Hop til indhold

Alder på kønsmodning mv.


Gæst HanneB
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Vi har en dejlig labrador-pige på næsten 7 måneder, hun vejer nu 20 kg, så hun er ved at ligne en rigtig hund, så mon hun snart er voksen?

 

Da det der med at blive kønsmoden osv. jo afhænger af størrelsen - og dermed af racen kunne jeg godt tænke mig at høre, hvilken alder jeres labrador var, da disse ting skete?

 

Jeg tænker dels på selve kønsmodningen, altså hvor gammel var jeres labrador-tæver da de kom i løbetid første gang?

 

Og dels på den der teenage-kan-ikke-høre-lømmelalder, som vi har læst os frem til skulle komme på et tidspunkt (og som vist er på vej, synes vi...). Hvornår skete det for jeres hund - og hvor længe varede det?

 

Glæder mig til at høre jeres erfaringer.

 

Hanne

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke en labrador, så lige med hensyn til første løbetid kan jeg ikke hjælpe dig racemæssigt. Min tæve - som er en dansk / svensk gårdhund / lab- blanding var 9 måneder da hun gik i løb første gang...

 

Teenage/lømmelalder starter omkring den alder jeres tæve har nu. Det betyder i bund og grund kun, at hendes lille hjerne er igang med en voldsom modningsprocess, som altså gør, at hun ikke altid kan huske ting hun plejede at kunne...

 

Så alt der er at gøre er, at fortsætte med at træne - på et niveau hunden kan holde til - og sætte krav alt efter hvad hunden kan kapere. Karla glemte fx "dæk" - det fattede hun overhovedet ikke i en periode! Jeg kunne lige så godt have bedt hende om at knappe øl op... Men hvis øvelsen sidder godt fast inden perioden, så vender den tilbage igen...

 

Nogle hundeejere oplever at hunden ikke længere reagerer på indkald - hvor normalt det er, ved jeg ikke. Der sker helt sikkert en frigørelses-process, hvor vi som ejer ikke længere nødvendigvis er universets centrum, men igen - så længe kontakten var god før, så går det ikke helt galt... Vi oplevede ikke på noget tidspunkt, at vi ikke kunne gå med vores tæve løs...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Vi har en dejlig labrador-pige på næsten 7 måneder, hun vejer nu 20 kg, så hun er ved at ligne en rigtig hund, så mon hun snart er voksen?

 

Da det der med at blive kønsmoden osv. jo afhænger af størrelsen - og dermed af racen kunne jeg godt tænke mig at høre, hvilken alder jeres labrador var, da disse ting skete?

 

Jeg tænker dels på selve kønsmodningen, altså hvor gammel var jeres labrador-tæver da de kom i løbetid første gang?

 

Og dels på den der teenage-kan-ikke-høre-lømmelalder, som vi har læst os frem til skulle komme på et tidspunkt (og som vist er på vej, synes vi...). Hvornår skete det for jeres hund - og hvor længe varede det?

 

Glæder mig til at høre jeres erfaringer.

 

Hanne

 

Min tæve kom først i løbetid, da hun var 1 år, men det er meget forskelligt..

 

Men hensyn til lømmelalder, synes jeg, at det er et spørgsmål om at motivere hunden anderledes med alderen.

 

Min han på et år, skal f.eks. virkelig udfordres med spor og søg, for at han synes at træningen er spændende. Ellers går den selektive hørelse ind..

 

Den almindelige træning med dummy, synes han virkelig er dødsyg, så vi holder pause med den, og apportere andre ting..

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva (golden/lab) var 11 måneder, da hun kom i løb første gang.

 

Vi har ikke haft en egentlig lømmelalder. I hvert fald i sådan grad så jeg synes at det har været trælst.

 

Men der er da dage, hvor hørelsen ikke helt virker så godt som på andre dage. De bliver dog færre og færre efterhånden som hun bliver ældre (hun er nu 15 måneder).

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den yngste (Kasia) var 15 mdr. inden hun kom i løbetid første gang og hendes mor var ca. 14 mdr.

 

Det er normalt at store hunde gennemsnitligt er ældre inden deres første løbetid end mindre hunde, men selv indenfor racerne varierer det rigtig meget og alt fra 6 - 18 mdr må anses for normalt.

 

Mine hunde har ikke haft en "lømmelalder", men mere at man kan mærke at de bliver voksne (både adfærdsmæssigt derhjemme og med koncentration når man træner med dem) i en alder af ca. 1-1½ år (hanhunden dog lidt senere).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...