere hvordan de fungerer instinktivt. Derudover har de nogle fysiske steder man ved berøring kan nedsætte deres adranalin niveau. Når vi kommer til noget farligt bruger jeg min viden til at fortælle hesten at jeg er der og berolige den. Jeg taler sagte, jeg nusser de rigtige steder, står stille og iagtager for derefter at nærme os mere, med mindre er en "ting" der kan bevæge sig væk fra os, da det er bedst. Jeg finder grænsen for hesten og bevæger mig en smule over den for hver gang, det vigtige er ikke at bevæge sig så langt over grænsen at hesten ikke kan klare det, men stadig være rolig og dog lige flytte grænsen lidt.

 

Men med heste træningen af en unghest har jeg årevis før den er voksen, jeg har lidt mere travlt med hunde. Derudover er hesten et flugtdyr og hunden et rovdyr, så selvom meget af træningen kan være ens må der være punkter der er vidt forskellige.

 

Jeg kan ikke nå at læse lige så mange hundebøger som jeg har læst hestebøger inden Nemo er voksen.

 

Det er akupressursteder (staves?) og det har hunde også - en dygtig hundemassør kan fortælle/vise dig hvor stederne findes. Jeg er ikke god til at forklare sådan noget på skrift :mrgreen:

 

Jeg har brugt Ninjamors opskrift i forbindelse med min ældste tæve, der lavede angstrelaterede udfald mod andre hunde, når hun var i snor - efter lang tids træning (træningen blev påbegyndt, da hun var 3-4 år, så der var meget at rette op på) og i dag er hun næsten 6 år. Vi kan idag gå forbi andre hunde med omkring 1½ meter imellem os, hvis den anden hund ignorere hende og 3 meter hvis den anden hund ikke ignorere hende.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Med "Åh" NÅÅÅE" og "Bette Pus" samt tagen op på armen og putte-nusse.. så vil jeg sige at vi taler om at gøre en misforstået god gerning som blot støtter hunde i at dette er dælme farligt og NU skal jeg bare være bange.

 

Som jeg skrev: Men man kan komme til at støtte den i at være bange, utilsigtet ganske vist, men ikke desto mindre

 

For det er hvalpens oplevelse af situationen og den grad af opmærksomhed den har rettet mod hhv ejer og objektet der skræmmer den, der afgør hvordan den oplever situationen.

Ligegyldigt om ejer siger noget eller ej :-D

 

 

 

Hmm... jeg opfattede ikke indlæget sådan, læste det såmen kun som en oplysning til at der var andre som med hundekendskab, havde bemærket at det kan lade sig gøre på den omtalte måde.

 

OK

 

 

Men tidliger skriver du :

Du kan evt. putte ham i bilen og køre væk til en skov eller strand og gå tur der, så han får oplevet noget

 

Hvorfor ?

 

Fordi Awida er frustreret over ikke at kunne gå ture med sin hvalp pga. han ikke tør gå ud på vejen

Ved at køre væk med ham kan han dels få oplevelser, dels vil hun kunne gå de ture hun vil :-D

naturligvis skal hvalpen på længere sigt også kunne gå ture direkte hjemmefra

 

Hvis du mener det som en ekstra oplevelse, så syntes jeg det er en kanon ide. Men hvis du mener at det skal være en handling når hunden føler sig skræmt... så vil stærkt fraråde det. Hunden er jo ikke dummere end at den finde ud af at : hvis jeg lader mig skræmme helt vildt, så skal vi ud og hygge.

 

Vi er ikke helt enige her, men som nævnt var det for at gå ture og undgå skræmmesituationen

 

Min egen erfaring har vist mig at det har været bedst at konfronterer hunden med dens problem under kontroleret og trygge forhold. Støtte den uden pyller og hjælpe den gennem med en fast og meget kærlig "fører".

 

Det er også min erfaring efter snart mange år som pråfessionel adfærdsrådgiver, bortset fra ordet "konfrontere" og de variabler der ligger i ordene "kontrolleret og trygge forhold" som afhænger meget af hvem der forholder sig til det.

 

Kort og godt så er ingen hunde helt ens og da slet ikke deres ejere... derfor findes der så mange superhunde og ligeså mange problemhunde.

 

Vi søger råd i et forrum hvor vi bagefter kan lægge til eller trække fra, i sidste ende er det jo ejeren selv som står med valget udfra de forslag, ideer og råd der kommer.

 

Ja, og derfor vælger jeg at fortælle om den sikreste metode...

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får jo ture andre steder. Vi har lige været på weekend ved vesterhavet og mindst en gang om ugen er han med i stalden. Vi tager på stranden og skal snart møde skoven :mrgreen:

 

Han har jo kun været hos mig i 14 dage, så vi har ikke mødt hele verden endnu, da vi tager små skridt og højst en ny oplevelse om dagen.

 

Men jeg vil jo gerne kunne gå en tur ud fra hjemmet om morgenen inden jeg tager på arbejde.

 

Jeg er glad for alle jeres meninger, bliv endelig ved :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også min erfaring efter snart mange år som pråfessionel adfærdsrådgiver, bortset fra ordet "konfrontere" og de variabler der ligger i ordene "kontrolleret og trygge forhold" som afhænger meget af hvem der forholder sig til det.

 

Inden jeg forsætter så bemærk at dette IKKE er myntet personligt på dig men min egen holdning udfra div (egne) oplevelser.

Når jeg læser ordet Adfærdsrådgiver giver det mig en fornemmelse af gåsehud, der er mennesker der aldrig har ejet en hund, kat eller hest og som kalder sig Adfærdsrådgiver blot fordi de har gennemført et par kurser eller skoleophold. Naturligvis er der også dygtige mennesker imellem, jeg har desvære ikke mødt ret mange.

Jeg nære større respekt for mennesker der gennem eget arbejde med dyr, deler ud af deres erfaringer, såvel gode som dårlige. For mig er en titel intet værd, med mindre den giver en fed hyre. (sorry.. flad joke, men ku ik dy mig) :neutral:

 

Fordi Awida er frustreret over ikke at kunne gå ture med sin hvalp pga. han ikke tør gå ud på vejen

Ved at køre væk med ham kan han dels få oplevelser, dels vil hun kunne gå de ture hun vil :-D

naturligvis skal hvalpen på længere sigt også kunne gå ture direkte hjemmefra

 

Vi bliver ganske enkelt ikke enige på dette punkt. Hunden ville da have bedre af at have gode oplevelser på det sted der skræmmer den og jeg ville personlig heller øve med den på rolige tidspunkter af dagen .. nu er jeg ikke helt klar over om de evt har lidt have for eller bag huset eller om der evt er en park i nærheden.

 

Det er også min erfaring efter snart mange år som pråfessionel adfærdsrådgiver, bortset fra ordet "konfrontere" og de variabler der ligger i ordene "kontrolleret og trygge forhold" som afhænger meget af hvem der forholder sig til det.

 

Enig :-) .. og hvordan den pågældene person forholder sig til det.

 

Ja, og derfor vælger jeg at fortælle om den sikreste metode...

 

Her er det så jeg bliver lidt :eek:.. hvem er det den sikreste metode for ?

Er det Ejeren, dig som rådgiver eller for hunden ?

 

Vi kan aldrig hel garderer os for om vores råd er de bedste eller de sikreste, her kommer det vel igen an på hvem og hvordan de bliver udført og om hundes evne til at forstå. (her spiller flere faktore ind igen).

 

Puuha... opdager at der er meget mere bag et spørgsmål end blot de ord de skrives med :shock:

Redigeret af Lusen
Link til indlæg
Del på andre sites

Han får jo ture andre steder. Vi har lige været på weekend ved vesterhavet og mindst en gang om ugen er han med i stalden. Vi tager på stranden og skal snart møde skoven :mrgreen:

 

Han har jo kun været hos mig i 14 dage, så vi har ikke mødt hele verden endnu, da vi tager små skridt og højst en ny oplevelse om dagen.

 

Men jeg vil jo gerne kunne gå en tur ud fra hjemmet om morgenen inden jeg tager på arbejde.

 

Jeg er glad for alle jeres meninger, bliv endelig ved :ae:

 

14 dage... jamen så er han jo først ved at binde bånd :-D

Er sikker på at dine bekymringer nok skal løse sig... han er jo lige blevet taget fra og ALT er farligt så længe det er nyt !!

 

Held og lykke, hvor der er vilje er der en vej :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg tager mod råd fra forums og bøger, så sorterer jeg efter hvad jeg selv føler giver mening og hvad jeg selv ser/føler i dyrets reaktion.

 

Jeg lytter aldrig blindt til råd, ligegyldig hvem der giver dem, det skal nemlig passe til det pågældende dyr og de er alle forskellige. Hesteverdenen har gjort mig dygtig til at sortere og finde det der hjælper os, så fortsæt endelig, jeg sorterer løs og bliver SÅ meget klogere.

 

Jeg har både forhave, mellemhave og baghave. Forhaven er dog ikke hegnet forsvarligt ind, så der kan Nemo kun være i snor. Det er dog på nuværende tidspunkt for tæt på, da han reagerer på skralde lyden fra baghaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden jeg forsætter så bemærk at dette IKKE er myntet personligt på dig men min egen holdning udfra div (egne) oplevelser.

Når jeg læser ordet Adfærdsrådgiver giver det mig en fornemmelse af gåehud, der er mennesker der aldrig har ejet en hund, kat eller hest og som kalder sig Adfærdsrådgiver blot fordi de har gennemført et par kurser eller skoleophold. Naturligvis er der også dygtige mennesker imellem, jeg har desvære ikke mødt ret mange.

Jeg nære større respekt for mennesker der gennem eget arbejde med dyr, deler ud af deres erfaringer, såvel gode som dårlige. For mig er en titel intet værd, med mindre den giver en fed hyre. (sorry.. flad joke, men ku ik dy mig) :neutral:

 

Hvis ikke den var henvendt til mig, hvorfor så bringe det op?

 

Hvad mener du med det markerede at du har større respekt for personer, som ikke tjener penge på rådgivningen eller hva?

 

Så det du skriver er, at du har oplevet flere dårlige professionelle adfærdsrådgivere end gode?

 

 

 

Vi bliver ganske enkelt ikke enige på dette punkt. Hunden ville da have bedre af at have gode oplevelser på det sted der skræmmer den og jeg ville personlig heller øve med den på rolige tidspunkter af dagen .. nu er jeg ikke helt klar over om de evt har lidt have for eller bag huset eller om der evt er en park i nærheden.

 

Vi behøver heller ikke blive enige og det ene (at køre væk i bil) udelukker ikke det andet (at øve på rolige tidspunkter) og en hvalp har behov for at komme ud at opleve.

Hvis alle ture skulle udgå fra "skræmmestedet" ville det ende op i træning af dette og ikke i at komme ud at opleve.

Der er jo begrænset "arbejdstid" i så lille en hvalp :-)

 

Her er det så jeg bliver lidt :eek:.. hvem er det den sikreste metode for ?

Er det Ejeren, dig som rådgiver eller for hunden ?

 

Mig som rådgiver???

 

Det er den sikreste metode at arbejde med fordi man er sikker på ikke at overskride hundens grænser. Dermed er den 100% mentalt med og forholder sig til det den oplever uden at stresse = den lærer noget positivt af situationen = vi kommer et skridt nærmere målet, som er at hunden ikke føler angst i situationen

 

Vi kan aldrig hel garderer os for om vores råd er de bedste eller de sikreste, her kommer det vel igen an på hvem og hvordan de bliver udført og om hundes evne til at forstå. (her spiller flere faktore ind igen).

 

Jo, vi kan netop helgardere os ved at vælge en metode som ikke overskrider hundens grænser og dermed arbejde på overhovedet laveste belastningsniveau under desensitiviseringen.

 

Hunden skal ikke have et bestemt intelligensniveau for at erfare at en situation er tryg.

 

Puuha... opdager at der er meget mere bag et spørgsmål end blot de ord de skrives med :shock:

 

Det er jeg enig i, hvis det du mener er at alt ikke er så ligetil som det kan se ud, når en hund har et problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke den var henvendt til mig, hvorfor så bringe det op?

 

Hvad mener du med det markerede at du har større respekt for personer, som ikke tjener penge på rådgivningen eller hva?

 

Så det du skriver er, at du har oplevet flere dårlige professionelle adfærdsrådgivere end gode?

Jeg bringer det ganske enkelt op fordi et hav af mennesker mener at de med en titel kan føre sig frem som "den der ved bedst" !

Fordi jeg har arbejdet med problemheste i over 20 år og taget kurser i USA osv osv gennem Monty R, gør dette mig jo ikke til geniet over alle genier indenfor dette. Jeg lære stadig meget af folk der aldrig har hverken læst eller uddannet sig, men de har arbejdet med heste..

 

NEJ, jeg mener ikke at det har noget at gøre med at tjene penge eller ej.. du har her valgt at læse det du vil og ikke det jeg som jeg mente.

Min pointe var at folk med både dyr og uddannelse havde et større + end evt folk med uddannelse og som ALDRIG har ejet et dyr.

 

JA jeg har gennem mit arbejde hos dyrlæger og internater, oplevet flere dårlige som gode rådgivere.

 

Det er jeg enig i, hvis det du mener er at alt ikke er så ligetil som det kan se ud, når en hund har et problem :-D

 

:5up: Jeps... det var netop lige det jeg mente.

 

Jo, vi kan netop helgardere os ved at vælge en metode som ikke overskrider hundens grænser og dermed arbejde på overhovedet laveste belastningsniveau under desensitiviseringen.

 

Har alle hunde den samme grænsetærskel ? For mine 4 har bestemt ikke haft det i deres hvalpetid og oplæringsfase.

 

Når du nu selv bruger ordet "Desensitivisering" så syntes jeg at andre skal have ordet forklaret som det flere steder står beskrevet, bl.a her på Canis

 

Systematisk desensitivisering indebærer en gradvis tilnærmelse til en angstudløsende stimulus/situation. (1)

 

Et eksempel er at man sætter sig sammen med hunden 200 meter væk fra en skydebane. Når hunden ikke længere reagerer på denne afstand, går man lidt nærmere. Når hunden ikke længere reagerer på denne afstand heller, går man endnu tættere på.

 

For at reaktionen gradvis skal blive mindre, er det en forudsætning at man øger styrken på stimulus gradvis. Hvis man øger styrken for hurtigt, vil man få modsat effekt. (2)

 

Er vi så ikke tilbage ved netop det der så pænt blev omtalt som fra den "gammel bog" ?

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bringer det ganske enkelt op fordi et hav af mennesker mener at de med en titel kan føre sig frem som "den der ved bedst" !

 

En titel som sådan er jo bare en jobbeskrivelse.

Og på nogle områder bør en rådgiver da også "vide bedst" ift. gennemsnitshundeejeren for nu at blive i min egen bolgade.

 

Jeg kender ikke til det hav af mennesker med titel du hentyder til. Men noget jeg kender til fra hesteverden, da jeg var aktiv der, var at en person af andre kunne blive udråbt til nærmest Gud og det kan have en uheldig effekt på personer som ikke kan håndtere det og glemmer det lille ord "ydmyghed"

 

Fordi jeg har arbejdet med problemheste i over 20 år og taget kurser i USA osv osv gennem Monty R, gør dette mig jo ikke til geniet over alle genier indenfor dette. Jeg lære stadig meget af folk der aldrig har hverken læst eller uddannet sig, men de har arbejdet med heste..

 

Jeg synes det virker som om du har samlet en masse sammen mod disse personer

 

Forhåbentligt lærer vi hele tiden uanset hvor længe vi har arbejdet med hunde/dyr.

Min grundviden og forståelse for heste fik jeg på traverbanen af staldfolk hvoraf mange garanteret stort set ikke havde åbnet en bog...

 

NEJ, jeg mener ikke at det har noget at gøre med at tjene penge eller ej.. du har her valgt at læse det du vil og ikke det jeg som jeg mente.

Min pointe var at folk med både dyr og uddannelse havde et større + end evt folk med uddannelse og som ALDRIG har ejet et dyr.

 

Sidstnævnte kategori kender jeg stort set ikke til i min branche

 

JA jeg har gennem mit arbejde hos dyrlæger og internater, oplevet flere dårlige som gode rådgivere.

 

Ok, hvis vi taler hunde, så må du have været uheldig

 

Har alle hunde den samme grænsetærskel ? For mine 4 har bestemt ikke haft det i deres hvalpetid og oplæringsfase.

 

Nej og det har jeg heller ikke skrevet.

Pointen er at finde det aktuelle individs grænser og arbejde under denne. Og netop pga denne individualitet er rådgivning uden at have set hunden og situationen mere end almindeligt vanskelig.

Det kan kun blive rent generelt medmindre der skal skrives lange romaner frem og tilbage

 

Når du nu selv bruger ordet "Desensitivisering" så syntes jeg at andre skal have ordet forklaret som det flere steder står beskrevet, bl.a her på Canis

 

 

Er vi så ikke tilbage ved netop det der så pænt blev omtalt som fra den "gammel bog" ?

 

Hvad mener du med det?

 

Og så, jeg omtalte ikke, jeg spurgte, men det er åbenbart svært at se et spørgsmålstegn

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ville jeg når han var faldet til ro give masser af ros og godbidder og "lege" mig vej til skraldebilen. Simpelthen gøre den super interessant. Når den ønskede afstand er opnået ville jeg rose til skyerne og give masser af godbidder :)

 

Det var dette jeg mente med at være tilbage til det med den gamle bog. For det beskriver jo netop det som Kratós´mor er inde på i hendes indlæg.

 

Hvis du læser det indlæg hvor jeg skriver "lige efter bogen" ser du også de berømte "" ' date=' en talemåde tror jeg nok man kalder det !

 

[b']Jeg kender ikke til det hav af mennesker med titel du hentyder til. Men noget jeg kender til fra hesteverden, da jeg var aktiv der, var at en person af andre kunne blive udråbt til nærmest Gud og det kan have en uheldig effekt på personer som ikke kan håndtere det og glemmer det lille ord "ydmyghed"[/b]

 

Ydmyhed... ja et flot ord men en endnu mere fantastisk gave at beside !

 

Jeg synes det virker som om du har samlet en masse sammen mod disse personer

 

Tror du har læst forkert i mit indlæg, ellers må du gerne forklare dette ?

 

 

Og for ikke at komme for langt ud og væk fra det emne som trådholder startede med, så kan vi vist kun blive enig om få ting.. vi er bare ikke enige og vores erfaringer hver for sig gør at vi har meget forskellige meninger om netop de ting der er blevet berørt i emnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dette jeg mente med at være tilbage til det med den gamle bog. For det beskriver jo netop det som Kratós´mor er inde på i hendes indlæg.

 

Ok, det havde jeg ikke fattet efter vi lige havde diskuteret "den gamle bog", men pyt, det er jo ligegyldigt...

 

Ydmyhed... ja et flot ord men en endnu mere fantastisk gave at beside !

 

Det ved jeg ikke, det burde være almindeligt med lidt ydmyghed på sit fags vegne

 

 

Tror du har læst forkert i mit indlæg, ellers må du gerne forklare dette ?

 

Det gør jeg gerne og så kan du jo korrigere hvis min opfattelse er forkert.

 

Siden du har behov for den svada du kom med ift. rådgivere, efter jeg havde nævnt mit job, og du skriver det ikke var møntet på mig, så kan jeg kun se det som en generel "vrede" eller hvilket ord der passer dig bedst overfor adfærdsrådgivere?

 

Og for ikke at komme for langt ud og væk fra det emne som trådholder startede med, så kan vi vist kun blive enig om få ting.. vi er bare ikke enige og vores erfaringer hver for sig gør at vi har meget forskellige meninger om netop de ting der er blevet berørt i emnet

 

Nå ja, du arbejder med heste jeg med hunde...

 

De erfaringer man gør sig afhænger af de metoder man anvender.

Hvis du læser nyere bøger indenfor hundepsykologi, indlæring og adfærdsbehandling vil du kunne læse det der også er min erfaring: At det giver det sikreste resultat at arbejde under hundens angstgrænse.

Om det så er 200m som Canis bruger som eksempel eller 3 m er underordnet, det er hunden der sætter dagsordenen.

 

Men vi bliver jo ikke enige, hvilket vi heller ikke absolut skal :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev :

Jeg bringer det ganske enkelt op fordi et hav af mennesker mener at de med en titel kan føre sig frem som "den der ved bedst" !

Fordi jeg har arbejdet med problemheste i over 20 år og taget kurser i USA osv osv gennem Monty R, gør dette mig jo ikke til geniet over alle genier indenfor dette. Jeg lære stadig meget af folk der aldrig har hverken læst eller uddannet sig, men de har arbejdet med heste..

 

Kan ikke se at jeg udviser "vrede" overfor en bestemt gruppe.. med mindre jeg så også gør det overfor mig selv i sætningen "gør dette mig jo ikke til geniet over alle genier indenfor dette"

Jeg ser stadig op til folk med ordelig og godt kendskab til det de arbejder med, og dette er så ligemeget om de er oplært via et brevkursus der efterfølgende giver dem en titel, om de har ankendt uddanelse.. eller er autodidakt.

 

det burde være almindeligt med lidt ydmyghed på sit fags vegne

 

:5up: dette er så sandt som det er sagt !

 

Men vi bliver jo ikke enige, hvilket vi heller ikke absolut skal :-D

 

Niks... vi er jo bare mennesker :blink:

 

Så uanset hva, mener jeg stadig at Kratós´mor har fat i noget rigtig med hendes forslag til hvordan problemet kunne gribes an.....det var bare det jeg mente fra start... :shock: (noget siger mig at vi så er tilbage ved start igen !) ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Lusen: Bare rolig :-D Skal nok lade være med at tage den op gen :-D

Uanset hvad er det nemlig sandt at man aldrig kan blive "faærdiuddannet" indenfor dyr og adfærd. Og det er jo så fantastisk at man kan lære igennem hele livet. Dette er i hvert fald noget jeg nyder meget af :mrgreen: Og kunne ikke sige det bedre selv. Det handler om at sortere i informationer og tage hvad man kan bruge og stå inde for og ellers smide resten væk. Alle dyr og mennesker er forskellige og det er jo pragtfuldt at vi kan lærer af hinanden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men jeg er her stadig :blink:

 

Da jeg kom fra arbejde gik hele familien ud med Nemo udstyret med SUPER godbidder. Ingen problemer overhovedet. Vi gik ud og 4 huse væk, der kom et par biler og en varevogn, ingen angst overhovedet. Glad, hoppeboldshund med halen i vejret.

 

I indkørslen satte to af os og legede og øvede sit og indkald med godbidder, men den sidste stilte sig og klaprede med låget på skraldespanden. Nemo bemærkede det, holdt øje med det, men ingen angst overhovedet.

 

En dejlig dag og god oplevelse rigere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men jeg er her stadig :blink:

 

Da jeg kom fra arbejde gik hele familien ud med Nemo udstyret med SUPER godbidder. Ingen problemer overhovedet. Vi gik ud og 4 huse væk, der kom et par biler og en varevogn, ingen angst overhovedet. Glad, hoppeboldshund med halen i vejret.

 

I indkørslen satte to af os og legede og øvede sit og indkald med godbidder, men den sidste stilte sig og klaprede med låget på skraldespanden. Nemo bemærkede det, holdt øje med det, men ingen angst overhovedet.

 

En dejlig dag og god oplevelse rigere :5up:

 

SUPER... dejligt med positive tilbagemeldinger og en glad hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men jeg er her stadig :blink:

 

Da jeg kom fra arbejde gik hele familien ud med Nemo udstyret med SUPER godbidder. Ingen problemer overhovedet. Vi gik ud og 4 huse væk, der kom et par biler og en varevogn, ingen angst overhovedet. Glad, hoppeboldshund med halen i vejret.

 

I indkørslen satte to af os og legede og øvede sit og indkald med godbidder, men den sidste stilte sig og klaprede med låget på skraldespanden. Nemo bemærkede det, holdt øje med det, men ingen angst overhovedet.

 

En dejlig dag og god oplevelse rigere :5up:

 

Det lyder rigtig godt.

Distraktion fra det farlige er en god hjælp sålænge hunden der bliver distraheret bemærker provokationen.

 

God videre træning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bringer det ganske enkelt op fordi et hav af mennesker mener at de med en titel kan føre sig frem som "den der ved bedst" !

 

 

Kan ikke se at jeg udviser "vrede" overfor en bestemt gruppe.. med mindre jeg så også gør det overfor mig selv i sætningen "gør dette mig jo ikke til geniet over alle genier indenfor dette"

 

Jeg fortæller dig bare hvordan JEG oplevede det :-D

 

Jeg ser stadig op til folk med ordelig og godt kendskab til det de arbejder med, og dette er så ligemeget om de er oplært via et brevkursus der efterfølgende giver dem en titel, om de har ankendt uddanelse.. eller er autodidakt.

 

Fint nok. Så forvirrer din udmelding og gåsehud når du hører ordet adfærdsrådgover mig bare, men pyt, du har sagt dit og jeg mit så er den vel bare ikke længere

 

 

:5up: dette er så sandt som det er sagt !

 

ja

 

 

 

Så uanset hva, mener jeg stadig at Kratós´mor har fat i noget rigtig med hendes forslag til hvordan problemet kunne gribes an.....det var bare det jeg mente fra start... :shock: (noget siger mig at vi så er tilbage ved start igen !)
;-)

 

Jeg orker ikke at blive ved at køre rundt i det samme, men læg venligst mærke til at jeg ikke har afvist Kratos mors metode blot beskrevet hvilke risici der er ved den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...